Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ip adres valt iedere keer terug op oude waarde  (gelezen 2958 keer)

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Gepost op: 2007/12/01, 22:32:58 »
Ik zoek me gek, maar kan nergens een hint vinden. (kan ook zijn dat ik niet goed zoek natuurlijk).

Ik heb in huis een netwerk in de 192.168.1.xxx range, een van de computers heeft adres 192.168.1.50 static.
Ik kan dat ding iedere keer niet bereiken vanaf mijn laptop.
Als ik dan in de /etc/hosts kijk, dan staat er een entry bij deze machine als volgt:
10.0.0.1   machine naam

Als ik die waarde verander door /etc/hosts te editen, dan kan ik er daarna wel bij. Dan ziet ie hem wel.
Maar na een paar dagen valt ie ineens weer terug en staat die 10.0.0.1 entry er ineens weer in...
Rara hoe kan dat ?

groetjes,
Caroline

Offline Thom

  • Lid
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/02, 13:40:48 »
Caroline,

Als je even googled of IP range 192, krijg je diverse links met mogelijke oorzaken. De reeks 192 is een netwerk C klasse range en de reeks 10 een A klasse. Voor zover ik denk gebruikt jouw router de netwerk range A. Waarom gebruik je niet DHCP om het IP adres te laten bepalen?
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/03, 11:31:20 »
Citaat van: Thom
Caroline,

Als je even googled of IP range 192, krijg je diverse links met mogelijke oorzaken. De reeks 192 is een netwerk C klasse range en de reeks 10 een A klasse. Voor zover ik denk gebruikt jouw router de netwerk range A. Waarom gebruik je niet DHCP om het IP adres te laten bepalen?
Thom,
Volgens mij gebruik ik DHCP.
Echter mijn vaste thuiscomputer staat op een vast IP-adres ingesteld. 192.168.1.50, in het verleden bleek dat handig, omdat dat simpelweg altijd hetzelfde nummer is en blijft dan.
Voor mijn ubuntu laptop gebruik ik gewoon DHCP, die krijgt dus iedere keer een ander/soms hetzelfde adres. Dat gaat prima.
Echter het is de /etc/hosts van de laptop die iedere keer verandert. Die zet iedere keer 10.0.0.1 neer als adres van mijn desktop computer, terwijl ik daar expliciet het 192.168.1.50 adres neerzet.

Mijn router gebruikt de 192.168.1 reeks, het adres van de router zelf is namelijk ook 192.168.1.254. En ook als ik de adres ranges daarbinnen bekijk staan die op het 192. blabla gebeuren ingesteld.

Wat ik niet kan begrijpen is waarom ubuntu iedere keer eigenhandig het desktop adres verandert. Zit er soms nog ergens een verborgen bestandje in ubuntu waar dit in zou kunnen staan?

Caroline

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/03, 11:43:03 »
Ik denk dat dit een fout is in de instellingen van je router.
Weet je zeker dat daar alles goed staat?

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/03, 13:04:36 »
Ik ga nog eens in de router controleren of daar geen gekke 10.0.0.xx adres ranges in staan, maar ik vermoed van niet.

wossel

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/03, 13:09:50 »
kijk eens in het terminal venster en zorg dat je super user bent. Als je dit voor de eerste keer doet type dan eerst sudo passwd root. Er wordt je nu een nieuw UNIX wachtwoord opgegeven.
Anders doe je gewoon su, en je geeft je wachtwoord op.
Nu type je als je hier iets wilt veranderen nano /etc/network/interfaces en dan kun je hier zien wat je ip adres, subnet en andere instellingen zijn. Als je hier iets wilt veranderen en daarna afsluiten en opslaan gebruikt Ctrl X om af te sluiten, er wordt je dan gevraagd of je de instellingen wilt opslaan . Beantwoord dit met Y of J (engelstalig of nederlands) en enter.
Zorg ervoor dat je ip en subnet in dezelde range staan anders werkt het niet.
Wil je dat alle computers elkaar kunnen zien dan zullen alle ip ranges in hetzelfde subnet moeten zitten.

Als je van je vaste pc kunt pingen naar je linux laptop dan heb je gewoon een instelling verkeerd staan

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/03, 13:46:48 »
Citaat van: wossel
kijk eens in het terminal venster en zorg dat je super user bent. Als je dit voor de eerste keer doet type dan eerst sudo passwd root. Er wordt je nu een nieuw UNIX wachtwoord opgegeven.
Dit werkt bij mij niet.
sudo su
werkt echter wel, ik ben nu root.

Het is heel raar. Als ik kijk naar de /etc/network/interfaces
dan zie ik daar regels voor eth0  met:
iface eth0 inet dhcp
address 172.27.xx.xx
netmask 255.255.0.0
gateway 172.27.1.254

..... dan gegevens over de wireless  met de wireless key erin. (geen ip adressen of range)

..... dan hele tijd lege regels wel 50 stuks en dan
auto eth1


Geen idee waar die reeks 172. nogwat vandaan komt, ik heb ze er niet ingezet.

Caroline
p.s.  ik zit nu niet aangesloten aan een netwerk (werkomgeving, dus PC even stand alone).

Offline lizardman

  • Lid
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/03, 16:05:43 »
Is die desktop misschien een dualboot?
Of kom je wel eens met je laptop in een ander netwerk bijv. in de 10.0.0.xx range waarin zich een computer met dezelfde naam bevind als jouw desktop?
Zomaar ff wat gedachten..
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

wossel

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/03, 23:30:12 »
Achter iface eth0 (dit zal je draadloze netwerkkaart zijn) inet verander je dhcp door static.

het adres verander je in vb. 192.168.0.100
het netmask in 255.255.255.0
de gateway in het adres van je router, dit heb je nodig om contact te leggen met de buitenwereld, zoals internet.

Let wel op dan je bij deze configuratie ook het netmask zo hebt ingesteld op je router en eventuele andere pc's anders gaan deze elkaar niet zien. Als je gateway vb. 192.168.1.1 is
dan gaat dit niet werken en dan zul je je netmask moeten aanpassen in 255.255.0.0
Je moet het eigenlijk zo bekijken, je neemt je ip adres en daaronder schrijf  je je subnet, alles wat boven de 255 staat moet steeds hetzelde blijven.
vb. 192.168.     1.1
      255.255.255.0
Hier mag je alleen de laatste 1 veranderen t.e.m. 254, als je dit voor alle pc's doet dan moet het werken.
Als er voor het adres, netmask en gateway een # heb staan dan moet je dit wel weghalen.
M.a.w. overal waar een # voor staat betekent informatie maar wordt bij het opstarten niet ingelezen, dus als je ergens mee bezig bent zou je hier ook je eigen info kunnen schrijven. Is soms handig.
Als je dit allemaal veranderd heb moet  je dit nog bewaren door op Ctrl X , kies Ja en enter.
Nu moet je enkel nog je netwerk opnieuw opstarten. Dit doe je door in de terminal te typen
/etc/init.d/networking restart of je start je pc opnieuw op. Doe je dit niet dan zijn de veranderde waarden niet van kracht. Ik hoop dat  hier iets van begrijpt omdat instellingen van routers en netwerken toch een moeilijke materie is waar je aan gewend moet raken.
Hopend je hiermee te hebben geholpen.

Offline quick30

  • Lid
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/04, 00:08:22 »
Citaat van: caroline_danon
...
Wat ik niet kan begrijpen is waarom ubuntu iedere keer eigenhandig het desktop adres verandert. Zit er soms nog ergens een verborgen bestandje in ubuntu waar dit in zou kunnen staan?

Caroline
dat begrijp ik ook niet. Ik dacht wel ergens iets gelezen te hebben over apparmor (spelling ok?)
dat had, dacht ik, tot doel gegevens niet zomaar te kunnen wijzigen. Zeker ben ik niet. Het is al weer een tijd geleden dat ik dit in suse 10 heb gezien.

zomaar een gedachte. Ben wel benieuwd naar de oorzaak. Ik denk dat het niet aan jou ligt. Wellicht dat er een modem in de buurt is waar de ip adressen via dhcp vandaan komt...

ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/04, 02:11:35 »
Ik weet zeker dat caroline_danon met regelmaat op het netwerk van de buurman zit te werken.

Die zullen wel wireles hebben en het niet beveiligt hebben.

Met name van Alcatel krijg je 10.0.0.xxx ipadressen.
Ik vrees idd dat de enigste oplossing is je laptop een static ip adres te geven.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline quick30

  • Lid
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/06, 20:17:07 »
ho ho. Nee ik speel geen kerstman. Je kunt toch ook vragen aan de buurman of hij z'n netwerk wil beveiligen?

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/09, 21:37:41 »
Citaat van: Gandyman
Ik weet zeker dat caroline_danon met regelmaat op het netwerk van de buurman zit te werken.

Die zullen wel wireles hebben en het niet beveiligt hebben.

Met name van Alcatel krijg je 10.0.0.xxx ipadressen.
Ik vrees idd dat de enigste oplossing is je laptop een static ip adres te geven.
Hoi Gandyman,

Denkelijk is je suggestie niet het geval. Het fenomeen treedt namelijk niet op als ik verbind via de wireless..... Het treedt "juist"  op als ik het netwerk overschakel van wireless naar wired... Tijdens dat overschakelen verandert de entry in de /etc/hosts van
192.168.1.50  computernaam    naar
10.0.0.1  computernaam

In de router heb ik de betreffende desktop, waar ik dus naartoe wil met mijn laptop, statisch geadresseerd op 192.168.1.50....
Het is me nog steeds een raadsel waarom de /etc/hosts zomaar veranderd wordt.
Ik ga al jullie suggesties nog doorlezen en uitproberen hoor, maar ben even een paar dagen met kerstdiner voorbereidingen bezig geweest.


@Wossel, dank voor je uitleg. Ik ga het nog even een aantal malen doorlezen, want ik snap het nog niet zo goed... (was vroeger blond ;-)  hihi, nee hoor...).

groet,
Caroline

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/10, 01:10:56 »
Ik denk toch dat dit door je router komt.
Heb je die al een keer gereboot?

caroline_danon

  • Gast
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #14 Gepost op: 2007/12/18, 19:15:27 »
Sinds de problernen is mijn router, om telefonische redenen, al een paar keer gereboot.
Ik zoek nog verder.

Offline ruujan

  • Lid
ip adres valt iedere keer terug op oude waarde
« Reactie #15 Gepost op: 2007/12/20, 12:05:44 »
Interessant probleem. Het bestand hosts zou een statisch bestand moeten zijn dat je zelf naar eigen inzicht kunt vullen. Eigenlijk is het een overblijfsel uit de tijd dat er nog geen DNS-servers bestonden en dat is dus al heel lang geleden.

Hoe schakel je eigenlijk van draadloos naar bedraad en vice versa? Ik zou me kunnen voorstellen dat je dan een ander profiel moet kiezen in de netwerkmanager en dat daar een nieuwe hostsfile mee wordt gecreeerd. Ik gebruik zelf KDE, dus bij mij is het ongetwijfeld net even anders dan bij jou. Maar daar vermoed ik dat het probleem zit.