Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) grub wilt niet geïnstalleerd worden (OPGELOST)  (gelezen 10018 keer)

Offline berkie

  • Lid
(OPGELOST) grub wilt niet geïnstalleerd worden (OPGELOST)
« Gepost op: 2011/01/30, 21:06:18 »
Hoi forumleden,


Ik als leek ben ook begonnen om linux ubuntu op een pc te installeren.
ik heb de harddisk eerst naar NTFS geformatteerd en daarna de live cd van ubuntu gestart.
Live van de cd werkt hij prima en ik wil hem daarom installeren.
En dan gaat het mis. Aan het eind van de installatie krijg ik de melding:" Sorry, an error occurred and it was not possible to install the bootloader at the specified location."
Daarna heb ik ubuntu verder laten installeren zonder bootloader.
Alleen kan ik nergens een bootloader vinden en heb ik de kennis niet om deze te installeren en ubuntu op te laten starten.
Kan iemand mij helpen a.u.b?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/09, 21:06:45 door berkie »

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/30, 21:12:44 »
Hoi berkie,

Als je je harde schijf formatteert, dan ben je Windows en de data die erop waren helemaal kwijt.
Heb je een back-up van je gegevens/data of waren die niet belangrijk?

Ubuntu moet niet op een NTFS-partitie geïnstalleerd worden. NTFS is de Windows-indeling van een harde schijf.

De stappen voor een installatie staan hier omschreven.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 21:16:04 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/31, 20:59:52 »
Hoi Harz G,

bedankt voor je reactie.
ik heb de schijf met opzet geformatteerd om een schone schijf te creëren. De windows die erop stond had ik niet meer nodig.
ubuntie liet zich wel installeren op de NTFS schijf alleen krijg ik problemen met grub.
Ik zal eerst jouw link volgen en het nogmaals proberen. Ik hou je op de hoogte.

Bedankt voor zover.

Groet
Berkie

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/08, 21:27:07 »
Ik heb inmiddels wel 15 keer geprobeerd om ubuntu te installeren maar helaas.
Hij doorloopt het hele installatieproces en ik krijg dan als laatste de volgende popup:

installation failed

the installation encountered an unrecoverable error!
a desktop session will now be run...... enz enz


Enig idee wat ik nu kan proberen?
Groet, Berkie



Offline HarzG

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/08, 22:14:11 »
Welke versie van Ubuntu wilde je 15 keer installeren?
Advies: neem de versie 10.04 LTS.

Werd de installatie uitgevoerd op een partitie met een Linux-indeling (zoals ext4) of werd weer geprobeerd op een partitie met een Windows-indeling (NTFS) te installeren?

Omdat je zei "Windows is niet meer nodig", kan je kiezen voor de optie "Leegmaken en de hele harde schijf gebruiken" (Stap 4 van de handleiding.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/10, 21:10:47 »
Ik had in eerste instantie ubuntu 10.10 geïnstalleerd. Toen had ik problemen met Grub. (1e bericht in dit topic)
Door opmerkingen in het forum en de snelkoppeling in jouw antwoord heb ik 10.04 LTS gedownload en geïnstalleerd.
Ik heb op alle mij bekende manieren de harddisk geformatteerd zoals Fat, Fat 32 en NTFS en daarna eerst WinXP den daarna Ubuntu geïnstalleerd. Dit gaf ook onderstaande popup. De cd is gecontroleerd en veiligheidshalve een 2e keer gedownload en gebrand met verificatie.
 
Ik heb ook een installatie geprobeerd met de optie " Leegmaken en de hele harde schijf gebruiken "
Ik heb de handleiding diverse keren stap voor stap gevolgd maar helaas.
Nadat ik alle vragen heb beantwoord en de instellingen door ubuntu zijn gemaakt krijg ik weer deze melding:

   installation failed

the installation encountered an unrecoverable error!
a desktop session will now be run...... enz enz


is er nog hoop? ik zelf weet het niet meer, volgens mij heb ik alle mogelijkheden geprobeerd.

Groet, Berkie



Offline Mikkel

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/10, 23:43:53 »
Ik heb op alle mij bekende manieren de harddisk geformatteerd zoals Fat, Fat 32 en NTFS...........

....volgens mij heb ik alle mogelijkheden geprobeerd.

Alle formaten die je daar opnoemt zijn Windows-formaten. Heb je het ook aleens geprobeerd met een Linux-formaat? Voor Ubuntu 10.04 kies je formatteren in ext4, niet in FAT of NTFS........

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/12, 10:41:13 »
Ik had EXT4 al geprobeerd met een nieuwe installatie maar........dan kan ik WinXP niet installeren..... om dit probleem te tackelen heb ik het volgende gedaan:

1 alle bits met low format op nul gezet
2 de lege schijf  ext4 geformatteerd
3 Ubuntu 10.04 vanaf de live cd geïnstalleerd en alle vragen beantwoord ( tijdens de installatie formatteer ubuntu hem nogmaals naar EXT4)
4 Ik heb gekozen voor de optie: "Leegmaken en de hele harde schijf gebruiken"

Volgens mij heb ik alles volgens de regels gedaan en toch krijg ik weereen popup met de melding:


installation failed

the installation encountered an unrecoverable error!
a desktop session will now be run...... enz enz




 

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/12, 10:56:44 »
Ik had EXT4 al geprobeerd met een nieuwe installatie maar........dan kan ik WinXP niet installeren.....
Ik meende gelezen te hebben dat Windows niet meer nodig was, maar ok.

Advies: lees a.u.b. de documentatie over de indeling van harde schijven en de manier waarop Windows en Linux naast elkaar kunnen worden geïnstalleerd.
Over de tips voorafgaand aan de installatie kan je dit lezen. Hierna kan je met [deze adviezen verder.
Verkort: Windows wordt eerst geïnstalleerd en geplaatst in het eerste gedeelte van de harde schijf (partitie sda1), Linux kan achter Windows geplaatst worden (in een primaire of) in een logische partitie (sda5). Verder is een swap-partitie (sda6) nodig (als "extra geheugen" o.a. voor de slaapstand van de pc).

installation failed

the installation encountered an unrecoverable error!
a desktop session will now be run...... enz enz
Eigenlijk ben ik benieuwd waarvoor "enz enz" staat. Worden er aanwijzingen getoond hoe dat probleem kan worden opgelost?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/12, 11:16:46 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/12, 14:21:17 »
Citaat
"The installer encountered an unrecoverable error. A desktop session will now be run so that you many investigate the problem or try installing again"
Waarschijnlijk ziet hij bovenstaande boodschap.

De vraag is nu, er komt deze popup maar ook een OK knop blijkbaar.
Wat voor melding komt er nadat je op die OK knop hebt gedrukt?

Als het iets is metdeze melding:GLib-Warning **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)"heb ik eenzelfde topic gevonden bij het community forum  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1576881
Wat ze daar opmerken is nog niet direct hoopvol te noemen
Citaat
This is a well-known error. It is hard to diagnose exactly what is wrong.....
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/13, 10:39:53 »
Ik heb duidelijk geschreven dat ik een installatie heb geprobeerd op een LEGE geformatteerde schijf met alleen ubuntu. Dus zonder WinXP.
Ik heb bij elke installatie alle punten uit "hier lezen" en "deze adviezen verder" ter harte genomen.

Na de error boodschap klik ik op OK en gaat de live versie draaien. Als ik deze beëindig en de pc opnieuw opstart stopt deze na de bios en vraagt om een medium om van te booten.
De harde schijf is dan niet meer te lezen. Pas na een zero fill (alle bits op nul) kan ik hem opnieuw formatteren.

Ik denk dat het O.S. Ubuntu mij niet als gebruiker wilt. Inmiddels heb ik zo,n 20 installatie pogingen achter de rug en ben het goed zat.
Ik heb WinXP weer geïnstalleerd en in een half uur was ik weer online incluis alle drivers.

Ik probeer het over een jaar nog wel een keer, misschien dat er dan up-grade`s zijn die het mogelijk maken om Een linux versie op mijn pc te installeren.

Bedankt voor jullie tijd en moeite,

Berkie.

drum

  • Gast
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/13, 10:46:15 »
als ik even een tip mag geven: probeer eens om er linux mint9 of 10 op te zetten ;)

Offline HarzG

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/13, 11:59:56 »
Dat deze manier van "installeren en hierna vastlopen" zeer frustrerend is, kan ik mij voorstellen.

Maar door je opmerking
.....dan kan ik WinXP niet installeren.....
was ik in de veronderstelling dat Windows wel ernaast geplaatst zou worden. Vandaar mijn verwijzingen naar deze links.


De tip van donpedroII was misschien een mogelijke weg naar de oplossing.
Of de tip van drum kan helpen, is de vraag. Ubuntu en Mint hebben vrijwel dezelfde onderdelen onder de motorkap.

Het is nogal vreemd dat de harde schijf na de installatie helemaal niet meer als een bruikbaar medium wordt gezien en op een "ruige" manier weer hersteld moet worden.

Ik heb duidelijk geschreven dat ik een installatie heb geprobeerd op een LEGE geformatteerde schijf met alleen ubuntu. Dus zonder WinXP.
...
De harde schijf is dan niet meer te lezen. Pas na een zero fill (alle bits op nul) kan ik hem opnieuw formatteren.
Ik heb WinXP weer geïnstalleerd en in een half uur was ik weer online incluis alle drivers.
Hopelijk heb je een cd met XP SP3 gebruikt. Maar ook na SP3 komt nog een hele lading aan updates voor XP en dat kost na alle toestanden met Ubuntu ook weer de nodige tijd.

Over 4 dagen komt de bijgewerkte versie van Ubuntu 10.04 uit. Ruim twee maanden later is 11.04 beschikbaar.
Of hiermee de problemen zijn opgelost, weet ik niet.

In het verleden heb ik Linux 2 keer gewoon meegenomen naar een andere pc. Het stond op de harde schijf, pc/moederbord was defect. Ik heb deze harde schijf in een andere pc geschroefd en hierna gestart. De enige nabewerkingen waren het installeren van de netwerkkaart en de grafische kaart. Of deze omweg voor jou een optie is, kan ik niet beoordelen.

De meeste gebruikers, incl. mijzelf, voeren een installatie uit omdat het een keer moet plaatsvinden - maar niet als een dagelijkse "hobby".
Als een live-CD van een besturingssysteem een vreemde melding produceert, die ook niet door bootopties kan worden verholpen, dan is het
Citaat van: systeem
O  geschikt
X  ongeschikt
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Mikkel

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/13, 19:19:57 »
Ik probeer het over een jaar nog wel een keer,......

Berkie, je zou eens de oplossing kunnen proberen die hier in Antwoord #6 wordt gegeven.

Edit: en vergeet daarna het commando uit Antwoord #8 niet. ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 19:23:47 door Mikkel »

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/14, 20:49:04 »
Ik ben begonnen  met 10.10. deze versie kon grub niet installeren. Ik heb toen in een forum de topic die Mikkel geeft gevonden en uitgevoerd.
Ook dit heeft geen resultaat opgeleverd. daarna heb ik 10.04 gedownload en geïnstalleerd met de bekende error.
De harddisk heb ik al een keer vervangen. Alleen het moederbord nog niet. Ubuntu live draait probleemloos zonder enige foutmelding.
Ik zoek eerst een ander moederbord en geheugen en probeer het dan nog èèn keer.

Iedereen die mee gezocht heeft naar een oplossing nogmaals bedankt.

Groet, Berkie.

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/16, 20:55:47 »
Ik heb nieuwe moed verzameld en ben weer begonnen.

Nu heb ik ubuntu 10.10 geïnstalleerd. Tijdens de installatie krijg ik de error dat grub niet geïnstalleerd kan worden.
ik kies dan de optie: Ubuntu installeren zonder boorloader"
Na de installatie en herstart stopt de pc na de bios.
ik heb daarna het volgende ingetypt:

sudo mount /dev/sda /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda
sudo update-grub

Helaas heeft dit ook geen resultaat opgeleverd dus vraag ik jullie nogmaals HELLUPPPP

Greetzzz


Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/17, 10:23:16 »
Volgens mij doe je hier iets fout: sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda
Die backslash moet er niet achter, dussudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
Lees "Reinstalling from LiveCD" eens rustig door.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 10:25:01 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/17, 21:15:10 »
donpedroII, bedankt voor je reactie.
ik ben een stapje verder. Ik heb de aanwijzingen opgevolgd.
als ik nu reboot krijg ik een scherm met als laatste grub>
doorstarten wil hij nog steeds niet.


Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/18, 13:54:09 »
Lees dit stukje eens door: Using CLI to Boot
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/18, 19:46:47 »
ik heb het stukje gelezen en geprobeerd
Helaas geen resultaat.
Mogelijk dat ik als leek de verkeerde letters en cijfers in de commands zet.
de LS laat de volgende drives zien:
(hd0) (hd0,msdos5) (hd0,msdos1) (hd1) (hd1,msdos1) (fd0)

hierna typ ik in:

grub>set root=(hd0,1)
grub>linux /vmlinuz root=/dev/sdab ro dit is een gok
grub>initrd /initrd.img
grub>boot

dan komen er veel voor mij onbegrijpelijke regels en stopt hij in een soort dos.
heb ik de X,Y met het juiste getal/letter ingevuld?

groet, Berkie



Offline Mikkel

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/18, 19:58:44 »
grub>linux /vmlinuz root=/dev/sdab ro dit is een gok

Was helaas dan een verkeerde gok. ;) sda is de eerste harde schijf in het systeem, sdb de tweede. sdab kan dus nooit goed zijn.
In linux /vmlinuz root=/dev/sdXY ro moet je op de plaats van de X dus óf een a, óf een b invullen.
Op de plaats van de Y vul je de juiste partitie op X in.

Offline berkie

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/19, 07:06:28 »
kan je uit bovenstaande gegevens zien wat de juiste partitie is? is dit  msdos5 of msdos1 of???
ik neem aan dat ik de eerste harddisk voor de X moet nemen.

het zijn misschien domme vragen mar ik ben echt een leek op linux gebied.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/19, 07:49:42 »
.



« Laatst bewerkt op: 2011/02/19, 08:08:56 door emiel1976 »

Offline Mikkel

  • Lid
Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/19, 16:14:41 »
kan je uit bovenstaande gegevens zien wat de juiste partitie is? is dit  msdos5 of msdos1 of???
ik neem aan dat ik de eerste harddisk voor de X moet nemen.

het zijn misschien domme vragen mar ik ben echt een leek op linux gebied.

We zijn allemaal begonnen als leek, dus we hebben ooit allemaal dezelfde 'domme' vragen gesteld, berkie. Niets vragen is pas dom, dus vraag gewoon voor de zekerheid als je iets niet (helemaal) begrijpt. Beter tien keer vragen dan één keer gokken en je systeem naar de knoppen helpen. ;)

Aan de hand van deze gegevens:

grub>set root=(hd0,1)

vermoed ik dat je dit moet invullen:
grub>linux /vmlinuz root=/dev/sda1 ro

Maar aangezien ik na bijna drie jaar Ubuntu-gebruik ook nog steeds een leek ben, zou ik afwachten wat een gevorderde ervan vindt. ;)

Re: grub wilt niet geïnstalleerd worden
« Reactie #24 Gepost op: 2011/02/20, 12:54:36 »
Ben nog een paar stappen terug gaan lezen en daar zie ik nog iets wat eventueel niet zou kunnen kloppen.
Neem aan dat je de stappen met de LiveCD hebt uitgevoerd in een Live omgeving?

Daar schrijf je op een bepaald moment:
Citaat
sudo mount /dev/sda /mnt
sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda
sudo update-grub

We hadden de regel "sudo grub-install --root-directory=/mnt/ /dev/sda" al gecorrigeerd naar "sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda".
Maar de regel erboven zie ik nu, is ook niet correct.

Deze zou moeten zijn sudo mount /dev/sda1 /mnt
Dus samengevat:
  • 1. Start de liveomgeving
  • 2. Open de Terminal
  • 3. sudo mount /dev/sda1 /mnt
  • 4. sudo grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
  • 5. Reboot

REF: Reinstalling from LiveCD

Nog wat info: HOWTO: Purge and Reinstall Grub 2 from the Live CD
« Laatst bewerkt op: 2011/02/20, 13:31:14 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB