Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstartproblemen  (gelezen 1486 keer)

ArjenM

  • Gast
opstartproblemen
« Gepost op: 2008/09/26, 23:22:00 »
Volledig nieuw, antwoord gezocht maar niet gevonden: Ik heb net Ubuntu geïnstalleerd, maar na een herstart begint hij vrolijk met WinXP. Er is wel iets geïnstalleerd (de C is behoorlijk kleiner geworden), maar niets gebeurd. Wel is er "hardware gedetecteerd", geinstalleerd en weer opgestart.. WinXP natuurlijk. Ik heb twee schijven met twee partities, en volgens mij staat hij netjes naast XP. Maar opstarten homaar.
Iemand een oplossing?

Oh ja, de eerste twee keer weigerde de standaardinstallatie, maar de derde keer ging - volgens mij - alles goed. Ik had de CD ook gecontroleerd op fouten, niets ontdekt.

Offline mcgyver

  • Lid
opstartproblemen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/26, 23:35:13 »
Hoe heb je geinstalleerd? Wubi IN windows?

ArjenM

  • Gast
opstartproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/29, 13:11:29 »
Sorry dat ik niet eerder antwoordde (zat buiten bereik van internet). Ik heb het naast winXP geïnstalleerd met de gedownloade CD. Dus CD erin, eerst de check gedaan van de CD, daarna weer opstarten via de CD, en gekozen voor installatie naast XP. Heb vervolgens met de installatie de C-schijf (beter, de eerste partitie op de C-schijf) opgedeeld in 70 Gb voor XP, en 40 voor Ubuntu (8.0.4). Daarna ging alles verder.

De tweede harde schijf is in zijn vorig leven boot-schijf geweest met XP (in de vorige computer). In deze computer is dat de dataschijf geworden, maar misschien werkt dat toch niet helemaal?

Offline ptb

  • Lid
opstartproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/29, 13:24:06 »
Het lijkt erop dat grub niet goed geinstalleerd is.
Je kan een supergrub cd branden en gebruiken of pjotrs handleiding volgen zie link
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
opstartproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/29, 13:31:48 »
Wat ook kan: de opstartvolgorde in het BIOS staat nog niet goed, voor de harde schijven. Of (bij een "ouderwetse" IDE-harde schijf) de master/slave-instellingen kloppen niet (stand van jumpers).

Verder moet de "boot flag" weg op de oude schijf, en worden gezet op de Windowspartitie op de nieuwe schijf.
http://computertip.googlepages.com/partitioneren

ArjenM

  • Gast
opstartproblemen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/29, 13:37:16 »
Dank voor de reacties, ik zal het bekijken. De tweede oude harde schijf is nog een IDE-schijf, en zou wel eens op "automatisch" kunnen staan. Als ik daar een slave van maak moet het goed gaan?

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
opstartproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/29, 15:15:55 »
Komt het GRUB boot menu in beeld, voordat windows XP start?

ArjenM

  • Gast
opstartproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/29, 15:47:26 »
Citaat van: Richard_Rahl
Komt het GRUB boot menu in beeld, voordat windows XP start?
Nee, dat kwam het niet, dat was het hele probleem. Ik zit nu niet achter de bewuste PC. Als dat wel het geval is, ga ik kijken of bovenstaande tips werken. Tenzij anderen betere ideeen hebben natuurlijk!

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
opstartproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/29, 18:41:14 »
Citaat van: ArjenM
Citaat van: Richard_Rahl
Komt het GRUB boot menu in beeld, voordat windows XP start?
Nee, dat kwam het niet, dat was het hele probleem. Ik zit nu niet achter de bewuste PC. Als dat wel het geval is, ga ik kijken of bovenstaande tips werken. Tenzij anderen betere ideeen hebben natuurlijk!
naar mijn weten kan het dan zo zijn dat de GRUB niet goed geinstalleerd is, herinstallatie van Ubuntu over de oude heen zou dan moeten helpen.

ArjenM

  • Gast
opstartproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/08, 11:39:29 »
Nou, na veel problemen is het opgelost. Op de tweede HD stond nog een Bootflag, maar verwijderen hielp niet. GRUB opnieuw installeren gaf wel een menu, maar zonder werkbare links. Toen deed XP het dus ook niet meer..
Toen bedacht ik me dat het misschien niet handig was om de eerste HD op SATA2 te hebben. Ik heb de stekkertjes van beide HD's verwisseld, en nu doet alles het als een trein.... :-)
De komende tijd ga ik Ubuntu ontdekken, tot nu toe lijkt alles logisch te zijn. Lekker snel in ieder geval!
Bedankt voor jullie tips (ik heb weer veel geleerd)!