Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2  (gelezen 1319 keer)

LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Gepost op: 2010/12/08, 15:37:06 »
Ik heb vandaag een LAMP Server opgestart op mijn bestaand ubuntu OS 10.10 en zou graag apache tomcat in plaats van apache2.2 op deze server laten draaien zodat ik java programma's kan gebruiken. Nu zit ik met een probleempje, ik weet niet goed wat het beste is zodat ik tomcat alleen laat draaien op de lamp server. Moet ik eerst Apache2.2 deïnstaleren of mag ik heb gewoon laten staan en tomcat installeren en de apache server afzetten en de tomcat server laten draaien?

Volgend vraagje als ik voor de optie ga apache2.2 laten en hem stoppen gaat hij dan niet altijd opstarten wanneer ik de computer aanzet ?

Greets
Wh1te

P.S.: De bedoeling is dat ik met de lamp-server een website kan maken waar op de achtergrond berekeningen in java worden gedaan.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/08, 16:07:16 »
Even een korte uitleg. LAMP staat voor (zoals je denk ik wel al wist) Linux Apache MySQL PHP. Het enige dat LAMP inhoud is een combinatie van deze stukken software. Apache is hier de HTTP server. Om php sites te kunnen draaien op is er een php module voor Apache. Deze module wordt installed en aangezet wanneer je LAMP installeert. Voor Java heb je een ander soort webserver nodig, bijv. Apache tomcat. Eigenlijk is tomcat een servlet container.

Zoek op tomcat in je package manager (pakketbeheer) om tomcat te installeren. Dit kan gewoon naast Apache. De internationale wiki heeft hier uitleg over: https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/tomcat.html

De term Apache is wel eens verwarrend, want deze wordt vaak gebruikt voor die HTTP server. Maar er is ook de Apache Licentie en de Apache Software Foundation (waar veel projecten zoals ook tomcat onder vallen).
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/08, 16:19:22 »
oke , maar is het dan niet zo dat de apache server automatish wordt opgestart wanneer ik mijn computer aanzet en dan ook de apache tomcat server wordt opgestart of begrijp ik dit helemaal verkeerd?


Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/08, 16:24:31 »
Dat begrijp je goed. Standaard worden deze services gestart tijdens het opstarten. 

Dat kun je uiteraard uitzetten. Bijv. met het programma sysv-rc-conf
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/08, 16:29:15 »
oke dan ga ik dit doen anders gaat dit onnodige processen opstarten en daarna een poging wagen om tomcat in orde te krijgen.

dankje voor de hulp

greets
Wh1te

btw heb je advies opgenomen heb vandaag de lamp server geinstaleerd en en beetje zitten werken in de mysql server. Heb ook een goede topic gevonden op dit forum voor het beveiligen van de server dat ga ik waarschijnlijk volgende week doen, zit namelijk in examenperiode en aventoe leer ik toch ook een beetje ^^

Offline bram103

  • Lid
Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/08, 18:45:57 »
Na wat leren ;) kun je ook nog eens kijken naar http://tomcat.apache.org/tomcat-6.0-doc/config/ajp.html

Hiermee laat je het http deel over aan Apache (de HTTP server), die is daar beter in. Tomcat (de servletcontainer) doet dan alleen het java deel, dat kan de HTTP server niet. Ze praten middels het AJP protocol, standaard via port 8009. Met deze constructie kun je op 1 site Java, PHP en statische pagina's allemaal door elkaar heen gebruiken als je daar behoefte aan hebt.

Gr,
Bram

Re: LAMP Server => wil apache tomcat in plaats van apache2.2
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/08, 19:43:01 »
Dat is inderdaad wel handig ^^ ga ik direct eens bekijken, heb de tomcat server geinstaleers gekregen maar ik denk dat die nu nog niet automatich opstart bij het opstarten van de pc dat meot ik eens opzoeken hoe ik dat fix, heb gelukkig nog niet geconfigureerd dat apache niet bij opstart mag opstarten.

greets
Jens