Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op iMac G3  (gelezen 6432 keer)

Linux op iMac G3
« Gepost op: 2007/12/23, 14:29:16 »

Ik heb vandaag een iMac gekocht via marktplaats. Er staat Mac os 9.2 op, maar ik vind dat niet zo prettig werken en er staan ook nauwelijks bruikbare programma's op. Eingelijk wil ik dus linux op mijn mac zetten. Dat is vast mogelijk. Mijn vraag aan jullie: hoe doe ik dat (gaat dat hetzelfde als op een pc? Krijg ik problemen met het herkennen van de hardware?) en welke distributie zouden jullie hiervoor aanraden (ubuntu of is iets anders)? Ik las dat Yellow Dog speciaal ontwikkeld is om op een Mac te draaien, maar liever gebruik ik gewoon ubuntu.
De specificaties van de iMac:
Processor: G3; 350 mHz
Werkgeheugen: 320 Mb
Hardeschijf: 6 Gb
Ik wil kunnen internetten, e-mailen en tekstverwerken. Ik moet er toch wel een mooi systeempje van kunnen maken toch?

Offline Ruben

  • Lid
Linux op iMac G3
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/23, 14:43:14 »
Niet officieel ondersteund meer, nee.. Wel community en dergelijke, ppc is gewoon hier te downloaden: http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/gutsy/release/

Linux op iMac G3
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/23, 15:04:44 »
Mooi, ik ga proberen gusty gibbon te installeren.
@Arie: Hoeveel ben ik kwijt aan Os X Tiger? En als ik linux geinstalleerd heb kan ik dan later ook weer gemakkelijk Mac Os terug plaatsen (of is dat lastig vanwege firmware updates)?

Linux op iMac G3
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/23, 15:25:31 »
Ik heb geen installatie cd-roms van os 9. Hoe maak ik een image van het systeem dat er nu op staat? Het is bijna onmogelijk om een iMac open te krijgen zonder de behuizing te slopen, heb ik het idee.

Linux op iMac G3
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/23, 16:02:11 »
@Arie
Ok, dank je wel als je een tutorial zou kunnen posten zou dat mooi zijn. Ik woon trouwens niet echt in de buurt van Rotterdam (Heemskerk, boven het Noordhollands kanaal). Wat raad jij aan: Os X Tiger of ubuntu? Ik ga niet die €129 voor Tiger betalen (dat is de iMac ook niet waard, ik heb er €25 voor betaald).

Het werken met os 9.2 gaat nog niet echt van een leien dakje moet ik zeggen. Het is me zelfs nog niet gelukt om de TCP/IP instellingen goed te krijgen (Ik wil 'm aansluiten op het thuisnetwerk). Ubuntu en windows zijn voor mij een stuk vertrouwder.... (en ik vind os 9.2 maar niks). Ik ga eens de instellingen van de router nalopen om te kijken of ik internet werkend kan krijgen op de iMac, dat vind ik wel even belangrijk erop te hebben.

Linux op iMac G3
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/23, 16:07:05 »
Leuk bakkie ;)

Ik heb zelf Debian geinstalleerd op de iMac. Ubuntu (Dapper, Edgy, Feisty) liepen allemaal vast op de grafische interface. Er is wel een oplossing voor, maar die was makkelijker te realiseren met Debian. Ik zal de oplossing eens opsnorren.

Het draait overigens prima. Ik gebruik de iMac vooral als mediabak. Een prima radiospeler.

Yellowdog zou ik niet meer aanraden. De laatste versie die nog met de iMac draait is behoorlijk verouderd.

Linux op iMac G3
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/23, 16:30:36 »
Citaat
Ik heb zelf Debian geinstalleerd op de iMac. Ubuntu (Dapper, Edgy, Feisty) liepen allemaal vast op de grafische interface. Er is wel een oplossing voor, maar die was makkelijker te realiseren met Debian. Ik zal de oplossing eens opsnorren.
Hmm, dus er zijn problemen met de grafische interface bij het draaien van linux? Dan wacht ik jouw oplossing nog even af jstedehouder.

*Edit: het is me inmiddels gelukt om internet aan de praat te krijgen in os 9.2. De volgende stap is het installeren van firefox of safari.

Linux op iMac G3
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/23, 20:36:43 »
Ik ben nu ubuntuntu gusty gibbon aan het downloaden voor de PowerPC. Ik sluit Os X Tiger niet uit, maar ik ga het eerst maar eens met linux proberen. Heeft iemand ervaring met het installeren van ubuntu 7.10 op een iMac (ik heb geen idee hoe ik dat doen moet)? En draait het een beetje redelijk?

*Edit:Ik heb wat meer informatie gevonden.

Linux op iMac G3
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/28, 21:52:01 »
Met excuus voor de vertraging, maar ik heb de oplossing die ik heb gebruikt weer gevonden. Stond dus gewoon op mijn weblog :(

http://opensourcelearning.info/blog/?p=318#comment-15889

De oplossing stond in de Ubuntu forums:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=2321892&postcount=8

Groetjes

Jan Stedehouder