Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Als u Google Chrome wilt gebruiken  (gelezen 4429 keer)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Gepost op: 2016/01/22, 13:43:24 »
Opmerking: Vanaf maart 2016 worden Linux 32 en Ubuntu Precise niet meer ondersteund.

Als u Google Chrome wilt gebruiken, heeft uw computer het volgende nodig:

Ubuntu 12.04 of hoger, Debian 7 of hoger, openSUSE 13.1 of hoger of Fedora Linux 21
Een Intel Pentium 4-processor of later
350 MB vrije schijfruimte
512 MB RAM

De melding komt als warschuwing op een 14.0.3 systeem, gek toch.

Offline Anco

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/22, 13:51:34 »
Draai je 32 of 64 bit? want naast dat precise niet meer ondersteunt wordt, vervalt ook de ondersteuning voor 32 bits linux besturingssystemen. Dus dat kan de oorzaak van de melding zijn.
Linux user #485563

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/22, 13:58:50 »
Draai je 32 of 64 bit? want naast dat precise niet meer ondersteunt wordt, vervalt ook de ondersteuning voor 32 bits linux besturingssystemen. Dus dat kan de oorzaak van de melding zijn.

idd een 32 bit systeem....

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/22, 14:14:15 »
Dat 32-bit niet meer ondersteund gaat worden door Chrome is best wel een aderlating. Zo ongeveer alle PC's die wij De Vrije PC binnenkrijgen kan alleen maar een 32-bit versie van (l)ubuntu op geinstalleerd worden. Niet dat we die standaard met Chrome uitrusten, maar soms installeren we het erbij voor het kijken naar netflix of zo.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/22, 15:08:26 »
Het zou kunnen dat Chromium doorgaat met 32-bits.... Maar ja, of ze het doen?

32-bits-ondersteuning is over de hele linie aan het afbrokkelen. Sommige grote Linuxdistro's maken zelfs al geeneens meer een 32-bits-editie:
Red Hat: https://access.redhat.com/solutions/509373

openSUSE en Suse Linux Enterprise: https://forums.opensuse.org/showthread.php/510584-Missing-32-bit-version-of-new-openSUSE-42-1-%28?s=cc77c49dbea7ac2b0ebe4064458473fb&p=2734949#post2734949

Lastig, want als je weinig RAM-geheugen hebt (1 GB of minder), dan is 32-bits de betere keuze. Tja. Alles vergaat, niets blijft.... Vooruitgang, zullen we maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/22, 15:12:14 door Pjotr »

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/23, 10:12:49 »
je zult altijd zelf 32 bit kunnen blijven compileren aangezien ARM 32-bit is en die code dus nog lang in linux zal blijven.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/23, 10:59:50 »
Nu blokkeert google chrome met:

Voordat u doorgaat…

In overeenstemming met wetgeving inzake gegevensbescherming vragen we u even de tijd te nemen de belangrijkste punten van het Privacybeleid van Google door te nemen. Dit heeft niets te maken met een wijziging die we hebben aangebracht. We geven u alleen de mogelijkheid de belangrijkste punten te bekijken.
U moet dit doen als u Google-services wilt blijven gebruiken.

chantage, of een normale vraag?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/23, 13:21:33 »
Dat is de toenemende wetgeving van nationale overheden, die jammer genoeg steeds zijn eigenlijke doel mist maar enkel als toenemende ongemakken terugslaat in het gezicht van de consument.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/23, 13:30:55 »
chantage, of een normale vraag?
Geen van beiden. Het is maar dat je weet (en toestemming hebt gegeven) dat Google je gebruik van Chrome volgt, opslaat, verwerkt en combineert met andere Google diensten die je gebruikt (Youtube, Google Maps, Gmail, enz.) onder andere om te gebruiken voor commerciële doeleinden.

Als je een beetje privacy wil kan je overwegen Firefox te gebruiken
Google makes its income from user tracking and advertising so has significantly fewer options for privacy protection than Firefox

Klik links bovenin op Documentatie

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/23, 19:21:53 »
Voordat u doorgaat…

In overeenstemming met wetgeving inzake gegevensbescherming vragen we u even de tijd te nemen de belangrijkste punten van het Privacybeleid van Google door te nemen. Dit heeft niets te maken met een wijziging die we hebben aangebracht. We geven u alleen de mogelijkheid de belangrijkste punten te bekijken.
U moet dit doen als u Google-services wilt blijven gebruiken.

Is geen normale vraag, eerder een brutale insteek. Het is tevens chantage omdat het gebruik van de browser werd geblokkeerd, dat gijzelt de gebruiker en "dwingt" tevens.

Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/23, 20:14:04 »
Hoort iedereen dat te zien of alleen wanneer je bent ingelogd met je Google-account? Ik zie die melding namelijk niet, maar ben momenteel ook niet ingelogd dus.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/23, 20:23:30 »
Hoort iedereen dat te zien of alleen wanneer je bent ingelogd met je Google-account? Ik zie die melding namelijk niet, maar ben momenteel ook niet ingelogd dus.

Ik had een herinstallatie van google chrome gedaan. Het werd te traag. Na herinstallatie deze toestanden....
Was dus niet ingelogd of zo.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/24, 09:24:30 »
Citaat
Is geen normale vraag, eerder een brutale insteek. Het is tevens chantage omdat het gebruik van de browser werd geblokkeerd, dat gijzelt de gebruiker en "dwingt" tevens.
Bij de supermarkt betaal je met euro's, en bij Google met je gegevens. Maar in beide gevallen is de keus aan jou en is er geen sprake van dwang of chantage.

Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 2016/02/02, 14:34:04 »
Ook ik heb al enkele malen de melding gehad, dat Google sommige Ubuntu- versies niet meer ondersteunt per maart 2016. Als je om meer info vraagt, blijkt het te gaan over Ubuntu Precise en Linux 32. Ik gebruik Xubuntu 14.04, dus beetje vreemd dat ik deze melding krijg.
Ik wil me niet laten dringen, dus wil overstappen op een andere browser. Firefox heb ik in het verleden gebruikt en vond ik niks (waarom weet ik niet meer).
Iemand een goed alternatief?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 2016/02/02, 14:41:59 »
Het probleem is de 32-bits versie van Ubuntu die je gebruikt. Ze gaan de ondersteuning voor 32-bits systemen stopzetten. Als je een beetje een recente computer hebt zou ik met het uitkomen van Ubuntu 16.04 overstappen op de 64-bits versie. Dan werkt alles weer zoals het hoort.

Overigens gaan er binnen Ubuntu ook stemmen op om te stoppen met de 32-bits desktopversie. Zo'n beetje alle nu nog bruikbare computers van de afgelopen 10 jaar zijn 64-bits dus dit zou weinig problemen op moeten leveren. Dit zal dan vanaf versie 16.10 gaan gebeuren verwacht ik.

De enige computers die buiten de boot vallen zijn sommige Core2Duo's en Atoms die in oude netboekjes zitten.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #15 Gepost op: 2016/02/02, 15:57:45 »
Zo'n beetje alle nu nog bruikbare computers van de afgelopen 10 jaar zijn 64-bits dus dit zou weinig problemen op moeten leveren.
Dat wel. Alleen hebben al die 'oude' PC's zeer weinig geheugen (1 GB is al veel). En onder de pakweg 3 GB is het contraproductief om met een 64-bit OS te werken. Jammer als al die PC's met weinig geheugen niet meer werkend gemaakt kunnen worden.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #16 Gepost op: 2016/02/02, 16:26:11 »
Dan is mijn 10 jaar oude Toshiba laptop, waar ik trouwens heel veel op doe, straks misschien wel overleden omdat hij nog een 32 bits cpu-tje heeft en slechts 2 GB ram.

Hij doet het nog puik. Alleen videobewerken gaat niet, net niet, maar daar hoor je mij beslist niet over klagen.

We zien wel. Ik laat me niet gek maken. Maar ik vind het toch wel jammer. Deze trend gaat me iets te snel. Iets maar.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #17 Gepost op: 2016/02/02, 16:37:02 »
We zien wel. Ik laat me niet gek maken. Maar ik vind het toch wel jammer. Deze trend gaat me iets te snel. Iets maar.
Neuh, ik ook niet. 16.04 is iig 32-bit en dan hebben we 5 jaar lang tot 2021 de tijd.....

Offline softbart

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #18 Gepost op: 2016/02/02, 18:44:36 »
Tegen die tijd is mijn 32 bits netboekje wel overleden.  :'(

groet,

Theo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #19 Gepost op: 2016/02/02, 22:06:14 »
Het gaat hier over Chrome op 32 bits systemen. Ik gebruik Chrome de laatste tijd veel. Maar eerlijk gezegd zijn de prestaties als browser op zich niet bepaald verbluffend. Ik kan hem op zich daarom prima missen.

Ik ga wel eens kijken of ik het af kan met Firefox en dingen als Google docs en de cloudprinter. Eventueel met andere workarounds. Dan gaat dat Chrome er gelijk af.

groet,


Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #20 Gepost op: 2016/02/04, 19:54:29 »
Ik Las iets over PAE kernel dat die min of meer een zelfde performance bied als volwaardige 64 bit installatie. Nu zag ik ook dat er pakketten geïnstalleerd kunnen worden die nodige Pae functies zeggen te hebben. Heeft het zin om ze te installeren met als doel dat ik mijn huidige 32 bit installatie kan blijven gebruiken met Chrome.
Chrome bied toch wel functionaliteit die ik bij Firefox nog niet heb kunnen vinden. sowieso vreselijk wennen.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #21 Gepost op: 2016/02/04, 21:03:12 »
Nee dat heeft geen zin. PAE is niet hetzelfde als een 64-bits installatie.
Ik zou ik april overstappen op een 64-bits versie van 16.04.

Offline carbon

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #22 Gepost op: 2016/02/04, 21:17:09 »
Dan gebruik je simpel Google Chrome toch niet meer, genoeg ander leuk spul te verkrijgen.
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #23 Gepost op: 2016/02/04, 21:32:44 »
Citaat
Dan gebruik je simpel Google Chrome toch niet meer, genoeg ander leuk spul te verkrijgen.
Duhh, dat is wel heel makkelijk door de bocht.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline carbon

  • Lid
Re: Als u Google Chrome wilt gebruiken
« Reactie #24 Gepost op: 2016/02/04, 21:43:49 »
Citaat
Dan gebruik je simpel Google Chrome toch niet meer, genoeg ander leuk spul te verkrijgen.
Duhh, dat is wel heel makkelijk door de bocht.
Ja ZIJ doen moeilijk, ben je getrouwd met Google? nee dus..aan de kant gooien doe zooi!
;-)
« Laatst bewerkt op: 2016/02/04, 21:45:27 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS