Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plaatsing modemrouter  (gelezen 2046 keer)

Offline dobby9

  • Lid
Plaatsing modemrouter
« Gepost op: 2010/09/22, 20:22:53 »
Is het van wezenlijk belang waar je de modem router plaats  ?
Ik bedoel moet het nu echt daar waar de telefoon lijn het heus binnen komt ?
Het is een wired modewm router .
Ik vraag dat omdat ik soms de modem router moet resetten om op het internet te komen.
De router zelf werkt wel goed  , dat weet ik omdat ik het op zelfde moment  gebruik om muziek te streamen naar mijn audio installatie .
Direct daar plaatsen waar de teloonlijn binnen komt is ook wat . 
Want ik op de modem router 1 Linux BOx 1 MAC box 1 netwerk drive en Apple TV op staan .
Op dit moment staat de modem router in onze huiskamer , want ja daar ook alles .
Kan iemand mwe raad geven ?

alvast bedankt

Offline ivo

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/22, 22:18:17 »
Werkt het als ie in de huiskamer staat? Dan laat je hem staan.
Het zal iig niet béter gaan werken als je hem in de "meterkast" plaatst, ook niet slechter overigens.....
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/22, 23:34:15 »
Ivo heeft wel gelijk, als het werkt, wat zou je verder tobben.
In principe is het beter als in ieder geval de splitter zo dicht mogelijk bij de "meterkast" geplaatst wordt.
Vandaar ga je dan met 4-aderige telefoonkabel naar je telefoons, en met ethernetkabel naar je modem. De lengte daarvan is niet meer zo belangrijk. Ethernetkabel geeft minder verlies en minder kans op overspraak. Overspraak merk je aan ruis op je telefoon lijn als tegelijk wordt geïnternet.

Vr.groet, peter

Offline dobby9

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/23, 08:34:51 »
Bedankt voor de antwoorden tot zo ver .
Maar  weten jullie ook waarom ik het regelmatig moet resetten ?

met vr .gr.
dobby9

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/23, 10:34:39 »
dobby9,

Gebruik je DHCP om je computers aan een IP-adres te helpen? Bij het uitgeven van interne IP-adressen wordt een leasetijd verstrekt, in te stellen in het modem. Stel nu dat je je computer altijd laat aanstaan, en de lease staat bijvoorbeeld op 2 dagen, dan vervalt het IP-nummer na 2 dagen. Dan moet je of je modem resetten of de computer afzetten en opnieuw van nul af opstarten. Stel je de lease op heel lang in, dan vervallen de IP-nrs niet en ben je op het laatst door je IP-nummers heen, binnen de range die voor DHCP is ingesteld. Dan helpt alleen stroomloos maken en opnieuw opstarten van het modem.
De oplossing die bij mij het best werkt is de volgende: Stel de lease tijd in op 2 dagen, en wen je aan om minstens 1 keer per dag je computer helemaal af te zetten, i.p.v. standby of slaapstand.

Daar zou het misschien aan kunnen liggen. Laatst nog een soortgelijk geval aan de hand gehad.

Vr.groet, peter

Offline wowo

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/23, 11:36:58 »
Gebruik je DHCP om je computers aan een IP-adres te helpen?
Je kan in plaats van bovengenoemde oplossing ook gaan werken met vaste Ip-adressen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline ivo

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/23, 13:46:44 »
Peter: dan is er iets stuk

DHCP leases verlopen na (laat zeggen) 3 dagen (normale instelling) en dan hoort een client na 1,5 dag te vragen of z'n lease mag worden verlengt als deze continue aan staat.
Hij krijgt dan weer gewoon een nieuwe lease van 3 dagen.
Een machine herstarten voor een DHCP lease is dus echt niet nodig.
Stel dat de client stuk is, of de server, kun je natuurlijk altijd gewoon even je netwerkkaart uitzetten en weer aan. (disable)

Een kleine uitzondering (in mijn ervaring) zijn macs. Deze houden zich lang niet altijd aan de geldende afspraken en gebruiken soms een lease terwijl deze allang vervallen is.
(erg vervelend op je netwerk)

+1

Ik was me aan het beraden op een antwoord want van dat DHCP verhaal klopte niet veel.
Daarnaast kun je DHCP ook nog zgn fixed leases uit laten delen. Dat wil zeggen dat een MAC adres altijd hetzelfde IP-adres krijgt uitgedeeld.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline dobby9

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/23, 15:46:17 »
Nee zowel op de Lan als naar buiten maak ik gebruik van Fixed IP .
Zo als ik al eerder schreef als ik niet het internet op kan , kan ik wel bij Apple TV en bij mijn netwerk HD
Voor hen die geen Apple TV gebruiken .
De Mac stuurt de muziek naar de router .
De router stuurt het naar de wireless zender .
De zender stuurt het naar men ontvanger die bij mijn audio set zit .
Ok de ontvanger heeft een harde schijf van 160 GB als buffer .
Het enige is als ik Itunes op start dan begint hij met Connecting to Apple TV  , want hij zoekt dan het wireless deel van Apple TV .
Ook Airport geeft aan dat ik vaste IP adressen gebruikt .
Ware dat niet het geval dan zou ik Airport moeten restarten
Alleen het internet is dan onbereikbaar .
Zowel op de MAC als op UBUNTU als op opensuse .
UBUNTU  en OPENSUSE staan op een Aparte computer.
Dus niet op de MAC .
Zowel de MAC als mijn linux box gaan s'nachts down
Hopelijk geeft mijn verhaal meer duidelijkheid.

Nogmaals bedankt
dobby9
 

 

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/23, 20:34:44 »
Mwoah,

Dan heb ik het verhaal over mijn modem zeker verkeerd begrepen. Maar dat er iets stuk zou zijn is compleet onzin. Het werkt al jaren op die manier, en ik heb voor die manier met DHCP gekozen voor het gemak. Er komen hier vaak computers van buiten voor reparatie of uitbreiding en dan werkt dit het handigst. Maar ieder zijn mening, vrijheid blijheid.

Voor het probleem van dobby9 heb ik verder geen mogelijke oplossingen.

Vr.groet, peter

Offline dobby9

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/24, 18:17:38 »
Ja Buzzin dat kan .
Als het IP adres van de router ,  in een web browser  tik . dan krijg gelijk  de vraag USER and Password .
En als ik die geef dan kan ik gewoon in de router en al zijn instellingen zien .

met vr gr
dobby9

Offline dobby9

  • Lid
Re: Plaatsing modemrouter
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/26, 10:09:44 »
Mogelijk heb ik het probleem opgelost.
Ik ging er van uit dat als je  in firefox heb gedsteld dat hij alle Cookies moet verwijderen als je Firefox afsluit dat dat ook gebuerd .
Maar dat is niet helemaal waar er blijven toch Cookies achter .
Ten tweede ik wist niet dat je ook Cookies kon krijgen van websites die je niet bezoekt .
Mijn remedie cookies blokken van websites die je niet bezoekt en er toch staan is een opties in firefox .
Daarna alle cookies verwijderen .
Jammer genoeg heeft Firefox niet zoals opera de optie "Alleen cookies accepteren van websites die je bezoekt "
Ik weet dat de meeste cookies onschadelijk zijn .

Maar dat zijn ze blijkbaar niet allemaal

met vr gr
dobby9