Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: update werkt niet / niet voltooid?  (gelezen 3237 keer)

Offline Alwin

  • Lid
update werkt niet / niet voltooid?
« Gepost op: 2013/08/06, 23:56:35 »
Ik heb het volgende probleem, mijn Ubuntu 12.04 LTS wil niet verder gaan met updaten / upgraden.
Als ik het via updatebeheer probeer, na de melding van en gedeeltelijke update,  krijg ik een antwoordt" Kon geen exclusieve blokkering verkrijgen" met daaronder "Dit betekent meestal dat een andere pakketbeheerder (zoals apt-get of aptitude) actief is. Gelieve die toepassing eerst te sluiten." .
Hoe weet ik nou welk proces ik moet stoppen.
Heb het ook via de terminal geprobeerd met  "get apt  update" , maar ook dit geeft hetzelfde resultaat.
Via het softwarecentrum zie ik bij voortgang een 1-tje staan met bewegende pijltjes erom heen.
Erop klikken geeft als resultaat een icoontje ( wat lijkt op een pakketbeheer, denk ik) en de tekst "bezig met zoeken" de statusbalk aan de rechterkant blijft geheel leeg....
Ook ben ik al een versie terug gegaan via het opstart menu, volgens mij was het .?.?.48 , maar ook dit heeft geen succes gehad.
Iemand een idee hoe ik verder kom?

Alvast bedankt!
Alwin

Offline joop905

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/07, 07:08:22 »
Waarschijnlijk heb je een ander programma wat sudo vereist openstaan, zoals synaptic, een terminal etc.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/07, 09:17:52 »
Zoals Joop al aangaf, heb je waarschijnlijk één van deze toepassingen openstaan:
- Softwarecentrum;
- Synaptic Pakketbeheer.

Dan kun je geen updates installeren; het gebruik van de pakketbronnen is dan namelijk al opgeëist door één van die twee. De oplossing is dan, om simpelweg Softwarecentrum en Synaptic eerst even te sluiten.

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/08, 13:04:21 »
Ok, bedankt voor jullie reactie.
Ik had zelf ookal met de systeemmonitor gekeken of er een proces aktief was, maar door mijn gebrek aan ubuntu kennis weet ik dus zo niet hoe het proces heet, want softwarecentrum en synaptic staan er niet tussen  :(

Enig idee wat de naam is van dat proces?

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/08, 13:14:57 »
Hmm, nu heb ik 2 schermafdrukken opgeslagen, maar hoe krijg ik die hier in het beeld....

« Laatst bewerkt op: 2013/08/08, 13:18:32 door Alwin »

Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/08, 13:19:27 »
Hmm, nu heb ik 2 schermafdrukken opgeslagen, maar hoe krijg ik die hier in het beeld....



http://www.postimage.org

Daar moet je de afbeelding uploaden en dan na het uploaden zie je onderaan staan BBcode voor Forum. Die link daarachter moet je kopiëren en hier in een post plakken.

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/08, 13:25:20 »
Hmm, nu heb ik 2 schermafdrukken opgeslagen, maar hoe krijg ik die hier in het beeld....



http://www.postimage.org

Daar moet je de afbeelding uploaden en dan na het uploaden zie je onderaan staan BBcode voor Forum. Die link daarachter moet je kopiëren en hier in een post plakken.


thanks!!


en deel 2



misschien wordt het zo iets duidelijker?
Alvast bedankt voor de feedback.

« Laatst bewerkt op: 2013/08/08, 13:27:08 door Alwin »

Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/08, 13:55:58 »
Graag gedaan :)

Ik zie in je processenlijst in ieder geval niks staan dat de updates in de weg zit... Hmm, vreemd. Maarja, 2 paar ogen zien meer dan 1 dus misschien iemand anders? :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/08, 14:56:53 »
Ook ik zie niets vreemds....

Probeer het eens als volgt op te lossen:
https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Updates-en-Softwarecentrum-blokkeren
(punt 18, rechterkolom)

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/08, 20:17:38 »
Helaas, punt 18 geeft dit als resultaat:


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/08, 23:42:48 »
Start 'm eens op in Herstelmodus, kies in het herstelmenu voor terminal als root met netwerkverbinding, en tik in: apt-get clean && rm /var/lib/apt/lists/* -vf && rm /var/lib/apt/lists/partial/* -vf
Daarna:
apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/09, 14:23:07 »
Start 'm eens op in Herstelmodus, kies in het herstelmenu voor terminal als root met netwerkverbinding, en tik in: apt-get clean && rm /var/lib/apt/lists/* -vf && rm /var/lib/apt/lists/partial/* -vf
Daarna:
apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade

Ga ik proberen.
Alvast bedankt.

Offline Alwin

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/10, 11:10:38 »
Bedankt Pjotr, je opdracht heeft gewerkt.

Kan weer updaten.  :D

BEDANKT!!!
Groet, Alwin

Offline Frans47

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/26, 14:42:02 »
Ik heb het volgende probleem, mijn Ubuntu 12.04 LTS wil niet verder gaan met updaten / upgraden.
Als ik het via updatebeheer probeer, na de melding van en gedeeltelijke update,  krijg ik een antwoordt" Kon geen exclusieve blokkering verkrijgen" met daaronder "Dit betekent meestal dat een andere pakketbeheerder (zoals apt-get of aptitude) actief is. Gelieve die toepassing eerst te sluiten." .
Hoe weet ik nou welk proces ik moet stoppen.
Heb het ook via de terminal geprobeerd met  "get apt  update" , maar ook dit geeft hetzelfde resultaat.
Via het softwarecentrum zie ik bij voortgang een 1-tje staan met bewegende pijltjes erom heen.
Erop klikken geeft als resultaat een icoontje ( wat lijkt op een pakketbeheer, denk ik) en de tekst "bezig met zoeken" de statusbalk aan de rechterkant blijft geheel leeg....
Heb ook de oplossing van Pjotr van 8-8-2013 geprobeerd. Helaas zonder resultaat. Krijg dan deze melding:

frans@frans-Dimension-4600:~$ apt-get clean && rm /var/lib/apt/lists/* -vf && rm /var/lib/apt/lists/partial/* -vf
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/cache/apt/archives/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kon de ophaalmap niet vergrendelen

Iemand een idee hoe ik verder kom?
Gr. Frans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/26, 15:04:01 »
frans@frans-Dimension-4600:~$ apt-get clean && rm /var/lib/apt/lists/* -vf && rm /var/lib/apt/lists/partial/* -vf
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/cache/apt/archives/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kon de ophaalmap niet vergrendelen

Iemand een idee hoe ik verder kom?
Gr. Frans
sudo voor de opdracht zetten. :)

Offline Frans47

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/26, 15:29:43 »
Krijg nu de volgende melding:

frans@frans-Dimension-4600:~$ sudo apt-get clean && rm /var/lib/apt/lists/* -vf && rm /var/lib/apt/lists/partial/* -vf
[sudo] password for frans:
E: Kon vergrendeling /var/cache/apt/archives/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kon de ophaalmap niet vergrendelen
frans@frans-Dimension-4600:~$



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/26, 16:25:28 »
Eerst Synaptic / Softwarecentrum / Updatebeheer afsluiten.

Offline Frans47

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/26, 20:52:52 »
zover ik kan beoordelen zijn deze programma`s uitgeschakeld. heb opgestart in de herstelmodus. na "apt-get clean etc" en "apt-get update etc." wordt DROPBOX gedownload en blijft hierop hangen. heb mogelijk bij een eerdere download van dropbox de download onderbroken.

Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/27, 10:08:43 »
Ik had vanochtend hetzelfde probleem. na proberen updaten bleef ubuntu softwarecentrum naar iets zoeken.
Bij mij hielp:

ps -a | grep dropbox
then use
sudo kill -s 15 pid_of_dropbox.

gevonden op:
http://askubuntu.com/questions/154671/dropbox-install-stuck-at-99-how-do-i-fix-it-and-any-dpkg-errors/154870#154870

Offline Frans47

  • Lid
Re: update werkt niet / niet voltooid?
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/28, 13:22:18 »
Helaas, krijg nu de volgende melding:

frans@frans-Dimension-4600:~$ ps -a | grep dropbox
 2120 pts/1    00:00:09 dropbox
frans@frans-Dimension-4600:~$ sudo kill -s 15 pid_of_dropbox
[sudo] password for frans:
ERROR: garbage process ID "pid_of_dropbox".
Usage:
  kill pid ...              Send SIGTERM to every process listed.
  kill signal pid ...       Send a signal to every process listed.
  kill -s signal pid ...    Send a signal to every process listed.
  kill -l                   List all signal names.
  kill -L                   List all signal names in a nice table.
  kill -l signal            Convert between signal numbers and names.