Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] ING & de TAN code  (gelezen 6200 keer)

[Opgelost] ING & de TAN code
« Gepost op: 2018/01/24, 16:42:48 »
Las net dat ING (en in de toekomst volgen andere banken waarschijnlijk ook) gaat stoppen met de TAN codes :
https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stopt-dit-jaar-met-tan-codes.html

ING bepaalt dat gewoon. Las deze reactie van iemand op dat besluit en daar kan ik me helemaal in vinden :

"Er wordt niet (goed) beargumenteerd waarom deze wijziging nodig is. Bovendien is het onduidelijk voor mensen zonder mobile. Bovendien heb ik wel een mobile, maar ik WIL helemaal geen ING app op mijn mobile, en dat wil ik ook niet uitleggen. De ING snapt dat kennelijk niet. Ik wil gewoon alleen thuisbankieren op mijn PC. Ik hoef niet de godsganse dag op mijn mobile te appen en te zappen en te watten en te katten, en zeker dus niet met de ING. Er zijn kennelijk honderdduizenden mensen die er net zo over denken. Ik ben geen digibeet, maar iemand met een idee over hoe je er mee om moet gaan, en daar heb ik recht op! Er zijn genoeg mogelijkheden om wel op je PC te bankieren zonder TAN-codes en toch op een veilige manier...."

Ook ik wil die ING-app helemaal niet op m'n mobiel! Ik wil zo weinig mogelijk apps op m'n mobiel omdat ik het een onveilig platform vind. Hele volksstammen maakt dat allemaal geen ene zier uit en dat moeten ze fijn zelf weten.
Pas wanneer er een 100% Linux-smartphone komt, ben ik bereid wat toeschietelijker te worden, maar absoluut niet met de huidige platformmogelijkheden.

Ben benieuwd naar de mening van anderen.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/31, 16:52:57 door Ron »
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ING & de TAN code
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/24, 16:44:24 »
Rabo.  =D

Re: ING & de TAN code
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/24, 16:46:14 »
Wanneer switchen 'effetjes' zou gaan, dan heb je helemaal gelijk :)
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ING & de TAN code
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/24, 16:48:35 »
Wanneer switchen 'effetjes' zou gaan, dan heb je helemaal gelijk :)
Valt wel mee, hoor.... Ik ben ooit ook overgestapt toen-ie nog Postbank heette. Paar uurtjes puzzelen welke automatische overschrijvingen er geregeld moeten worden, en sowieso voor alle zekerheid een paar maanden parallel draaien.

Re: ING & de TAN code
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/24, 17:00:37 »
En dan besluit Rabo om alles ook maar via hun app te laten lopen =D
Een boek doet het altijd...

Offline HWE64

  • Lid
Re: ING & de TAN code
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/24, 17:38:11 »
En dan besluit Rabo om alles ook maar via hun app te laten lopen =D
Ik heb vroeger in het begin van ING ook deze bank gehad maar na de verrijking van raad van bestuur overgestapt. Ik zit nu bij RegioBank. Dochter van SNS. RegioBank wordt ook wel De Volksbank genoemd. Over een jaar dan kun je ook niks meer met je pinpas doen van ING. Dus alles met de Smatphone. Je duwt dat gewoon de mensen door de strot. DUS OVERSTAPPEN!!!!
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ING & de TAN code
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/24, 18:43:27 »
En dan besluit Rabo om alles ook maar via hun app te laten lopen =D
De Rabo heeft een nieuw, veel beter systeem:
https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rabo-scanner/

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ING & de TAN code
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/24, 19:06:46 »
HAHA, LOL  :D
Pas wanneer er een 100% Linux-smartphone komt, ben ik bereid wat toeschietelijker te worden, maar absoluut niet met de huidige platformmogelijkheden.
Dacht eerst nog: interessant betoog maar met deze toevoeging kan ik de reactie niet meer serieus nemen (en ik vrees de ING ook niet). Wel om te lachen, typisch een over-fanatieke Linux Fanboy haha.

Linux Fans wees gerust, koop nog even geen Microsoft- of Apple-telefoon:
Mensen die de app niet kunnen gebruiken, kunnen tot het einde van dit jaar nog van deze mogelijkheden gebruikmaken. Daarna zegt de bank met een alternatief voor deze groep gebruikers te komen.

Maar... dat alternatief vast geen 100% (gratis) Linux telefoon worden  =D
Klik links bovenin op Documentatie

Offline koos4401

  • Lid
Re: ING & de TAN code
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/24, 19:43:54 »
Wat ik het fijnste vond als jarenlange klant, is dat ik een persoonlijk briefje kreeg waarin de ING dit mij vriendelijk mededeelde. Jullie arme sukkels hebben dat zeker uit een of andere dooiebomenverwerker - ook bekend als krant -  moeten lezen?
 Einde sarcasme.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: ING & de TAN code
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/24, 20:02:35 »
Er zijn het er wel meer niet mee eens.
ing forum: verdwijnen TAN-code-overschrijven: IK HEB GEEN SMARTPHONE

Voorlopig ook nog niets aan de hand.
Citaat van: ING
Heeft u geen Mobiel Bankieren App? Dan bevestigt u de opdrachten voorlopig nog met een TAN-code. Eind 2018 informeren we u over het alternatief waarmee u dan uw opdrachten gaat bevestigen in het Mijn ING Zakelijk.
https://tinyurl.com/y9gzq8aw

Zo hebben ze jarenlang internetbankieren willen opdringen maar toch nog jarenlang girotel in de lucht gehad (moeten houden).
Zullen ze toch eerst met een goede oplossing aan moeten komen voor ze over alle consumenten(recht) heen kunnen walsen. Zolang de consumenten blijven beklagen krijgt dat een remmende werking en is het er voorlopig nog niet doorheen.
Of ze beloven alle klanten een vergoeding om elke 2 jaar een nieuwe smartphone te kunnen kopen. :D

Ik vraag me ook af hoe ze dat door mijn strot willen duwen met onze beleidsregels hier omtrent veiligheid.
Wij voeren hier het strikte beleid dat we uitsluitend bankieren op veilige computers en uitsluitend via kabel.
Ik kan de veiligheid van android nooit garanderen (ook voor internet niet), en als zij mij verplichten onveilig te werken is dat niet mijn verantwoordelijkheid. Ik denk dat ik ze maar weer net als met telebankieren destijds een aangetekende brief stuur waarmee ik mijn aansprakelijkheid uit de plicht veilig te bankieren meteen bij hen terug leg zodat mij nooit "onveilig bankieren" verweten kan worden. :evil:

Ik heb gelukkig geen smartphone.  ^-^ Good old klapfoontje.  Ik moet dus wel weigeren.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/24, 20:13:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ING & de TAN code
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/24, 21:34:03 »
Pff, wat een gedoe zeg van jullie. Je tot op het laatst verzetten tegen iets wat ontzettend handig en praktisch is. Opdringen, strot duwen, je verloren privacy... have fun met een 20ste eeuwse uitrusting, waar good old Girotel inderdaad deel van uitmaakte, heb dat sinds 1993 gebruikt als ik me niet vergis. Ik typte liever in Girotel m'n overschrijvingen in dan dat ik dat handgeschreven deed op een acceptgiro, die ik vervolgens in de stromende regen voor 21.00 uur in de brievenbus moest duwen. What the heck...
« Laatst bewerkt op: 2018/01/24, 22:21:37 door Paul Matthijsse »

Re: ING & de TAN code
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/25, 07:57:40 »
Pff, wat een gedoe zeg van jullie. Je tot op het laatst verzetten tegen iets wat ontzettend handig en praktisch is. Opdringen, strot duwen, je verloren privacy... have fun met een 20ste eeuwse uitrusting, waar good old Girotel inderdaad deel van uitmaakte, heb dat sinds 1993 gebruikt als ik me niet vergis. Ik typte liever in Girotel m'n overschrijvingen in dan dat ik dat handgeschreven deed op een acceptgiro, die ik vervolgens in de stromende regen voor 21.00 uur in de brievenbus moest duwen. What the heck...

Het probleem is dat ze mensen geen keus laten. Als iemand het op een moderne manier wil doen prima. Maar mijn oma van 88 kon zich altijd prima redden, nu is ze voor allerlei opgedrongen digitale zaken mijn tante nodig. Kortom hier moet zij apart de deur voor uit in plaats van de rekeningen meenemen terwijl ze toch al het centrum in moet voor boodschappen. Is het voor haar makkelijker geworden? Ik vrees van niet... En is zij de enige? Ik denk het ook niet.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: ING & de TAN code
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/25, 08:53:55 »
Pff, wat een gedoe zeg van jullie. Je tot op het laatst verzetten tegen iets wat ontzettend handig en praktisch is. Opdringen, strot duwen, je verloren privacy...

Waarom mensen iets ontnemen waar ze graag mee werken, waar ze vertrouwd mee zijn?
De banken hebben ons gedwongen om online te bankieren.
Voor degene die liever via een app bankiert, doet dat dan gewoon, die keuze is er.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Re: ING & de TAN code
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/25, 09:15:28 »
Ik heb geen smartphone en is ook niet van plan om er een te kopen omdat de ing het zo graag wil.

Groetjes Sjaak

Re: ING & de TAN code
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/25, 12:06:32 »
Pff, wat een gedoe zeg van jullie. (....) Ik typte liever in Girotel (....)

Tjah. Ondertussen worden mensen met internet-bankeren vaak zelf verantwoordelijk gehouden voor onrechtmatig afgeschreven bedragen binnen dit opgedrongen systeem want "je bent zelf wel verantwoordelijk voor de veiligheid van JOUW pc. Onze systemen zijn wel veilig dus aan ons kan het nooit liggen". Nou doei, van mij ligt er het aangetekende voorbehoud dat mijn systeem nooit veilig kan zijn omdat het buiten mijn macht ligt het veilig te houden, en als zij mij dan toch dwongen dat zij met deze informatie die keuze van aansprakelijkheid zouden behouden.  :P
Je hebt een punt met die acceptgiro's die vroeger ook uit brievenbussen gevist worden, maar dat kon tenminste alleen bij de deur gedaan worden en al helemaal niet door iemand aan de andere kant van de wereld wat met internet wel kan.

Een intel bugje waardoor iedereen mee kan lezen is dan genoeg, en android zit nog veel voller met gaten.
Gelukkig heb ik geen smartphone en kan ik niet over op het onveiligste systeem van android apps.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ING & de TAN code
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/25, 12:19:22 »
Maar mijn oma van 88 kon zich altijd prima redden, nu is ze voor allerlei opgedrongen digitale zaken mijn tante nodig. Kortom hier moet zij apart de deur voor uit
Daar heb je inderdaad een punt ja. Zo'n app is niet voor iedereen. Ik vind het zelf wel handig om over het scherm te swipen en dan direct je saldo te zien, zonder een code te hoeven intypen.

Wat beveiliging en dergelijke betreft, ik gebruik Girotel vanaf 1993 en de ING app sinds de overname van de Postbank (samen dus alweer 25 jaar, de tijd vliegt) en heb nog nooit enig probleem ondervonden. Hieruit maak ik op dat het statistisch gezien veilig is om te gebruiken.

Offline sidonia

  • Lid
Re: ING & de TAN code
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/25, 12:21:55 »
Simpel zeg! 

Ik heb nog nooit problemen gehad, dus is het statistisch gezien veilig om te gebruiken

Re: ING & de TAN code
« Reactie #17 Gepost op: 2018/01/25, 12:29:48 »
Wat beveiliging en dergelijke betreft, ik gebruik Girotel vanaf 1993 en de ING app sinds de overname van de Postbank (samen dus alweer 25 jaar, de tijd vliegt) en heb nog nooit enig probleem ondervonden. Hieruit maak ik op dat het statistisch gezien veilig is om te gebruiken.

Ik zeg ook niet dat het onmiddelijk en/of altijd problemen geeft. Maar zodra er problemen zijn krijg jij simpelweg de onveilige situatie in je schoenen geschoven en kun je vaak fluiten naar je geld.
Dat vind ik het misselijke eraan. Je wordt verplicht het zo met alle onveilige risico's te doen, maar het wordt gemakshalve wel tegen jou gebruikt in hun voordeel. En ging ook zo met de girotel overstap, dat werd ook gebracht als 'jouw vrijwillige keuze' zonder verdere keuzeopties.

Hetzelfde als: Jij MOET rijden in een auto zonder remmen, maar als je een ongeluk maakt zit jij fout en betaal jij alle schades. Een rechter zal mij dan vertellen dat ik dit had moeten weigeren, en dat doe ik dus ook (bij deze app, net als met girotel destijds, aangetekend).

Overigens kan ik met pc nog enige veiligheid bijbenen want ook mogelijk op een iets ouder systeem. Als je een android toestel up to date wilt houden kun je elk jaar een nieuwe gaan kopen voor bakken geld en dan ben je nog compleet onveilig bezig. Jouw systeem voldoet dus NOOIT aan hun voorwaarden want jij kunt NOOIT die veiligheid waarborgen.

Ik heb nog nooit problemen gehad, dus is het statistisch gezien veilig om te gebruiken

Juist. Al geven de huidige statistieken een ander beeld (lees verder).
Ik zag het destijds bij girotel ook al zo, en heb me ingedekt (voor zover dat lukt).
Ook toen zei iedereen "ver gezocht" en "ik internetbankier en heb nooit problemen".
Ondertussen zijn we de nodige jaren verder en is dit probleem aan de orde van de dag .... en overwegend (statistisch) niet ten voordele van de benadeelde klanten want "de onveiligheid lag bij de klant, niet bij ons". Duh, lekker makkelijk.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/25, 12:35:47 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ING & de TAN code
« Reactie #18 Gepost op: 2018/01/25, 12:48:24 »
Overigens alleen al het feit dat android niet over kabel werkt maar uitsluitend wifi wat makkelijk te onderscheppen is is voor mij al de grootste ONveiligheidsfactor.
Dit alleen al strookt niet met ons veiligheidsbeleid.

Overigens veiligheidsaspecten waar de bank ons toe verplicht met zijn tegenstrijdige voorwaarden!!
Je MOET veilig werken, en dan word je een potentieel onveilig systeem opgedrongen. Dat alleen al deugd niet.
« Laatst bewerkt op: 2018/01/25, 12:52:25 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: ING & de TAN code
« Reactie #19 Gepost op: 2018/01/25, 12:51:51 »
Sterk ww op je modem / router. Evt een andere kopen waar je bv Tormato op kan zetten
Een mobieltje aan de kabel is gewoon niet handig, totaal gebruiks onvriendelijk.

Re: ING & de TAN code
« Reactie #20 Gepost op: 2018/01/25, 13:46:46 »
Hetzelfde als: Jij MOET rijden in een auto zonder remmen, maar als je een ongeluk maakt zit jij fout en betaal jij alle schades. Een rechter zal mij dan vertellen dat ik dit had moeten weigeren, en dat doe ik dus ook (bij deze app, net als met girotel destijds, aangetekend).

Ha,ha,ha!! Sterke Partyrabbit
Een boek doet het altijd...

Re: ING & de TAN code
« Reactie #21 Gepost op: 2018/01/25, 14:01:59 »
Dacht eerst nog: interessant betoog maar met deze toevoeging kan ik de reactie niet meer serieus nemen (en ik vrees de ING ook niet). Wel om te lachen, typisch een over-fanatieke Linux Fanboy haha.

Beste testcees,

Ik zou het op prijs stellen wanneer je deze manier van reageren achterwege zou willen laten. Vind ik niet bepaald chique en om eerlijk te zijn komt het ook nogal arrogant over.
 
Over het algemeen heb ik de indruk dat we op dit forum allemaal respectvol met elkaar omgaan en ik verzoek je vriendelijk om dat ook naar ondergetekende te zijn.

Wellicht dat jij een Linux-expert bent, ik ben dat niet. Heb getracht me het nodige eigen te maken in de loop der jaren o.a. met hulp via dit forum.

Ik weet dat een 100% Linux smartphone tamelijk onwaarschijnlijk is, maar dat dacht men destijds ook van het plan om naar de maan te gaan.

Alvast bedankt.

Groet,
kfboerne


Een boek doet het altijd...

Re: ING & de TAN code
« Reactie #22 Gepost op: 2018/01/25, 14:35:01 »
Sterk ww op je modem / router. Evt een andere kopen waar je bv Tormato op kan zetten
Een mobieltje aan de kabel is gewoon niet handig, totaal gebruiks onvriendelijk.

Snap ik. Maar wifi is gewoon vrij simpel te hacken. Ook wpa2 en wpa1 nog sneller. Daar maakt Tomato ook geen verschil in.
En dus uiterst onveilig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: ING & de TAN code
« Reactie #23 Gepost op: 2018/01/26, 01:14:51 »
Dacht eerst nog: interessant betoog maar met deze toevoeging kan ik de reactie niet meer serieus nemen (en ik vrees de ING ook niet). Wel om te lachen, typisch een over-fanatieke Linux Fanboy haha.

Beste testcees,

Ik zou het op prijs stellen wanneer je deze manier van reageren achterwege zou willen laten. Vind ik niet bepaald chique en om eerlijk te zijn komt het ook nogal arrogant over.
 
Over het algemeen heb ik de indruk dat we op dit forum allemaal respectvol met elkaar omgaan en ik verzoek je vriendelijk om dat ook naar ondergetekende te zijn.

Wellicht dat jij een Linux-expert bent, ik ben dat niet. Heb getracht me het nodige eigen te maken in de loop der jaren o.a. met hulp via dit forum.

Ik weet dat een 100% Linux smartphone tamelijk onwaarschijnlijk is, maar dat dacht men destijds ook van het plan om naar de maan te gaan.

Alvast bedankt.

Groet,
kfboerne

Mee eens.

Maar trek er niet teveel van aan, met testcees leer je leven (of moet ik zeggen te negeren).
Hoe serieus moet je de man nog nemen als hij het nog over een MS phone heeft in zijn betoog terwijl deze in oktober verleden jaar door dezelfde producent al min of meer dood verklaard is.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline aartje

  • Lid
Re: ING & de TAN code
« Reactie #24 Gepost op: 2018/01/26, 09:48:31 »
Las net dat ING (en in de toekomst volgen andere banken waarschijnlijk ook) gaat stoppen met de TAN codes :
https://nos.nl/artikel/2213336-ing-stopt-dit-jaar-met-tan-codes.html

ING bepaalt dat gewoon. Las deze reactie van iemand op dat besluit en daar kan ik me helemaal in vinden :

"Er wordt niet (goed) beargumenteerd waarom deze wijziging nodig is. Bovendien is het onduidelijk voor mensen zonder mobile. Bovendien heb ik wel een mobile, maar ik WIL helemaal geen ING app op mijn mobile, en dat wil ik ook niet uitleggen. De ING snapt dat kennelijk niet. Ik wil gewoon alleen thuisbankieren op mijn PC. Ik hoef niet de godsganse dag op mijn mobile te appen en te zappen en te watten en te katten, en zeker dus niet met de ING.
Hier ben ik het geheel mee eens. Ik wil alleen internetbankieren als ik het thuis via een bedrade verbinding (dus geen wifi) kan doen.
Desnoods wil ik ook wel gebruik maken van een systeem als ABN-AMRO gebruikt met een apart kastje dat in samenwerking met
je pinpas een code genereert. Ik vind persoonlijk die smartphones met hun "sociale media" vreselijk (en anti-sociaal). Ik heb wel zo'n ding
en het enige wat ik er soms mee doe is buienradar en google. Ik bel er zelfs niet mee, daar heb ik liever een ouderwets "Nokia-achtig"
geval voor, daar kan je weken met een batterij lading mee doen. Als ik alleen nog maar kan bankieren met een Wifi-apparaat ga ik zeker
weg bij de ING