Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf niet te gebruiken....  (gelezen 1174 keer)

EelcoBoe

  • Gast
Harde schijf niet te gebruiken....
« Gepost op: 2007/01/25, 17:22:57 »
Nadat ik succesvol mijn tweede harde schijf heb geformateerd wil ik hem gebruiken om een partij mp3 bestanden en films op te zetten.

Het formateren heb ik met "GParted"  gedaan. Op de vraag welk bestandssysteem ik moet gebruiken heb ik (op de gok) ext3 ingevuld.
Maar wat ik ook probeer, ik kan er niets op weg schrijven.

Wat is mounten? Waarom kan ik niet een kopietje maken van een cd vol mp3-tjes naar mijn geformateerde schijf? Hij blijft maar aangeven dat alleen de " root" gebruiker lees en schrijf rechten heeft.

Hoe log ik in als root gebruiker? Wat is een root gebruiker?  

Wellicht allemaal zeer domme vragen, maar ben nu al de hele dag doende om simpelweg gebruik te kunnen maken van mijn harde schijf en ben inmiddels  ten einde raad.

Groet Eelco

de_D

  • Gast
Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/25, 18:02:21 »
de root moet je zien als de administrator van je systeem. als je inlogt als root heb je alle rechten en bepaal je de rechten van andere gebruikers op je pc. om Gparted te gebruiken als root kun je simpel het commando sudo (superuser do) voor de naam zetten dus sudo GParted in je terminal. Dan zou het mogelijk moeten zijn om je mp3tjes op die schijf te zetten. Mounten is als je pc een hardware onderdeel toevoegt dus bijvoorbeeld als je een usb-stick in je pc stopt dan mount ie automatisch zodat je hem kunt gebruiken. (en daarom staat er ook bij een usbstick "unmount volume" als je rechts klikt op het icoon)
Herkent ie de harde schijf niet dan? Dan krijg je een boodschap als "unable to mount volume"

Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/25, 18:26:35 »
Ik neem aan dat de schijf gemount is onder de map /media (net zoals de windows schijven in je vorige topic). Laten we even stellen dat de schijf data noemt dan vind zal de schijf gemount zijn onder /media/data.

We gaan even de terminal in :) Typ het volgende commando:

sudo umount /media/data

dan geven we met het volgende commando alle gebruikers en groepen lees en schrijfrechten:

sudo chmod ug+rwx /media/data

dan mounten we de schijf terug:

sudo mount /media/data

Als het goed is kan je nu als gebruiker schrijven naar de schijf :)
Het ziet er mischien moeilijk uit maar het kan ook grafisch. Als je de schijf ontkoppelt (unmount) door erop rechts te klikken op je bureaublad en dan als root gebruiker een filemanager opstart (gksudo nautilus) kan je ook de rechten aanpassen.
Maar het gaat meestal vlugger om aan de hand van commando's iets uit te leggen, dus daarom gebruiken we deze methode :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

EelcoBoe

  • Gast
Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/25, 19:33:40 »
Hoi hoi,

Met die nautilus is het uiteindelijk gelukt! Hartelijk dank voor jullie support!

Vr. groet,

Eelco

Dyflexis

  • Gast
Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/25, 20:19:37 »
EelcoBoe,

Je kunt in plaats van gksudo nautilus ook het volgende proberen:

in de terminal:

sudo chown -R jouw_gebruikersnaam:jouw_groep /pad/naar/map
 of gebruik:
 sudo chmod -R 0775 /pad/naar/map
jouw_gebruikersnaam is jouw gebruikersnaam :o
jouw_groep = jouw groep (is standaard hetzelfde als je gebruikersnaam)
/pad/naar/map is de locatie waar je harde schijf gemount is (zal wel iets van /media/data zijn)

als dat niet werkt kun je het tweede commando gebruiken.

Succes

Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/25, 23:26:24 »
Hallo Eelco!

Blij dat het gelukt is :) Wel opletten met 'gksudo nautilus', alles wat je daarmee doet is PERMANENT! Gebruik het dus enkel als je iets niet anders kan, begin dus niet die filemanager te gebruiken voor je dagelijkse taken. Daar is de gewone filemanager voor :)

Goddelijke krachten moet je wijs gebruiken...
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Soul-Sing

  • Lid
Harde schijf niet te gebruiken....
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/26, 09:13:51 »
Citaat van: Masuran
Hallo Eelco!

Blij dat het gelukt is :) Wel opletten met 'gksudo nautilus', alles wat je daarmee doet is PERMANENT! Gebruik het dus enkel als je iets niet anders kan, begin dus niet die filemanager te gebruiken voor je dagelijkse taken. Daar is de gewone filemanager voor :)

Goddelijke krachten moet je wijs gebruiken...
toch goed dat je de grafische manier ook hebt aangeboden masuran.
heeft hier weer eens geholpen..:)