Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: voor meer kennis van Linux: Arch Linux  (gelezen 1316 keer)

Offline bart85

  • Lid
voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Gepost op: 2020/12/03, 17:01:09 »
Bij Arch Linux moet alle onderdelen zelf installeren. Daarbij vaak ook de configuratie. Hier leer je heel veel. Arch Linux geeft voor ieder onderdeel een manual. Zo wordt duidelijk hoe en waarom een onderdeel wordt gebruikt.
Voordeel van het zelf installeren is geen overbodige software. Je kunt alles naar eigen wens installeren en instellen. Beetje googlen los je problemen vaak op. Unix.stackexchange heeft vaak een zelfde probleem op hun site met mogelijke oplossingen.
Nadeel is dat het veel werk oplevert.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/03, 17:25:39 »
Deze heeft ook  geen overbodige software(is wel ubuntu)
https://elementary.io/nl/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/03, 17:34:03 »
@Bart: mooi idee, maar Hoe zit het met de Nederlandstalige ondersteuning? De belangrijkste reden voor mij om me bij de Ubuntu clonen te houden is de nog enigszins acceptabele ondersteuning en dit forum. Een half jaar geleden nog rond gekeken naar een andere Linux, maar het gebrek aan ondersteuning maakte toen dat ik de overstap niet heb gemaakt.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/03, 18:01:32 »
Ik ben veel te lui voor Arch. Geef mij maar makkelijk.  =D

Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/03, 22:21:52 »
Hier mooie uitleg over ARCH ...voor wie niet te lui is(grapje hey)
Doe zelf graag bouwen ;)
Is wel 5 jaar oud maar nog nuttig zeker ...https://webwereld.nl/nieuws/software/5-redenen-waarom-je-arch-linux-zou-moeten-draaien-3770176/
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline MKe

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/04, 07:32:37 »
Ik heb ook jaren Arch gebruikt, maar het onderhoud begon me te vervelen. Bij Arch breekt er nog wel eens iets bij het upgraden. Ik ben daarom op Manjaro overgestapt. Bijna hetzelfde, alleen net iets gebruiksvriendelijker en vooral stabieler.

Overigens, voor mijn eerste stappen met Arch, zie mijn blog. Het is wel oud, maar misschien helpt het iemand op weg.

Offline Bloom

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/04, 10:35:15 »
Ik ben zelf een geweldige fan van Debian Testing. Werkt pima als rolling release, alleen de security updates kunnen iets later komen dan bij Stable maar tot dusver heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Offline h2o

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/04, 11:01:31 »
Ik ben zelf een geweldige fan van Debian Testing. Werkt pima als rolling release, alleen de security updates kunnen iets later komen dan bij Stable maar tot dusver heb ik daar nog geen problemen mee gehad.
Ik kan mij hier goed in vinden. Debian Testing is nieuw- en stabiel genoeg. Het onderhoud is vergeleken met Arch minimaal. Voor mijn productie systemen draai ik Debian Stable met de backports.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JorisC

  • Gast
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/04, 12:40:38 »
Ik ben zelf een geweldige fan van Debian Testing. Werkt pima als rolling release, alleen de security updates kunnen iets later komen dan bij Stable maar tot dusver heb ik daar nog geen problemen mee gehad.

Bedankt voor de tip, want die kende ik nog niet .

Offline peer

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/04, 13:19:34 »
ik heb een tijdje  debian testing op mijn pc gehad. Werkte een tijd lang prima. Soms gaat er wat mis maar dat corrigeert meestal met een paar dagen weer. Een paar maanden geleden ging het echter mis. De pc startte nog wel op maar met een flikkerend scherm en de pc reageerde helemaal nergens meer op. Ik had ook genoeg van de enorme hoeveelheid updates.

Ik ben toen overgestapt naar solydk. Dit os is gebaseerd op debian stable met een extra repostery. Hierdoor was ook virtualbox gemakkelijk te installeren. De afgelopen week ben ik echter weer teruggegaan naar debian buster omdat ik virtualbox heb ingeruild voor qemu/kvm en de extra repostery niet meer nodig hen.

Debian testing heft bij mij een half jaar  goed gewerkt zonder problemen maar ik zal er niet meer voor kiezen om dit als mijn hoofdsysteem te gebruiken.

Offline h2o

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/04, 15:03:54 »
Debian testing heft bij mij een half jaar  goed gewerkt zonder problemen maar ik zal er niet meer voor kiezen om dit als mijn hoofdsysteem te gebruiken.
Dat moet je ook niet doen met een productieomgeving. Daar werkt Debian Stable + backports juist prima. Zo heb ik Libreoffice 7 draaien en de nieuwere kernels.
Testing is ook meer een uitprobeer versie van Debian. Een beetje vergelijkbaar met de tussen versies van Ubuntu. Die zijn ook niet bedoeld voor productieomgevingen.

Van de andere kant (nu weer on-topic want we hebben het niet over Arch) is de documentatie van Arch bijzonder goed en uitgebreid. Veel zaken kun je zondemeer voor Ubuntu en Debian te gebruiken. Je leert er ook  altijd weer wat nieuws bij wat je in je eigen set-up kunt gebruiken.
In die zin kan ik de topic starter gelijk geven.
Met Ubuntu en Debian kun je trouwens ook je eigen systeem opbouwen naar eigen wens en smaak. Gewoon alleen het hoognodige installeren via de netinstall van Debian of de mini iso van Ubuntu. Daarna je eigen pakketten installeren en configureren. Ook daar leer je veel van.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 15:11:23 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/05, 10:02:31 »
ik heb Arch wel eens geïnstalleerd. Is inderdaad best een hoop werk maar leerzaam. Als er problemen of uitdagingen zijn in Debian of debian afgeleiden zoals ubuntu dan kun je in de documentatie van Arch vaak een oplossing vinden. Erg goed dus.

Ik ben helemaal terug naar Debian Stable. Ik heb een minimale kde-installatie gedaan mbv, de netinstall-iso. Is minder ingewikkeld dan Arch maar wel ingewikkelder dan een kubuntu installatie waarbij je kiest voor de minimale install-variant.

Maar zo veel mogelijk zelf doen is gewoon leuk!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: voor meer kennis van Linux: Arch Linux
« Reactie #12 Gepost op: 2020/12/05, 10:31:43 »
Van de andere kant (nu weer on-topic want we hebben het niet over Arch) is de documentatie van Arch bijzonder goed en uitgebreid. Veel zaken kun je zondemeer voor Ubuntu en Debian te gebruiken. Je leert er ook  altijd weer wat nieuws bij wat je in je eigen set-up kunt gebruiken.

Absoluut! De wiki van Arch is werkelijk onovertroffen. Een goudmijn.  :)