Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerk instellen  (gelezen 7463 keer)

Offline JPubuntu

  • Lid
netwerk instellen
« Gepost op: 2009/12/14, 20:02:55 »
Hier is een nieuweling.

Ben sinds kort bezig met Ubuntu 9.10.
Alles lijkt goed te werken maar heb problemen met het instellen van het netwerk.
Ik heb een laptop met Windows/Ubuntu en een pc Windows met lan verbinding
Wil op de laptop Ubuntu gebruiken en op de pc Windows
kan geen Windows netwerk map maken, krijg de melding  "geen verbinding met de server mogelijk"
Ook op internet kan ik hierover geen info vinden.

Hoe moet ik dat aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/14, 20:04:34 door JPubuntu »

Re: netwerk instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/14, 22:18:33 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/16, 22:13:49 »
Een heel verhaal, dat moet ik even goed bekijken.
Als ik er uit ben laat ik het weten.

Vast bedankt.

Offline masy

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/18, 02:56:23 »
Dit kan via NFS: http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php

Een ding is hij/zij vergeten en dat is dat Ubuntu met een firewall opstart. Je kunt vorenstaande stappen met succes doorlopen.
Maar je loopt "kapot" op de firewall...

Installeer daarom met sudo apt-get install firestarter een grafische omgeving om de firewall te beheersen. En geef het IP-Adres met de navolgende instructies vrij:

(PDF)

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/19, 01:00:55 »
´HIJ´IS DAT NIET VERGETEN MAAR WEET DAT NIET.
Ik heb wel gezien dat het probleem kan onstaan door de aanwezigheid van een firewal.
Omdat ik nieuw ben met Ubuntu weet ik hier nog niet veel van en kan nog niet makkelijk iets vinden.
B.v. weet ik niet wat NFS is en hoe dat werkt met ´sudo apt-get´, is dat een progamma of werkt dat in de terminal.
Ik heb ook het IP maar weet niet hoe ik dat in het aanmaldscherm moet verwerken.
Met spaties of punt komma of iets dergelijks.

Het is trouwens zo dat na een paar herstarten en opstarten bij het proberen kreeg ik op een gegeven moment een netwerknaam in het netwerkmenu maar daar kon ik verder ook niets mee omdat een programma weer vroeg om een wachtwoord.

Op een andere PC heb ik Ubuntu geinstaleerd met Wubi, instalatie gelukt ´denk ik´
Maar daar kan ik mij niet aanmelden omdat het aanmeldscherm om een gebruikersnaam en een wachtwoord vraagt.
Ik heb verschillende aanmeldnamen geprobeerd die ik op mijn PC heb staan maar niets werkt met het wachtwoord dat ik bij de instalatie heb ingetoetst.

Ik kan ook niet veel met de hulp mogelijkheden omdat die vaak aangeven dat er geen info voor dat onderdeel is.

Ik vind Ubuntu wel heel interesant en wil er graag mee verder en hoop dat ik hierme de juiste uitleg heb gegeven.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/19, 01:03:20 door JPubuntu »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: netwerk instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/19, 11:09:48 »
Een ding is hij/zij vergeten en dat is dat Ubuntu met een firewall opstart. Je kunt vorenstaande stappen met succes doorlopen.
Maar je loopt "kapot" op de firewall...
Vaak is de firewall geen probleem omdat deze standaard niet wordt ingeregeld:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuFirewall

Op een andere PC heb ik Ubuntu geinstaleerd met Wubi, instalatie gelukt ´denk ik´
Maar daar kan ik mij niet aanmelden omdat het aanmeldscherm om een gebruikersnaam en een wachtwoord vraagt.
Ik heb verschillende aanmeldnamen geprobeerd die ik op mijn PC heb staan maar niets werkt met het wachtwoord dat ik bij de instalatie heb ingetoetst.
Er is een probleem bekend dat er een Italiaans toetsenbord wordt ingesteld door Wubi. Met name als je wachtwoord een leesteken bevat kan dit een probleem zijn, die hebben een andere toets(combinatie).

Dit zal in de volgende versie worden opgelost maar voor nu kan je proberen een ander toetsenbordindeling te kiezen op het aanmeldscherm.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/20, 22:42:36 »
Gijsbert bedank,

Via jouw link  https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie/NlSambaInstellen  heb ik het een en ander kunnen instellen al begrijp ik niet goed wat ik heb gedaan.
Ik heb nu wel netwerk mogelijkheden maar heb ook nieuwe accounts in Windows gekregen.
Dit vraag om meer onderzoek, want dit betekend voor mij dat ik ook via Windows accounts voor Ubuntu zou kunnen maken.

Voor mij is Ubuntu 9.10 een zeer goed OPsysteem.
IK heb 2 pc's, 1 met 7 partities waarvan ik er 1 nog niet zie, en 1 met 2 partities.
Het netwerk werktnet (anders geschreven) en kan alle bestanden van Windows zien maar nog niet alles gebruiken.
Wat ik heb gelezen over traag starten begrijp ik niet want Ubuntu start en sluit veeeeel sneller dan Windows.

Ga nu verder met uitpluizen, nogmaals bedankt.

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/20, 23:15:29 »
Masy ook bedankt voor je link  http://www.akker-huis.nl/ubuntu-nfs-bestanden-delen.php  en PDF.

Ik begreep i.e.i. niet waar  'sudo'  gebruikt moest worden, want het werkte niet in de terminal van Windows,  maar is voor de Ubuntu terminal.
Ik ga alles nog eens doornemen en uitproberen om te begrijpen wat er nu precies gebeurt.
30 jaar geleden werkte ik nog met DOS maar dat is allemaal weggezakt.


Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/20, 23:16:48 »
´HIJ´IS DAT NIET VERGETEN MAAR WEET DAT NIET.
Ik heb wel gezien dat het probleem kan onstaan door de aanwezigheid van een firewal.
Omdat ik nieuw ben met Ubuntu weet ik hier nog niet veel van en kan nog niet makkelijk iets vinden.
B.v. weet ik niet wat NFS is en hoe dat werkt met ´sudo apt-get´, is dat een progamma of werkt dat in de terminal.
Ik heb ook het IP maar weet niet hoe ik dat in het aanmaldscherm moet verwerken.
Met spaties of punt komma of iets dergelijks.

Het is trouwens zo dat na een paar herstarten en opstarten bij het proberen kreeg ik op een gegeven moment een netwerknaam in het netwerkmenu maar daar kon ik verder ook niets mee omdat een programma weer vroeg om een wachtwoord.

Op een andere PC heb ik Ubuntu geinstaleerd met Wubi, instalatie gelukt ´denk ik´
Maar daar kan ik mij niet aanmelden omdat het aanmeldscherm om een gebruikersnaam en een wachtwoord vraagt.
Ik heb verschillende aanmeldnamen geprobeerd die ik op mijn PC heb staan maar niets werkt met het wachtwoord dat ik bij de instalatie heb ingetoetst.

Ik kan ook niet veel met de hulp mogelijkheden omdat die vaak aangeven dat er geen info voor dat onderdeel is.

Ik vind Ubuntu wel heel interesant en wil er graag mee verder en hoop dat ik hierme de juiste uitleg heb gegeven.

Het is trouwens zo dat na een paar herstarten en opstarten bij het proberen kreeg ik op een gegeven moment een netwerknaam in het netwerkmenu maar daar kon ik verder ook niets mee omdat een programma weer vroeg om een wachtwoord.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/20, 23:24:34 door JPubuntu »

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/20, 23:22:44 »
[quote author=JPubuntu l
Het is trouwens zo dat na een paar herstarten en opstarten bij het proberen kreeg ik op een gegeven moment een netwerknaam in het netwerkmenu maar daar kon ik verder ook niets mee omdat een programma weer vroeg om een wachtwoord.

Het programma dat een wachtwoord vraagt is KWallet, en dat wachtwoord weet ik niet meer.
Is daar een remedie voor?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/20, 23:26:24 door JPubuntu »

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/21, 01:20:09 »
Ik had netwerkverbinding met de andere pc's maar ben ze weer kwijt.
Kan ze niet meer zien, ga het nog eens proberen.

Weet iemand een mogelijkheid om een nieuw wachtwoord in KWallet in te voeren.

Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/23, 01:56:11 »
Ik heb nog eens geprobeerd en het blijkt dat als ik op pc1 Ubuntu draai en op pc2 Windows kan ik het netwerk gebruiken.
Als ik op beide Ubuntu draai heb ik geen netwerk. 
Hier ga ik nog eens op studeren.

Offline ruujan

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/23, 14:12:48 »
Dan lijkt het erop dat je geen WINS-support aan hebt staan. In een windows netwerk maken pc's zich bekend op verschillende manieren.

Op de meest eenvoudige manier vind iedere pc zichzelf baas van werkgroep bij het starten van Samba. Via broadcasts wordt er dan contact gezocht met andere machines en wordt iedere keer als er twee elkaar ontmoeten de informatie over de werkgroep uitgewisseld. Een van de twee wordt vervolgens de baas (master) en de andere zoekt iedere keer als hij een machine moet hebben op het netwerk in de database van de master. Het nadeel is dat uitwisselen en verkiezen een tijdrovend verhaal kan zijn.

Daarom kun je ook een WINS-server inrichten. Je geeft dan aan alle andere systemen bij het starten op welke de WINS-server is. Dit kan via DHCP opties 0x44 en 0x46 (ip-adres en node-type). Als je bij de smaba config een vinkje zet bij Wins-support en je zorgt ervoor dat bij de andere systemen dit via DHCP of via de optie wins-server in smb.conf bekend is, dan meldt ieder nieuw samba-station zich automatisch aan bij de Wins-server.



Offline JPubuntu

  • Lid
Re: netwerk instellen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/31, 22:40:03 »
¨Je geeft dan aan alle andere systemen bij het starten op welke de WINS-server is.¨

Betekend dit dat de pc met server altijd aan moet staan voor een verbinding tussen de andere pc´s?
In Windows kan ik vanaf elke pc elke andere pc bereiken.