Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: computer janitor  (gelezen 15131 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #25 Gepost op: 2009/06/29, 16:56:37 »
Interessante discussie hier:

http://www.linux-archive.org/ubuntu-development/272386-regarding-computer-janitor.html

De argeloze gebruiker kan dus opeens met een printer zitten die het niet meer doet (alhoewel je daar in Ubuntu niet altijd Janitor voor nodig hebt  :evil: )

Dit is een tooltje voor de gebruiker die weet wat hij doet. De meerwaarde is echt te beperkt, en de risico's te groot, om het standaard bij de systeemgereedschappen te plaatsen.

+1

Inderdaad een interessante discussie. De knaap die in die discussie waarschuwde voor het effect van Computer Janitor op printers, is een belangrijke Linuxontwikkelaar:
http://events.linuxfoundation.org/kamppeter

Het zal je maar gebeuren, als beginnende Ubuntugebruiker...

Re: computer janitor
« Reactie #26 Gepost op: 2009/06/29, 21:00:48 »
Ze zullen computer janitor toch niet zomaar er in hebben gestopt? Ik neem aan dat ze daar toch over nagedacht. Wellicht is het nog niet helemaal uit ontwikkelt?

Dat dacht ik ook van KPackageKit in Kubuntu. Maar ook KPackageKit is nog erg onhandig om te gebruiken, en nog niet zo lang in ontwikkeling.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: computer janitor
« Reactie #27 Gepost op: 2009/06/29, 21:23:39 »
Hoewel het voor ervaren gebruikers meerwaarde kan bieden, denk ik dat het verstandig is om het gebruik van computer-janitor af te raden. Het gebeurt te vaak dat er pakketten verwijderd worden die je toch graag wil houden.
Ook zijn de meldingen veel te summier en is niet direct duidelijk wat het doet.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #28 Gepost op: 2009/06/29, 21:55:29 »
Of het wel of niet een goed programma is hier, in het documentatie gedeelte een beetje offtopic. Dit gaat om de documentatie voor Computer Janitor. Deze moet zo goed mogelijk worden, helemaal als het programma niet voor iedereen duidelijk is.

Toegevoegd om de functie van Computer Janitor te verduidelijken:

Computer Janitor kan gebruikt worden om overbodige of niet door Ubuntu ondersteunde software te wissen. Bijvoorbeeld:
  • Software pakketten die zijn geïnstalleerd omdat een ander pakket hiervan afhankelijk was maar waarvan nu geen ander pakket meer afhankelijk is.
  • Software pakketten die niet (meer) door de Ubuntu pakketbronnen worden onderhouden. Dit kan een pakket zijn waarvoor geen ondersteuning meer wordt geboden, of uit een andere pakketbron is geïnstalleerd.
  • Ontbrekende configuratie wijzigingen die aanwezig moeten zijn in een Ubuntu systeem. Bijvoorbeeld als de relatime optie in een mount opdracht ontbreekt kan deze worden toegevoegd.

Klik links bovenin op Documentatie

Re: computer janitor
« Reactie #29 Gepost op: 2009/06/29, 21:59:50 »
Het mag best in de documentatie m.i., maar er moet een DUIDELIJKE uitleg en een DUIDELIJKE waarschuwing bij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: computer janitor
« Reactie #30 Gepost op: 2009/06/29, 22:04:25 »
Of het wel of niet een goed programma is hier, in het documentatie gedeelte een beetje offtopic. Dit gaat om de documentatie voor Computer Janitor. Deze moet zo goed mogelijk worden, helemaal als het programma niet voor iedereen duidelijk is.

Dat vind ik een veel te beperkte opvatting van de rol die de documentatie heeft. Je wil in de documentatie de gebruikers goed op weg helpen in Linux. Vooral de beginners, want de ervarenen hebben de docu meestal nauwelijks meer nodig.

Daarbij pas beslist ook het waarschuwen voor programma's die de zaak kunnen verkl*ten. Zoals Computer Janitor. Als je je beperkt tot een neutrale, zakelijke gebruiksbeschrijving, dan bewijs je beginners met Linux geen goede dienst.

Offline siegi

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #31 Gepost op: 2009/06/29, 22:07:04 »
Inplaats van te zeggen dat janitor je systeem kan verkloten en het dus niet moet gebruikt worden.
Lijkt het me beter uit te leggen wat janitor effectief doet, dan kan de gebruiker nog steeds beslissen het niet te gebruiken.

Beginners bewijs je een goede dienst met correcte en niet bevooroordeelde documentatie.

Het mag best in de documentatie m.i., maar er moet een DUIDELIJKE uitleg en een DUIDELIJKE waarschuwing bij.
Die waarschuwing heeft testcees er al lang instaan.

« Laatst bewerkt op: 2009/06/29, 22:09:32 door siegi »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: computer janitor
« Reactie #32 Gepost op: 2009/06/29, 22:20:59 »
Het probleem is dat janitor geen onderscheid kan maken tussen overbodige pakketten en pakketten die je met de hand geïnstalleerd hebt. Dit is een redelijk fundamenteel probleem en zal niet snel opgelost worden verwacht ik.
Wat er dus gebeurt: Alle handmatig gedownloade pakketten worden iedere keer verwijderd.
Denk dan aan Opera, codecs, Google Earth, etc.
Dit is niet eenvoudig op te lossen.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/computer-janitor/+bug/285746

Een ander probleem is dat de meldingen van het programma zelf onduidelijk zijn. Bij veel meldingen is het onduidelijk wat het programma gaat doen als je op de knop drukt.
Er staat een vinkje bij "remove/fix?", maar betekent dat dan dat bijvoorbeeld mijn / verwijderd wordt?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/computer-janitor/+bug/337241

Het grootste probleem is dat niet alle suggesties een verbetering zijn!
Je zal dus bij ieder punt dat genoemd wordt zelf moeten kijken of je dat wel wil. Voor de eerder genoemde pakketten (Opera, codecs, etc.) kan een normale gebruiker zelf beslissen, als hij/zij begrijpt waar die mee bezig is.
Maar wat doe je als hij voorstelt om 'lib32ncurses5' te verwijderen? Of 'lib32z1'?
Dat zegt mij al vrij weinig, en ik denk dat ik toch wel aardig weet hoe Ubuntu werkt... Hoe moet een onervaren gebruiker weten wat weg kan en wat niet? En met +/- 25.000 pakketten in de repository, en met alle mogelijke losse pakketten die gedownload kunnen worden, lijkt het onmogelijk om een korte, maar duidelijke handleiding te maken.


Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #33 Gepost op: 2009/06/29, 22:30:52 »
Het mag best in de documentatie m.i., maar er moet een DUIDELIJKE uitleg en een DUIDELIJKE waarschuwing bij.
Wil je NIET ZO SCHREEUWEN! We voeren hier een forum discussie om de documentatie te verduidelijken. Dus geen "+1" omdat het van jou mag maar graag enige argumentatie.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #34 Gepost op: 2009/06/29, 23:21:04 »
Dat vind ik een veel te beperkte opvatting van de rol die de documentatie heeft. Je wil in de documentatie de gebruikers goed op weg helpen in Linux. Vooral de beginners, want de ervarenen hebben de docu meestal nauwelijks meer nodig.
Ik heb vele jaren ervaring met linux maar lees nog heel regelmatig in documentatie hoor. De wiki is ook geen Ubuntu voor Dummies!

Als je je beperkt tot een neutrale, zakelijke gebruiksbeschrijving, dan bewijs je beginners met Linux geen goede dienst.
Persoonlijke voorkeuren en ervaringen horen op een blog of eigen site. Deze documentatie moet wel proberen neutraal te zijn.

Nogmaals: dat de werking en interface verbeterd kan (moet) worden is wel duidelijk maar we beschrijven nu de 9.04 versie. Die versie is opgenomen in de installatie procedure. Die keuze moeten we hier niet betwisten maar de documentatie.
Doe mee in de discussie over verbeteringen van de werking en interface van Janitor in de launchpad links van Johan.

Het grootste probleem is dat niet alle suggesties een verbetering zijn!
In het algemeen: niet alle wijzigingen zijn een verbetering maar alle verbeteringen zijn wel een wijzing. ;)


Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: computer janitor
« Reactie #35 Gepost op: 2009/06/30, 18:34:12 »
Ik heb een aantal "verbeteringen" aangebracht op de wiki. ;)
Het is belangrijk dat men gewaarschuwd wordt dat de Janitor ook gewenste pakketten weg kan halen.

Ik ben het verder wel eens met de stelling dat de documentatie neutraal moet zijn, maar aan de andere kant is de Janitor wel een gevaarlijk pakket dat standaard teveel markeert voor verwijdering.

Re: computer janitor
« Reactie #36 Gepost op: 2009/06/30, 20:23:51 »
Het mag best in de documentatie m.i., maar er moet een DUIDELIJKE uitleg en een DUIDELIJKE waarschuwing bij.
Wil je NIET ZO SCHREEUWEN! We voeren hier een forum discussie om de documentatie te verduidelijken. Dus geen "+1" omdat het van jou mag maar graag enige argumentatie.

In dat geval vraag ik ook aan jou: wil je geen dikgedrukte zinnen gebruiken! Dat vind ik namelijk ook irritant. En nee, niet om jou terug te pakken ofzo, ik meen het serieus dat ik dat irritant vind.

De beargumentatie hoefde ik er trouwens niet bij te zetten, iedereen geeft al aan dat computer janitor zomaar met de hand geïnstalleerde pakketten verwijderd. Dat is natuurlijk erg irritant. Je kan het wel customizen, maar dat moet dan duidelijk uitgelegd worden.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #37 Gepost op: 2009/06/30, 20:57:17 »
Johan bedankt voor de aanvulling en voorbeelden!  :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: computer janitor
« Reactie #38 Gepost op: 2009/10/25, 19:34:18 »
Karmic Update: Computerschoonmaak.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: computer janitor
« Reactie #39 Gepost op: 2009/10/25, 22:30:30 »
Simpel eenvoudig en duidelijk. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.