Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dvd speler kwijt na installatie grub op mbr  (gelezen 1465 keer)

seeh

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Gepost op: 2007/01/09, 11:29:07 »
Wanneer ik ubuntu installeer en grub wegschrijf naar de mbr dan kan zie ik in windows XP het cdrom/dvd station niet meer. Methoden om dit in windows te herstellen helpen me niet. Mijn vraag is niet alleen wat de oplossing is. Waarschijnlijk is dat iets van de bootloader in XP aanpassen. Eigenlijk wil ik DIE oplossing niet. Verder is me dat ook nog niet goed gelukt. Ik vraag me af hoe het bovenstaande eigenlijk kan. Staat er nog extra info m.b.t. tot het cdrom/dvd station in de mbr? Is dit te verwachten of specifiek voor mijn hardware?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/09, 11:38:19 »
In de MBR staat alleen de kale bootloader, hetzij die van Windows, hetzij die van Linux (Grub). Met DVD-stations heeft dat niets van doen. Er kan geen verband bestaan tussen de wisseling van bootloader en het verdwijnen van het DVD-station.

Windows XP herkent hardware die wordt aangesloten en installeert er het stuurprogramma (driver) voor. Maar dan zit je al dik en breed in het opgestarte besturingssysteem zelf, oftewel drie stappen verder dan de bootloader. In die fase is het, dat het mis gaat.

Probeer eens het volgende:
PC uitzetten en stroomkabel eruit trekken. Aan-en-uitknop een paar keer indrukken om de laatste restjes stroom te verwijderen. Schroef dan de PC-kast eens open en trek de IDE-kabel eruit bij het DVD-station. Dan PC weer aanzetten en Windows starten.

Dan Windows weer uitschakelen, PC uitzetten enz. enz., en de IDE-kabel weer aansluiten op het DVD-station. Nu PC weer aan en Windows weer aanzetten: herkent W. het DVD-station nu wel? Zo niet, dan is er mogelijk wat aan de hadn met het DVD-station zelf (hardwarestoring).

Groet, Pjotr.

dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/10, 15:14:46 »
Het kan ook zijn dat de player verdwenen is uit de bios.

Oorzaak kan zijn dat je batterijtje van je moederbord leeg is.

Makkelijkste manier om te controleren is, de pc opstarten, del key ingedrukt houden en in de bios opnieuw je apparaten detecteren.

Houd in de gaten of je bios het apparaat wel vind, zoniet dan issie stuk, of de kabel zit er niet goed in.

Dit opslaan en dan Windows opstarten.
Nu vind Windows wel die player .

Zoniet dan hardware wizard opstarten en laten zoeken.

Mocht dit en andere duistere problemen zich blijven herhalen, dan is for sure het batterijtje leeg.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

seeh

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/10, 21:43:21 »
Bedankt voor de reacties,

Jammer genoeg nog niet de oplossing. De eerste tip van Pjotr zegt wat ik verwacht. Namelijk dat het zetten van grub in de mbr GEEN invloed kan hebben op het vinden van het cdrom/dvd station in windows XP. Ik heb het volgende gedaan.

1) testen dat het cdrom/dvd station te zien is in windows.
2) een ubuntu iso gebrand
3) deze geinstalleerd waarbij grub in de mbr is gezet

Na opstarten van windows XP via grub bleek het cdrom/dvd station niet aanwezig.

4) met windows XP installatie cd en commando fixmbr in de herstelconsole de windows bootloader weer in de mbr gezet.

Nu vind windows het cdrom/dvd station weer. Hoe zou dat nu kunnen. Is het misschien zo dat windows XP tijdens booten een variabele mee moet krijgen die zegt waar het cdrom/dvd station zit of die zegt dat daar naar gezocht moet worden?

Verder wordt er na het doorlopen van het bios altijd (tenminste altijd wanneer ik erop lette) aangegeven dat het cdrom/dvd station gevonden is.


David

seeh

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/10, 23:21:15 »
Ik heb ondertussen nog iets anders geprobeerd. Namelijk de bootloader van Paragon Harddisk Manager in het mbr gezet. Nu kan ik windows opstarten met behoud van cdrom/dvd station en ook naar andere bootloaders springen.

Dat dit werkt is mooi maar waarom grub in het mbr problemen geeft snap ik nog steeds niet.

David

Offline siegi

  • Lid
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/11, 00:45:22 »
Als dit zo is lijkt het me eerder een in windows dan in grub.  
Maar normaal moet je ook grub kunnen gebruiken zonder master boot record.  gewoon de hd  de linux partitie opstartbaar maken.  (zo had ik het vroeger toch)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/11, 01:05:14 »
Siegie: is dat niet een beetje de schuld afschuiven op Windows? Windows doet misschien veel dingen verkeerd, maar dit lijkt me toch wel puur de schuld van GRUB als ik het verhaal zo lees. Waarom het precies mis gaat (ging) weet ik echter ook niet.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

seeh

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/11, 11:04:51 »
Zoals ik al melde lukt het dus wel door de Paragon bootloader te gebruiken. Of er schuld is bij wie dan ook weet ik niet omdat ik niet goed doorzie hoe de dingen werken. Wel wil ik graag weten hoe het komt dat door grub in de mbr te zetten de cdrom/dvd speler in windows weg raakt.

Ik heb een paar redenen bedacht. Misschien dat het mensen op het spoor zet. Voor de duidelijkheid noem ik de code in het mbr de mbr-bootloader.

1) De windows boot gebeurd direct vanuit de mbr-bootloader (dit moet dus wel de originele bootloader zijn). Wanneer de loader van grub ook in het mbr wordt gezet dan wordt die van windows gedeeltelijk overschreven  waardoor bij het booten niet kan worden doorgegeven dat er een cdrom/dvd staion is. (Ik schrijf bovenstaande neer maar vind het onwaarschijnlijk)

2) de mbr-bootloader verwijst naar een plek vanaf waar het booten van windows gebeurd. Wanneer grub in de mbr wordt gezet kan ik windows booten maar vind daarna geen cdrom/dvd station. Ik kan me voorstellen dat er een variabele aan de windows bootloader moet worden meegegeven en dat dit niet gebeurd. Zou het kunnen dat die variabele in het bios wordt gegenereerd en dat grub dat niet aankan?

David

dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #8 Gepost op: 2007/01/11, 13:56:47 »
Wat ik nog het meest bizarre vind is dat jij er last van heb, en verder niemand ??
Of doe je iets wat wij allemaal niet doen ??

Zal vanavond eens kijken wat er allemaal in de boot.ini staat van Windows.
Ik heb een vermoeden dat die ineens niet meer word meegenomen.

Echter blijf het bijzonder vinden. :P

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

seeh

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #9 Gepost op: 2007/01/12, 08:31:01 »
Wanneer het met de gebruikte hardware te kan hebben. Ik heb een laptop type M570 van clevo, in nederland verkocht door XXODD. Als ik het goed begrijp is boot.ini het bootbestand. Ik zal die ook eens proberen te vinden.

Aethedor

  • Gast
dvd speler kwijt na installatie grub op mbr
« Reactie #10 Gepost op: 2007/01/19, 10:10:41 »
Ik heb precies het zelfde probleem. Ik heb deze laptop: http://www.xxodd.nl/producten/notebooks/xni570u3/prodpage.php Windows op sda1, 2 data partities (sda2 en sda3) en Ubuntu op sda4. Als ik GRUB gebruik, is in zowel Windows als Linux m'n SATA cdrom drive verdwenen. Gebruik ik Lilo, dan zie ik m'n CD-ROM drive weer, maar is in Windows D: (sda2) en E: (sda3) niet zichtbaar. Als ik de Windows bootloader gebruik, dan is in Windows alles oke. Het is echt een GRUB/Lilo/hardware combinatie probleem.