Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mounten van tweede interne harddisk  (gelezen 1027 keer)

Offline Anno

  • Lid
Mounten van tweede interne harddisk
« Gepost op: 2009/09/20, 22:51:52 »
Ik weet niet of ik met een vraag over Xubuntu ook in dit forum terecht kan.
Ik heb Xubuntu geinstalleerd op een systeem met twee harde schijven. op de eerste schijf staat Xubuntu. De tweede schijf is geformateerd als ext3. Ik kan de schijf zien in GParted, maar ik kan hem verder nergens benaderen. Ik heb geprobeerd hem te mounten, maar dan krijg ik de mededeling: "kan sdb1 niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab".
Wat kan ik daar aan doen?
Anno

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/20, 23:40:53 »
Staat er data op? Anders misschien even met Gparted opnieuw formatteren. Of gebruik even een Live-cd van (X)Ubuntu en kijk of je hem dan wel ziet.

Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/20, 23:54:58 »
Installeer via de pakketbeheerder het programma pysdm, na installatie terug te vinden als Systeem>Beheer>Storage device manager. Hiermee kan je grafisch mounten en umounten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Anno

  • Lid
Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/21, 11:32:27 »
"Staat er data op? Anders misschien even met Gparted opnieuw formatteren."
Dat heb ik al geprobeerd, maar zonder resultaat, Peter.
"Installeer via de pakketbeheerder het programma pysdm, na installatie terug te vinden als Systeem>Beheer>Storage device manager. Hiermee kan je grafisch mounten en umounten."
Ik heb dat geinstalleerd en ik kan het programma openen. In de linker kolom zie ik sda staan, waarop Xubuntu staat, en sdb, die ik niet kan benaderen. De rechterkolom van Storage Device Manager is helemaal lichtgrijs en ik kan daar verder niets mee. Dat blijft zo als ik sda of sdb selecteer. Ik heb het programma ook geopend vanuit enn terminal met sudo pysdm, maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/21, 11:37:05 »
Als het goed is en je klikt bijv op sda, dan krijg je de partities te zien, als je op een van deze klikt kan je de partitie mounten of unmounten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Anno

  • Lid
Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/21, 11:43:19 »
Ik kan klikken wat ik wil op sda of sdb, ik krijg helemaal niets te zien. :|

Offline Anno

  • Lid
Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/21, 11:49:09 »
Sorry, in de haast om resultaat te boeken heb ik niet goed gekeken: voor de harde schijf staat een driehoekje. Als ik daarop klik krijg ik de partities te zien. Nu nog kijken of ik het verder aan de praat krijg. Ik laat het je weten.

Offline Anno

  • Lid
Re: Mounten van tweede interne harddisk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/21, 11:50:58 »
Het is gelukt. sdb is gemound in /media :D