Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: pc boot niet na installeren nieuwe kernel  (gelezen 1807 keer)

Offline sturkel

  • Lid
pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Gepost op: 2009/10/09, 20:55:47 »
Na enkele updates(+kernel) etc toch maar weer is mijn server gereboot.
Probleem is alleen dat hij niet meer opstart.
Hij blijft hangen op "Configuring network interfaces".
Ik heb een realtek 8168 gigabit nic, waarvoor ik de module zelf had gecompileerd.
Ik verwachtte dat het hierdoor kwam, maar na de module opnieuw te hebben gecompileerd bleef het probleem bestaan.
Van alles geprobeerd, maar niets werkt.
Nu lijkt het dat het door de ipv6 in ipv4 tunnel komt, (na het uitschakelen in /etc/network/interfaces boot de machine wel).
Wat zou ik hieraan kunnen doen, want in syslog zie ik niets vreemds en ook dmesg geeft geen soelaas.

Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/09, 21:05:08 »
Hallo sturkel, gebruik je ipv6? Zo nee, dan kun je dat toch gewoon uit laten staan? En als je grept op eth0 in je logs vind je ook niks?

Offline sturkel

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/10, 10:33:03 »
Hallo sturkel, gebruik je ipv6? Zo nee, dan kun je dat toch gewoon uit laten staan? En als je grept op eth0 in je logs vind je ook niks?
Ik gebruik een ipv6 in ipv4 tunnel:
auto xs6all
iface xs6all inet6 v4tunnel
       endpoint        194.109.5.241
       up ip route add default via 2001:888:10:5ab::1
       down ip route del xs6all
       address         2001:888:10:5ab::2
       netmask         64
       ttl             64
       mtu             1480
Dit heeft altijd gewerkt, maar blijkbaar nu niet meer.
Ook al schakel ik bovenstaande code uit, dan werkt het booten van de network devices nog niet.
Ik krijg alleen een adres als ik een dhcp request doe op eth0.

Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/10, 10:40:20 »
Welke versie van Ubuntu? Welke kernel heb je nu geïnstalleerd?

Offline sturkel

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/10, 12:10:06 »
Welke versie van Ubuntu? Welke kernel heb je nu geïnstalleerd?
kernel is 2.6.28-15-server
versie 9.04, geupgrade vanaf 8.04 of 8.10

Offline track

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/10, 14:30:56 »
Hoi sturkel,

welkom op het forum !

Als je vanaf 8.04 rechtstreek naar 9.04 hebt geüpdate zal er inderdaad iets mis gaan,
want dat is niet de bedoeling.  Maar niettemin, als alles behalve de wlan werkt is het goed zover.

Omtrent jouw wlan ben ik dit tegen gekomen:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411&page=2
Blijkbaar zit er een driver rt8169 standaard in de (9.04-) kernel, en als die ook nog zijn tengels er tussen heeft ...

Misschien is dat een aanpak voor jou.

track

edit:  sorry AutoStatic, ik bedoel "lan" uiteraard.  (was de laatste tijd te veel met wlan bezig...  =D )
        Mijn link geldt niettemin, en er is mogelijk een conflict tussen de zelf gecompileerde driver en
        de nu standaard aanwezige "rt8169" !
« Laatst bewerkt op: 2009/10/10, 18:13:03 door track »

Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/10, 18:00:32 »
Track, er zit een realtek 8168 serie gigabit nic in, geen wifi ;) Op mijn notebook heb ik dezelfde nic en 8.04 had er de nodige problemen mee. Moest er ook zelf een module voor compileren. Maar onder 9.04 werkt het prima met de standaard r8169 module voor zover ik kan nagaan.
Ik kan verder helaas weinig betekenen voor dit draadje, mijn advies mbt dit probleem zegt denk ik genoeg: backup maken en een schone installatie doen.

Offline sturkel

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/11, 10:09:27 »
Hoi sturkel,

welkom op het forum !

Als je vanaf 8.04 rechtstreek naar 9.04 hebt geüpdate zal er inderdaad iets mis gaan,
want dat is niet de bedoeling.  Maar niettemin, als alles behalve de wlan werkt is het goed zover.

Omtrent jouw wlan ben ik dit tegen gekomen:  http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1022411&page=2
Blijkbaar zit er een driver rt8169 standaard in de (9.04-) kernel, en als die ook nog zijn tengels er tussen heeft ...

Misschien is dat een aanpak voor jou.

track

edit:  sorry AutoStatic, ik bedoel "lan" uiteraard.  (was de laatste tijd te veel met wlan bezig...  =D )
        Mijn link geldt niettemin, en er is mogelijk een conflict tussen de zelf gecompileerde driver en
        de nu standaard aanwezige "rt8169" !
Ik heb de kernel module dus zelf gecompileerd, maar zelfs de originele r8169 terug zetten levert mij hetzelfde probleem.
Opnieuw installeren is wel een optie, maar wel enorm veel werk.

Offline track

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/11, 14:16:00 »
Nee, had je de link niet gelezen ?
Als het een conflict tussen de nieuwe r8169 en jouw zelf gecompileerde r8168 is dan
zal je het best een ervan afzetten.

Òf je zet jouw eigen driver af:  zet een "#" voor de regel met "r8168" in de  /etc/modules
of je blacklist de (nieuwe) interne driver door een  blacklist r8169  in de  /etc/modprobe.d/blacklist

Maar een van beiden moet je wél doen, anders verandert niets !  Misschien test je ook beide methodes.
En controleer telkens dmv een  lsmod  welke driver hij feitelijk pakt !

track

Offline sturkel

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #9 Gepost op: 2009/10/12, 08:21:22 »
Nee, had je de link niet gelezen ?
Als het een conflict tussen de nieuwe r8169 en jouw zelf gecompileerde r8168 is dan
zal je het best een ervan afzetten.

Òf je zet jouw eigen driver af:  zet een "#" voor de regel met "r8168" in de  /etc/modules
of je blacklist de (nieuwe) interne driver door een  blacklist r8169  in de  /etc/modprobe.d/blacklist

Maar een van beiden moet je wél doen, anders verandert niets !  Misschien test je ook beide methodes.
En controleer telkens dmv een  lsmod  welke driver hij feitelijk pakt !

track
Beide heb ik dus geprobeerd, maar ben ik in de haast vergeten te vermelden.
Vreemde vind ik nl dat lsmod alleen de r8169 weergeeft (dus origineel, wan heb de r8168 geblacklist), maar dat hij niet in gebruik isr8169                  41092  0

Offline sturkel

  • Lid
Re: pc boot niet na installeren nieuwe kernel
« Reactie #10 Gepost op: 2009/10/15, 09:55:58 »
Met de default module (r8169) zonder de ipv6 tunnel boot hij goed.
Als ik de tunnel dan uncomment in '/etc/network/interfaces' en dan '/etc/init.d/network restart' werkt alles ook goed, alleen boot hij dan niet meer.
Iemand  nog een idee waar ik naar moet/kan zoeken?