Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?  (gelezen 4404 keer)

Offline Bigtwin

  • Lid
Ik sta kort voor het aanschaffen van de nodige hardware, om een Ubuntu NAS te gaan bouwen. Ik wil daarvoor een server bouwen met een MSI 785GM-E65 bord met een AMD Athlon II X2 240e processor en Samsung F3 Ecogreen 2Tb disken en daar Ubuntu 10.04 server 64 bits op zetten. Dat geheel moet zo energie zuinig mogeijk werken (wordt tweaken dus).

Nu lees ik in oudere posts dat de Cool'n'Quiet funktie niet of niet goed werkte onder ubuntu.

Is dat op de huidige 10.04 versie nog zo, of werkt die funktie inmiddels naar behoren?

Zijn er verder opmerkingen over deze hardware, zijn er problemen te verwachten die ik nog niet heb ontdekt?
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 20:08:28 door Bigtwin »

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/28, 19:28:03 »
Is er niemand die Ubuntu op een AMD server heeft draaien?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/28, 19:32:00 »
Cool'n'Quiet werkt hier al perfect sinds versie 8.nogwat en waarschijnlijk zelfs al op oudere versies dan dat.

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/08, 22:02:22 »
Beste Johan, heb je daarbij cool'n'quiet in de bios uitgezet, zodat Ubuntu de hardware terugklokt, of heb je dat juist aangezet in de bios?

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/09, 01:26:33 »

Femke, ik denk het niet.

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/09, 09:58:38 »
Ik sta kort voor het aanschaffen van de nodige hardware, om een Ubuntu NAS te gaan bouwen. Ik wil daarvoor een server bouwen met een MSI 785GM-E65 bord met een AMD Athlon II X2 240e processor en Samsung F3 Ecogreen 2Tb disken en daar Ubuntu 10.04 server 64 bits op zetten.

Dat geheel moet zo energie zuinig mogeijk werken (wordt tweaken dus).

Als je heel erg zuinig wilt werken is dit niet de meest ideale hardware voor een NAS die 24/7 aanstaat.

De CPU verbruikt al <minimaal> 45W en er komt nog een slordige 15W bij voor het moederbord.
De voeding van een gemiddelde kast verbruikt als hij nix hoeft te doen 3 tot 4 W.

En dan krijg je nog je harddisken.
Dus zonder harddisken en zonder dat deze toekomstige NAS hoeft te werken verbruikt hij al ongeveer 65W.

En dat is niet weinig.....

Daarnaast de kosten voor aanschaf van de cpu en het moederbord ben je redelijk duur uit...

Je kan beter een Mini ITX bordje kopen voor een NAS server waarbij je kan kiezen voor diverse bordjes die tussen de 7 en 35 W max verbruiken.
En waarbij de aanschaf redelijk goedkoop is toz van wat je nu wilt.

Als je dit bordje bekijkt zie je dat dit bordje zonder geheugen maar 10.24W gebruikt.
Geheugen komt er nog eens 2.04W bij.

effin  bekijk <HIER> het hele lijstje maar eens...
Onderaan zie je dat incl. alles, dus ook een USB muis het hele bordje toch nog naar de 55W loopt.
Als je alles optelt bij de hardware die jij wilt aanschaffen loop je dan al snel naar de 75 a 80 W vrees ik....

Maagoe niet te snel beslissen natuurlijk want als je dit leuke bordje bekijkt (aanrader) zul je zien dat de cpu veel sneller is en dat het bordje toch nog met alles erop en eraan 5W zuiniger is.
INTEL D510 BOX D510MO iAtom MiniITX
De data sheet lees je <HIER> en bij hoofdstuk 2.7 zie je het totale verbruik.
dus incl. aangesloten USB apparaten en muis +toetsenbord + geluid enz enz....
Dingen die normaal gesproken niet aangesloten zijn.

Dus overall zal hij een stuk minder verbruiken.
Grappig is ook dat hij een stuk goedkoper is dan het 1e bordje wat ik aanhaalden.

BTW: prijzen kan je altijd vergelijken en heel vaak kom ik nog goedkoper uit bij www.zercom.nl

enyway, wat ik met dit alles wil zeggen is orienteer je eerst goed voordat je gaat kopen + bouwen......

Last but nog least.
Ik gebruik regelmatig het NOAH kastje wat een nette stevige kast is en dan de duurdere uitvoering want die heeft een voeding van 80W, iets wat meer dan afdoende is voor dit soort taken.

Mocht je toch voor dat 1e bordje gaan zie je dat je hiervoor gee voeding nodig hebt want die zit op het bordje geïntrigeerd.
Dus hoef je alleen maar een 12 volt adapter erbij te kopen.
De NOAH kastje worden verkocht zonder en met voeding............

Ik bedoel dit kastje: KLIK

Als je een slimline CD/DVD- brander erin wilt zetten met dit NOAH kastje let dan op dat je een ATA of PATA koopt zoals DIT MODEL.
Deze hebben een mini IDE aansluiting en bij het NOAH kastje word een printje geleverd die je zo achterop schroeft zodat je het op de IDE aansluiting kan aansluiten.
Kabels zitten er ook bij.....

het is een beetje waanzin om een CD/DVD brander op een Sata poort te zetten, die kan je beter gebruiken voor harddisken.

Wat harddisken betreft moet je eens overdenken om vooral de 5400 toeren modellen te gebruiken.
Ik heb onlangs een stel Western Digital Caviar Green WD15EARS gekocht en die werken boven verwachting, moet ik zeggen...
Je hoort ze echt niet draaien enkel bij R/W acties spinnen ze op en hoor je ze een klein beetje buiten de kast.
Deze harddisken spinnen tussen de 5400 en 7000 toeren en zijn erg zuinig met stroom verbruik.
idle is rond de 2,7W en in actie 4,7W.

En als je er 2 van 1.5 Terrabyte in je NAS hebt zitten kan je voorlopig wel voort denk ik  =D

en nogmaals kijk bij zercom, daar is het een stuk goedkoper......
« Laatst bewerkt op: 2010/06/09, 10:34:42 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/09, 16:29:01 »
De CPU verbruikt al <minimaal> 45W
niet waar, 35W ik die heb processor namelijk ook.

Cool'n'Quiet werkt prima overigens.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/10, 00:02:35 »
@Gandyman, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zie echter dat de bordjes die je voorstelt, beide maar 2 sata aansluitingen hebben, ik heb er minimaal 4, liever meer nodig. Heb je dan nog goede tips?

@Richard, welke hardware heb je verder en wat is het totaal verbruik? Heb je Cool'n'quiet in de bios uitgezet, zodat Ubuntu alles regelt, of heb je cnq juist in de bios aangezet?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/10, 00:04:15 »
CnQ moet je juist aanzetten in de BIOS.
Als je het uitzet kan Ubuntu er niks mee.

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/06/10, 13:32:51 »
@Gandyman, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik zie echter dat de bordjes die je voorstelt, beide maar 2 sata aansluitingen hebben, ik heb er minimaal 4, liever meer nodig. Heb je dan nog goede tips?


Dat kan....
Ik heb laatst dit bordje gekocht, echter met een ander doeleinde...  ;)
Jetway JNC91-330-LF Intel Atom 1,6 Ghz
Kost bij Picco 126,00 EUR

Bij Zercom kost ditzelfde bordje € 106,90

Specificaties van dit bordje lees je HIER

Voordeel van Jetway is dat je Add-on module's op het mobo kan prikken om het voor een specifiek doeleinde te gaan gebruiken.
Zo'n Add-on module zou voor jouw bijv. deze kunnen zijn Jetway Adapter 4xSATA 3.0Gbps


Slechts een kwestie van netjes op de AD aansluiting drukken en klaar.

Nu heb je dus incl. de Sata poorten op het moederbord 6 interne Sata aansluitingen.

In de bios van dit moederbord kan je heel veel instellen, ook voor de fan die op de bridge zit (op de cpu koelrib zit geen fan)
en ook voor de 2e fan van je kast (let op die mag niet veel verbruiken die van de NOAH kast werkt goed) kan je perfect het toerental bij bepaalde warmte instellen, dus de kast is werkelijk geruisloos.

Waarom ik dit bordje ook erg geschikt acht voor jouw doel is het feit dat er ook nog een IDE en floppy aansluiting op zit.
De floppy zou je kunnen vergeten, maar de IDE aansluiting zou voor jouw doel perfect zijn.
Waarom ?

Nou stel je voor je koopt een DOM disk zoals deze IDE Flash Module 40Pin 4096MB DeLock
BTW ik heb er maar ff 1 gepakt zoek HIER zelf ff naar het model wat je nodig denkt te hebben.

Je drukt deze DOm disk direct in die IDE poort op het moderbord en klaar.

Je installeerd het OS op deze onverwoestbare DOM disk en gebruikt vervolgens alle Sata aansluitingen voor harddisken waar je spul wilt opslaan.

let wel ff op, het is en blijft een Flash module, dus het aantal schrijf bewegingen zijn beperkt, oftewel:
Endurance 2.000.000 Program / Erase cycles
Dus wil je logs bijhouden of andere zaken doe dit dan naar een andere HD, van mij part 1 die extern middels de USB gemount is.
Het aantal werkuren van deze DOM disken is rond de 3.000.000 uur, gedeeld door 8760 jaar-uren kom je ongeveer op 342 jaar voordat hij versleten is...  XD
Ik heb geen idee welke eisen jij hebt en hoelang je deze NAS wilt gebruiken, maar anders lijkt het me wel genoeg......

Owk dan het geheugen verhaal.
Ik heb op dit bordje GeIL Ultra GX21GB5300SX gedrukt en dit werkt goed en beresnel...

Echter ik wil het geheugen nog koeler hebben dus ga binnenkort dit model kopen GeIL Black Dragon Evo One GE22GB800C5DC

in principe moet het werken op dit moederbordje ondanks dat het niet sneller kan dan 533, echter voor het geheugen moet dit niet uitmaken, want langzamer kan altijd, sneller kan niet  XD

Last but not least....

Ik vond de chip naast het middelste koelribje met fan nogal warm worden (ongeveer 55 graden) , op deze chip zit geen koelrib gemonteerd.
Ik heb hierop een Zalman ribje geplakt want ik houd niet van warmte in apparaten, warmte is slijtage, dus hoe koeler hoe beter.
Dat is dit setje ZM-RHS1


Nah denk dat ik zo wel redelijk volledig ben geweest kwa een goed samengesteld hardware setje....

Kwa OS kan je eens overdenken als je sec een NAS wilt hebben of dan FreeNAS gaat gebruiken (met zijn beperkingen echter makkelijk instelbaar)
of dat je Ubuntu gaat gebruiken, waarbij de mogelijkheden niet beperkt zijn, echter het instellen wat meer energie vreet dan bij FreeNAS  XD
« Laatst bewerkt op: 2010/06/10, 13:44:42 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/06/10, 14:00:22 »
Gandyman, nog een vraag:
Als ik de Jetway JNC91-330-LF Intel Atom 1,6 Ghz samen met het Jetway Adapter 4xSATA 3.0Gbps bordje aanschaf, ben ik grofweg hetzelfde kwijt als de MSI/AMD oplossing die ik zelf in gedachte had, maar die laatste optie is wel een stuk sneller, door zijn 2 cores van 2,8 Ghz. Als server is het best handig dat er power is, als je dat een keer nodig hebt. Als je het niet nodig hebt, klokt cool'n'quiet en Ubuntu het geheel wel weer terug.

Ik heb begrepen, dat ik met de MSI/AMD hardware (met passieve cpu koeling) onder de 40-45 watt idle moet kunnen uitkomen (na wat tweaken). Weet jij waar ik uitkom met de twee Jetway borjes (dus system bordje en sata uitbreidings bordje) in idle? M.a.w. compenseert het stroomverbruik de lagere performance?

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/06/10, 17:06:05 »
Denk je werkelijk dat je die 2 cores van 2,8 Ghz. echt ooit gaat gebruiken ?
Of dat je zoveel power ooit nodig zal hebben ?

We praten hier over een server met Linux als OS.
Dit houd zowiezo al in dat de cpu niet onnodig belast word met fratsen en dat meerdere processen netjes naast elkaar worden afgehandeld door de kernel.

Wat doet die server precies?
Juist data ontvangen over zijn NIC die dit al voor een groot gedeelte afhandelt.
Vervolgens moet de cpu die data wegschrijven op een HD.

De NIC is 1 Gig en de harddisken kunnen max over Sata 3 Gig verwerken.
Deze 1,6Mhz dualcore met hypertreading kan dit op zijn sloffen verwerken.

Hier heb je echt geen 2.8Mhz cpu voor nodig.

Als je weet dat de gemiddelde router of kant en klare NAS voorzien is van een 200Mhz of 300Mhz in het uiterste een 500 Mhz cpu heeft om al het werk te doen,
snap je wel dat een dualcore 1,6Ghz cpu dit makkelijk afkan omdat die 2 instructies per core ( dus 4 instructies tegelijk) kan afhandelen.

Let wel dit bordje kan gewoon volledig en vloeiend HDTV afspelen op 1080p

Citaat
Ik heb begrepen, dat ik met de MSI/AMD hardware (met passieve cpu koeling) onder de 40-45 watt idle moet kunnen uitkomen (na wat tweaken).

In mijn vorige linkjes stond volgens mij een schema wat en hoeveel er verbruikt word dacht ik ?

In ieder geval gebruikt deze cpu slechts 8W.
Ik vermoed dat het bordje incl. DVD player en 4 harddisken ergens rond 25 a 30 W blijft steken.
Zal vanavond eens de meter eraan hangen.

Ook op dit bordje kan je nog tweaken natuurlijk, heb hier zelf nog niet precies naar gekeken maar denk dat je bijv. wel het vga gedeelte kan uitzetten wat weer minder stroom verbruikt.

hoe het went of keert je kan die AMD nooit zo laag tweaken als dit soort bordjes.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/06/10, 21:56:10 »
Gandyman, ik zie nu dat er meer info en links in jouw antwoorden zit, dat ik in eerste instantie had gezien. Ik ga er even mee aan de slag, en heb inderdaad wel belangstelling voor die Intel D510 oplossing, met het jetway 4xsata uitbreidingsbordje.

Dank je voor de tips.

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #13 Gepost op: 2010/06/11, 09:54:27 »
Sja ik verwerk de links in stukken tekst en die tekst wijkt iets af van kleur.
Moet idd toegeven dat die afwijkende kleur niet erg duidelijk is.....
dat had beter een echt andere kleur kunnen zijn....

maagoe

Ik zou nog ff testen.
De netwerk kabel erop aangesloten + 1x 1.5 Terrabyte WD harddisk + 1x 1Gig DOM disk + 1x DVD brander en geboot met Freenas verbruikt hij 29 W.
Af en toe gaat hij op 30 of 31 en zakt dan weer terug naar 29W

Nu moet je rekenen dat die AMD cpu die jij wilt gebruiken een TDP heeft van 45W en dit is puur de cpu dus er komt nog verbruik bij van het moederbord en de voeding.

( sorry Richard tis echt zo  =D)
>Google is je vriend Kijk maar<

>Of kijk op de site van ADM zelf<

Misschien dat deze cpu in rust minder verbruikt, maar neemt niet weg dat hij het nooit kan winnen van een Intel 330 Atom cpu die een TDP heeft van 8 W.

En zou het waar zijn wat richard zegt, dat de cpu 35W verbruikt, dan verbruikt alleen al deze AMD 5 a 6W meer dan een kompleet werkend systeem met dit Mini ITX bordje.

Ik heb ook een pc aan het werk gehad met een AMD cpu die als router werkte en die verbruikt een slordige 65W continu..
Dat is dus al 2x zoveel als dit soort systeempjes.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #14 Gepost op: 2010/06/11, 16:01:34 »
De TDP waarden zoals die worden opgegeven door Intel en AMD verschillen wel he.
Voor AMD is het echt het maximum wat gehaald kan worden (piekbelasting), voor Intel is het meer een gemiddelde.
In de praktijk betekent het dat je de waarde van AMD omlaag kan bijstellen, en voor Intel iets omhoog.

De AMD processor zal dus zeker niet continu 45 W trekken. Sterker nog, zoveel haalt hij misschien eens in de zoveel tijd voor enkele seconden op piekmomenten. In rust moet je rekenen op zo'n 10 W

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #15 Gepost op: 2010/06/17, 21:11:42 »
Gandyman, ik ben enthausiast geraakt door je tip van het Intel D510 bordje.

Omdat daar maar 2 sata poorten op zitten ben ik verder gaan zoeken op het D510 bordje en ben uitgekomen bij de Jetway NC96-510-lf bordje. Deze heeft ook de intel D510/NM10 chipset, maar wel 4 sata aansluitingen en 1 ide/pata aansluiting. Helemaal wat ik nodig heb,

GeIL Ultra GX21GB5300SX, Be quiet L7 350W, 4 x Samsung Ecogreen 2Tb (met name omdat de WD schijven wat probleempjes schijnen te hebben op een linux machine) + 1 x Samsung 2,5" Pata 160Gb laptopdisk (heb ik nog liggen), als Ubuntu systeemdisk.

Heb je ervaringen met dit bordje en kun je wat zeggen over de rest van de config?

Verder heb ik één probleem, ik was op mAtx uitgekomen, omdat je dan bijvoorbeeld met de coolermaster Elite 342 een betaalbaar, compact maar toch voldoende ruim kastje hebt, waar ik alle disken ook nog in kwijt kan. Met mITX bordjes kom je in kasten uit, waar die 5 disken niet in passen, behalve de veel te dure Chenbro's. Weet jij toevallig of een mItx bordje ook in een mAtx kast past?

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #16 Gepost op: 2010/06/18, 10:19:22 »
Ten 1e de voeding.
Die 350 W is behoorlijk overbemeten en houd er dan rekening mee dat dit soort voedingen zelf al aardig wat stroom verbruiken zonder werk te verrichten.

Als het bordje bijv. 30W verbruikt en iedere HD 5W X5 = 25W dan nog wat ledjes en een dvd-rom speler zou het totaal verbruik op 55W komen.

Je moet altijd wat over hebben dus als je een voeding van 90 a 120 W neemt zou dit al ruim voldoende moeten zijn.

De kast is idd een moeilijke zaak.
Ik heb nog niet een mini ITX in een normale kast gefrommeld maar in principe moet dit mogelijk zijn.
Je zal misschien tegen het feit aanlopen dat er 1 a 2 schroefjes van het mobo niet gezet kunnen worden omdat die nokjes er niet zitten.
Sommige achterplaten van pc kasten zijn wel voorbereid dat je de nokjes waar de mobo schroefjes in moeten op diverse plekken geplaatst kunnen worden zodat het mobo altijd past.
En anders zul je zelf wat huisvleit moeten verrichten........

Met name het afdekplaatje aan de achterkant is van mini ITX anders dan van ATX dus dit zal ook niet echt passen.
Zoek nog ff verder want ik weet dat er kasten zijn waar zowel Mini ITX als mini ATX in passen...

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Bigtwin

  • Lid
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #17 Gepost op: 2010/06/18, 10:25:10 »
Welke voeding kun je me aanbevelen dan? Ik had die Be quiet gekozen, omdat er ook genoeg aansluitingen voor alle disken op zitten. Ik moet tenslotte wel 5 disken van stroom voorzien. En ik dacht dat deze Bequiet nog wel efficient zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #18 Gepost op: 2010/06/18, 10:36:55 »
Die Be Quiet voeding is niets mis mee. Het merk is ok, hij is stil en heeft een 80+ certificering, wat betekent dat de efficiency minimaal 80% is. Zoveel extra energie gebruikt hij dus niet.

Als je een lichtere voeding wil, kom je al snel uit op de PicoPSU's.
Die zijn net zo efficiënt (ook 80+ gecertificeerd), dus daar win je niet zo veel mee. Het nadeel is dat ze over het algemeen minder aansluitingen hebben en niet als een normale voeding in je kast geschroefd worden.
Ze zijn vooral handig als je een echt kleine kast hebt.

Overigens kan je natuurlijk wel van die koppelstukjes kopen waarmee je de standaard molex-aansluitingen kan splitten of omzetten naar SATA power aansluitingen.

Phr3ak

  • Gast
Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #19 Gepost op: 2010/06/18, 11:02:17 »
Hier nog een AMD'er .. En kan melden dat Cool'n'Quiet gewoon werkt ;)

Re: Werkt cool'n'quiet op 10.04 64 bits server mry AMD X2/MSI hardware?
« Reactie #20 Gepost op: 2010/06/19, 09:21:15 »
Er is idd nix mis met die Be Quiet,
En zoals Johan al zegt je valt dan terug op die Pico voedingen.

Ik was daar verder niet op ingegaan omdat je dan koppelstukjes nodig hebt waardoor je wel veel meer kan aansluiten.
Ik had niet veel tijd gisteren om dit uit te zoeken....

Normaal gesproken werk ik met dit soort picco voedingen


En dan gebruik ik koppelstukje of split kabeltjes om meerdere apparaten te voeden.
Voordeel is dat Deze voeding samen met een adapter die je aansluit op die DC  jacket zelf geen stroom verbruikt als er geen arbeid word verricht.

Een normale voeding pakt voor zichzelf al 3W en meer zonder dat er iets op word aangesloten.
Wanneer de pc aanstaat verbruikt hij nog iets meer en niet te vergeten de fan die dan ook nog draait om de voeding koel te houden.
@Johan dit was de verspilling waar ik het over had en niet over die 80+ certificering

Nadeel voor jouw is misschien dat je bij aanschaf iets duurder uit bent.. ?
Stel je neemt die AC-DC Voeding picoPSU-120+60 Power Kit, die kost 79,50EUR
http://www.picco.nl/product_info.php?cPath=21_176&products_id=2943
Daarnaast heb je nog wat losse kabeltjes nodig......

Maagoe bekijk het ff en denk er ff over een normale voeding is misschien iets makkelijker en goedkoper.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/19, 09:23:23 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D