Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD mounten bij Ubuntu vanaf USB schijf  (gelezen 1152 keer)

erikvdh

  • Gast
HDD mounten bij Ubuntu vanaf USB schijf
« Gepost op: 2008/04/20, 18:50:02 »
Beste Mensen,

Ik heb een Ubuntu installatie gemaakt op een externe USB drive en dat werkt perfect.
Maar door een interne beveiliging van Ubuntu, moet ik eerst mijn harde schijf mounten met een sudo wachtwoord voordat ik deze kan benaderen.
Op zich is dat natuurlijk een kleine moeite, maar is er een mogelijkheid dat Ubuntu mijn vaste schijven automatisch mount als Ubuntu start? zodat ik dat niet elke keer handmatig hoeft te doen?

Ik had zelf al even gekeken bij de opties voor verwisselbare media, en daar staat het automatisch koppelen wel aangevink, maar dat doet Ubuntu dus niet.
Leuke bijkomstigheid is, dat als ik eenmaal de schijf handmatig heb gemount, dat het icoontje van de floppy drive veranderd in die van een HDD.

Tips zijn altijd welkom...


Groet van Erik.

Offline siegi

  • Lid
HDD mounten bij Ubuntu vanaf USB schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/20, 19:26:36 »
Normaal worden die dingen in /etc/fstab gezet.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/fstab/
Een voorbeeldje. Je moet dan wel zien dat de map /media/sda5 bestaat in dit geval.
/dev/sda5 /media/sda5     ext3    defaults        0       2

erikvdh

  • Gast
HDD mounten bij Ubuntu vanaf USB schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/21, 12:28:37 »
Hallo Siegi,

Bedankt voor je reactie! Echter, ik heb het idee voor zover mijn kennis reikt, dat de informatie in de link die je meestuurt op terminal basis doet wat ik grafisch doe. (zo niet verbeter me dan)
Het lukt mij namelijk wel om die interne HDD te mounten, als ik naar locaties/computer ga hoeft ik maar op de schijf te klikken mn sudo wachtwoord in te voeren en hij mount hem. Maar ik wil Ubuntu vertellen dat dat tijdens de opstart automatisch moet zodat ik dat niet elke keer zelf hoeft te doen.

Als jouw linkt echter die informatie wel bevat over hoe dat te doen, kun je dan iets duidelijkere uitleg geven? ik ben namelijk nog een nieuwkomer en ben nog niet heel competent met de terminal.


Groet van Erik.

erikvdh

  • Gast
HDD mounten bij Ubuntu vanaf USB schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/21, 21:36:59 »
@Siegi

Je hebt de juiste informatie gegeven, iemand op de IRC heeft me er verder mee geholpen, en inderdaad kwam het neer op jouw voorbeeld.

Het is dus opgelost!