Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met WiFi  (gelezen 1277 keer)

Offline ganzenbos

  • Lid
Problemen met WiFi
« Gepost op: 2014/03/24, 17:02:22 »
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw met Linux en had me al lange tijd voorgenomen me er aan te wagen. Gisteravond op mijn oude laptop (Dell Inspiron Mini) Lubuntu gezet. Alles werkt als een zonnetje, behalve...vindt hij geen wifi-netwerken (ik heb helaas geen vaste aansluiting). Ik denk iig dat er geen gevonden wordt (geen idee of ik goed zoek).
Preferences->Network Connections
Vervolgens start er een programma op die geen Wireless Connections lijkt weer te geven (ik zie ook geen FIND/SEARCH knop).

Ik vermoed dat de drivers van de wifi-kaart ontbreken.
Kaarttype: Broadcom BCM4321 802.11b/g-kaart , 14e4:4315
Al uren gespeurd op inet en vond dat dit probleem vaker voorkomt met Broadcom-kaarten.

Nou vond ik wel een oplossing op fora maar die was verreweg te complex voor mij. Ik ben nog te Windows-minded om te begrijpen hoe ik die drivers moet installeren en of ik wel de juiste drivers gevonden heb. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen en het eenvoudig kan uitleggen.

Nog wat details:
Lubuntu 12.10
Kaarttype: Broadcom BCM4321 802.11b/g-kaart, 14e4:4315
Ook geen vaste internetverbinding (wel een andere pc waar ik dingen kan downloaden en dan kan overzetten via USB-stick)
Geen cd/dvd-speler
Geen enkele ervaring met commandlines, uitpakken/installeren van drivers

Bij voorbaat geweldig bedankt!
Het lijkt me super om met Lubuntu aan de slag te kunnen gaan.
Mvg
Niek



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met WiFi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/24, 17:24:02 »
Allereerst: Lubuntu 12.10 is geen goede keuze. Die krijgt binnenkort geen veiligheidsupdates meer (ongeveer gelijktijdig met het ophouden van de updates voor Windows XP).

Pak liever Xubuntu 12.04.4, want die is langdurig ondersteund (LTS), tot medio 2015/2017:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Of Linux Mint 13 Xfce (eveneens LTS, tot medio 2017):
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Voor het installeren van het juiste stuurprogramma is tijdelijk internet via de netwerkkabel het beste. Kun je dat regelen?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/24, 17:26:41 door Pjotr »

Offline ganzenbos

  • Lid
Re: Problemen met WiFi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/24, 17:32:34 »
Bedankt voor je reactie.

Ik had te snel het Lubuntu-versienummer getikt. Het is versie 13.10
Raad je deze ook af?
Ik had hiervoor Xubuntu 13.10 geprobeerd, maar er bleef een probleem terugkomen bij het aansluiten van een externe monitor. Ik las op inet dat dit vaker voorkwam bij Xubuntu en koos zodoende voor Lubuntu 13.10
Wellicht nog een andere versie proberen waar het wifi-probleem ook gelijk mee uit de wereld is?

Vast internet kan ik helaas niet regelen (niet aanwezig in appartement hier). Is het mogelijk om via andere laptop te downloaden en dan via USB-stick?

Mvg
Niek

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met WiFi
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/24, 17:40:54 »
Dat wordt erg lastig, helaas....

Pak eens de ontwikkelversie van de nieuwe LTS, Xubuntu 14.04:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/daily-live/current/

Over drie weken komt die pas uit in z'n finale versie, maar het dagelijkse bouwsel (ofschoon er zeker nog fouten in zitten) is al behoorlijk stabiel.

Investeer daarna een tientje in dit apparaatje:
http://tweakers.net/pricewatch/316639/tp-link-tl-wn725n.html

Dat draadloze netwerkstokkie doet 't uit-de-doos in 14.04 (alleen in 14.04!). Wel zit er een schoonheidsfoutje in, want de sterkte van de beschikbare draadloze netwerken wordt bij allemaal weergegeven als 0. Maar dat is slechts schijn; je kunt gewoon met je draadloze netwerk verbinden.

Daarmee heb je dus direct draadloos internet. Vervolgens kun je proberen om het goede stuurprogramma te installeren voor je interne draadloze kaartje; het nieuwe stokkie komt altijd nog wel eens van pas, hier of daar....

Offline ganzenbos

  • Lid
Re: Problemen met WiFi
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/24, 17:48:37 »
Bedankt voor de tips!
Ik ga de nieuwe Xubuntu uitproberen. Bij 13.10 werkte mijn wifi wel, maar dus probleem met de monitor. Mocht dat zich bij 14.04 ook voordoen meld ik me hier met een nieuw topic ;)

En anders is dat stokkie ook zeker een goede optie!

Bedankt nogmaals!
Mvg
Niek