Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraagje over inloggen met root?  (gelezen 650 keer)

mcsnakes

  • Gast
Vraagje over inloggen met root?
« Gepost op: 2007/09/22, 17:32:05 »
ik kan niet inloggen op destop met me root? alleen met me gebruiksnaam?
hoe kan ik het beste instellen dat ik met root kan inloggen!

Offline hello

  • Lid
Vraagje over inloggen met root?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/22, 17:36:43 »
Het is niet de bedoeling dat je als root inlogt. Je kan alle dingen doen vanuit je gewone account (als die maar genoeg rechten heeft, en als jij de computer hebt geïnstalleerd dan zul je waarschijnlijk wel de rechten hebben) maar als het een beheerderprogramma is, vraagt hij je paswoord.
Als je geen koppeling kunt vinden naar een programma dat je alsroot wilt uitvoeren, voer dan in een terminal (of in uitvoeren) gksudo (voor programma's die grafisch zijn ) en sudo (alleen in terminalvenster, voor programma's die in de terminal werken".
Hopelijk ben je er iets mee. Het is dus niet de bedoelingf als root in te loggen, alleen maar root te zijn op het moment dat het moet, niet de hele sesie.

Vraagje over inloggen met root?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/22, 17:49:39 »
Nog een tip: als je het lastig vindt om overal sudo voor te typen, of je moet gewoon een hele hoop dingen als root doen (zoals het installeren van virussen... aah ik mis die goeie slechte oude windows tijd ;) ), typ dan sudo -i in. Sessie's als root? gaat inderdaad, moet je passwoord voor root instellen (WAARSCHUWING: DIT IS NIET AAN TE RADEN! Er zijn zelfs mensen die op andere distributies het paswoord voor root uitschakelen) door sudo passwd root te typen.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net