Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?  (gelezen 1980 keer)

Offline Lutz

  • Lid
SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Gepost op: 2012/07/13, 10:10:53 »
Ik heb een nieuwe computer gekocht, waarin alleen een SSD zit. Nu moet ik nog een Windows / Ubuntu dual boot optie maken. Voor Ubuntu heb ik 150GB ter beschikking. Er zit 8GB gedeelt geheugen in.
Als root partitie dacht ik aan 15GB, maar hoeveel SWAP moet ik reserveren, en is die überhaupt nodig? Indien ik bij de hints kijk dan zijn 16GB SWAP overkill, 8GB misschien beter, maar hoef ik dat überhaupt?
(Nog voor de volledigheid: Wat niet root of swap wordt zal dan /home worden.)

Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/13, 10:58:05 »
Wanneer je de slaapstand gebruikt wordt het geheugen tijdelijk opgeslagen op de swap partitie. In dat geval dient de swap partitie minstens even groot te zijn als het fysieke geheugen, anders past het niet. Wanneer je wilt voorkomen dat de swap ook daadwerkelijk gebruikt wordt om tijdelijk inactieve geheugenstukken op te slaan kan je de swappiness waarde op 0 instellen. Wanneer je geen slaapstand gebruikt, en je hebt geen behoefte aan swap, dan is een swap partitie niet verplicht. Ik heb wel eens een tijd gewerkt zonder swap, niets van gemerkt met 4 gig geheugen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/13, 11:46:39 »
Het is altijd veruit beter er een beetje swap op na te houden, zelfs al heb je ruim geheugen. Als het systeem in geheugennood komt, dan worden processen zonder pardon afgesloten, wat nefaste gevolgen kan hebben: het is niet uitgesloten dat hierbij je bestandssysteem zwaar beschadigd raakt.

Als er echter swap geheugen is, dan kan het systeem bij geheugennood de swap gebruiken. Je merkt dan dat je systeem aanmerkelijk trager wordt, maar je systeem blijft volledig overeind.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/13, 12:13:05 »
Zoals vanadium zegt. Wel zou ik, aangezien het om een SSD gaat, de swapneiging erg laag zetten. Ik raad 0 of hooguit 1 aan:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd#TOC-Beperk-slijtage-van-de-swap

Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/14, 00:02:04 »
Het is altijd veruit beter er een beetje swap op na te houden, zelfs al heb je ruim geheugen. Als het systeem in geheugennood komt, dan worden processen zonder pardon afgesloten, wat nefaste gevolgen kan hebben: het is niet uitgesloten dat hierbij je bestandssysteem zwaar beschadigd raakt.

Het lijkt me persoonlijk niet nodig mensen met 8 gigabyte fysiek geheugen zonder swap te gaan waarschuwen voor zwaar beschadigde bestandsystemen jegens geheugen tekort. Als je dat wel doet, dan mag je denk ik het gros van de mensen hier op het forum die minder dan 8 Gb virtueel geheugen hebben ook gaan waarschuwen dat hun bestandsysteem mogelijk zwaar beschadigd gaat raken jegens geheugentekort. En dat lijkt mij persoonlijk niet nodig als de officiële fysieke geheugen vereiste voor Ubuntu 384 Mb is.

Of begrijp ik iets niet, en is een systeem met 1,5 Gb virtueel geheugen, waarvan 512 Mb fysiek, stabieler dan een systeem met 8 Gb virtueel geheugen, waarvan 8 Gb fysiek geheugen?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/14, 00:04:24 door Thomas de Graaff »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/14, 08:41:04 »
Het meeste staat hier wel uitgelegd: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen
Op die pagina staan ook linkjes naar meer (Engelstalige) uitleg voor als je meer achtergrond wil weten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/14, 09:50:46 »
Het lijkt me persoonlijk niet nodig mensen met 8 gigabyte fysiek geheugen zonder swap te gaan waarschuwen voor zwaar beschadigde bestandsystemen jegens geheugen tekort. Als je dat wel doet, dan mag je denk ik het gros van de mensen hier op het forum die minder dan 8 Gb virtueel geheugen hebben ook gaan waarschuwen dat hun bestandsysteem mogelijk zwaar beschadigd gaat raken jegens geheugentekort. En dat lijkt mij persoonlijk niet nodig als de officiële fysieke geheugen vereiste voor Ubuntu 384 Mb is.
Ik geef grif toe dat dat in praktijk zeer onwaarschijnlijk is (superuser aan het werk, of een programma dat op hol slaat, ...), maar het is wel de theorie. Het kan echt geen kwaad (desnoods onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet") om ook bij een systeem met veel RAM er nog wat swap op na te houden. Die ruimte is maar een fractie van een harde schijf.
Citaat
Of begrijp ik iets niet, en is een systeem met 1,5 Gb virtueel geheugen, waarvan 512 Mb fysiek, stabieler dan een systeem met 8 Gb virtueel geheugen, waarvan 8 Gb fysiek geheugen?
Zeker niet. Je zal natuurlijk veel vlugger in geheugennood komen met het 512 Mb systeem. Je zal het vlug genoeg merken als het systeem in ademnood komt en intensief swap gebruikt.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/14, 10:22:31 »
Swappen zal de levensduur van je ssd niet bevorderen, en ik kan me niet voorstellen dat je met 8G zonder geheugen komt te zitten. Als een programma door een bug 8G gebruikt, zal het niet veel later ook 8G ram + swap gebruiken.
Voor de zekerheid zou je het programma zram-config kunnen installeren, dit plaatst een gecomprimeerde swap in het ramgeheugen zelf. Door de compressie kan je daardoor meer informatie in RAM houden, zonder dat je naar disk hoeft te swappen. Zelfs als je voor een echte swap partitie kiest zou ik zram-config installeren, omdat eerst de swapfiles in RAM gebruikt zullen worden, voordat linux naar de SSD gaat swappen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: SSD en SWAP: überhaupt nodig en indien wel, hoeveel?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/14, 16:43:39 »
Je kan swapruimte voorzien, en swappiness op 0 zetten: dan wordt er in de praktijk praktisch nooit geswapt, maar heb je toch je "verzekering".