Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk recovery  (gelezen 696 keer)

Offline RuudKo

  • Lid
Harddisk recovery
« Gepost op: 2018/01/06, 19:28:02 »
Ik heb een harddisk waar , dacht ik, een Ubuntu op draaide.
Deze disk heb ik vier jaar niet gebruikt en ik ben het wachtwoord vergeten om toegang te krijgen.
Ik heb geprobeerd er een Xubuntu er overheen te installeren, maar dat is mislukt.
Nu (b)lijkt het dat er nog belangrijke bestanden op stonden. Kan iemand deze schijf voor mij checken om te zien of deze bestanden weer toegankelijk te krijgen zijn?
Groet,
RuudKo

Re: Harddisk recovery
« Reactie #1 Gepost op: 2018/01/06, 19:49:39 »
Data recovery? Daar is software voor.
Kun je hier iets mee?

https://www.linux.com/learn/get-your-data-back-linux-based-data-recovery-tools
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RuudKo

  • Lid
Re: Harddisk recovery
« Reactie #2 Gepost op: 2018/01/06, 19:56:13 »
Partyrabbit, bedankt voor je reactie.
Ik had deze schijf in een computer met één specifieke functie. De installatie had ik van een stap voor stap gebruiksaanwijzing.
Ik ben zelf niet zo goed met computers, en zeker niet met Linux. Ik heb dus ook geen idee hoe ik met datarecoverysoftware om moet gaan.
Ik zoek eigenlijk iemand die dit, eventueel tegen vergoeding, voor mij wil proberen.

Re: Harddisk recovery
« Reactie #3 Gepost op: 2018/01/06, 20:19:40 »
Ok. Duidelijk. Misschien meldt iemand zich nog?

Maar op zich is het helemaal niet moeilijk hoor.
Je installeert die recovery software op je pc (op de master harddisk).
Dan hang je de te recoveren harddisk in die pc erbij als tweede harddisk (slave).
En dan laat je dat programmaatje over die tweede harddisk lopen. Software zegt je dan wel wat te doen. En dan slaat het de te redden bestanden op op je eerste harddisk (meestal even selecteren hiervoor).
« Laatst bewerkt op: 2018/01/06, 20:21:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Harddisk recovery
« Reactie #4 Gepost op: 2018/01/06, 20:28:23 »
Volgens mij kan je ook nog proberen om vanaf een USB stick of DvD Ubuntu op te starten en dan kijken of je de bestanden kan benaderen en overzetten.

Hier staat beschreven wat ik bedoel https://www.oeioei.nl/linux/windowsredden.php
« Laatst bewerkt op: 2018/01/06, 20:36:11 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Harddisk recovery
« Reactie #5 Gepost op: 2018/01/06, 20:34:21 »
Volgens mij kan je ook nog proberen om vanaf een USB stick of DvD Ubuntu op te starten en dan kijken of je de bestanden kan benaderen en overzetten.

Dat kan. Maar dan loop je wel het risico dat er toch alsnog wat op de harddisk overschreven wordt waardoor je nog wat bestanden verliest. Een live sessie schrijft toch nog wel wat op een hdd. Zeker bij belangrijke data is elk verloren bestand er één.

Als je goed recovered zorg je dat je dat vanaf een ander medium doet zodat het te recoveren ongewijzigd blijft. Dus een hdd als slave.

En als je hem als slave hangt kan het met wat geluk zelfs zo uitpakken dat je de bestanden gewoon nog kunt benaderen zonder te recoveren. Recoveren is eigenlijk voor verloren bestanden.
Ik zelf zou hem eerst simpelweg als slave aankoppelen en kijken wat er nog beschikbaar is. Pas als dat er niet (volledig) meer is (verwijderd, beschadigd) zou ik pas gaan recoveren.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline RuudKo

  • Lid
Re: Harddisk recovery
« Reactie #6 Gepost op: 2018/01/06, 20:40:40 »
Citaat
Ik zelf zou hem eerst simpelweg als slave aankoppelen en kijken wat er nog beschikbaar is. Pas als dat er niet (volledig) meer is (verwijderd, beschadigd) zou ik pas gaan recoveren.

Wanneer heb je tijd? ;)

swake

  • Gast
Re: Harddisk recovery
« Reactie #7 Gepost op: 2018/01/07, 00:54:32 »
Citaat
Deze disk heb ik vier jaar niet gebruikt en ik ben het wachtwoord vergeten om toegang te krijgen.

Je zou dit eens kunnen proberen .
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VersleuteldePrivateMap
Lees vanaf
Terughalen wachtwoordzin

Als het een HD is met SATA aansluiting moet je ook geen rekening houden met master of slave .
« Laatst bewerkt op: 2018/01/07, 00:57:35 door swake »

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Harddisk recovery
« Reactie #8 Gepost op: 2018/01/07, 02:02:48 »
Dat kan. Maar dan loop je wel het risico dat er toch alsnog wat op de harddisk overschreven wordt waardoor je nog wat bestanden verliest. Een live sessie schrijft toch nog wel wat op een hdd.

Nooit geweten. Altijd vrolijk gestoeid met live-distro's. Kan je vertellen wat en hoe?
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: Harddisk recovery
« Reactie #9 Gepost op: 2018/01/07, 08:33:06 »
RuudKo,

Het spijt me, maar persoonlijk vrees ik dat je alles kwijt bent.

Ik heb het verhaaltje gelezen..
En als je daadwerkelijk een poging heb gedaan om Xubuntu te installeren.
Vrees ik dat bijzonder moelijk gaat zijn.
Je hen immers met het installeren van Xubuntu de partitie tabel en de inode index tabel herschreven.
Toch op zijn minst de inode index tabel, deze zorgt ervoor waar elk bestand staat op de harde schijf.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Harddisk recovery
« Reactie #10 Gepost op: 2018/01/07, 10:15:37 »
Hoi Maurice,

Recovery software loopt cluster voor cluster na op bestanden, onafhankelijk van de partitie- of inodetabel. Dat is wel tijdrovend, maar dat doet de software voor je en laat maar draaien. Je bent soms je bestandsnamen kwijt, maar de inhoud is leesbaar en die naam kan je weer intoetsen.

Nee, hopeloos is het zeker nog niet. En wie weet is die schijf gewoon nog intact ... Rustig stapje voor stapje bekijken, geen overhaaste dingen doen of conclusies trekken en heel voorzichtig met de bronschijf omgaan.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Harddisk recovery
« Reactie #11 Gepost op: 2018/01/07, 11:15:40 »
Just,

Geen ervaring met die "rescue" programma's.
Heb alleen, lang geleden, via zo'n 'disk editor tool' een poging gewaagd.
En dat was niet gemakkelijk, eigenlijk gewoon opgeven.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Harddisk recovery
« Reactie #12 Gepost op: 2018/01/07, 11:46:09 »
Geen ervaring met die "rescue" programma's.

Ik denk dat je schrikt van de mogelijkheden Maurice. Zelfs van een geformateerde disc kun je nog veel terug halen.
Probeer het gewoon eens een keer. Dat is leerzaam. Vooral ook betreffende data-security (bij weggooi computers bijvoorbeeld ;) ).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rico70

  • Lid
Re: Harddisk recovery
« Reactie #13 Gepost op: 2018/01/07, 11:50:20 »
tips voor een volgende keer :
1 je password is van uit de recovery mode opnieuw in te stellen
2 als je er voor kiest om linux eroverheen te installeren moet je de HD NIET formatteren. Systeem bestanden worden dan overschreven maar de rest blijft staan
3 Linux ernaast installeren (als er voldoende ruimte is) na installatie is je oude installatie ook te bereiken
« Laatst bewerkt op: 2018/01/07, 11:52:32 door rico70 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Harddisk recovery
« Reactie #14 Gepost op: 2018/01/07, 11:58:24 »
Hoi Rico,

De eerste stap (mocht deze schijf nog opspinnen (draaien) is in ieder geval eens kijken of hij vanaf USB wil booten. Zoja, dan reset je het vergeten wachtwoord en klaar. Je weet maar nooit.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Harddisk recovery
« Reactie #15 Gepost op: 2018/01/07, 12:08:58 »
Geen ervaring met die "rescue" programma's.

Ik denk dat je schrikt van de mogelijkheden Maurice. Zelfs van een geformateerde disc kun je nog veel terug halen.
Probeer het gewoon eens een keer. Dat is leerzaam. Vooral ook betreffende data-security (bij weggooi computers bijvoorbeeld ;) ).

PartyRabiit,

Schrik, nee niet echt.
Het is dat ik niet echt belangrijks heb .
En wat wel belangrijk is, denk ik aan een quote van Linus Torvalds.
Citaat
Only wimps use tape backup: real men just upload their important stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)

Maar, PartyRabbit, zal er aan denken mocht ik in de toekomst tegen zo'n hd 'lopen'.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Harddisk recovery
« Reactie #16 Gepost op: 2018/01/07, 12:27:53 »
2 als je er voor kiest om linux eroverheen te installeren moet je de HD NIET formatteren. Systeem bestanden worden dan overschreven maar de rest blijft staan

Ligt er aan wat voor formattering. Bij een snelle format wordt niets verwijderd, alleen maar onzichtbaar gemaakt (en een klein deeltje overschreven). In dit geval kun je gewoon alles weer terug halen wat niet overschreven wordt.
Dat was mijn "data-security" attentiepunt  ;) 1x formateren is nog niet vernietigd en gewoon terug te halen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore