Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vlc verandert steeds van geluidskaart  (gelezen 552 keer)

Offline bryan

  • Lid
vlc verandert steeds van geluidskaart
« Gepost op: 2022/05/11, 19:49:25 »
Mijn os is Xubuntu 20.04.

Ik maak gebruik van twee simpele externe geluidskaarten / dacs op mijn systeem die goed worden herkend. In VLC heb je de optie om via audio > audio device te kiezen welke van de twee geluidskaarten ik wil gebruiken.
Aangezien ik wat muziek moet mixen met een mengpaneeltje, open ik twee instanties van vlc waarbij ik dan bij 'vlc1' kies voor 'geluidskaart1' en bij 'vlc2' voor 'geluidskaart2'. Dit gaat even goed, maar zodra ik door mijn muziek ga zoeken, browsen oid, dan houdt vlc NIET vast aan de door mij gemaakte audio-device keuze zoals hierboven omschreven. Nogal irritant en onwerkbaar.

Weet iemand hoe ik in vlc permanent mijn geluidskaarten kan toewijzen, zodat er niet meer door vlc 'geshuffeld' wordt met die geluidskaarten? Of moet ik dit anders aanpakken. Ik heb al gekeken of dit lukt via pavucontrol maar ik kom daar niet verder mee.

Offline peer

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #1 Gepost op: 2022/05/12, 08:57:46 »
ik gebruik in Tails het volgende commando om een default kaart toe te wijzen:
pactl set-default-sink "alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo" Maar ik denk dat dit you niet helpt. Ik vermoed dat jouw probleem ontstaat omdat je vlc twee keer hebt draaien. De instelling van de ene beïnvloedt de andere (denk ik).

Ik zou met twee verschillende programma's werken bv. vlc en clementine(in kde). Dan kunnen de kaartinstelling van het ene programma de andere niet storen.

Offline bryan

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2022/05/12, 17:26:55 »
Ik zou met twee verschillende programma's werken bv. vlc en clementine(in kde). Dan kunnen de kaartinstelling van het ene programma de andere niet storen.
Heb ik geprobeerd maar dit helpt niets. Er blijft 'geshuffeld' worden met de geluidskaarten >:(

Kent iemand een oplossing hiervoor?

Offline peer

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2022/05/13, 09:29:39 »
merkwaardig. Ik heb hier (os debian 11 kde) deadbeef op mijn behringer usb externe kaart  staan, Clementine op bluetooth en audacious op de interne kaart. Geen problemen. Werkt gewoon, ook tegelijk.

Jij schrijft dat je twee externe kaarten gebruikt. Ik neem aan dat dat usb-kaarten zijn. Misschien moet je het probleem in de usb-drivers zoeken. Misschien storen de usb-aansluitingen elkaar.
Ik weet het ook niet maar probeer mee te denken.

Offline bryan

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2022/05/15, 17:29:34 »
Bij mij werkt het dus op de een of andere manier niet :|. Ik heb idd 2 externe usb geluidskaarten. Na lang zoeken heb ik een soort workaround gevonden in de vorm van de DJ-software Mixxx (https://mixxx.org/). In deze software kan ik aan ieder 'Deck' een aparte geluidskaart toewijzen via Options > Preferences > Sound Hardware > tab Output en dan bij Deck 1/2/3/4.
Het werkt maar iedere keer wanneer ik Mixxx opnieuw start behoudt ie de instellingen van de door mij toegewezen geluidskaarten niet ook al heb ik die gesaved. Vreemd. Iedere keer moet ik dus de geluidskaarten weer toewijzen aan de Decks. Soit. Bij VLC moest ik bij ieder gestart muzieknummer checken of ie nog wel correspondeerde met de juiste geluidskaart. Dat was echt compleet onwerkbaar.

Prachtige software dat Mixxx trouwens!! Echt een aanrader en bij mij een blijvertje ;).

Offline soppel

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2022/05/15, 19:49:01 »
Starten je geluidskaarten wel altijd in dezelfde volgorde op?
Je zou bv bij het opstarten van de PC één kaart kunnen aansluiten en later de 2e erbij prikken. Is maar een idee.

Jammer dat het AVlinux forum niet meer bestaat, ik meen te herinneren dat iets dergelijks jaren geleden daar besproken is.
(kan ook het linuxmusicans forum geweest zijn ben niet 100% zeker)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

  • Lid
Re: vlc verandert steeds van geluidskaart
« Reactie #6 Gepost op: 2022/05/16, 08:54:50 »

Het werkt maar iedere keer wanneer ik Mixxx opnieuw start behoudt ie de instellingen van de door mij toegewezen geluidskaarten niet ook al heb ik die gesaved. Vreemd. Iedere keer moet ik dus de geluidskaarten weer toewijzen aan de Decks. Soit.
Dit kun je waarrschijnlijk wel in een scriptje doen (toewijzen van geluidskaarten en opstarten van Mixxx). Wellicht heft Mixxx ook opstartopties die dit zouden kunnen doen