Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"  (gelezen 1723 keer)

Offline Trip

  • Lid
Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Gepost op: 2009/05/10, 11:15:13 »
Ik tracht versie 9 te installeren als Wubi. Echter dat lukt niet met een foutmelding "windows - geen schijf" en gelijksoortige meldingen.
Ik gebruik Vista Ultimate 64 en tracht Ubuntu Gnome 64 of 32 er "onder" (wubi) te installeren.
Ik heb dat uitgevoerd met 3 CD/DVD stations (2 intern en 1 USB extern) en ook met een virtueel CD/DVD station (iso file gekoppeld).
Het maakt geen enkel verschil, niets lukt! De PC moet herstart worden om van de melding af te komen!
Als ik het met Ubunti 8 (en ouder) probeer gaat alles perfect. Ook de (gewone, naast Vista)) installatie start niet op.
Op een andere PC (laptop) gaat de zelfde CD van Ubuntu wel verder.
Ik krijg de indruk dat het aan de nieuwe Ubuntu CD ligt, al dan niet in combinatie met Vista64.
Zou eerst versie 8 als Wubi er op zetten en dan upgraden helpen, maar dat vind ik eigenlijk geen oplossing.
Is dit probleem bekend? Is er een oplossing?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/10, 11:34:12 »
persoonlijk hou ik niet van een wubi installatie, dit geeft te vaak vage problemen die niet of nauwelijks te verhelpen zijn.

is een beetje schijfruimte vrijmaken van je vista partitie mbv de live cd [in de live sessie naar systeem>beheer>schijfbeheer gaan] en een echte dual boot maken geen optie voor je?

werkt uiteindelijk sneller en veiliger en minder kans op problemen imo.
en zijn er problemen zul je beter geholpen kunnen worden omdat het dan een "echte" installatie is waar win geen problemen kan veroorzaken.

Offline Trip

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/10, 12:17:02 »
Beste Chris,

Het gewoon installeren van versie 9 lukt, om dezelfde reden, ook niet. Of dat nu een Windows probleem is, weet ik niet.
Met versie 8 lukt het wel. Er lijkt een verschil te zitten tussen het opstarten van de installatie CD van versie 8 (en ouder) en versie 9.
Dan wel gerelateerd aan "mijn" Vista64, want onder XP op andere PC gaat het wel en van anderen heb ik dit probleem nog niet gehoord.
3 DVD stations en een virtueel station geven m.i. aan dat het niet aan de hardware kan liggen. Ik heb met andere programma's geen enkel probleem op mijn PC.
Ik begrijp totaal niet wat de storing veroorzaakt.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/10, 12:23:06 »
deze bug is ook nieuw voor mij,, mischien eens rapporteren op launchpad?

maar in jouw geval zou ik dan een schone 8.10 maken en die direct upgraden naar 9.04.
dit maakt niet zoveel verschil en heb je toch de nieuwste versie.

Offline Trip

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/10, 12:33:23 »
Dat ga ik maar doen, in eerste instantie toch maar met Wubi.
Kan dan altijd nog naar een directe installatie.
Wubi kan gemakkelijk verwijderd worden, een directe installatie is -voor mij- onoverzichtelijker.
Op Ubuntu gebied ben ik een beginner.
Wat is "launcher", hoe doe ik dat?
In ieder geval, bedankt voor je reactie,
Als het via de upgrade van 8 naar 9 wel lukt, meld ik dat nog even.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/10, 12:39:26 »
niet launcher maar launchpad, dit is een site waar je een bug kan opzoeken/melden mbt ubuntu en dan wordt er aan een oplossing gewerkt als het mogelijk is.

https://launchpad.net/ubuntu

wel een account aanmaken om te kunnen melden.

zou ej trouwens als je probleem voor zover opgelost is [opgelost] aan je topic titel toe willen voegen?

Offline Trip

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 13:25:49 »
Ik ga je advies opvolgen.
Maar eerst nog een correctie op wat ik beweerd heb.
Ik kan wel degelijk "normaal" installeren, alleen niet met Wubi.
Ik heb zo veel uitgetest dat ik blijkbaar in de war raakte.
Met de normale opstart, dus naast windows, had ik zelf wat problemen met handmatig instellen van de schijruimte.
Ben er van overtuigd dat dat aan mij lag.
Blijft dus over het niet kunnen installeren met Wubi onder (mijn?) windows Vista 64.
Intussen heb ik het ook uitgetest op Windows7RC en zie daar, dat gaat wel goed!
Zal het binnenkort melden op launcher, éh launchpad en hou je op de hoogte van de uitkomst.
Nogmaals hartelijk bedankt.

Offline track

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/10, 16:23:05 »
Hoi Trip,

welkom hier op het forum !

Is het echt zo moeilijk om een echte "dual boot" aan te maken ?
Heb je deze tips al ontdekt:  http://sites.google.com/site/computertip/installeren  ?
(en verder ook  http://wiki.ubuntu-nl.org/  ?)

Want met wubi zijn er voortdurend problemen waar je vaak niet weet waar zij vandaan komen.
Echte Win..- problemen dus.

Vandaar zou ik je ook aanraden geen wubi te gebruiken. (Kijk even ook hier: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/wubi-problemen/ )

Maar als je absoluut vanuit Win.. wilt opstarten is er een alternatief:   
Met Grub4DOS kun je wél een echte Uby-installatie aanmaken en toch vanuit Win.. opstarten.
(Kijk hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-op-aparte-partitie-zonder-grub-maar-met-wubi/ )

Vriendelijke groet,

track

Offline Trip

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/10, 18:38:33 »
Uiteindelijk zie ik maar af van install met Wubi.
Ubuntu zelf biedt het aan, maar op het forum lees ik andere geluiden: het zou nog al wat storingen verzorgen.
Wel blijf ik het gek vinden dat de Ubuntu CD wel met XP en Win7RC opstart, maar niet met Vista (alles 64bits).
Ik ga de Dual boot opnieuw uitvoeren, naast Vista64 en Win7RC. De vorige keer ging er van alles fout en het -daarna- verwijderen was een ramp op zich. Maar nu lees ik in de verwijzingen van Track en Chris dat de externe USB schijven afgesloten moeten worden. Daar ging het bij mij inderdaag mis, mijn externe USB schijf was plots een actieve primaire partitie geworden.
Met deze nieuwe info opnieuw proberen dan maar.
Als antwoord op de vraag: is het dan zoveel moeite Dual Boot te maken: Nee , maar wel het weer in de oude staat terug brengen, na een mislukte installatie (de externe USB disks).
Dankzij jullie adviezen gaat het mogelijk nu beter.

Offline Trip

  • Lid
Re: Install versie 9-Wubi met foutmelding "Geen Schijf"
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/19, 13:51:25 »
Bij het installeren van versie 9 naast Vista heb ik de eerste optie (automatisch) van Ubuntu Install gekozen, de procedure maakte een 3 Gb schijf aan. Al snel kwamen de foutmeldingen, veel te klein  dus.
Om het moeilijke verwijderen van de installatie verder te voorkomen, toch weer versie 8 via Wubi geinstalleerd, ging probleemloos en daarna Upgrade naar 9. Dit ging eveneens goed.
Alles uitvoerig bekeken: Daarna op mijn laptop (andere PC) tenslotte alleen Ubuntu 9 gezet, maar eerst zelf de partities gemaakt: 3 stuks, root, swap en home.
Dat werkt nu naar mijn genoegen, geen conflicten meer!
Het valt mij op dat Microsoft geen rekening houdt met Linux/Ubuntu, maar Ubuntu wel rekening moet houden met Microsoft/Windows.
Het verwijderen van een ubuntu versie die naast windows staat is bepaald geen duidelijke zaak. Ik heb een backup van het bootrecord terug moeten zetten m.b.v. een opstart CD en backupCD (True Image).
Ubuntu rechtstreeks op PC is, denk ik, uiteindelijk toch de opzet. Het werkt prima en hele specifieke taken kan ik -voorlopig- nog op mijn andere PC uitvoeren met Windows. Heb inmiddels Songbird en Picassa onder Unbuntu ontdekt en geïnstalleerd.
Bedankt voor de ondersteuning, ik ga Ubuntu nog niet op mijn beide PC zetten, maar mijn laptop werkt nu vlotter onder (alleen) Ubuntu. En ik kan nog even upgraden naar volgende versies hopelijk.
Verder onderneem ik geen acties meer, nogmaals bedankt.