Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted  (gelezen 1387 keer)

msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Gepost op: 2015/11/13, 12:13:31 »
Hallo

Na vele topics op dit en andere fora te lezen blijf ik met een probleem zitten.

Bedoeling is een dual boot WIN7 en Ubuntu 14.10 LTS op 2 verschillende HDD.

Met Gparted voor elke schijf een GPT partitietabel gemaakt ,

- 3 partities op de 1ste schijf ntfs want enkel voor windows.
- SWap-partitie, ext4 partie, en ntfs partitie op andere schijf.

Omdat ik GPT gebruik, allemaal primaire partities.


Bij het instaleren van Windows ging het al fout (bleef hangen tijdens "setting up windows" ) .

Na veel zoeken en proberen beide harde schijven terug leeg gemaakt met een GPT partitietabel maar zonder partities.

Windows installeert (64bits versie) en werkt.

Nu blijkt (heb ik in Gparted gezien want in Windows kon ik dat niet vinden) dat de partitietabel veranderd is naar msdos,
die van de tweede schijf voor Linux stond nog op GPT.

Sata-instellingen in bios staan op UEFI en beide schijven zijn herkenbaar in zoal LINUX (live-usb) en Windows.
In het bios heb ik die 2de schijf maar 1 maal zien staan in de sata-instellingen (is een nieuwe schijf).

Nu had ik gelezen dat windows 64 bits zowieso een GPT partitietabel nodig heeft maar toch verandert dit naar msdos.

Bij een poging Linux te instaleren op de 2de schijf wordt Windows niet herkent (lege ruimte op HDD1)
Als ik de tweede selecteer is mijn "algemene bestandsindeling" (dacht ik) niet bepaald.

De vraag is : is die GPT nodig voor een dual boot op 2 HDD's ?

Is er een link die ik nog niet ben tegengekomen waar dit beschreven staat ?

Kan er een fout zijn in de Bios-instelling?

De specs :

Int Core i7-2600K 3400 1155 BOX
CooMas Silent Pro MII 620W ATX23
CooMas CM690II Advanced USB3.0 ATX
Asus P8Z68-V/GEN3
Seag 1TB ST1000DM003 7200 SA3
D3 4GB 1333-999 Value COR
Asus2GB D5 X GTX660-DC2O R A
Asus Xonar Essence STR 
Western Digital HD 1 TB


Sorry als ik vragen stel die misschien al gesteld zijn hier.

Groeten
wantubuntu1014


Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/13, 13:40:23 »
Bedankt voor de snelle reactie.

Dat is inderdaad een hele work-around.

Bij mij gaat het over een desktop van 2012 (dat had ik beter erbij vermeld).

De link naar het moederbord waar staat dat het een UEFI BIOS is : https://www.asus.com/be-nl/Motherboards/P8Z68VGEN3/

Volgens volgende link van Microsoft zou dit toch zo zijn (GPT) : https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh290675(v=ws.10).aspx

Misschien dat ik de tips op jou link eens ga uittesten als ik tijd heb volgende week ( gisteren 3x windows geinstalleerd) maar wacht voorlopig nog even af.

Het belangrijkste is dat de dual boot van 2 HDD's kan en dat er een update naar Windows 10 mogelijk is.

Waarom Linux mijn Windows niet herkent is me ook een raadsel want ik had vroeger een dual boot (op dezelfde schijf) met dezelfde PC en zelfde besturingssystemen.

Die GPT is misschien voor de toekomst interessant maar niet echt nodig nu.

Als je in Gparted een partitietabel maakt krijg je wel zo'n 10 verschillende keuzes waaronder GPT maar ook MBR (de twee belangerijke afhankelijk van UEFI of Legacy Mode, zo lees ik overal). Daarom vraag ik me af waarom Windows dat verandert in Msdos ?

Ik blijf zoeken !

Offline Nero

  • Lid
Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/13, 13:58:09 »
MBR is voor Microsoft gelijk aan msdos ;)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/13, 15:19:14 »
De eerste 64bit Windows 7 installeerde nog niet op GPT/UEFI
Dat werkt alleen met een geïntegreerde SP1

Zijn je HDD's niet groter dan 2T kun je gewoon beide disk's als MBR disk gebruiken.
Is een disk groter dan 2T, dan installeer je je OSen op de kleine schijf.
De Windows gebruikersmap verplaats je direct na de installatie naar een NTFS partitie op de grote schijf.
De /home van Linux(en) maak je bij installatie aan op de grote schijf, / op de kleine, swap op de snelste ;)

Windows en Linux(en) kunnen GPT wel lezen en schrijven, maar de (eerste) Windows 7 en (nog steeds) diverse Linuxen, niet booten van GPT
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/13, 15:42:03 »
Geplaatst door: Nero
« Gepost op: Vandaag om 13:58:09 »
Citaat
MBR is voor Microsoft gelijk aan msdos ;)

Mijn Windows heeft nu msdos (dus MBR blijkbaar) als partitietabel, als ik nu op mijn 2de schijf voor Linux nu ook MBR kies zou het in orde moeten komen,
(beide schijven zijn 1TB), als ik mijn BIOS aanpas naar Legacy mode.

Als je Linux naast Windows zet wordt er een grub gemaakt, gebeurt dit ook als je de twee besturingssystemen op aparte schijven zet ?

Mijn WIN7 is met SP1 (had die gekocht toen de 8 al uit was) maar het belangrijkste is dat het werkt natuurlijk  ;)

Offline Nero

  • Lid
Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/13, 15:55:00 »
GRUB scant alle partities op alle schijven af om te zien of er een opstartbaar, en uiteraard gekend, OS op staat. Al deze worden dan in het GRUB menu weergegeven.

Re: msdos partitietabel na GPT gemaakt met Gparted
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/13, 16:06:06 »
Zal ik vanavond eens proberen !!