Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen  (gelezen 1664 keer)

eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Gepost op: 2008/11/14, 20:48:45 »
Dag forummers,

Dit is het probleem:
Vriend van me heeft een EEEpc van Asus met mobiel internet dat via een usbmodempje werkt (ZTE Model MF 628 HSDPA S MODEM, provider is Hi). Hij heeft dat gekocht samen met zijn internet abonnement, was een actie.
De eeepc draait standaard op WinXP en voor die modem is er ook enkel een driver en progje voor Windows. Ik vind er geen voor Linux.
Ik heb naast WinXP de eeebuntu erop geïnstalleerd en dat draait goed. Hij heeft er echter niks aan omdat zijn modem in Ubuntu niet werkt.
Wat ik nu dacht te doen was om deze notebook te linken aan de desktop en zo toch via netwerk internet op de desktop te krijgen. Dus notebook draait op Windows en geeft internet door aan de desktop met Linux.
Kan zoiets gebeuren met een hub, router, netwerkkabel...? Ik ben op dat gebied helaas nog absoluut noob.

Graag wat tips en/of linkjes om verder te kunnen. Veel dank bij voorbaat.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 20:50:24 door Starterke »

Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/14, 21:09:14 »
Als je een router hebt met uitgangen of een router met een hub, kan je mappen delen op beide pc´s met Ubuntu en hoef je verder geen Samba o.i.d te installeren.
Na het delen van de mappen klik je op Netwerk onder lokaties en ¨zie¨ je de andere PC.

Met vriendelijke groet,

Gijs 
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/14, 21:29:20 »
Dus als ik goed begrijp hang je de ene pc (die met het internet) met een netwerkkabel aan de inkom van de router en de andere aan één van de uitgangen.
Ik heb hier diverse routers liggen, maar twee daarvan zijn adsl routers. Die zal ik niet kunnen gebruiken omdat de ingang een telefoonkabel is.
De andere heeft enkel een WAN en vier LAN's. Kunnen we dat daarmee doen? Zou het zo simpel zijn. Kan ik bijna niet geloven.
Ik bedoel dus wel degelijk op het internet surfen met bv. Firefox he en niet gewoon in de mappen kijken of schrijven.

Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/14, 21:46:09 »
Moet lukken. MODEM>ROUTER WAN zijde>4x LAN het makkelijkste is de router op dhcp zetten, hoef je geen vaste ip adressen in te stellen, op je PC ook DHCP instellen op je netwerkkaartje, dit doe je softwarematig onder Systeem>Beheer>Netwerk  Succes
Als iets onduidelijk is vraag je maar.
                                ||=========Labtop
-----MODEM------ROUTER====eeePC

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/11/14, 21:52:11 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/14, 22:14:06 »
Die modem is een usb modem en kan dus niet in de router die ik hier heb (enkel .
Ik heb zojuist wel gezien dat er routers bestaan waar usb modems in kunnen zoals deze: http://www.dovado.com/images/UMR-rear.jpg
Hij ondersteunt ook de ZTE MF 628. Maar dat is weer een nieuw apparaat en ik weet niet of hij dei kosten wil maken.

Dus wat ik vroeg was eigenlijk:

usb modem ==> eeepc ==> router ==> desktop 
of
usbmodem ==> eeepc ==> desktop (dus die laptop als router gebruiken).

Maar ik vrees dat dit niet zal gaan (laptop als router gebruiken) en dat er wel degelijk eerst een modem in die router moet.
We gaan zeker één en ander proberen met het gerief dat we hebben alvorens naar een winkel te stappen.

Als iemand een driver weet om die modem op Linux te laten werken zou natuurlijk nog beter zijn, maar mijn zoekacties hebben tot nu toe nog niks uitgehaald.




Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/14, 23:52:27 »
Wat jij bedoelde had ik wel begrepen. Wat jij wilt kan wel als je twee netwerk kaartjes in de labtop of in de eeePC hebt zitten. Dan fuctioneert een van de twee als server. Hoe je dat aan moet pakken weet ik helaas niet. Wellicht een van de andere forum leden.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rja

  • Lid
Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/15, 00:35:10 »
Volgens iemand op

http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=14102&p=1

Zou het wel werken, instructies zijn voor Xandros, moet je kijken of die ook onder Ubuntu werkt.
.
Ook een thread op dit forum.

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,31075.0.html

Je had je thread beter in draadloos en internet kunnen plaatsen, misschien kan  een moderator die verplaatsen.

Om 8.10 te installeren op je asus eee.

http://blog.bokhorst.biz/ubuntu-intrepid-ibex-op-de-eee-pc-installeren/791/

Niet  alles werkt, ik kreeg de microfoon nog niet aan de praat en shutdown ging bij mij niet goed, ik krijg de asus eee 900 pas uit, als ik 5 seconden op de power knop druk.
 





« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 01:02:08 door rja »

Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/15, 12:50:25 »
Dan ga ik maar voor de 8.10. Zoals het daar staat uitgelegd (Marcel's weblog) denk ik wel dat het me lukt.
Die aanpassingen die je na de install doet zijn specifiek voor de eeepc bedoeld? Ik vond de eeebuntu anders ook wil gelikt.
Denk wel dat ik het eerst in dualboot ga proberen. Als dat allemaal goed lukt, dus ook met die usbmodem dan kan WinXP er wel van af.
Bedoeling is dat die man zijn lap kan gebruiken, vlotter en veiliger dan nu met die XP.

Bedankt alvast, ik laat nog wat horen hoe het gegaan is.


Offline rja

  • Lid
Re: eeepc linken aan desktop om internet te verkrijgen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/15, 16:29:57 »
Dan ga ik maar voor de 8.10. Zoals het daar staat uitgelegd (Marcel's weblog) denk ik wel dat het me lukt.
Die aanpassingen die je na de install doet zijn specifiek voor de eeepc bedoeld? Ik vond de eeebuntu anders ook wil gelikt.
Tot punt 25.

De rest heb  ik overgeslagen en de io sheduler heb ik overgeslagen.

In 8.10 zit standaard de driver voor dit usb modem schijnt het.

Ubuntu eee is nog gebaseerd op 8.04 een nieuwe versie gebaseerd op 8.10 is nog niet uit.