Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mislukte hardy installatie -hulp gevraagd  (gelezen 2559 keer)

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Gepost op: 2008/04/29, 16:00:37 »
Hallo forum, als ex-amiga freak ben ik nooit echt een fan van windows geweest maar omdat linux mij altijd zo complex leek heb ik het nooit gewaagd om over te stappen, met ubuntu is dat veranderd en deze week heb ik dan ook geprobeerd om het te installeren, dit is niet echt goed gelukt, zie uitleg hieronder.

Ik zal beginnen met de specificaties van m'n systeem:

moederbord: Gigabyte GA-8I915P Duo  
Moederbord Chipset: Intel Grantsdale i915P
CPU: Intel Pentium 4 640, 3200 MHz (16 x 200)
Systeemgeheugen: 1024 MB  (DDR2-533 DDR2 SDRAM)
Videokaart: NVIDIA GeForce 6200 TurboCache(TM)  (256 MB)

Harde schijf 1: WDC WD360GD-00FLA2  (36 GB, 10000 RPM, SATA)
Harde schijf 2: Maxtor 7Y250M0  (250 GB, 7200 RPM, SATA)

Indien er meer details nodig zijn, vraag maar.

Installatie details:

Omdat m'n dvd-drives momenteel niet werken vanwege een onopgelost softwareprobleem heb ik geïnstalleerd van een gemounte isofile (hardy 8.04 desktop i386), ik heb gekozen voor een installatie in windows met dual boot (dus niet op een apparte partitie) met de wubi installer.
Dit ging allemaal vlotjes maar als ik ubuntu opstart krijg ik eerst de progress-balk en daarna alleen maar flikkerende kleuren, er is wel nog hd activiteit terwijl dit gebeurt.
Ik heb ook eens geprobeerd om in recovery mode op te starten en ben zo tot in de bash-shell geraakt maar ik zou niet weten wat ik moet doen (/me = complete *nix leek :) ).

Weet iemand wat mijn probleem is en hoe het op te lossen?
thx for your time,

Tommy

Offline Bobbie

  • Lid
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 16:10:04 »
Een ding kan ik je wel mee helpen voor het opstarten van dvd rom een boot manager diskette
zie mijn  handtekening

Offline jan11000

  • Lid
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 17:24:21 »
install envy.
Uninstall alle videodrivers en opnieuw opstarten.
Onderstaande is van de envy site.

A) How do I Install EnvyNG?

1) If you installed Envy or EnvyNG 1.1.0 (or lower), make sure you remove them by typing:
sudo apt-get remove envy
sudo apt-get remove envyng
sudo rm -R /usr/share/envy

2) EnvyNG is available in Ubuntu's "universe" repository, therefore all you have to do is enable this repository. If you don't know how to do it, see Point E.

3) Install EnvyNG: if you use Ubuntu or Xubuntu (i.e. GNOME or XFCE) download and install EnvyNG-GTK. Open Terminal or Konsole and type:
sudo apt-get install envyng-gtk

OR if you use Kubuntu, install EnvyNG-QT (which contains the QT4 interface). Open Konsole and type: package:
sudo apt-get install envyng-qt

OR if you want to install only the textual interface just type:
sudo apt-get install envyng-core

4) Launch EnvyNG's GUI (inside a Desktop Environment such as GNOME,KDE, etc.) by selecting it in the "Applications/System Tools" menu OR if you need to use EnvyNG's textual interface you will have to type:
sudo envyng -t

If you have doubts you can read EnvyNG's man page:
man envyng

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 18:57:21 »
bedankt Jan, ik dacht al dat het iets met de videokaart te maken had, ik heb het geprobeerd maar envy was blijkbaar nog niet geïnstalleerd en als ik sudo apt-get install enyng-gtk uitvoer krijg ik als antwoord "unable to resolve .....from http://be.archive.ubuntu.com/hardy/release.gpg
dus die vindt envy blijkbaar niet, kan ik dat ook manueel downloaden en installeren? in welke dir moet ik de file dan plaatsen?
Leg het uit alsof je het tegen een kleuter uitlegt aub, 0 ervaring met linux hier.

ik ga voorlopig nog wat voort googelen...

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/01, 18:41:18 »
Heb ook eens geprobeerd om de ubuntu cd te booten op m'n laptop, dit werkte van de 1e keer perfect!
Op m'n desktop nog steeds geen succes wegens foute gfx driver.
Ik heb al veel gezocht maar nog steeds niet gevonden hoe ik een goede driver kan installeren.
Kan iemand me aub voorthelpen of een link met de oplossing bezorgen? ik kom dus tot in de bash shell in recovery mode maar niet verder.

(zie 1e post voor volledige beschrijving probleem)

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/01, 19:35:34 »
Citaat van: jan11000
install envy.
*****Dit forum adviseert nu juist dit Envy NIET te gebruiken
Jan11000 wilt u alstublieft eerst de richtlijnen lezen en de vastgezette topics?
Envy levert juist veel ellende op.*****

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/01, 19:36:34 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: jan11000
install envy.
*****Dit forum adviseert nu juist dit Envy NIET te gebruiken
Jan11000 wilt u alstublieft eerst de richtlijnen lezen en de vastgezette topics?
Envy levert juist veel ellende op.*****

@ Tommy
U mag zelf weten wat u doet. Puur mijn eigen mening: ik zou een schone herinstallatie doen en verder van Envy afblijven. Wat u doet is uiteraard verder aan u zelf  :-)
+1

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/02, 14:17:40 »
bedankt voor de tip, geen envy dus :)
Wat ik ook al had geprobeerd was een linux driver van de nvidia site downloaden en deze proberen te installeren.
Dit had ik gedaan op volgende manier; de driver (in xp) naar een dir in de ubuntu dir geplaatst die ik kon terugvinden als ik was opgestart in bash (als ik ls doe toont de shell  een hoop dirs die ik in xp niet teruggvind, graag hier ook een woordje uitleg over)
Dan volgens de instructies op de nvidia site deze zo geïnstalleerd (?!) :
sh nvidia*.run
Is een .run een installatiebestand in linux en plaatst linux die dan meteen op de juiste plaats?
Sorry voor al de vragen maar voorlopig begrijp ik nog niets van heel het linux filesystem!
Na een reboot nog steeds geen ubuntu desktop maar nog altijd flashende kleuren :(.
Nu heb ik voorlopig de install terug verwijderd tot ik een werkende oplossing vind.
Heeft het misschien zin om een andere install te proberen (alternate) of ga ik hier dezelfde problemen mee hebben?
Bedankt aan iedereen die de tijd neemt om mijn gezeur te lezen :p .

Offline jan11000

  • Lid
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/02, 16:41:23 »
Met nieuwe ubuntu 804 in textmode : opstarten in textmode, kies keuze 3 , deze kijkt welke videokaart en monitor je hebt, en zet de schermgrootte weer goed. Probeer dan weer op te starten.

Oude ubuntu in textmode:
Sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Meestal is enter goed.
Kies vesa driver.
Kies alleeen maar 1 schermgrootte, alle andere uitzetten.  

Eenmaal in ubuntu dan start:sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg





Envy kun je bijvoorbeeld gebruiken om alle drivers te verwijderen, dan kun je dus weer opstarten, zonder drivers.
In textmode doe je dit: sudi envyng -t  (je moet hem wel geinstalleerd hebben)
Ja ik weet het van envy, maar nu zit hij in ubuntu, en vroeger heeft hij altijd bij mij gewerkt, en om alleen alle videodrivers weghalen is hij ook gemakkelijk.

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/02, 22:21:59 »
Ben je nu gewoon hardleers, eigenwijs, of niet goed bij je hoofd?
Je doet het nu gewoon weer!

Of het nu wel of niet goed is: dit forum wil het niet adviseren. Daar heb je je gewoon aan te houden.

En geloof me, er zitten wel meer progjes in Synaptic die je beter niet gebruikt.....

Discussies over hoe goed of fout envy is, horen niet in dit draadje.

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/02, 23:03:09 »
Buiten dit alles, word er ook nog eens voorbij gegaan dat Tommy >Wubbi< gebruikt.

Dit is een gewoon windo proggie, wat je even kennis laat maken met Ubuntu.
Omdat dit in een (soort van) geemuleerde omgeving gebeurt zullen er wel meer onverwachte zaken gebeuren.

Jouw Videokaart: NVIDIA GeForce 6200 TurboCache(TM)  (256 MB) moet gewoon OOB werken in Hardy.

En nogmaals je emuleert met Wubi, je installeert geen echt Ubuntu systeem.

Je kan Wubi gewoon uninstallen uit windo en zoals ieder normaal windo proggie.

Wil je echt Ubuntu op je pc hebben, zul je een stukje HD ruimte moeten maken en het op de normal wijze moeten doen.

Dus booten van de Live cd en dan kiezen of direct installeren,
of eerst opstarten in een Live omgeving, waarbij alles vanaf de cd en het geheugen werkt.
Als je verder niets doet zal je zien dat er ook niets gebeurd is op je pc.

Indien je in de live sessie dan nogmaals op installeren drukt dan pas gaat het echte werk beginnen.

En de live versie is juist bedoelt voor 2 zaken.
1. Te kunnen werken op een gecrashte pc, om toch je werk te doen en of iets te herstellen.
2. Te kijken of alles lekker werkt en of je niet tegen onoverkomelijke problemen aanloopt.

@jan11000
Houd je aan de forum regels aub ??
Lees ze voor alle zekerheid nog eens op je gemak door.
BVD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/03, 02:38:02 »
Bedankt voor je heldere uitleg en oplettendheid gqndyman, deze post ben ik in ubuntu aan het schrijven !  let niet op de fouten ,keyboard layout staat fout

Die wubi instql had ik in eerste instantie gedaan omdat mn dvd drives niet meer werkten, dat is intussen opgelost en heb na het lezen van je post de live cd nog eens getest, als ik die normaal opstart heb ik nog steeds hetzelfde probleem maar in veilige modus krijg ik plots wel goed beeld, vreemd.
ik ga morgen een echte installatie proberen.

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/03, 07:27:49 »
Bij installatie wordt meestal de juiste toetsenbordindeling voorgesteld, tegenwoordig. Dus dat is al een troost :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/03, 20:57:59 »
Citaat van: jan11000
Met nieuwe ubuntu 804 in textmode : opstarten in textmode, kies keuze 3 , deze kijkt welke videokaart en monitor je hebt, en zet de schermgrootte weer goed. Probeer dan weer op te starten.

Oude ubuntu in textmode:
Sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Meestal is enter goed.
Kies vesa driver.
Kies alleeen maar 1 schermgrootte, alle andere uitzetten.  

Eenmaal in ubuntu dan start:sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg





Envy kun je bijvoorbeeld gebruiken om alle drivers te verwijderen, dan kun je dus weer opstarten, zonder drivers.
In textmode doe je dit: sudi envyng -t  (je moet hem wel geinstalleerd hebben)
Ja ik weet het van envy, maar nu zit hij in ubuntu, en vroeger heeft hij altijd bij mij gewerkt, en om alleen alle videodrivers weghalen is hij ook gemakkelijk.
Na rijp beraad ben ik "om", wat Envy betreft:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/246057#p246057

Maar dat is een persoonlijke keuze.  :-)

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/03, 21:38:53 »
Maar ik begrijp hieruit dat er 2 soorten zijn ??
De normal Envy en de envyng-gtk.

Indien de laatste een geteste en geaccepteerde versie is, zal dit duidelijk vermeld moeten worden indien er over envyng-gtk gepraat word.

tis in ieder geval op zijn minst verwarrend en de forum regels zullen aangepast moeten worden in dit geval. ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/03, 22:23:21 »
@ Pjotr:
Ik ga met je mee - puur omdat ik er minder kijk op heb dan jij en een aantal anderen die veel meer kennis van zaken hebben. Natuurlijk behoud ik (in eventuele adviezen) dezelfde voorzichtigheid.

@Gandyman:
Ik denk dat EnvyNG gewoon de nieuwere versie is van Envy? En dat die inmiddels veilig te noemen is?

mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/03, 22:25:16 »
@ Jan1100:

Welgemeend excuus voor mijn "harde taal" - ik had niet de informatie en geruststelling die ik inmiddels wel heb. Neemt niet weg dat ik iets te voorbarig was met mijn reactie naar jouw toe. Nogmaals excuus. Ik vraag vergiffenis.....

Tommy78

  • Gast
mislukte hardy installatie -hulp gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/11, 14:47:41 »
update:

Ondertussen is alles opgelost, ik ben uiteindelijk voor een volledige install op een apparte partitie gegaan en daarmee was het probleem van niet herkende schermen meteen opgelost.
Ik had eerst nog wat problemen om m'n dualscreen juist te configureren maar dat heb ik ook opgelost met de hulp van envyng en de toch wel goede nvidia driver.

Mijn indruk van ubuntu tot nu toe: Waaauuw !!! ,het is lang geleden dat ik nog zo onder de indruk was van een stuk software, de compiz fusion effecten zijn te gek en in ubuntu met effecten draait m'n pc nog steeds sneller dan mijn standaard xp install, ik ben ook zeer onder de indruk van wine, ik had geen idee dat dit allemaal mogelijk was, de virtuële desktops vind ik ook heel handig.
Mijn thunderbird email boxen heb ik ook zonder probleem kunnen overplaatsen.
Ik vermoed dat m'n xp partitie niet lang meer gaat leven! :)

Bedankt voor jullie hulp, ik ga m'n best doen om ook m'n steentje bij te dragen aan de community.

topic=opgelost