Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2e distri verwijderen?  (gelezen 2049 keer)

2e distri verwijderen?
« Gepost op: 2022/07/13, 16:55:15 »
Misschien een simpele vraag, maar voor mij niet want de eerste keer.

Als ik een tweede distri installeer naast de hoofd-distri om te testen, hoe krijg ik deze daarna weer simpel verwijderd?
Kan ik dan vrij simpel met de install-usb ergens kiezen voor 'verwijder' of zo?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/07/13, 17:08:18 »
Partitie weghalen of formatteren vanuit de hoofddistro.
In de hoofddistro grub opnieuw installeren en grub configuratie updaten.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2022/07/13, 17:20:08 »
Is er geen makkelijkere weg? Ben nl niet zo thuis in meerdere disti's en heb een hekel aan partities-gedoe (te vaak verkeerd gegaan).



Toegevoegd:
En misschien moet het toch zo ook maar eens gaan proberen. Hopelijk leerzaam (dat het niet weer verkeerd gaat).
  :-[
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 17:40:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline bart85

  • Lid
Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2022/07/13, 19:18:01 »
Het is gewoon goed opletten dat je de juiste partitie pakt

sudo lsblk -fMet bovenstaande kun je zien welke je wel of niet moet verwijderen. Aangekoppelde partitie sowieso niet. Met mount kun je een partitie aankoppelen en bekijken wat erin staat.
sudo mkdir /mnt/sdxy
sudo mount /dev/sdxy /mnt/sdxy
ls /mnt/sdxy
#controleren op inhoud
sudo umount /dev/sdxy
Met bovenstaande kun je de partitie controleren. Device file van partitie aanpassen naar de betreffende partitie. Op eigen risico
mkfs.ext4 formatteert hem.
sudo mkfs.ext4 /dev/sdxy
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 19:20:46 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2022/07/13, 19:19:39 »
Ok. Bedankt.
Maar eerst maar eens de wifi van de eerste distri aan de gang  zien te krijgen, want anders wordt deze eerste als eerste verwijderd. Gelukt  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2022/07/13, 19:32:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2022/07/14, 10:59:49 »
Drie stappen:
1- Belangrijk is dat de Distro welke zal overblijven de controlerende GRUB heeft !
Start daarom die Distro en
sudo grub-install /dev/sdX
sudo update-grub

Waarin X de schijf van waarop opgestart wordt.

2- En daarna kan je heel eenvoudig de andere partitie verwijderen met vb. gparted

3- in de resterende distro terug de Grub up-to-date brengen met:
sudo update-grub
groeten van Michael

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2022/08/28, 14:19:35 »
Misschien een beetje late reactie maar waarom gebruik je geen VirtualBox? Met deze software kan je in en een virtuele omgeving een ander besturingssysteem installeren en weer verwijderen zonder dat het je dagelijkse distro aanpast.

Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #7 Gepost op: 2022/08/28, 15:21:55 »
Ja dat is misschien ook wel een goede optie. Bedankt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline h2o

  • Lid
Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #8 Gepost op: 2022/08/29, 07:29:28 »
Of Qemu/KVM, heb je ook geen gedoe met (ontbrekende) Linux-Headers, is bovendien nog veel sneller ook.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline dickieb

  • Lid
Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #9 Gepost op: 2022/09/10, 11:23:17 »
Beste forumleden,

Ik zit ook met de vraag hoe ik probleemloos een tweede distributie verwijder.

Op mijn laptop is Mint 20 geïnstalleerd. Dit gebruik ik altijd. Voor de zekerheid is ook - op dev/sda 1 - Mint 19 geïnstalleerd. 
Ik wil graag Mint 21 installeren en Mint 20 - dit staat volgens mij op dev/sda 5, maar dat weet ik niet zeker (hoe kom ik daar achter?) - voor de zekerheid laten staan.
Mint 19 mag dus weg.

Als ik de reacties goed begrijp doe ik dit door in Mint 20 de terminal te openen en hierin, zoals Michael meldt, sudo grub-install /dev/sdx (in mijn geval moet dat dan sudo grub-install /dev/sd5 zijn) te typen en daarna sudo update-grub.
Wat mij niet duidelijk is, is hoe ik de andere partitie verwijder.
Dit kan bijvoorbeeld met gparted (geen idee wat dat is en hoe dat dan moet), maar ook met VirtualBox of Qemu/KVM (ook geen idee wat dat is en hoe dat dan moet).

Ik krijg hier dus graag meer uitleg over.

Alvast bedankt voor de reactie(s).




Offline peer

  • Lid
Re: 2e distri verwijderen?
« Reactie #10 Gepost op: 2022/09/10, 12:28:12 »
gewoon installeren over mint 19 heen.
In het installatieproces heb je de mogelijkheid om te kiezen waar je mint 21 wil installeren. Ik weet niet precies welke vrage mint dan stelt maar je krijgt in ieder geval de mogelijkeheid om zelf te kiezen waar je mint 21 wilt installeren. Kies daar voor de partitie waar mint 19 staat.