Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?  (gelezen 15939 keer)

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/07/30, 15:32:24 »
En wat doen we dan bijv met medibuntu, xubuntu, fluxbuntu, nubuntu, of een blokkendoos installatie. Mijn mening is gewoon zo laten voor we oneindig veel onderdelen krijgen.

Citaat van: track
Wél is er bij sommige vragen niet duidelijk of het om Uby of Kuby gaat.
Dus als er een extra [opgelost]-knop komt stel ik voor meteen ook een [Uby]-[Kuby] - knop in te voeren.
Dan lijkt het me dat je beter kan werken met tags zoals ubuntuforums dit doet. Alleen hebben zei wel veel uitgebreidere betalende forum software.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/30, 15:34:16 door siegi »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/07/30, 15:44:24 »
Het gaat toch goed zo ?
Bijna iedereen gebruikt Gnome, het heet Ubuntu forum.......
Gebruikers van een andere desktop moeten dat gewoon (leren) aangeven.
En zoveel verschil in oplossingen is er niet.....

Zou er onderscheid zijn, waar moet ik dan terecht met mijn klein-en-snel systeem (dat van de wiki is verwijderd) ?
[dat was mijn onbehouden manier om in 192MB geheugen en met een 4GB HD, toch een bruikbaar systeem te installeren, maar Woteb's blokkendoos was voor anderen begrijpelijker.........)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/07/30, 17:35:09 »
Inderdaad. Maar dat van die Kubuntu-community bedoelde ik omdat kubuntuforums specifiek voor Kubuntu is, en we hebben daar geen Nederlandse variant van (ben ik wel mee bezig te maken overigens).
Je bent goed bezig. Maar wat is dan de bedoeling? Blijft dit Het Nederlandse forum voor X/K/Ubuntu of is het de bedoeling dat Kubuntu gebruikers naar jou forum gaan?

Dit blijft natuurlijk het forum. Maar het punt is dat er op dit forum een overvloed is aan GNOME-gebruikers. Ik zie veel Kubuntu-topics (met uitzondering van de topics in het Test Forum) langzaam wegzakken. Bij Ubuntu-topics komen er meteen vele antwoorden. Als mensen een vraag over Kubuntu hebben, kunnen ze dus ook naar mijn forum, waar de kenners van Kubuntu komen te zitten, zodat ze dus sneller een oplossing hebben. Tuurlijk mogen ze ook hier blijven posten, dat is hun eigen keuze en ik zal ze ook op dit forum helpen.

@track: Ik zou niet gaan voor een extra knop. Het is beter als het zou gaan zoals bij het Engelse Ubuntu-forum, dat je tijdens het posten van een nieuw topic de vraag krijgt welke versie van Ubuntu je gebruikt en dit automatisch een tag toevoegt in je topictitel. Dan krijg je na het posten dus een topictitel als:

[Ubuntu] Hoe gedit op laat starten als computer opstart?
[Kubuntu] Plasma blijft crashen
[Xubuntu] Werkt dit ook met 256 MB?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/07/30, 19:00:44 »
Als mensen een vraag over Kubuntu hebben, kunnen ze dus ook naar mijn forum, waar de kenners van Kubuntu komen te zitten, zodat ze dus sneller een oplossing hebben.
Jammer als deze "kenners van Kubuntu" minder op dit forum komen. Maar als je het zo stelt moeten we mensen met een Kubuntu vraag gaan doorverwijzen voor een snelle en goede oplossing? Nogmaals naar mijn mening maakt het voor veel vragen helemaal niet uit welke desktop variant je hebt en ben dus geen voorstander maar succes ermee.


@Ron (off-topic): Volgens de (Engelstalige) wiki is 192MB geheugen en 4GB HD voldoende voor een Xubuntu installatie met de alternate CD.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/07/30, 19:58:10 »
@Arie: Maar er is al een Engelstatlig Kubuntu-forum: www.kubuntuforums.net
Dus de versplintering is er toch al.

@testcees: Het maakt in principe ook niet veel uit, maar ik merk toch dat de meeste Kubuntu-vragen hier wegzakken. Ik kan ze meestal wel beantwoorden, maar het aantal antwoorden in een Kubuntu-topic (muv test forum) is veeeel minder dan het aantal antwoorden in een Ubuntu-topic.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/07/30, 22:56:56 »
Vistaus, ik zie het anders als jij maar wil niet in herhaling vallen en wens je veel plezier met je Kubuntu forum.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/07/31, 16:54:04 »
Waarom maken we niet " gewoon " een Kubuntu sub forum ?

Jullie zeggen het zelf, veel vragen over Kubuntu worden er niet gesteld, dus één sub forum is genoeg. Ook zorgen we er zo ook voor dat er geen te grote versplintering komt. En de vragen over Kubuntu zakken niet langzaam weg.


Offline track

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/07/31, 17:02:29 »
Als er een forum-onderdeel speciaal voor Kubuntu moet komen stel ik voor dat het uitdrukkelijk beperkt wordt tot Kuby-specifieke vragen.

Want grub- problemen en het gehele verhaal met de drivers en de xorg (resolutie enz.) zijn feitelijk niet anders dan
bij alle andere distributies.
Dus als er echt een behoefte is voor een specifiek onderdeel voor speciale Kuby- programma's en problemen:
beperk het alsjeblieft op precies die vraagstukken.  Gewoon om de versplintering te voorkomen.

Vriendelijke groet,

track

FrSu

  • Gast
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/07/31, 18:29:33 »
Allereerst wil ik de forumleden en moderatoren complimenteren met de bijdrage aan de discussie. :)
Als topic starter erg interessant om alle reacties te lezen en ik (en andere forumleden) krijgen zo een beter beeld van de achtergonden.

Ik hoop dat de discussie er toe mag lijden dat er uiteindelijk een goed antwoord (en misschien actie?) op mijn vraag komt. Ik heb nog even wat gezocht en vond deze website. Hier: http://ubuntuforums.org/ hebben ze het m.i. ook goed opgelost. OOk de tussen haajes vermelde desktopversie is hier aanwezig. Zo zou het toch ook kunnen?

Iedereen een fijn weekend gewenst! :D

Groet,
Frits
« Laatst bewerkt op: 2009/07/31, 18:32:14 door FrSu »

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/07/31, 18:59:48 »
Ik heb nog even wat gezocht en vond deze website. Hier: http://ubuntuforums.org/ hebben ze het m.i. ook goed opgelost. OOk de tussen haajes vermelde desktopversie is hier aanwezig. Zo zou het toch ook kunnen?
Idd zei hebben een overzichtelijke inhoud.
Het systeem van tags (de desktopversie tussen haakjes) is een erg mooi oplossing zoals ik al eerder zei. Maar zei gebruiken het betalende vBulletin forum. (hiervoor heeft ubuntu-nl het geld niet). Wij gebruiken het vrije SMF en waarschijnlijk zal er wel ergens een mod beschikbaar zijn hiervoor. Maar een mod heeft ook nadelen, soms slechte kwaliteit van code, uitblijven van eventuele updates etc...

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/07/31, 22:28:31 »
Citaat
Als er een forum-onderdeel speciaal voor Kubuntu moet komen stel ik voor dat het uitdrukkelijk beperkt wordt tot Kuby-specifieke vragen.

Want grub- problemen en het gehele verhaal met de drivers en de xorg (resolutie enz.) zijn feitelijk niet anders dan
bij alle andere distributies.
Dus als er echt een behoefte is voor een specifiek onderdeel voor speciale Kuby- programma's en problemen:
beperk het alsjeblieft op precies die vraagstukken.  Gewoon om de versplintering te voorkomen.

Vriendelijke groet,

track

Daar heb je gelijk in.

Maar dan zou ik eerst eens een " Hier beginnen " pagina aanmaken, zodat nieuwe mensen weten waar ze hun vraag moeten stellen.

Citaat
Idd zei hebben een overzichtelijke inhoud.
Het systeem van tags (de desktopversie tussen haakjes) is een erg mooi oplossing zoals ik al eerder zei. Maar zei gebruiken het betalende vBulletin forum. (hiervoor heeft ubuntu-nl het geld niet). Wij gebruiken het vrije SMF en waarschijnlijk zal er wel ergens een mod beschikbaar zijn hiervoor. Maar een mod heeft ook nadelen, soms slechte kwaliteit van code, uitblijven van eventuele updates etc...

Daarom zou een sub forum de ideale oplossing zijn :)

Offline satshow

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/08/01, 00:16:03 »
Zit zoiets standaard in vbulletin?
Op zich valt de prijs wel mee voor die forumsoftware als het daarmee allemaal duidelijker te krijgen.
Misschien een vrijwillige donatie een idee?

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/08/01, 20:22:07 »
@Joshua: +1

@satshow: Prijs valt wel mee? 144 euro plus daarna 60 euro per jaar als je updates wilt...

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/08/01, 20:28:41 »
Uit ideologie is het mooi dat we een forum gebruiken dat valt onder vrije software.
Bovendien lijkt me de overstap naar een ander forum weeral tijdrovend en wegen hier de inspanningen niet op tegen de voordelen.
En dan het geld, vind ik redelijk weggegooid...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/08/01, 20:53:36 »
In de keuze voor vrije software kan ik mij helemaal vinden.

Ook op de lange termijn. Het is leuk als iemand nu een donatie doet voor de aanschaf maar volgend jaar ook voor een jaarlijkse verlenging? En zo niet? Ga je dan weer over naar andere software?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline satshow

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/08/01, 21:17:39 »
Het is de keuze die je maakt. Het kost inderdaad best wel wat geld maar er zit standaard veel meer in.
Overigens denk ik dat in phpBB 3 wat ook gratis standaard veel meer in zit dan in smf.
Wil niet zeggen dat smf ook prima draait, over enige tijd komt smf 2 uit.

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/08/01, 21:33:29 »
@Arie: https://www.vbulletin.com/order/ En dan bij Additional currencies kiezen voor Euros en dan voor Change. Ze zeggen dus zelf dat het 144 kost en voor updates elk jaar 60

@satshow: En PHPBB is ook open source :) XMB trouwens ook.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/08/01, 22:39:17 »
Het is niet nodig elkaar vliegen af te vangen over prijzen of wisselkoersen als we op ideologische gronden kiezen voor vrij beschikbare software.

Als ik puur zakelijk kijk verwijs ik naar de titel van dit topic. Als dit nodig is voor een specifiek Kubuntu gedeelte zou de "donatie" uit die hoek moeten komen? Nee, dat is niet serieus en nogmaals, ik kies voor vrij beschikbare software, ook als de functionaliteit (op dit moment) minder is.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/08/01, 22:47:25 »
Overigens denk ik dat in phpBB 3 wat ook gratis standaard veel meer in zit dan in smf.
Ondersteund phpBB dan de gevraagde feature?
Hmmm ik dacht dat phpBB niet gekozen werd door de veiligheid. Tel maar eens hoeveel gekraakte phpBB je al gezien hebt.
Bovendien zie ik dat de meeste internet debatten over SMF vs phpBB in het voordeel van SMF uitdraaien.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/01, 22:54:27 door siegi »

Offline satshow

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/08/01, 23:46:13 »
Wat betreft de veiligheid dat valt wel mee zoals je op de volgende link kan zien http://forum.joomla.org/viewtopic.php?p=1778790&sid=c685c2d42c5603bb60def78ed2a3027b#p1778790
Ik heb het hier wel over phpBB3 overigens.

Die optie zit er standaard niet in maar is via een modification in te bouwen. Overigens ken ik iemand van het phpBB.com team die dat kan maken voor jullie en dat het dan alleen te gebruiken is voor dit forum.

Om te zien welke functies phpBB3 allemaal heeft, bezoek de volgende website eens http://docs.phpbbservice.nl/functies/

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/08/02, 11:21:38 »
Als PHPBB dan zo onveilig bevonden wordt, waarom kiezen we dan niet voor XMB? Die ondersteunt wel de gevraagde feature en bovendien is XMB ook open source.

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/08/02, 11:37:32 »
Anyway, ik heb al even wat gezocht voor smf, en er zijn toch enkele dingen die erop lijken.
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=1752
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=372

En XMB ik zie niet direct dat die het ondersteund, geef eens een voorbeeldje ervan voor je gewoon een naam roep.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/02, 11:39:26 door siegi »

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/08/02, 11:40:00 »
Die mod die jij laat zien lijkt er el op, maar het moet niet worden zoals die mod het doet:

Kubuntu: xserver probleem

Het moet een tag toevoegen:

[Kubuntu] xserver probleem

En XMB ondersteunt het wel degelijk, installeer het maar eens op een testservertje dan zul je het wel zien.

Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/08/02, 11:48:10 »
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=372

Deze had ik ook eens uitgetest toen ik voor die opgelost mod bezig was. Hij doet het wel, maar voelde wat buggy aan.

Vistaus: Dat is natuurlijk heel makkelijk aan te passen. De mods zijn ook gewoon opensource. Ik dacht zelfs dat er in het control panel voor de admins een optie stond om prefixes te kiezen, welke dan voor de gebruiker te zien zijn.

Offline siegi

  • Lid
Re: Forum specifieke onderdelen voor X/K/Ubuntu?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/08/02, 11:48:43 »
Die eerste link die ik heb bijgevoegd ziet er beter uit?
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=1752