Interactief > Andere distributies

Laptop hapert soms.

(1/2) > >>

loti:
Op een nieuwe laptop met 16 GB geheugen en een SSD van 512 GB, heb ik naast W11 Sparky Linux geïnstalleerd.
Nu blijft de laptop regelmatig ca 15 seconden hangen en gaat dan weer verder, voornamenlijk wanneer ik met LibreOffice aan het werk ben, maar soms ook wanneer ik door een PDF-bestand scroll.    Windows11 kent dit probleem niet.

Wat zou hier de oorzaak van zijn?

Paul Matthijsse:
Hallo, hou om te beginnen je swapfile in de gaten. Loopt die soms vol tot 100%? Kun je zien door in een terminal "top" te typen.

loti:
Op het moment de het systeem hapert kan ik niet controleren of mijn swap volloopt, want alles is dan geblokkeerd gedurende 15 seconden.
Maar met een geheugen van 16 GB en een swappartitie van 5 GB lijkt mij dit onwaarschijnlijk.
Inmiddels heb ik een  live usb-stick met Linux Mint xfce erop uitgeprobeerd en dat werkt wel goed.

Paul Matthijsse:
Het is idd erg onwaarschijnlijk dat je swap of geheugen volloopt, gelet op je specs. Maar haperingen kunnen gebeuren als er iets mis is met het geheugen(gebruik), vandaar dat ik als eerste aan je swap dacht. Je kunt proberen 'top' te draaien en de terminal in een hoek van je scherm te plaatsen. Dan LOWriter starten en de swap in de gaten houden tot het moment dat je systeem tijdelijk bevriest.

Sparky Linux ken ik overigens niet.

h2o:

--- Citaat van: Paul Matthijsse op 2023/03/04, 15:57:36 ---Sparky Linux ken ik overigens niet.

--- Einde van citaat ---
Ik wel. Het is eigenlijk Debian zoals Debian had moeten zijn voor beginners.
@Loti. Heb je dit probleem alleen met Libreoffice? En heb je de standaard Libreoffice of heb je een snap of flatpak versie?
Ik heb ook een 16 GB laptop (hier typ ik nu op) en nooit problemen. Ik draai met de normale versie zoals bij Sparkylinux wordt geleverd.
Ook bij normaal Debian (Stable, Testing en zelfs SID) heb ik die problemen ook niet.


--- Citaat ---neofetch
       _,met$$$$$gg.          @philippus
    ,g$$$$$$$$$$$$$$$P.       ---------------
  ,g$$P"     """Y$$.".        OS: Debian GNU/Linux bookworm/sid x86_64
 ,$$P'              `$$$.     Host: HP 250 G6 Notebook PC
',$$P       ,ggs.     `$$b:   Kernel: 6.1.0-5-amd64
`d$$'     ,$P"'   .    $$$    Uptime: 31 mins
 $$P      d$'     ,    $$P    Packages: 2064 (dpkg)
 $$:      $$.   -    ,d$$'    Shell: bash 5.2.15
 $$;      Y$b._   _,d$P'      Resolution: 1366x768
 Y$$.    `.`"Y$$$$P"'         DE: Xfce 4.18
 `$$b      "-.__              WM: Xfwm4
  `Y$$                        WM Theme: Nordic
   `Y$$.                      Theme: Nordic [GTK2]
     `$$b.                    Icons: Gruvbox-Material-Dark [GTK2]
       `Y$$b.                 Terminal: xfce4-terminal
          `"Y$b._             Terminal Font: Monospace 11
              `"""            CPU: Intel i3-7020U (4) @ 2.300GHz
                              GPU: Intel HD Graphics 620
                              Memory: 2034MiB / 15919MiB
--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie