Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server herstarten doormiddel van crontab  (gelezen 1237 keer)

robbedoeskes

  • Gast
Server herstarten doormiddel van crontab
« Gepost op: 2008/05/03, 15:25:08 »
Ik heb het volgende probleem,
ik wil dat mijn server elke reboot.
Nu heb ik het volgende regeltje in crontab gezet:
00 00 * * * reboot

maar dit werkt niet,heb meerdere dingen in crontab staan en die doen het allemaal wel.Wat doe ik hier verkeerd?
Ps als ik met behulp van Webmin kijk naar de cron opdrachten dan staat ie er netjes bij,en als ik dan op nu uitvoeren klik dan herstart de server netjes???

Offline woteb

  • Lid
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/03, 17:10:38 »
Voor het rebooten van een systeem moet je shutdown -r nowgebruiken. Daarna op de server het commando /etc/init.d/cron restartgebruiken om de crontab met de nieuwe instellingen te gebruiken.

Verder moet je die crontab instellingen veranderen in 0 0 * * * en geen 00 00 gebruiken. Dat is sowieso al een reden waarom jouw crontab niet werk.

Dus 0 0 * * * shutdown -r nowzou moeten werken.

Maar.... een prangende vraag: Waarom moet jouw server tekens opnieuw starten? Een server moet namelijk continue kunnen draaien. Heb jij soms problemen?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

robbedoeskes

  • Gast
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/03, 18:16:25 »
Oke het werkt!
De reden waarom ik dit doe is omdat er op de server een programma draait die na verloop van tijd erg veel vrij geheugen opsnoept.Als ik na een aantal dagen met TOP kijk hoeveel ik nog heb dan is er nog een paar mb over van de +- 400 mb waar hij mee begint.Nou weet ik wel dat er ook nog een swap is,maar ik heb al gehad dat de server muurvast zat en alleen nog met de reset knop tot leven gebracht kon worden.Ik vermoed dat het programma een geheugen lek heeft of zo,en als ik het zo eerst kan oplossen ben ik eerst geholpen.

Offline woteb

  • Lid
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/03, 19:25:36 »
Welk programma is dat? Misschien kunnen we jou daarmee wel helpen?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ivo

  • Lid
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/03, 21:15:57 »
Citaat van: robbedoeskes
Oke het werkt!
De reden waarom ik dit doe is omdat er op de server een programma draait die na verloop van tijd erg veel vrij geheugen opsnoept.Als ik na een aantal dagen met TOP kijk hoeveel ik nog heb dan is er nog een paar mb over van de +- 400 mb waar hij mee begint.Nou weet ik wel dat er ook nog een swap is,maar ik heb al gehad dat de server muurvast zat en alleen nog met de reset knop tot leven gebracht kon worden.Ik vermoed dat het programma een geheugen lek heeft of zo,en als ik het zo eerst kan oplossen ben ik eerst geholpen.
Kun je dan niet beter dat programma een schop geven vanuit cron
middels killall?

Stel dat je programma janklaassen heet dan wordt je cron opdracht
0 0 * * * /usr/bin/killall janklaassen
1 0 * * * hier-de-opdracht-om-jan-klaassen-te-starten

En ook woteb even antwoorden, misschien kunnen we je met je probleem helpen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline ivo

  • Lid
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/03, 21:20:54 »
Citaat van: woteb
Verder moet je die crontab instellingen veranderen in 0 0 * * * en geen 00 00 gebruiken. Dat is sowieso al een reden waarom jouw crontab niet werk.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik gebruik al elf jaar de dubbele 0 notatie om de crontab netjes te houden t.o.v. de andere entries en heb daar nooit problemen mee. Ook niet op Solaris of HP-UX.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/03, 21:30:21 »
Citaat
De reden waarom ik dit doe is omdat er op de server een programma draait die na verloop van tijd erg veel vrij geheugen opsnoept.
Je moet serieus hier achteraan gaan want het proggie kan fouten bevatten, die dit geheugen lek kunnen veroorzaken.
En dat is iets wat je niet wil.....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

elnino

  • Gast
Server herstarten doormiddel van crontab
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/06, 09:06:54 »
hoi,

Kun je me de opdracht weergeven als ik wil dat janklaassen elke nacht om 04.00 uur restart?