Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen in Xubuntu12.04  (gelezen 683 keer)

Offline roeland

  • Lid
Problemen in Xubuntu12.04
« Gepost op: 2012/12/07, 14:08:56 »
Sinds een paar maanden werk ik met Xubuntu 12.04 na een schone installatie.  Regelmatig heb ik  foutboodschappen:
- over tumbler
- over thunar, als ik meerdere thunar schermen heb openstaan, krijg ik bij een opdracht in thunar de foutboodschap en worden alle openstaande thunar schermen gesloten
- over simple scan, breekt ineens de scan en sluit het programma

Verder heeft de software voor de Canon 4850 printer een rare afwijking.  Bij de eerste afdruk van een writer bestand wordt de eerste pagina niet goed afgedrukt  (30% op pagina 1 en de rest op pagina 2).  Alle andere afdrukacties daarna zijn weer wel goed.

De foutboodschappen rond tumbler (heb ik verder geen last van), thunar en simple scan stuur ik door, maar de fouten komen onregelmatig terug.

Weet iemand iets over de oorzaak of hoe te verhelpen?
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/07, 14:40:39 »
Doe eens een geheugenproef (memtest) vanuit het Grubmenu of met de Xubuntu-CD? Half uurtje laten pompen, totdat-ie een volledige cyclus heeft voltooid.

Zie je dan fouten (errors), dan is je RAM-geheugen rot.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/07, 14:47:28 »
- over tumbler
Je kunt hiervoor kiezen voor "Negeren", dan komt de melding niet meer terug, het is een bugje.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline roeland

  • Lid
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/13, 15:07:31 »
Geheugentest gedaan en geen fouten. 
Gekke is dat de programma onderbrekingen alleen maar voorkomen bij thunar en simple scan.
Andere programma´s werken probleemloos.
Kan het nog iets te maken hebben met externe schijven geformatteerd onder NTFS? 
Hoewel ik simple scan gegevens altijd wegschrijf naar een interne ext4 schijf.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/13, 19:40:36 »
Kan je de fouten nader omschrijven? Voer eens het commando dmesg uit in de terminal wanneer dergelijke fouten voorkomen, kopieer de relevante informatie en post ze in een antwoord.

Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/15, 09:55:29 »
Tip van mijn kant,
Ik zou proberen die 2 pakketten waar je last van hebt, opnieuw te installeren. Misschien lost het iets op.
In het begin had ik problemen met jockey-gtk (dat controleert op stuurprogramma´s). Na herinstallatie van dat ene pakket, deed hij het weer.

Offline roeland

  • Lid
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/19, 17:49:03 »
ik heb simple scan verwijderd en opnieuw er op gezet.
Thunar heb eens even helemaal verwijderd en pcmanfm als bestandbeheerder daarvoor in de plaats.  Ik neem aan dat Xubuntu zonder thunar kan?!

De optredende fouten bij simple scan en thunar zijn identiek:
- het programma stopt middenin een  actie
- rechtsboven verschijnt een oranje ´alarm' wat aangeeft dat er een fout is opgetreden en dat foutboodschap doorgestuurd kan worden.

Als het weer gebeurt, zal ik schermafdruk inzenden. 
Nu eens kijken of deze actie helpt.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/19, 17:49:59 »
Thunar heb eens even helemaal verwijderd en pcmanfm als bestandbeheerder daarvoor in de plaats.  Ik neem aan dat Xubuntu zonder thunar kan?!
NEEN. Je systeem is nu verpest. :o

Een bestandbeheerder is veel meer dan een verkennertje. Het is de spil waar de hele werkomgeving om draait. Wat jij hebt gedaan, is te vergelijken met het vervangen van het motormanagementsysteem van een Mercedes, door dat van een Renault. In een Mercedesmotor gaat dat *kuch* niet echt optimale prestaties geven....
« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 18:01:07 door Pjotr »

Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #8 Gepost op: 2012/12/19, 20:48:30 »
Maar Thunar beheert de desktop toch niet? Dat is toch alleen bij Nautilus het geval die dan ook de vensterweergave (Metacity) doet (op zowel GNOME-based als started vanuit Xfce)?

Offline speculoos

  • Lid
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #9 Gepost op: 2012/12/19, 21:49:01 »
Ik kan de problemen mbt bestandsverkenner thunar die de TS beschrijft bevestigen. Ook de synchronisatie van data, dus als het erop aan komt als je bestanden naar een usb stick zet en die dan wil loskoppelen, wel dat duurt soms echt 5 minuten lang, wat dus totaal niet geloofwaardig is.

de tip van pcmanfm, neem ik graag ter harte, ik zal hier hetzelfde doen. Want voor mij komt mij mijn *buntu versie hier eigenlijk op die manier vrij onstabiel over.

temeer omdat multiple monitor het ook niet doet en ook werkt het systeem wat de laptop in  slaap zet ook niet naar behoren.

om deze redenen was ik van plan volgende week terug te keren naar Unity.

Ik maakte van deze problematieken geen vermelding hier omdat ik aanvankelijk dacht dat het aan de distro zelf lag, ik heb hier namelijk Voyager draaien.

Ook dat tumbler probleem daar heb ik heel vaak last van en maakt dat ik niet kan externe datadragers niet kan ontkoppelen zonder problemen.

Maar goed misschien geef ik het nog een paar weken en bekijk de zaken nog eens van iets dichter, maar helaas zit ik in een vrij druk schema met heel beperkte tijd om alles te gaan opzoeken en troubleshooten, op dit ogenblik.

groet,

Offline roeland

  • Lid
Re: Problemen in Xubuntu12.04
« Reactie #10 Gepost op: 2012/12/21, 17:15:10 »
Pjotr,  mijn opmerking over het wel of niet kunnen verwijderen van thunar was bewust afgesloten met ?!.  Ik weet/wist niet zeker of dat wel of niet zo maar kan.  Jij stelt dat dat niet kan.
Tot op dit moment loopt mij auto (geen mercedes maar meer dan een renault :)) nog steeds goed. 

Dat wil zeggen; sinds ik 12.04 heb geinstalleerd heb ik het ´gevoel´ en de feiten dat het minder stabiel is dan voorgangers xubuntu.  Omdat opnieuw installeren vaak helpt vond ik het geen probleem om het risico te nemen om thunar eens even helemaal te verwijderen.  ik kijk het nog even aan!

De opmerking van speculoos herken ik ook.  Komt bij ook regelmatig voor.  Als je thunar dan even afsluit en heropent en dan opnieuw de stick (of ext schijf) uitwerpt,  gebeurt dit vaak wel direct.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.