Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?  (gelezen 24559 keer)

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/05, 16:28:43 »
Ik word helemaal gek van dit waardeloze stuk troep genaamd OpenSUSE. Het deugt echt van geen kanten. De installatie is verschrikkelijk onhandig, lelijk en knullig (ik moet 1 minuut wachten op het starten van CUPS), installatie van software verloopt zowel via de package manager als via one-click hetgeen erg verwarrend is, ik heb volgens een notifier 9 updates, terwijl dat er in werkelijkheid veel meer zijn, er wordt van alles meegeinstalleerd als ik een nvidia-driver installer (hulp van openoffice, spelletjes etc), na de installatie van de nvidia-driver is die blijkbaar helemaal niet geinstalleerd want X start niet meer, ik kan OpenOffice niet verwijderen, hij vergeet mijn draadloze verbinding steeds, mijn GRUB is overschreven terwijl ik dat in de installatie duidelijk heb afgevinkt, ik kan met geen mogelijkheid controleren op updates, als ik iets in Yast doe, opent Yast voor elke actie 3 extra schermen....

Waarom is het zo moeilijk voor Novell om een fatsoenlijk OS te maken? Dit is nog veel erger dan de vorige release. Wat een prutsers.

Offline siegi

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/05, 18:13:52 »
Waarom is het zo moeilijk voor Novell om een fatsoenlijk OS te maken? Dit is nog veel erger dan de vorige release. Wat een prutsers.
Omdat volgens mij novell net als redhat, een test uitgave (opensuse, fedora) heeft en een professionele uitgave (suse linux enterprise, redhat enterprise linux).
Terwijl je bij ubuntu slechts 1 uitgave hebt.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/05, 18:17:47 »
Ik word helemaal gek van dit waardeloze stuk troep genaamd OpenSUSE. Het deugt echt van geen kanten. De installatie is verschrikkelijk onhandig, lelijk en knullig (ik moet 1 minuut wachten op het starten van CUPS), installatie van software verloopt zowel via de package manager als via one-click hetgeen erg verwarrend is, ik heb volgens een notifier 9 updates, terwijl dat er in werkelijkheid veel meer zijn, er wordt van alles meegeinstalleerd als ik een nvidia-driver installer (hulp van openoffice, spelletjes etc), na de installatie van de nvidia-driver is die blijkbaar helemaal niet geinstalleerd want X start niet meer, ik kan OpenOffice niet verwijderen, hij vergeet mijn draadloze verbinding steeds, mijn GRUB is overschreven terwijl ik dat in de installatie duidelijk heb afgevinkt, ik kan met geen mogelijkheid controleren op updates, als ik iets in Yast doe, opent Yast voor elke actie 3 extra schermen....

Waarom is het zo moeilijk voor Novell om een fatsoenlijk OS te maken? Dit is nog veel erger dan de vorige release. Wat een prutsers.
??? Hier nergens last van, ik ben zeer tevreden over Suus. Printen over het netwerk lukt ook prima.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/05, 20:17:52 »
Thijsg +1

Ik vind vooral die installatie van DVD erg mooi :) Trouwens, er is niks verwarrends aan One-click en package manager. One-click wordt alleen gebruikt op internet, de package manager installeert gewoon RPMs.

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/05, 22:31:36 »
Begonnen met linux ben ik indertijd met mandrake dacht ik, toen iets van yellow dog op mijn imac, daarna zelf een pc in elkaar geflansd en suse erop gezet. Welke versie weet ik echt niet meer.
Toen vond ik Ubuntu en gaandeweg ben ik daarop volledig overgestapt, tot de karmik versie. Die kreeg ik met geen mogelijkheid geinstalleerd. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar toen ik uit pure frustratie maar weer eens naar opensuse ging kijken bleek dat vlekkeloos te werken.
Nadeel van opensuse tegenover ubuntu is mijns inziens dat ubuntu veeeel gebruikersvriendelijk is. De meeste dingen doen het gewoon. Bij suse moet je veel zelf uitvissen. Zo heb ik bijvoorbeeld nog zteeds die nvidia driver nog niet aan de gang.

Voor mij moet een computer het gewoon doen en daarnaast ben ik wel nieuwsgierig naar hoe dingen werken. Bij ubuntu was dat perfect. Jammer dat kk niet installeerde...

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/05, 23:42:31 »

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/06, 12:19:38 »
Thijsg +1

Ik vind vooral die installatie van DVD erg mooi :) Trouwens, er is niks verwarrends aan One-click en package manager. One-click wordt alleen gebruikt op internet, de package manager installeert gewoon RPMs.
De ene keer voegt dat One Click-gebeuren een softwarebron toe, dan weer gewoon een pakket, dan weer iets anders...

Ik heb OpenSUSE weer verwijderd. Het startte niet meer op. Ik had de boel bijgewerkt naar KDE 4.4, maar dat heeft Qt 4.6 nodig en dat is om een vage reden niet meegeïnstalleerd. Gevolg: een niet-werkend systeem.

Offline Bertel

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/06, 17:49:46 »
Opstartproblemen zijn voor mij onlangs pas opgelost.

Vanochtend werd ik plots door Suse verrast met een nieuw bewegend grubschermpje:
http://www.flickr.com/photos/42187071@N04/4163481550/sizes/t/
Toch weer leuk..
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 17:55:22 door Bertel »


Wat is vrije software?

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/12/06, 18:20:01 »
Je bedoelt die grub in kerstthema? Dat is wel grappig ja :P

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/12/06, 20:10:31 »
Ja Grub is nu in Kerstsfeer, echt cool :)

@Cumulus: Omdat Qt 4.6 in een aparte repo zit in openSUSE ;)
http://en.opensuse.org/KDE/Repositories#Qt_4.6_Development_Snapshots

Yast>>>Software Management>>>Configuration>>>Repositories>>>Add>>>Specify URL...>>>http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Qt46/openSUSE_11.2/
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 20:12:08 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/12/06, 23:14:11 »
Ik heb mijn documentatie inmiddels geheel bijgewerkt voor openSUSE 11.2 Fichte:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Kijk maar, wat je eraan hebt!  :)

Fichte bevalt me nu erg goed, moet ik zeggen: er is een hele reeks updates geweest sinds zijn verschijning, en ik heb eigenlijk geen opmerkingen meer.

Positief detail: de flaptop waar-ie op staat (in meervoudige opstart met o.a. Karmic), heeft in Fichte geen last van flikkerend beeld, met het Intel-stuurprogramma voor de Intel Mobile 915 GM chipset. In Karmic wel....

Offline FTRacers

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/12/08, 09:03:50 »
Het is mij opgevallen dat er toch wel een paar fouten zijn zoals; bij de thema's, of als ik wifi installeer dat in een keer niet meer draadloos kan  ???.

Maar verder is openSUSE 11.2 wel mooi qua uiterlijk. Zelf heb ik de KDE versie uitgeprobeerd omdat, openSUSE al heel lang met KDE werkt.

En omdat ik Ubuntu 8.04 Gnome gebruik. Daarom wil ik eens wat afwisseling

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/12/08, 20:19:52 »
Wel jammer dat het GRUB-kerstthema nu weer weg is :(

Offline Bertel

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #38 Gepost op: 2009/12/08, 23:00:20 »
Enig idee hoe dat nu weer kan?   :(
Maar gelukkig hebben we de foto's nog!  =D  ;)


Wat is vrije software?

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #39 Gepost op: 2009/12/09, 18:11:25 »
Ja Grub is nu in Kerstsfeer, echt cool :)

@Cumulus: Omdat Qt 4.6 in een aparte repo zit in openSUSE ;)
http://en.opensuse.org/KDE/Repositories#Qt_4.6_Development_Snapshots

Yast>>>Software Management>>>Configuration>>>Repositories>>>Add>>>Specify URL...>>>http://download.opensuse.org/repositories/KDE:/Qt46/openSUSE_11.2/
Die had ik dus toegevoegd. Maar updaten deed hij niet...

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #40 Gepost op: 2009/12/09, 20:18:18 »
@Cumulus: Kreeg je foutmeldingen?

Offline Bertel

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #41 Gepost op: 2009/12/16, 00:00:31 »
[mopper]
Regelmatig blijft de zaak toch maar weer eens hangen tijdens het opstarten, na herstarten was vandaag het "kerstthema" ook weer even present. Tot nu toe een dist met 'kleine verrassingen' (bv. blijft het update-applet staan tot herstart, wordt tegen wil en dank bij het opstarten Gnome Do mee opgestart en vliegt de processor bij tijd en wijlen naar 100 %).
[/mopper]

Zal nog wel even duren voordat het klikt tussen ons. :|


Wat is vrije software?

jesse2314

  • Gast
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #42 Gepost op: 2009/12/16, 13:08:50 »
ik hou niet van suse is mij veel te langzaam =( :mad:

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #43 Gepost op: 2009/12/16, 20:23:38 »
Heb je de nieuwste dan al geprobeerd?

@Bertel: Ja, de ene keer is Grub wel in kerstsfeer, de andere keer niet.

jesse2314

  • Gast
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #44 Gepost op: 2009/12/16, 20:35:11 »
Heb je de nieuwste dan al geprobeerd?

@Bertel: Ja, de ene keer is Grub wel in kerstsfeer, de andere keer niet.
jazeker en ik vind het nog lanzaam geen suse voor mij
trouwens mooie website die je hebt
« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 20:37:28 door jesse2314 »

Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #45 Gepost op: 2009/12/16, 20:40:00 »
Dankjewel voor het compliment :)

jesse2314

  • Gast
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #46 Gepost op: 2009/12/16, 20:46:25 »
Dankjewel voor het compliment :)
graag gedaan =D

Offline Jan E.

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #47 Gepost op: 2009/12/29, 15:24:53 »
ik heb al een tijdje Suse Gnome 11.1 er op staan, vraag me nog af hoe hij te updaten is naar 11.2.

Ja, dat kan! Op http://en.opensuse.org/Upgrade/Supported. Ik heb deze actie vandaag uitgevoerd. Het duurt een eeuwigheid, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Trek er een uur of 4 a 5 voor uit....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #48 Gepost op: 2009/12/29, 15:26:17 »
ik heb al een tijdje Suse Gnome 11.1 er op staan, vraag me nog af hoe hij te updaten is naar 11.2.

Ja, dat kan! Op http://en.opensuse.org/Upgrade/Supported. Ik heb deze actie vandaag uitgevoerd. Het duurt een eeuwigheid, maar uiteindelijk is het wel gelukt. Trek er een uur of 4 a 5 voor uit....

Schone installatie van 11.2 is beter EN sneller.....

Hier vind je wat tips en handleidingen voor 11.2:
http://sites.google.com/site/computertip/opensuse

Draait inmiddels (na anderhalve maand updates), als een lier. Enige hinderlijke fout die ik nog ervaar, is dat "automatisch inloggen" soms niet werkt (grafische omgeving loopt soms vast bij automatisch inloggen). Dan moet ik 2 x snel achter elkaar Ctrl Alt Backspace doen en vervolgens normaal inloggen.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 15:30:58 door Pjotr »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: openSUSE 11.2: hoe bevalt-ie?
« Reactie #49 Gepost op: 2009/12/29, 15:51:17 »
Jahaa.. maar hij vroeg of het kan. En daarop is het antwoord ja. En ik heb jouw handleidingen gebruikt...

overigens vind ik Suse wat tragig over komen. Beetje lomp naar mijn smaak. Beeldschermwisselingen gaan schokkerig e.d. En dat deed 11.1 ook al. Wat hij wel beter doet dan Ubuntu is de schermherkenning op deze laptop (Fujitsu V5535). Hier heb ik tenminste in een keer een bruikbare resolutie. was met Ubu 9.04 maar moeizaam te realiseren, met 9.10 na heel veel gedoe uiteindelijk ook en met 10.04 gewoon niet. Heeft de Sis Mirage 3 (SIS 671) video chip.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04