Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gui op server  (gelezen 7310 keer)

Offline coolkil

  • Lid
gui op server
« Gepost op: 2011/04/03, 16:06:42 »
hallo
ik wil een gui op mijn server.
maar ik wil dat die gui aan gaat als ik dat zeg dus als ik hem wil configureren.
en niet waneer de server gewoon staat te draaien.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: gui op server
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/03, 18:53:57 »
Tja, dan heb je een aantal keuzes. Zoek eerst uit welke GUI je wil, en hierna moet je zorgen dat de pakketten niet automatisch gestart worden :).
Maar, waarom eigenlijk :)?

Offline coolkil

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/03, 19:03:28 »
nou welke gui boeit me eigenlijk niet. (vind alles prima)
ik wil alleen geen zooi er bij heb er al wel een gui op gekregen. maar dat was gewoon ubuntu desktop over de kernel van de server.
had zelfs open office er op staan en daar heb ik eigenlijk geen zin in.
gewoon een gui zonder zooi.

Offline siegi

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/03, 19:28:26 »
Wat moet de gui kunnen?
Een x server draaien om een terminal venster te openen lijkt me bijv een beetje stom ;)

Offline coolkil

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/03, 19:49:54 »
wat ik vooral mis in een command regel is over zicht. als ik bijv. een bestandje zoek wil ik gewoon mappen aan kunnen klikken. kijken wat er in staat.
verder zou ik gewoon wat beheerder tooltjes op willen die met de gui om kunnen gaan.

heb een poos geleden met command regel geprobeerd zie http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/uitleg/ waarbij je me al eerder heb geholpen. maar dat is een beetje verwaterd wil nu fris beginnen
« Laatst bewerkt op: 2011/04/03, 19:58:36 door coolkil »

Offline Bloom

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/03, 20:05:23 »
Overweeg in dat geval een compactere desktop dan de nogal volvette Gnome of KDE. De meeste desktoppakketten installeren echter typische desktopapplicaties zoals OpenOffice.org en multimediaspelers e.d.
Kies dus liever voor een zeer compacte GUI zoals OpenBox of FluxBox. Dat kun je als volgt installeren:
sudo apt-get install xserver-xorg xserver-xorg-core
sudo apt-get install openbox
De eerste regel installeert de basiscomponenten voor de X-omgeving. De tweede regel installeert OpenBox, maar je kunt dat vervangen door fluxbox of blackbox of wat je maar wil.

Een andere aanpak is geen GUI te installeren maar webbeheer mogelijk te maken op de server. Een populaire is Zentyal (dat heette voorheen eBox).
Dan kun je vanaf je normale werkpc naar de webinterface van Zentyal surfen en alles beheren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: gui op server
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/03, 20:07:45 »
Gewoon een kale XFCE4 of zo installeren, dus geen *buntu-desktop.
Alleen start die wel automatisch op, maar dat is vast wel ergens te blokkeren.......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline coolkil

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/03, 20:12:16 »
@bloom ik ga die van jou eerst eens proberen.

@ron bedoel je het zo?
sudo apt-get install XFCE4

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: gui op server
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/03, 20:19:40 »
Mag ik je toch de tip geven om met de commandline te leren werken :)? Stel je wilt in mappen kijken, dan doe je gewoon:
ls -hal /map/waar/ik/in/wil/kijken

En anders mount je de map op je lokale Ubuntu PC, en kan je er zo door bladeren.. Daar heb je echt geen GUI voor nodig.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gui op server
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/03, 20:52:34 »
Persoonlijk zou ik meer met de Terminal gaan werken. Dat gevoel van overzicht dat je mist gaat dan vanzelf wel weg. Je zou ook midnight commander kunnen proberen (sudo apt-get install mc, en dan mc intypen om op te starten).

Als je echt iets grafisch wilt kun je 1 van de voorgestelde werkomgevingen installeren. Ik zou dan gaan voor xubuntu of lubuntu. lubuntu is het lichtst (laag geheugengebruik) als ik het goed begrijp.
Om te installeren moet je het pakket xubuntu-desktop of lubuntu-desktop hebben.

Je kunt handmatig de GUI afsluiten en opstarten door het volgende te typen:  /etc/init.d/gdm start (of stop)
Als de GUI draait zou je met Remote Desktop of Terminal Server Client in kunnen loggen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: gui op server
« Reactie #10 Gepost op: 2011/04/03, 20:58:31 »
@ron bedoel je het zo?
sudo apt-get install XFCE4
Ongeveer, je kunt ook LXDE of een andere nemen.
Maar wanneer je dit wilt, neem dan wel één, die voldoende geheugen overlaat voor je server.
Citaat van: Rachid
Je kunt handmatig de GUI afsluiten en opstarten door het volgende te typen:  /etc/init.d/gdm start (of stop)
@Rachid: die kende ik (nog) niet, bedankt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline coolkil

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #11 Gepost op: 2011/04/03, 21:43:51 »
ok ik heb nu een dom vraagje hoe start ik openbox?

gr coolkil

Offline coolkil

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #12 Gepost op: 2011/04/03, 21:52:34 »
Mag ik je toch de tip geven om met de commandline te leren werken :)? Stel je wilt in mappen kijken, dan doe je gewoon:
ls -hal /map/waar/ik/in/wil/kijken
die ken ik wel maar das nu juist wat ik onhandig vind.
(zoveel typwerk :rolleyes:)

Re: gui op server
« Reactie #13 Gepost op: 2011/04/04, 00:36:09 »
I.p.v. een GUI gebruik ik altijd Midnight Commander op mijn servers.
sudo apt-get install mcIdeaal!   ;)  (vind ik althans)

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline Bloom

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #14 Gepost op: 2011/04/04, 03:07:46 »
ok ik heb nu een dom vraagje hoe start ik openbox?
Vanaf de terminal dit starten:
startx
openbox-session
Om OpenBox automatisch te starten zodra X in de lucht is, kun je openbox-session toevoegen aan ~/.xinitrc.

Offline softbart

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #15 Gepost op: 2011/04/04, 10:09:04 »
idd, Midnight Commander op de server is meer dan genoeg.
Zelfs op de desktop mijn favoriet.

groet,

Theo

Offline h2o

  • Lid
Re: gui op server
« Reactie #16 Gepost op: 2011/04/04, 10:30:00 »
Ik draai al jaren met MC op een server. Als je ssh hebt geïnstalleerd kun je het ook 'op afstand' beheren.
Als je een server beheert moet je zo weinig mogelijk draaien. Hoe meer je draait hoe meer overhead en vooral kans op fouten en veiligheidsgaten. Bovendien, als je veel met een terminal werkt heb je al heel snel het idee dat je een gui niet mist (zoals al eerder opgemerkt).
Ik weet iemand op het Debian forum die vrijwel nooit met een gui werkt. Een enkele keer dat hij startx draait op (nota bene) zijn desktopcomputer.
En mocht je er helemaal niet uitkomen, dan kun je altijd nog webmin proberen. Dan beheer je de server via Firefox van je eigen desktop/laptop.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: gui op server
« Reactie #17 Gepost op: 2011/04/05, 21:51:33 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: gui op server
« Reactie #18 Gepost op: 2011/04/06, 11:05:57 »
Citaat
Je kunt handmatig de GUI afsluiten en opstarten door het volgende te typen:  /etc/init.d/gdm start (of stop)

Citaat
CLI alleen opstarten:

Wil je op een server toch een GUI draaien, maar niet wil dat die automatisch mee opstart, kan je onderstaande overwegen:

Die desktop ook niet laten opstarten:

Je wilt dat X niet opstart? Zo'n service kun je uitzetten met sysv-rc-conf

ff installeren met:

apt-get install sysv-rc-conf

Citaat
Package: sysv-rc-conf
Priority: optional
Section: universe/admin
Installed-Size: 104
Maintainer: Ubuntu MOTU Developers <ubuntu-motu@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Francesco Pedrini <francesco.pedrini@gmail.com>
Architecture: all
Version: 0.99-6
Depends: libcurses-ui-perl, sysv-rc
Filename: pool/universe/s/sysv-rc-conf/sysv-rc-conf_0.99-6_all.deb
Size: 24168
MD5sum: d40562a6b1b020590a35f7b7f9d23d1c
SHA1: 4cc5df3dc9d7946d0354c1bb3be930a304195fc0
SHA256: 603f7ed049d180db134e8730a229dc93277c22b01558cddce36e5f6ff6a9b67a
Description: SysV init runlevel configuration tool for the terminal
 sysv-rc-conf provides a terminal GUI for managing "/etc/rc{runlevel}.d/"
 symlinks.  The interface comes in two different flavors, one that simply
 allows turning services on or off and another that allows for more fine tuned
 management of the symlinks.  Unlike most runlevel config programs, you can
 edit startup scripts for any runlevel, not just your current one.
Bugs: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+filebug
Origin: Ubuntu

En dan alle kruisjes weghalen bij gdm en/of X

De desktop kun je vervolgens handmatig starten met:

/etc/init.d/gdm start

Mijn twee cent.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/04/06, 11:24:10 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: gui op server
« Reactie #19 Gepost op: 2011/04/07, 12:05:27 »
Mag ik je toch de tip geven om met de commandline te leren werken :)? Stel je wilt in mappen kijken, dan doe je gewoon:
ls -hal /map/waar/ik/in/wil/kijken
die ken ik wel maar das nu juist wat ik onhandig vind.
(zoveel typwerk :rolleyes:)
Ik weet dat je perse een gui wilt, maar als je vaker dan 1x per dag iets wilt doen op een server dan is de commandoregel echt sneller.  Om minder te typen kun je aliasen aanmaken in ~/.bashrc. Ik heb daar bv in staan:
alias ll='ls -al --group-directories-first --color=auto'
alias la='ls -A --group-directories-first --color=auto'

function fnd {
        find . -iname "*${1}*" | more
}
function grp {
    egrep -ri  ''"${1}"'' . | more
}
Als ik in onderliggende mappen bestanden zoek met 'iets' in de naam dan doe ik
fnd iets
Als ik in onderliggende mappen de inhoud van alle bestanden wil doorzoeken op de term 'iets' dan doe ik
grp iets
Een ander middel om minder te typen is de app autojump. Dit is een soort 'cd' maar deze onthoudt waar je bent geweest. Als ik ooit 'cd /srv/http/public/eenmap/' heb getyped kan ik later vanuit elke map er direct naartoe door 'j eenmap'  te typen.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: gui op server
« Reactie #20 Gepost op: 2011/04/07, 13:41:38 »
Een ander middel om minder te typen is de app autojump. Dit is een soort 'cd' maar deze onthoudt waar je bent geweest. Als ik ooit 'cd /srv/http/public/eenmap/' heb getyped kan ik later vanuit elke map er direct naartoe door 'j eenmap'  te typen.
Handig tip!
Ik gebruik ook vaak CTRL+R om te zoeken naar een commando dat ik eerder heb gebruikt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: gui op server
« Reactie #21 Gepost op: 2011/04/07, 14:48:24 »
Een ander middel om minder te typen is de app autojump. Dit is een soort 'cd' maar deze onthoudt waar je bent geweest. Als ik ooit 'cd /srv/http/public/eenmap/' heb getyped kan ik later vanuit elke map er direct naartoe door 'j eenmap'  te typen.
Handig tip!
Ik gebruik ook vaak CTRL+R om te zoeken naar een commando dat ik eerder heb gebruikt.
Het voordeel  van autojump is dat deze ook werkt als via meerdere cd opdrachten naar een map bent gegaan. B.v. stel je hebt ooit gedaan:

cd /tmp/blabla
cd ../eenmap
Als je later eens naar /tmp/eenmap wilt gaan doe je
j eenm

Als je in meerdere mappen bent geweest met dezelfde naam kun je ze ook uit elkaar houden. Stel je hebt na het bovenstaande ook dit eens gedaan:
cd /etc
cd conf.d/eenmap

als je dan later naar /etc/conf.d/eenmap wilt, maar niet naar die andere 'eenmap' dan gebruik je b.v:
j eenmap con

Ik gebruik verder deze alias om mn commandohistorie te doorzoeken
function hist {
history | grep -i "${1}"
}
bv om alle commandos te vinden waar '/etc/' in voorkomt:
$ hist /etc/

740  sudo nano /etc/vimrc
803  sudo nano /etc/hosts
(...)
en dan om het eerste resultaat opnieuw uit te voeren:
!740
« Laatst bewerkt op: 2011/04/07, 15:03:48 door AptlyNamed »

Re: gui op server
« Reactie #22 Gepost op: 2011/04/09, 22:07:06 »
Beheer van mijn server doe ik via webmin, of via ssh. Zoeken van bestanden doe ik ook via ssh op een andere pc. Meestal laptop werkt allemaal prima. Daar heb je echt geen GUI voor nodig.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: gui op server
« Reactie #23 Gepost op: 2011/04/10, 22:10:14 »
Zelf heb ik ook de gui ook niet standaard aan staan op mijn server, maar ik kan me de vraag van de TS goed voorstellen.
Door via ssh sudo aptitude install xorg gnome-core te typen wordt een kale desktop geinstalleerd die niet automatisch opstart. Als je dus een monitor aan je server hangt kan je doormiddel van startx de desktop opstarten. Je kan het een en ander nog uitbreiden met b.v. sudo aptitude install synaptic
Je server start dus op zonder desktop. Als je via een andere pc met terminal ssh -X gebruikersnaam@ipadres van je pc inlog kan je vanuit het console ook onderdelen grafisch opstarten zoals bv. nautilus, mythtv-setup etc, maar ook system tools.
Als je op afstand een volledige desktop wilt opstarten zonder dat er op de server een desktop sessie is kan je ook via sudo aptitude install tightvncserver en daarna via het console tightvnc server opstarten met tightvncserver -nolisten tcp :1 vncserver opstarten op standaard poort 5901. Nu kan je een desktop sessie starten. Wil je dit weer uitschakelen uit veiligheidsoverwegingen dan doe je dit met tightvncserver -kill :1
Werkt bij mij super.
Shuttle SA76G2 - TBS6981 - Ubuntu Server 14.04 Mythbackend/Oscam, Asrock ion 330 Mythbuntu 14.04 frontend en meer.....

Re: gui op server
« Reactie #24 Gepost op: 2011/04/11, 15:46:20 »
Je zou ook vanuit een ssh -X-sessie kunnen kiezen voor gnome-session.