Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode  (gelezen 16710 keer)

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #75 Gepost op: 2011/05/19, 10:44:32 »
@h2o

Vreemd genoeg doet het volgende hier niets.

quote:
 Na de verse installatie het commando:
 Code:

 sudo dpkg-reconfigure fontconfig-config

 Dan Standaard veranderen in Autohinter. Dan op OK en dan de rest de standaardinstellingen laten staan.
 Wat je nu doet is je systeem toelaten om messcherpe lettertypes weer te geven.

Einde quote:

Met synaptic heb ik gekeken of het pakket geïnstalleerd is en dat is het geval.
Maar ik kom bij het uitvoeren van de commando gewoon op de prompt terecht, dit kwam bij eerdere versies van Ubuntu ook weleens voor. Nu is dit wel aan te passen naar het schijnt, maar dan wordt het een terminal verhaal en misschien is dat wat minder aantrekkelijk voor de beginnende blokkendoos-bouwer.

« Laatst bewerkt op: 2011/05/19, 11:16:42 door Theo1971 »
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #76 Gepost op: 2011/05/26, 00:56:05 »
Het XFCE verhaal is (eindelijk) afgerond, als er wat ontbreekt hoor ik het graag zodat ik het kan aanvullen.
Ik ben nu bezig met het fluxbox-verhaal.
Hopelijk verloopt dat wat voorspoediger...

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #77 Gepost op: 2011/05/26, 09:32:28 »
Het XFCE verhaal is (eindelijk) afgerond, als er wat ontbreekt hoor ik het graag zodat ik het kan aanvullen.
Ik ben nu bezig met het fluxbox-verhaal.
Hopelijk verloopt dat wat voorspoediger...

Ik heb het gezien. Er is nog wel het een en ander fijn te tunen, maar dat komt wel.
Of je met Fluxbox eerder klaar bent? Ik kan je wel het antwoord geven, maar praktijk is de beste leermeester. Succes hoor Theo.

Als je Fluxbox klaar hebt kun je het in ieder geval bijna 1 op 1 voor Openbox gebruiken. Dat scheelt elkaar niet zoveel.
Wat je in ieder geval moet doen is het shutdown -r en shutdown -h verhaal aan de praat krijgen.
Daarvoor moet je in het bestandje /etc/sudoers en /etc/group gaan duiken. Dat geldt voor zowel Openbox als Fluxbox.

Hier mijn /etc/group:
Citaat
root:x:0:
daemon:x:1:
bin:x:2:
sys:x:3:
adm:x:4:NAAM
tty:x:5:
disk:x:6:
lp:x:7:
mail:x:8:
news:x:9:
uucp:x:10:
man:x:12:
proxy:x:13:
kmem:x:15:
dialout:x:20:NAAM,gast
fax:x:21:NAAM
voice:x:22:
cdrom:x:24:NAAM,gast
floppy:x:25:NAAM,gast
tape:x:26:NAAM
sudo:x:27:NAAM
audio:x:29:NAAM,gast
dip:x:30:NAAM,gast
www-data:x:33:
backup:x:34:
operator:x:37:
list:x:38:
irc:x:39:
src:x:40:
gnats:x:41:
shadow:x:42:
utmp:x:43:
video:x:44:NAAM,gast
sasl:x:45:
plugdev:x:46:NAAM,gast
staff:x:50:
games:x:60:
users:x:100:NAAM
nogroup:x:65534:
libuuid:x:101:
crontab:x:102:
Debian-exim:x:103:
mlocate:x:104:
ssh:x:105:
avahi-autoipd:x:106:
messagebus:x:107:
bluetooth:x:108:NAAM
lpadmin:x:109:NAAM
ssl-cert:x:110:
netdev:x:111:NAAM,gast
NAAM:x:1000:
ntp:x:112:
fuse:x:113:NAAM
utempter:x:114:
gdm:x:115:
haldaemon:x:116:
powerdev:x:117:NAAM
scanner:x:118:saned,NAAM
saned:x:119:
vboxusers:x:120:NAAM
gast:x:1001:

Overal waar je NAAM tegen komt moet je de gebruikersnaam invullen.

Het bestandje /etc/sudoers (editten als root)

Citaat
# /etc/sudoers
#
# This file MUST be edited with the 'visudo' command as root.
#
# See the man page for details on how to write a sudoers file.
#

Defaults   env_reset

# Host alias specification

# User alias specification

    Cmnd_Alias   HALT = /sbin/shutdown /sbin/halt
    Cmnd_Alias   REBOOT = /sbin/reboot
    Cmnd_Alias   NET = /sbin/iwconfig, /sbin/ifconfig, /sbin/ifup, /sbin/ifdown
    Cmnd_Alias   TOOLS = /usr/bin/thunar, /usr/bin/menudualmonitor, /usr/bin/pcmanfm

# Cmnd alias specification

# User privilege specification
root   ALL=(ALL) ALL
NAAM   ALL=(ALL) ALL
NAAM   ALL=NOPASSWD: NET, TOOLS
NAAM ALL=(ALL) NOPASSWD:/sbin/shutdown
NAAM ALL=(ALL) NOPASSWD:/sbin/halt
NAAM ALL=(ALL) NOPASSWD:/sbin/reboot

# Uncomment to allow members of group sudo to not need a password
# (Note that later entries override this, so you might need to move
# it further down)
#%sudo ALL=NOPASSWD: ALL
%users ALL=NOPASSWD: /sbin halt
%users ALL=NOPASSWD: /sbin reboot

Ook hier geldt: Voor NAAM moet je de normale gebruikersnaam gebruiken.

Deze twee aanpassingen zijn essentieel voor het menu binnen Openbox en Fluxbox (en de meeste andere WM's).

Succes Theo
« Laatst bewerkt op: 2011/05/26, 10:01:09 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #78 Gepost op: 2011/05/26, 11:08:19 »

Ik heb het gezien. Er is nog wel het een en ander fijn te tunen, maar dat komt wel.
Of je met Fluxbox eerder klaar bent? Ik kan je wel het antwoord geven, maar praktijk is de beste leermeester. Succes hoor Theo.

Als je Fluxbox klaar hebt kun je het in ieder geval bijna 1 op 1 voor Openbox gebruiken. Dat scheelt elkaar niet zoveel.
Wat je in ieder geval moet doen is het shutdown -r en shutdown -h verhaal aan de praat krijgen.
Daarvoor moet je in het bestandje /etc/sudoers en /etc/group gaan duiken. Dat geldt voor zowel Openbox als Fluxbox.


Bedankt voor de informatie, dat neem ik ook zeker mee in het verhaal :)
Dat ik hoop dat het wat voorspoediger zal gaan heeft meer te maken met mijn gezondheid.
Dat er wat fijn te tunen is kan ook haast niet anders, praktisch alles is geschreven onder invloed van medicatie (tramadol een morfine-achtige en wat andere pijnstillers). Ik ben dus ook geen Compiz nodig, om speciale effecten te zien ;)

Openbox en fluxbox heb ik veel meer ervaring mee dan XFCE en weet wel dat daar veel meer voor nodig is dan XFCE, tenslotte zijn dat Window Managers en niets meer dan dat. Dus nu valt er meer te kiezen dus het zal wel een langere verhaal worden, waar gelukkig het één en ander voor beide opgaat. PekWM lijkt er trouwens ook op.

Op de achtergrond was ik al bezig om alle flarden te verwerken in een verhaal, en sommige dingen gaan best veel tijd in zitten. Om maar een voorbeeldje te noemen, PCmanFM geeft een gtk-error en dat is wel op te lossen door een bestand aan te passen of iets met lxappearance te doen. Maar laatstgenoemde komt na installatie niet in het fluxbox menu voor, dus deze moet je daar weer invoeren (als je geen andere panel wilt gebruiken). Kortom heel wat breiwerk :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Basic-NL

  • Lid
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #79 Gepost op: 2011/05/30, 10:27:46 »
Interessante site, heb 'm in mijn bookmarks gezet!
100% Linux sinds 07-2005, Nu: (PC) Xubuntu 22.04 LTS (Phone) Ubuntu Touch

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #80 Gepost op: 2011/05/30, 16:36:27 »
Interessante site, heb 'm in mijn bookmarks gezet!

Leuk om te horen :)
Overigens had ik bij een paar andere Window Managers ook al een start gemaakt, omdat het Fluxbox verhaal gedeeltelijk overeenkomt met OpenBox en PekWm.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #81 Gepost op: 2011/05/31, 10:24:47 »
Ook in de bookmarks !

Ik heb nu al een paar keer zo'n opzet gedaan, en het werkt prima !

Beterschap met je gezondheid Theo ! Kijk wel uit met die morfine = verslavend.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #82 Gepost op: 2011/05/31, 11:04:19 »
Ook in de bookmarks !

Ik heb nu al een paar keer zo'n opzet gedaan, en het werkt prima !

Beterschap met je gezondheid Theo ! Kijk wel uit met die morfine = verslavend.

Ik weet het, er kan ook gewenning ontstaan en dan werkt het niet meer.
Ook in dat geval is voorzichtigheid moeder van de porseleinkast :)

Eén ding is me wel duidelijk geworden er bestaan zoveel programma's dat ik waarschijnlijk nog maanden werk heb om echt alles er in te krijgen. Niet dat het wat geeft,, het houdt me van de straat.
Ik heb gisteren bijvoorbeeld een paar filemanagers op de software pagina gezet (5 stuks), maar er bestaan nog veel meer.
Wil ik op alle details ingaan, dan zou ik ongetwijfeld een paar dagen zoet zijn.
Ik probeer eerst alles er globaal op te zetten en later kan ik er dingen aan toevoegen.

Overigens mooi om te horen dat het prima werkt, dat is tenslotte de bedoeling :)

 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #83 Gepost op: 2011/06/02, 22:08:40 »
Misschien is dit trouwens nog iets om naar te kijken? Zeer lichtgewicht :)
http://zenix-os.net/

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #84 Gepost op: 2011/06/02, 22:25:18 »
Vistaus, mooie distro maar die is al bij Theo bekend, denk ik: http://forum.ubuntu-nl.org/andere-distributies/zenix-een-lichtgewicht-debian-6-based-distro/msg735780/#msg735780 .

Is verder niet erg, ideeën zijn welkom  ;)

Btw, Theo, ik zie nu pas dat je een complete site hierover hebt opgetuigd. M'n complimenten over de opzet en inhoud, het ziet er prima uit, en we vinden wel een manier om het e.e.a. op de wiki te krijgen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #85 Gepost op: 2011/06/03, 12:09:44 »
@Vistaus, het is een erg leuke distro ik heb hem hier snel bekeken in een virtual box. Standaard maakt het gebruik van de Cairo Composite Manager, een soort van Compiz voor Openbox (en wellicht andere window-managers). Ook gebruikt het Nitrogen voor de wallpapers, dit werkt net wat makkelijker dan bijvoorbeeld Feh. Nadeeltje (persoonlijk) is dat de standaard terminal ZSH is en geen bash. Ook was het Nederlands (ondanks opgave tijdens de installatie) ver te zoeken. Ik kon ook niets vinden met synaptic, maar daar zal wel een workaround voor te verzinnen zijn.

@asphyxia, ik heb de balen verstand van wiki's. Daar heb ik ook nog nooit naar gekeken. Als iemand dat wel heeft en het op een wiki kan plaatsen vind ik het prima.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Nieuwe opzet installeren met blokkendoosmethode
« Reactie #86 Gepost op: 2011/06/07, 16:44:07 »
Even ter info, een minimale Gnome pagina toegevoegd (overigens nog in bewerking).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint