Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkkaart configureren  (gelezen 1573 keer)

Offline antonhouw

  • Lid
netwerkkaart configureren
« Gepost op: 2010/02/10, 19:22:59 »
Hallo,

Ik heb Ubuntu 9.10 vanaf de cd geinstalleerd en ik wilde daarna via de network management het netwerkkaartje verder configureren, omdat ik liever geen DHCP gebruik.
Ik heb eth0 ingesteld overeenkomstig een windoswxp client, vrij ipadres, masker, gateway en bij de dns sever nogmaals de gateway en het adres van de provider (ziggo is 194.134.5.5), ik heb een smc wireless router, maar ik maak voor obuntu gebruik van utp, omdat dat systeem geen wireless netwerkaart heeft.
Op deze manier werkt echter internet niet, wel kan ik naar alle ander systemen pingen en naar de router, vergeet ik soms een instelling ?
Als ik nu in de router dhcp inschakel en ik verander de instelling van manual naar dhcp, dan werkt internet wel. Weet iemand wat ik bij manual nog meer moet instellen om een werkende internet verbinding te krijgen ?
Groet, Anton

Offline ruujan

  • Lid
Re: netwerkkaart configureren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/10, 22:54:34 »
In het bestand /var/lib/dhcp3/dhclient.lease kun je zien welke info er door de dhcp-server aangeleverd wordt. In jouw geval denk ik dat of de gateway of de dns niet goed staat.

Offline aruiter

  • Lid
Re: netwerkkaart configureren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/11, 10:17:38 »
Kun je eens de inhoud van het bestand /etc/network/interfaces geven?

Offline antonhouw

  • Lid
Re: netwerkkaart configureren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/11, 21:52:17 »
de inhoud van interfaces:
auto lo
iface lo inet loopback

Offline antonhouw

  • Lid
Re: netwerkkaart configureren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/13, 21:20:18 »
Nadat ik de dhcp op de router has ingeschakeld, kreeg ik daarvan een subnetmask /24, daarmee had ik dus wel intenet maar deed de printer het niet, daarvoor had ik /20 nodig als netwerkmask, ik kwam er daarbij ook achter dat een aanpassing in de netwerkverbinding van dhco naar manual niet zichtbaar was via ifconfig, daar bleven dezelfde waarden als van de dhcp, wel kon ik via ifocnfig eth0 de netwerkmask aanpassen, waardoor ik of internet has, of de prinetr kon gebruiken. Vervolgens kreeg ik om onduidelijke redenen een aantal updates en na een herstart was het probleem plots voorbij, ook via manual met netwerkmask /20 had ik internet toegang, de enige aanpasiing die ik onder netwerkverbinding gedan heb is onder kaber de mtu van automatisch op 567 bytes, omdat dat zo ook stond bij de dhcp instellineg, maar of dat er iets mee te meken heeft weet ik niet, in ieder geval beide reacties bedankt voor de tip.