Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!  (gelezen 6348 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Gepost op: 2007/09/26, 17:28:23 »
Beste mensen,

Als je in het verleden wel eens iets hebt bijgedragen aan de documentatie: bedankt voor je inspanning!

Schrik alleen niet wanneer je je bijdrage ineens niet meer terugvindt. We zijn bezig met een ingrijpende herziening van de hele documentatie. Daarom moeten we soms besluiten om bestaande bijdragen te verwijderen of te veranderen.

Hopelijk heb je hiervoor begrip.

Groet, Pjotr.

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/26, 17:38:48 »
ik heb begrip !

ben wel nieuwsgierig hoe het word dan

succes met wiki hacken

Offline Tecumseh

  • Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/26, 18:48:18 »
Is het mogelijk om de huidige documentatie op een subdeel te parkeren en dan over te zetten cq herindelen? Mocht er iets handigs bijzitten dan kan iedereen er alsnog bij.

Verder een prima plan om de documentatie gestructureerd en georganiseerd op te pakken!

Offline siegi

  • Lid
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/26, 18:57:41 »
Goed idee om eindelijk eens wat orde te scheppen. Er zijn verschillende dingen te vinden die op oude versies van ubuntu gericht waren.  Maar in de nieuwe ubuntu veel gemakkelijker gaan.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/26, 18:59:15 »
Momenteel verwijderen we alleen echt slechte pagina's, als het goed is mis je dus niks :)
Mocht het toch zo zijn dat we een pagina verwijderen waarvan jij vindt dat die wel nuttig is, dan horen we dat graag.

Offline siegi

  • Lid
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/26, 19:11:41 »
Ik stel voor dat voor een goede organisatie de todo lijst ook een beetje meer word gebruikt en aangepast.

Offline Sander50

  • Lid
    • http://www.somp.nl
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/26, 19:12:43 »
Zeker, zodra we klaar zijn met de eerste grote schoonmaakbeurt, zullen we ook wat aan het TODO-lijstje gaan doen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/01, 23:16:37 »
Citaat van: Johanvd
Momenteel verwijderen we alleen echt slechte pagina's, als het goed is mis je dus niks :)
Momenteel worden ook goede pagina's gewist :o

De tekst zie ik terug op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie en is daarna niet meer beschikbaar als wiki.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/01, 23:18:19 »
Citaat van: testcees
Momenteel worden ook goede pagina's gewist :o

De tekst zie ik terug op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie en is daarna niet meer beschikbaar als wiki.
Als een goede pagina wordt overgenomen in de officiële docu, dan blijft hij toch raadpleegbaar? En daar gaat het toch om? Wat is je probleem?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/02, 03:41:05 »
De plaatsing van de artikelen op de wiki is echt een drama :(
Veel artikelen staan onder NederlandstaligeDocumentatie, andere beginnen met Nl en weer andere zijn zomaar ergens anders geplaatst zonder een duidelijke naam.

We halen nu alles wat we op deze site plaatsen weg van de wiki. Hierdoor houden we een complete documentatie, die hopelijk duidelijker ingedeeld is zodat je alles makkelijker kan vinden. Later plaatsen we de documentatie waarschijnlijk weer op de wiki als "ontwerp" documentatie. Zie het als een soort wachtkamer waar de artikelen in wachten totdat ze opgenomen worden in de documentatie hier op de site. De wiki fungeert dan dus als een "beta" voor de officiële documentatie hier op de site.

We zijn druk bezig met de reorganisatie en het verbeteren van de documentatie. Voordat het helemaal af is kunnen artikelen per ongeluk verdwijnen of gewoon tijdelijk even niet zichtbaar zijn. Als je iets mist, of je ziet een fout in de documentatie, meld het dan hier in het documentatie gedeelte. Dan gaan we er wat aan doen :)

Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/02, 11:22:27 »
1 vraagje aan het docu-team, ik had op de wikipagina Software installeren indertijd een stukje bijgeschreven over het installeren met een tar.gz .
Waar is dit naartoe, of was het niet goed geschreven? Ik vind het spijtig dat het weg is, soms kan een tarball wel handig zijn :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/02, 11:47:29 »
Tarballs installeren is niet echt iets wat ik aan zou raden aan nieuwe gebruikers. (ook niet aan ervaren gebruikers)
Het is vaak ingewikkeld, foutgevoelig en je werkt compleet buiten de package manager om. Het liefst wil je niet compileren, maar gewoon een .deb bestand gebruiken of een repository toevoegen.
Dat wou ik als eerste even kwijt :)

Ten tweede was jouw stukje wel heel algemeen en bevatte het een aantal fouten. Als nieuwe gebruiker weet je dan nog steeds niet hoe je programma x of driver y moet compileren. Als ervaren gebruiker zal je ook vaak moeten googelen om het aan de praat te krijgen.

Ik ga er nog even naar kijken en overleggen met de rest van het docu-team of we het weer toevoegen. Met een aantal aanpassingen komt het misschien wel weer op de pagina te staan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/03, 22:15:14 »
Citaat van: Johanvd
de wiki is echt een drama
De wiki is een laagdrempelige manier om mee te werken aan het ontwerpen EN onderhouden van gemeenschappelijke documentatie. Iedereen in de ubuntu gemeenschap kan eenvoudig een bijdrage leveren. Dit heeft voordelen en nadelen.

De komst van een ubuntu documentatieteam voor meer coördinatie en onderhoud van de wiki is een noodzakelijke ontwikkeling. De keuze om de wiki te verbeteren door de tekst als documentatie te plaatsen in een website is duidelijk.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Aan iedereen die heeft bijgedragen aan de documentatie!
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/04, 02:12:51 »
Hoho, ik heb nooit gezegd dat de wiki een drama is. Ik zei:
Citaat
De plaatsing van de artikelen op de wiki is echt een drama
Ik bedoelde dus de locatie van de artikelen.
Dat en het ontbreken van een logische indeling en structuur maakten de documentatie onoverzichtelijk.

Overigens zijn er nog steeds plannen om de wiki te integreren in de documentatie. Dat er nu heel veel verdwijnt van de wiki komt omdat we aan het reorganiseren zijn. Aan de ene kant afbreken, en aan de andere kant opbouwen.