Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Raid-schijven worden niet herkend  (gelezen 2104 keer)

barben

  • Gast
Raid-schijven worden niet herkend
« Gepost op: 2009/08/02, 18:30:02 »
Hallo,

Ik heb een configuratietje staan van 2x1TB schijven en 1x6GB-schijf. (terra voor data, 6 gig voor OS)
Tot voor kort draaide er ubuntu server op zonder problemen.
Vandaag heb ik ubuntu desktop geinstalleerd op deze pc.
De 2 grote schijven had ik in raid 1 geplaatst.
Ubuntu desktop is geinstalleerd op de 6gig-schijf en werkt zonder problemen, maar mijn andere schijven vind ik niet meer terug.
In de terminal vind ik ze met commando's als dmraid wel, maar kan ze niet mounten.

Hetgene wat ik op het net vind is om een nieuwe installatie met lege schijven te plaatsen.

Hebben jullie een idee hoe ik beide schijven in raid kan mounten, zodat ik ze terug kan gebruiken?

gr,
Ben

Offline jan11000

  • Lid
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/02, 18:52:07 »
Dit installeren pysdm, en de hd verbinden met een map.
Hd's staan in de map media.

barben

  • Gast
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/12, 12:04:29 »
Hey,

Het programma vind mijn 2 schijven wel, maar wil niet mounten. Als ik 1 van beide schijven selecteer en mount klik krijg ik de melding "unknown filesystem type 'mdraid'"
Hoe mount ik beide schijven dan?

gr,
Ben

Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/12, 13:19:50 »
Je kan voor zover ik weet niet zomaar met een normale Ubuntu installatie cd Raid configureren.
Je moet hiervoor de Alternate cd gebruiken dan kan je tijdens het installeren het Raid gedeelte configureren.

Ook nog iets om rekening mee te houden ?
Wat voor Raid is het ?
Hardware matig of software matig ? eg Linux Raid.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

barben

  • Gast
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/12, 13:26:22 »
Terug ubuntu server opzetten dus? Het is softwarematige raid 1 (mirroring), ingesteld tijdens het installeren van ubuntu server.
Daarmee dacht ik dat het wel zou lukken om de 2 schijven te zien in de desktopversie...

Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/13, 11:51:43 »
Achteraf zit ik te denken ?

Toen alles netjes draaiden en jij ineens tot de beslissing kwam om de Desktop te installeren?
Waarom heb je toen niet gewoon alleen de opdracht gegeven om Gnome te installeren ?

Je hebt dan wel een desktop met server functie ( wat ik niet prettig vind) maja je was wel sneller klaar geweest!
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

barben

  • Gast
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/13, 11:59:02 »
Tjah, ik dacht er ook achteraf aan :P
Mja, kwas aan het prutsen om AFP geinstalleerd te krijgen, maar het lukte niet, dus wou ik eens het hele systeem herinstalleren om met een cleane installatie te kunnen werken.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/13, 14:56:11 »
kan je niets met de gparted cd [of roep ik nu heel iets stoms].

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/13, 15:20:33 »
Is mdadm wel geïnstalleerd?
Bestaat het bestand /proc/mdstat en wat staat er in?
Zie je je raid als je het commando sudo mdadm -D uitvoert?

En misschien wel belangrijker: hoe heb je de desktop versie geïnstalleerd? De live cd doet niks met raid, helaas. Je ziet dus alleen de losse schijven. Mogelijk heb je dus bij de installatie je raid gesloopt.
Bestaat je data nog wel? Dan is het mogelijk om er via mdadm weer een mirror van te maken. Maar daarvoor is meer informatie nodig.

Ik zou vooral eerst even de handleidingen lezen en Googlen voor oplossingen. Als je nu naar je schijven gaat schrijven verniel je misschien wel dingen die je anders had kunnen houden.

Documentatie: http://linux-raid.osdl.org/index.php/Main_Page

barben

  • Gast
Re: Raid-schijven worden niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/13, 15:34:04 »
Hey,
mdadm was geinstalleerd. Ik heb al wat opzoekingswerk gedaan via google, maar kwam niet veel soeps tegen.

Maar mijn installatie werkt inmiddels weer. Ik heb ubuntu server herinstalleerd en daar dan ubuntu desktop via apt-get opgezet. Al mijn data bestaat nog en is opnieuw bereikbaar :)

Toch bedankt voor de hulp!

Ben