Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandsysteem  (gelezen 2960 keer)

Bestandsysteem
« Gepost op: 2011/07/30, 10:31:01 »
Hallo allemaal,

Mijn HD is kapot gegaan, heb net een nieuwe gehaald met 500GB nu kan ik tijdens de installatie al partities maken. Alleen tijden de installatie word er gevraagd welke bestandssysteem ik wil gaan gebruiken.

Er staat een hele lijst. Mijn vraag is kan ik alles gebruiken? Ik zou als het mogelijk is, ook de hd via een windows machine willen en kunnen benaderen.
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline Tico

  • Lid
Re: Bestandsysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/30, 11:07:26 »
Voor benadering door een windows-machine zul je voor FAT32 of NTFS moeten kiezen voor je /home-map

Re: Bestandsysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/30, 11:45:00 »
Dank je wel..
Ubuntu ..... na veel problemen, wat zal het worden?

Offline Wout55

  • Lid
Re: Bestandsysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/30, 11:48:02 »
Ik zou ext4 voor Ubuntu nemen en NTFS voor gemeenschappelijk gebruik met Windows.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Bestandsysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/30, 12:10:32 »
Voor benadering door een windows-machine zul je voor FAT32 of NTFS moeten kiezen voor je /home-map
Dat zou ik niet als de oplossing zien. Bij FAT32 kan iedereen bij alle data. Onder Windows 95/98 was dat prima met FAT32, Internet was er maar net voor het publiek beschikbaar, maar tegenwoordig zou ik dat niet meer willen. Dat is iets voor een USB-stick maar niet voor een systeempartitie.

Als je een veilig en betrouwbaar Linux-systeem wilt, is de installatie van bijv. Ubuntu standaard in een ext4-partitie.
Onder ext4 worden de toegangrechten netjes verwerkt en kan "de boze buitenwereld" er niet bij als je een wachtwoord van meer dan 10 letters/cijfers. Voor veilige wachtwoorden zijn verschillende tips op bijv. de site van de Consumentenbond te vinden.

Om vanuit Windows en Linux wisselend toegang te hebben, zou ik een aparte "data"-partitie aanleggen. De link naar deze data kan je als "snelkoppeling" op je Windows/Linux-bureaubladen maken. Deze data-partitie kan dan met NTFS geformatteerd worden.

Waar je eerst over zou kunnen nadenken: wat wil ik met de pc/HD, welke Windows-versie wordt geinstalleerd?
Als daar veel gamen met Windows bijzit als doel, dan moet de grootte van het Windows gedeelte hierop voorbereid zijn.
Wil je heel veel videobewerkingen doen? Ook daarvoor zou je een aparte "video"-partitie kunnen aanleggen.
Verder moet je meteen over back-ups nadenken. Deze back-ups kunnen m.i. het beste met Linux worden uitgevoerd (die kan overal bij).

Je kan maar 4 primaire partities maken. Door Windows Vista/7 ben je al 2 kwijt (boot+systeem). Verder telt ook de extended partitie als een primaire partitie.

Voorbeeld:
1e partitie = boot-partitie Windows: die is er standaard vanaf Vista en Windows 7, maar ik ben geen expert
sda1, heeft geen driveletter, telt als 1e primaire partitie

2e partitie = Windows-systeempartitie:
met NTFS, sda2=c:\, telt als 2e primaire partitie 

3e partitie = extended-partitie, dat is een "container" waarin logische partities kunnen worden aangelegd
onder GParted als sda3 te zien, geen Windows-driveletter, telt als 3e primaire partitie

Hierachter komen alleen "logische" partities.
4e partitie = Linux-systeem
met ext4 sda5, geen Windows-driveletter, wordt niet gezien door Windows
Er is 10-20GB eigenlijk voldoende, maar je kan die ook 40GB groot maken. Hierdoor kan je proberen of je de Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu-desktop het prettigst vindt, bij het inloggen heb je de keuze hoe je je Ubuntu-systeem wilt gebruiken. Het installeren van 3 desktops op hetzelfde systeem heeft overigens ook nadelen. De upgrades duren langer omdat veel meer pakketten zijn geïnstalleerd.

5e partitie = SWAP (1-4GB, afhankelijk van je RAM en de manier waarop je de slaapstand wilt gebruiken)
met linux-swap, geen Windows-driveletter, wordt niet gezien door Windows

6e partitie = 1e data voor documenten en foto's
met NTFS, sda7=D:\

7e partitie = 2e data voor video's
met NTFS, sda7=E:\ (je kan die ook als V:\ laten weergeven

8e partitie = voor testen van nieuwe Linux-versies
met ext4, sda8, geen Windows-driveletter, wordt niet gezien door Windows

Hierachter kan je ook een back-up-structuur aanleggen. Maar het nadeel is, dat die op dezelfde HD staan. Veiliger is een externe HD. Maar een back-up-structuur op dezelfde HD is sneller voor "even iets herstellen".
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestandsysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/30, 13:08:52 »
Voor benadering door een windows-machine zul je voor FAT32 of NTFS moeten kiezen voor je /home-map
Fout advies. De /home directory is een systemdirectory, en die moet beslist geformateerd zijn in één van de vele bestandssystemen die linux permissies ondersteunen. Standaard wordt ext4 gebruikt.
Voor benadering door een windows-machine zul je voor FAT32 of NTFS moeten kiezen voor je /home-map
Dat zou ik niet als de oplossing zien. Bij FAT32 kan iedereen bij alle data. Onder Windows 95/98 was dat prima met FAT32, Internet was er maar net voor het publiek beschikbaar, maar tegenwoordig zou ik dat niet meer willen. Dat is iets voor een USB-stick maar niet voor een systeempartitie.
Daar komt bovenop, dat fat32 geen robuust bestandssysteem is, en gemakkelijk corrupt raakt. Voor je het weet, zijn de helft van je bestanden niet meer te openen.
Citaat
Om vanuit Windows en Linux wisselend toegang te hebben, zou ik een aparte "data"-partitie aanleggen. De link naar deze data kan je als "snelkoppeling" op je Windows/Linux-bureaubladen maken. Deze data-partitie kan dan met NTFS geformatteerd worden.
Concreet komt dat erop neer dat je je folders zoals "Documenten", "Muziek", "Downloads" vervangt door een symbolische link ("snelkoppeling") naar overeenkomstige directories op je Windows partities. Zo kan je zeer vanuit beide besturingssystemen met dezelfde data werken.

Citaat
Er is 10-20GB eigenlijk voldoende, maar je kan die ook 40GB groot maken. Hierdoor kan je proberen of je de Ubuntu, Kubuntu of Xubuntu-desktop het prettigst vindt,
Zelfs als je wat experimenteren is 10-15 GB genoeg: al je gebruikersdata komen immers op andere partities.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/30, 16:06:00 door heir4c »