Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.  (gelezen 6036 keer)

Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Gepost op: 2013/05/02, 15:44:47 »
Beste Mensen.Omdat  MicroSoftna 08-04-2014 stopt met veiligheids-updates voor Windows XP, bedacht ik mij. 
In dat geval stap ik liever over op Ubuntu.   
Dat kost mij niets en is dus veiliger voor mijn AOW/AIO-budget.
Ik zoek nu naar een nieuwe PC die Ubuntu of een andere Linux-variant bevat met Libre Office,Firefox,Thunderbird en Google-opties.
Ubuntu of Linux-bestingssystemen en de genoemde software kosten niets maar de PC is niet gratis.
Hiertoe zoek ik een adres waar ik die PC`s eerst eens rustig van dichtbij kan bekijken op bruikbaarheid en prijskaartje.
Ik vrees dat dit niet in Zoetermeer zal kunnen,maar ik kan mij uiteraard best vergissen,want ik weet niets van de ontwikkelingen op dit gebied van de laatste tijd en ik wacht graag op de mogelijke nadere info.
Wie kan mij die info geven en waar kan ik alles eerst even rustig bekijken?  Info-Linken zijn ook goed.   
Ik dank jullie voor de mogelijke reacties. Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Offline amazone

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/02, 16:19:12 »
Hallo!
Wat is MicroSoftna 08-04-2014? Het is nu 2013 overigens he? :)
Zoetermeer kan niet? Wat heeft die plaats te maken met Ubuntu ofzo?
In elke goede winkel zou je een live-cd mogen testen Anton.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/02, 19:05:42 »
Wanneer je computer nu probleemloos werkt met Windows-XP, en je hebt 1GB geheugen, dan kan je bijna altijd Ubuntu gewoon gebruiken i.p.v. Windows-XP.
Mocht je computer traag zijn met Ubuntu, dan kan ik je Xubuntu aanraden.
Op deze manier houdt je de AOW centen lekker allemaal in je zak :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/02, 22:17:30 »
Beste Amazone. Deze vraag van jou is wel logisch: "Wat is MicroSoftna 08-04-2014",want ik had een spatie vergeten.
Het moet n.l.zijn: "Wat is MicroSoft na 08-04-2014.want na die datum in 2014 krijgt Windows XP geen veiligheids-updates meer.
Geen veiligheids-updates geeft dan grote risico`s waarop ik echt niet zit te wachten,dus gaat Windows XP van mijn huidige PC af.
Tot die datum kan ik Windows XP nog blijven gebruiken maar dan is er wel restauratie nodig,want het werkt niet meer zo prettig.
Van dat restaureren en de partities van de Harddisk heb ik totaal geen verstand,want dat is voor mij veel te technisch.
Ik blijf er dus liever af,want volgend jaar gaat die XP er toch af met de Ubuntu 10.04,evenals mijn mappen en bestanden.
Dit jaar kijk ik wel uit naar de Ubuntu 12.04 op een nieuwe PC,want mijn PC is niet geschikt voor versie 12.04 volgens een Ingenieur die met pensioen is en hij heeft mijn huidige PC bekeken. dus mijn conclusie is nu om een nieuwe PC te kopen voor Ubuntu-gebruik.
Ik weet niet waar ik het kan kopen en eerst even bekijken,maar in Zoetermeer heb ik het nog niet kunnen vinden.
Wegens mijn medische mankementen is het te vermoeiend om naar andere plaatsen te reizen en daar een PC aan te schaffen.
Voor mij is het dan dichterbij in mijn woonplaats  veel makkelijker om een leverancier te zoeken.
Ik ben n.l.een slechthorend Schildklier en Hartpatiënt met lichte Astma en schiet soms door mijn knieën heen,wat lastig is bij het
ouder worden en hoop in Nov.a.s.74 jaar te worden,dus als ik de nieuwe PC  in Zoetermeer vind is dat makkelijker.
Het gaat mij dus niet om de Live-CD,maar om een nieuwe PC die geschikt is voor Ubuntu waarop ik ook CD`s/DVD`s kan gebruiken.
Van harte hoop ik je beter te hebben uitgelegd wat ik bedoel en ik groet je vriendelijk.  Anton Doove.

   
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/02, 22:38:08 »
Beste Ron.Lees maar wat ik schreef naar Amazone,want dan weet je wat ik ervaar en dat mijn Windows XP niet meer prettig werkt.
Ook gaat het inderdaad trager ondanks mijn pogingen met ruimen wat ik niet meer gebruik,waarbij ik ook de Ubuntu 10.04 nog niet kan
ruimen want ik weet niet hoe dat werkt i.v.m.de Partitie-verdeling van mijn HD,waarop Ubuntu 10.04 nu nog Dual Boot staat.
Ik kan m.i.nu beter een nieuwe PC aanschaffen met Ubuntu en daarop de bestanden van mijn huidige PC overplaatsen.
Dat is nu mijn voorlopige planning,maar die is wel flexibel,want ik weet dat constant ergens aan vasthouden niet altijd goed is.
Je reacties zijn van harte welkom en ik wacht er graag op.  Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/03, 08:04:02 »
Hoi,
Ik zou zeggen alle bestanden veilig opslaan, cd met Ubuntu 12.04 erin en alles gaat haast vanzelf.
Zoals Ron al aangaf als er XP op kan gaat Ubuntu zeker.
Als de cd opgestart is regelt Ubuntu alles voor je, alleen bij schijfindeling kies je voor {iets anders}
Je verwijdert alles parcipaties en maakt er 3 nieuwe voor aan.
ext 4    /              5Gb
ext 4    /home    rest van de Gb
swap    1 Gb
kom je er niet uit start je opnieuw en schrijf je alleen XP over en laat je Ubuntu alles doen.
Als je een nieuwe PC koopt staat er meestal ook windows op en ben je ook klaar.
En dat kun je altijd nog doen.
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline aartje

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/03, 08:11:19 »
Niet om het één of het ander. Het is natuurlijk heel fijn dat er weer een
nieuwe Ubuntu-gebruiker in aantocht is. Maar..., ik hoop dat je beseft dat
om Ubuntu te installeren er toch wel een grote instap gemaakt moet worden.
Je moet je veel nieuwe dingen eigen maken en nieuwe begrippen leren kennen.

Wat mij het verstandigst lijkt is om eens te proberen beschrijven hoe je oude
computer is samengesteld.
Dwz processor-type, hoeveelheid geheugen, grafische kaart, disk(en)indeling etc.etc.
Kortom zoveel mogelijk gegevens van je oude computer. Als je oude computer
nog voldoet (en dat is al gauw!!) dan zou je eens kunnen overwegen om daar
eerst eens een Ubuntu-versie op proberen te installeren in dualboot-mode,
zodat je WindowsXP ook nog kan gebruiken.
Zo te lezen begrijp ik dat je een kennis hebt die al het één en ander van Ubuntu
weet. Die zou ik dan in ieder geval proberen in te schakelen om er bij te zijn
bij de eerste installatie van Ubuntu. Je hebt dan in ieder geval een eerste
indruk van Ubuntu.

Bedenk verder dat je het niet voor de uitsparing van geld zou moeten doen.
Een windowslicentie op een nieuwe computer kost hoogstens maar een
paar tientjes. Maar als je een rotsvast en veilig systeem wilt hebben met
heel veel gratis software dan kan je Ubuntu proberen natuurlijk en er ook
nog een leuke hobby aan overhouden.

PS. 5 GB is te klein voor een root-partitie. Dat raakt al gauw vol en het is
lastig om achteraf je root-partitie te moeten vergroten. Minimaal 10 GB
lijkt me handiger.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/03, 08:19:10 door aartje »

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/03, 08:34:05 »
Dag Anton,
Wat Ron en plankgas zeggen is wellicht de beste oplossing:
- als de PC WindowsXP aan kan, dan moet het zeker mogelijk zijn om Ubuntu of een Ubuntu-variant als Xubuntu soepel te draaien.
- om te ontdekken of de PC geschikt is om Ubuntu te installeren probeer eens een live-cd (dan verandert er nog niets aan de PC, maar start Ubuntu op via de CDrom. Dit gaat dan wel langzaam, maar is een goede methode om te ontdekken of alle hardware naar behoren werkt (en welke Ubuntu-variant u het prettigst vindt).   

Maar ik begrijp dat Ubuntu 10.04 er al op staat in dual boot?
Hoe goed draait die eigenlijk?

Offline aartje

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/03, 09:39:07 »
En als 10.04 er al op draait kan je natuurlijk ook een upgrade naar 12.04 doen.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/03, 10:55:10 »
Even een kleine opmerking:
Anton is niet één van de jongsten en heeft ook niet veel ervaring en kennis, om mogelijke problemen op te lossen.
Zou het niet beter zijn, wanneer één van de (ervaren) leden bij Anton langsgaat, om e.e.a. te bekijken en dan gewapend met b.v. 2 CD's (Ubuntu en Xubuntu) eens te bekijken hoe het optimaal kan gaan werken?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/03, 11:35:56 »
@aartje: Ik weet niet wanneer jij voor het laatst je verdiept hebt in Windows-licenties maar momenteel betaal je 85 euro bij de aanschaf van een nieuwe PC (wat natuurlijk al in de prijs inbegrepen zit) voor een licentie. Dat is wel even iets meer dan "een paar tientjes".

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/03, 13:33:57 »
Beste Mensen. Ik ben heel blij met jullie reacties,want daarop kan ik gerichte antwoorden geven,voor zover mij dat lukt =D
Zoals ik al eerder bekend maakte vertelde die ingenieur mij al dat mijn PC niet geschikt is om er Ubuntu 12.04 op te zetten.
Bovendien gaat de windows xp er volgend jaar na 8 april er af omdat Microsoft dan stopt met de beveiligings-updates.
Zonder die beveiliging is het niet verstandig om met Windows XP door te gaan,want dat risico kan en mag ik niet nemen.
Tot april 2014 blijft de Windows XP nog op mijn PC staan met Ubuntu 10.04 als Dual Boot,ook al werkt dat niet meer zo prettig en trager.
De Ingenieur had het al over de mogelijke restauratie voor de ruimte-indeling middels Partitie-wijzigingen,maar ik vraag mijzelf
wel af of dat nog zin heeft tot april 2014,want dan is die restauratie wel van korte duur.
Hopelijk heb ik beter toegelicht wat nu mijn conlusie is en dus eerder kies voor een nieuwe PC waarop alleen Ubuntu 12.04 zit.
Mijn AOW/AIO-budget staat geen koop toe van een nieuwe Windows-versie en het is daar ook niet voor bedoeld. Dat hoeft ook niet.
Niet voor niets kies ik voor Ubuntu 12.04 omdat die niets kost,terwijl ik er zowat hetzelfde mee kan doen als met Windows.
Uiteraard zal het wel anders werken,maar met Windows was het ook leren om te weten wat er mogelijk was.
Ook met Ubuntu 12.04 zal ik leren hoe alles werkt,maar dan wil ik wel weten waar ik een nieuwe PC kan kopen waarop alleen
die Ubuntu zit zonder Windows als dat mogelijk is,want dat weet ik niet.
Twee besturingssystemen op 1 PC vind ik heel verwarrend werken,dus dat wil ik niet meer,want ik ervaar dat als onhandig.
Die verwarring van mij treedt nu al op met Windows XP en Ubuntu 10.04 als Dual Boot,dus ik heb spijt van deze combinatie.
Ik wil er graag vanaf,waarna ik dus nu een PC zoek met uitsluitend Ubuntu 12.04 of een nieuwe versie.
Jullie reacties zijn van harte welkom en ik verneem graag een melding als er reacties van jullie zijn. Ik groet jullie vriendelijk.

                                                                                                    Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/03, 13:37:13 »
Misschien kan markba van De Vrije PC u helpen (die hier ook op het forum zit)? U heeft dan niet helemaal een nieuwe PC maar wel een mooie PC die hij speciaal uitrust met Ubuntu waardoor u verzekerd bent van dat het goed werkt :)

Trouwens, 12.04 hoeft u niet aan te wennen want tegen de tijd dat u stopt met XP is 14.04 al nagenoeg uit met eveens 5 jaar ondersteuning ;)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/03, 14:42:32 »
Misschien kan markba van De Vrije PC u helpen (die hier ook op het forum zit)? U heeft dan niet helemaal een nieuwe PC maar wel een mooie PC die hij speciaal uitrust met Ubuntu waardoor u verzekerd bent van dat het goed werkt :)
Op zich zijn er wel mogelijkheden denk ik. Donatie-PC's zijn bestemd voor mensen die het niet zo breed hebben en het het is helemaal mooi als ze (al) een voorkeur voor Ubuntu hebben.

Indien gewenst kan de TS (Anton) via onderstaande pagina contact opnemen om te kijken of het praktisch realiseerbaar is en om verdere details af te stemmen.
http://devrijepc.nl/contact

Wel blijft de vraag waarom er in de openingspost geconcludeerd wordt door de 'ingenieur' dat Ubuntu er niet op zou kunnen draaien, en dat terwijl er naar ik begrijp nu al 10.04 op draait? Indien het wel mogelijk is om een recente versie van Ubuntu (of afgeleide) te draaien, dan is dan de optie van Ron misschien ook wel wat, maar ook dat moet praktisch realiseerbaar zijn.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/03, 15:04:07 »
Mocht 10.04 probleemloos draaien op die PC, zou ik zeker Mint opteren met de Mate-desktop; geen ongewoon hoge hardware-vereisten en een heel goed geforkte Gnome 2 die erop kan draaien. Het is dan geen 'pure' Ubuntu, maar het is een heel goede afgeleide ervan.
Dus Anton, veel keuzes en heel veel mogelijkheden die je allemaal kan uitproberen vanuit de CD.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/03, 15:29:07 »
Beste Ron en Vistaus. Ik weet niet of er vanuit dit forum iemand in mijn PC mag kijken met het Programmatje "Teamviewer".
Dan kan men eerst kijken hoe het bij mij er uit ziet in mijn PC,waardoor men weet wat er tot april 2014 kan worden verbeterd.
In dit geval is die verbetering wel van tijdelijke aard,waarvan ik niet zeker weet of dat nog de moeite waard is.
Hierbij vermeld ik nog dat de 2 stationlades het helemaal niet doen.   
Ik kan  hierdoor geen backups op de CD/DVD plaatsen.
Uiteraard is dat een tijdelijke noodmaatregel,waarvan ik dus helaas geen gebruik kan maken en eventuele reparatie is vrij prijzig.
Ik weet ook niet of die reparatie-kosten nog de moeite waard zal zijn na 7 gebruiks-jaren. 
Die PC liet ik destijds bouwen naar mijn wens.
Er zit dus niets op wat ik toch nooit zou gebruiken omdat ik er geen interesse voor heb en dat scheelt wel in de prijs.
Nu zou Markba wellicht kunnen reageren als hij dit leest en mij wil mailen over het gebruik van Teamviewer om daarmee eerst te kijken,waardoor hij  meer aan de weet komt,maar zelf twijfel ik er aan of het nodig is om te wachten tot april 2014.
Kosten maken voor tijdelijk gebruik lijkt mij niet verstandig,want het gaat er volgend jaar toch weer af.
Naar mijn idee is het wellicht wel handiger om Markba van de Vrije PC te raadplegen over wat hij kan aanbieden.
Ik wacht dus graag op zijn reactie en ik dank Ron met Vistaus voor de waardevolle reacties. Ik groet jullie vriendelijk.

                                                                            Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/03, 16:23:52 »
Lijkt mij sterk dat erg geen 12.04 op kan!
Ik heb hier een oud beestje staan van rond de eeuwwisseling, 40Gb ,64 iets videokaart, 515 werkgeheugen, 1200 kloksnelheid.
en daar draait 12.04 ook op!
De vorige antieke computer kon helemaal geen linux op maar dat kwam door de VIA-processor die daar op zat.
Op uw pc staat XP en Ubuntu 10.04.
Ik zeg start de PC op met cd 12.04 erin druk even een paar tellen op [esc] en kies de cd/dvd-speler om op te starten.
en kies daarna om uit te proberen dan weet je het gelijk.
maar lijkt mij sterk dat er geen Ubuntu 12.04 op kan.
Maar Xubuntu 12.04 kan er zeker op!
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Ramana

  • Lid
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/03, 16:48:17 »
Anton,

Is er iets meer te zeggen over de PC? Hoe oud is de PC 7 jaar lees ik, processor? geheugen? Hoe groot is de harde schijf?
Dit programma kan misschien (ken het zelf niet) deze informatie geven: http://download.chip.eu/nl/CPU-Z_787564.html
(of weet iemand een website die de PC kan analyseren?)

Als 10.04  en XP er op draaien lijkt het me sterk dat het met 12.04 niet wil lukken. Wat meer informatie over de PC kan helpen om te kijken of nog er iets moois van te maken valt. Een CD-drive is te vervangen (niet duur) en misschien is USB installatie mogelijk.  Of met een leen externe CD-drive (ook om de back-ups te maken).

Citaat: 'De Ingenieur had het al over de mogelijke restauratie voor de ruimte-indeling middels Partitie-wijzigingen,maar ik vraag mijzelf wel af of dat nog zin heeft tot april 2014,want dan is die restauratie wel van korte duur.. Is geen probleem. De harde schijf is makkelijk optimaal in te delen.

Als de PC nog de moeite waard is 'om op te lappen' wil ik wel eens kijken of het mogelijk is om eens langs te komen (dicht bij NS-station?)

 

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/03, 18:55:47 »
Beste Ramana. Ik zal eens kijken in het Configuratie-scherm naar die gegevens en het jou bekend maken via het Forum.
Nu ga ik even kijken en kom er straks op terug.  Vriendelijke groeten van Anton Doove.
Anton Doove

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/03, 20:09:02 »
Mocht 10.04 probleemloos draaien op die PC, zou ik zeker Mint opteren met de Mate-desktop; geen ongewoon hoge hardware-vereisten en een heel goed geforkte Gnome 2 die erop kan draaien. Het is dan geen 'pure' Ubuntu, maar het is een heel goede afgeleide ervan.
Dus Anton, veel keuzes en heel veel mogelijkheden die je allemaal kan uitproberen vanuit de CD.

Uhm, Ubuntu 13.04 heeft ook geen ongewone hardwarevereisten meer en tegen de tijd dat Anton op Ubuntu overgaat is 14.04 er al die dus eveneens geen ongewone hardwarevereisten heeft want ze zijn ook met 13.10 al bezig met optimaliseren nadat 13.04 al veel meer geoptimaliseerd is.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/03, 20:56:35 »
Beste Ramana. Mijn harddisk bestaat uit 4 partities,waarvan er 1 is gebruikt voor Ubuntu 10.04.   
In totaal kom ik uit op 147,1 GB,maar volgens Ubuntu 10.04 blijkt het in werkelijkheid 160 GB te zijn.
Het verschil wordt dus voor wat anders gebruikt,al weet ik niet meer waarvoor.
Met Teamviewer kun jij of een ander in mijn PC kijken en een analyse maken,maar over de Processor en het Geheugen heb ik een bijlage
meegestuurd met dit bericht,want dat vermeld die gegevens en volgens de gegevens in Ubuntu is mijn HD 160 GB groot.
Als er interesse voor bestaat om met Teamviewer te kijken,verneem ik dat graag,want dan mail ik daartoe een code.
Zonder die code is het niet mogelijk om een sessie te openen,maar dat zal vanavond niet meer gebeuren,denk ik zo.
Morgenochtend ben ik enige uren niet thuis,maar morgenmiddag zou het kunnen zodra iemand interesse heeft.
Graag verneem ik hierover de reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
Anton Doove

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/03, 21:08:59 »
Processor en het Geheugen heb ik een bijlage meegestuurd met dit bericht
Een 2.8 GHz processor en 1GHz geheugen ?
Houd jij je geld maar in je zak, mijn werk PC (10 jaar oud) is maar 1GHz met 1GB geheugen, jij bent 2,8x zo snel !
Op mijn werk PC werkt Xubuntu al een speer, in vele opzichten sneller dan de nieuwe PC van de buren met Windows-7 !
Wanneer je hardware met Ubuntu 10.04 goed werkt, dan zie ik geen probleem.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/03, 21:11:37 »
een geheugenkaartje er bij en je hebt er nog jaren plezier van.
er kan zelfs 13.04 gemakkelijk op draaien. :rolleyes:
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/03, 21:11:47 »
Ubuntu zal daar spannend op worden, ik heb het zelf een keer geprobeerd, maar 1GB is erg weinig. Xubuntu daarentegen zou daar zonder al te veel gedoe goed op moeten kunnen draaien :)

Re: Vraag om nadere info over Ubuntu of andere Linux-variant.
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/03, 21:26:08 »
Ubuntu zal daar spannend op worden, ik heb het zelf een keer geprobeerd, maar 1GB is erg weinig. Xubuntu daarentegen zou daar zonder al te veel gedoe goed op moeten kunnen draaien :)

Ubuntu 13.04 draait prima met 1 GB of anders 12.04 met Unity 2D. Het kan dus wel :) En tegen 14.04 wanneer Anton over gaat is er wellicht nog meer optimaliseerwerk gedaan.