Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Xubuntu installatie lukt niet  (gelezen 1442 keer)

[opgelost] Xubuntu installatie lukt niet
« Gepost op: 2011/09/06, 13:28:18 »
Ik heb een oude laptop (AMD Athlon 2600+ met 1Gb geheugen) waar nu Ubuntu 11.04 op draait, maar waar ik graag Xubuntu op zou willen zetten. Ik heb de iso gedownload, op CD-Rom gebrand en de md5sum check gedaan (die klopt).
In de BIOS van mijn laptop staat ingesteld dat hij eerst van de DVD-Rom opstart en dan vanaf de harde schijf, maar om een of andere reden pakt hij 'm niet. Als de CD-Rom in de speler zit, zie ik wel aan het lampje dat ie de schijf even leest, maar dan start ie toch weer gewoon in Ubuntu en niet in het Xubuntu installatie-menu.

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 21:24:56 door cothedo »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/06, 15:33:05 »
Mogelijk verkeerd gebrand, of heb je de 11.10 versie genomen, daar zitten nog wel eens fouten in.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/06, 16:45:40 »
CD branden in de laagste versnelling, laagst mogelijk snelheid.

Beter is zet de ISO op een USB stick makelijk en sneller
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/06, 17:01:16 »
Bedankt voor de vlotte antwoorden. Ik hab de Cd gebrand met Gnome Baker en die stond al in de laagste stand. Zoals ik al zei, had ik ook de md5sum check gedaan en die was goed.
Ik had ook al een USB stick geprobeerd, maar dat lukte ook niet. Ik zag ook niet duidelijk in de BIOS hoe ik dat kon instellen, dat ie vanaf de USB stick zou booten.

Ik zag op de site van Xubuntu dat je het vanuit Ubuntu ook met Synaptic kon installeren, dus dat gedaan. Dat werkte goed, dus via een omweg is het wel gelukt. Ik vind Xubuntu niet sneller dan Ubuntu, tot nu toe (want daar ging het allemaal om), maar wel een stuk mooier qua vormgeving.

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/06, 17:08:34 »
Echt veel sneller is hij ook niet maar wel systeem vriendelijker als bv Ubuntu met Unity of Gnome3 Shell.
Maar dat merk je pas als je hem aan het opjagen bent. :D
Als u onderstaande doet gaat hij nog iets rapper. :)

Standaard heeft Ubuntu helaas een te grote neiging om gebruik te gaan maken van de swap (het virtuele geheugen op de harde schijf).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
Controleer allereerst de huidige swapneiging van uw Ubuntu:
Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster:
Tik in (kopieer en plak):

cat /proc/sys/vm/swappiness

Druk op Enter. Waarschijnlijk staat de swapneiging op  60 ,voor normaal thuisgebruik is het veel te hoog.
Verlaag de swapneiging daarom als volgt:
Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminalvenster
Kopieer en plak.

gksudo gedit /etc/sysctl.conf

Druk op Enter.
Nu start kladblokje Gedit met een bepaald tekstbestand.
Voeg helemaal onderaan in dat tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):

#
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10


Sla het tekstbestand op en verlaat het kladblokje Gedit.
Herstart Uw Computer: En klaar is kees nu staat hij op 10.
Een werkbare huisregel is b.v  1 GB of meer Ram = 10.
Minder als 1 GB Ram = 1.
Ik heb hem dus op  10  staan.
Bron/Tip:Pjotr.



Deze heb ik op 10 sec gezet ,hij staat normaal dacht ik op 750 ms.
Alle beetjes helpen. :)

Was vergeten te zeggen dat ik Gedit gebruik in Xuby ,maar ik zie opgelost dus het zal wel goed zijn. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/09/06, 22:03:13 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

[opgelost] Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/06, 18:15:28 »
@Wanda Bedankt voor de tips. Hij lijkt nu inderdaad sneller.

Blijft de vraag waarom het niet wilde lukken met de Cd en USB stick. Voorlopig laat ik het maar zo.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: [opgelost] Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/06, 22:06:52 »
Ik brand mijn cd's met Brasero en dat gaat bij mij probleem loos.
Kan als je wilt een cd'tje branden voor je met Xubuntu. Stuur mij dan even een pb'tje dan zorg ik dat ik er 1 voor je heb.

Persoonlijk vind ik als je Ubuntu ombouwt naar Xubuntu, dat je een hoop Gnome dingen mee krijgt van Ubuntu zelf.
Ik vind het beter draaien zonder al die dingen.
Tevens mis je een aantal dingen die Xubuntu heeft die Xubuntu iets extra's geeft, maar dat is persoonlijk.

 
« Laatst bewerkt op: 2011/09/06, 22:09:01 door emiel1976 »

Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/06, 23:57:42 »
Ik brand mijn cd's met Brasero en dat gaat bij mij probleem loos.
Kan als je wilt een cd'tje branden voor je met Xubuntu. Stuur mij dan even een pb'tje dan zorg ik dat ik er 1 voor je heb.

Persoonlijk vind ik als je Ubuntu ombouwt naar Xubuntu, dat je een hoop Gnome dingen mee krijgt van Ubuntu zelf.
Ik vind het beter draaien zonder al die dingen.
Tevens mis je een aantal dingen die Xubuntu heeft die Xubuntu iets extra's geeft, maar dat is persoonlijk.

Bedankt voor het aanbod. Volgens mij had Ron eerder in dit draadje gelijk, het is waarschijnlijk verkeerd gebrand, want de Cd Rom werkte ook niet op een andere computer. Ik ga het nog  met Brasero proberen. Bij GnomeBaker kon ik alleen een data Cd branden, maar bij Brasero had je een optie om een schijfimage te branden, ik denk dat ik die moet hebben.
Ik zou ook liever een nieuwe installatie van Xubuntu doen i.p.v. zoals het nu is (omgebouwd van Ubuntu).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/07, 02:14:59 »
Ja je moet hem als image branden anders werkt het niet.
Brasero heeft die optie en ik heb er nooit problemen mee gehad.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/07, 09:37:05 »
Een tip: blader door de hardeschijf naar de .ISO file, rechts klikken en kies voor "openen met".
Hier kies je dan voor Brasero, en de rest kan niet moeilijk zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: [opgelost] Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/07, 21:28:46 »
Vandaag met Brasero de Xubuntu Cd gebrand en de installatie ging perfect. Ik heb het swapgeheugen nog aangepast en alles werkt nu naar behoren.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/07, 22:19:06 door cothedo »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [opgelost] Xubuntu installatie lukt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/07, 23:42:45 »
Mooi, dan weten we wat er fout ging en jij bent geholpen !
Bedankt voor het melden.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.