Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte  (gelezen 1386 keer)

Offline mhweb

  • Lid
(OPGELOST)Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Gepost op: 2011/09/20, 07:44:27 »
Sinds eergisteren krijg ik als Ubuntu net opgestart is een kader met volgende tekst:
Het volume hoofdmap van het bestandssysteem heeft nog maar 285.5 MB schijfruimte meer over....  u kunt.....
In eerste instantie heb ik dus een van de keuzes gemaakt, nl prullenbak legen. maar dat kader blijft terugkomen.

Ik heb dan nog een groot aantal bestanden, ( oude mails etc...) verwijderd, en al de gedownloade dingen die nog in de map downloads zaten maar die ik niet meer nodig heb.

Nu blijft dit kader nog steeds te verschijnen... hoe kom ik hier van af.. is irritant en ik heb toch veel extra ruimte vrijgemaakt... er lijkt dus iets mis..
« Laatst bewerkt op: 2011/09/26, 16:40:46 door mhweb »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/20, 12:38:20 »
Gebruik je een aparte home partitie ?
De bestanden die je hebt opgeruimd staan alle in de homemap.
De melding gaat over de map bestandssysteem als ik het goed begrijp.

- Roc

Offline mhweb

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/20, 13:39:00 »
Als ik bij schijfbeheer ga kijken, zie ik een 43 GB ntfs partitie met OS install.
11 GB ext 3
105 GB fat32 en 1.1 GB wisselgeheugen.

Ik heb hier een dual boot, maar gebruik windows alleen als ik even niet anders kan.
Die fat 32 is het deel van mijn schijf waar ik al mijn bewaarde bestanden op heb staan. ( en waar ik niks heb verwijderd)
Ik veronderstel dat die 11 GB ext 3 mijn home zou moeten. ( waar ik volgens hierboven staat, wel bestanden heb verwijderd)
Maar als ik via lokaties-computer kies.. zie ik mijn 105 GB bestandssysteem, mijn cd station, en een bestandssysteem. Als ik dat aanklik, zie ik mappen als: 
bin - boot - cd rom - windows - tmp- usr - mnt - lib - etc......

Als ik me niet vergis staat mijn home dus niet afzonderlijk. ( wat eigelijk wel de bedoeling is geweest- dat die op die 11 GB ext3 zou staan)


Maar wat kan ik dan verwijderen in het bestandssysteem zelf en hoe... om van die meldingen af te geraken.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 15:05:02 »
Als ik lees dat je bestandssysteem 105 Gb heeft, dan snap ik de melding niet  ???
Deze kan niet zo vol staan met programma's en als deze samen met de homemap op die 105 Gb staat, moet er gezien de opruiming meer ruimte zijn vrijgekomen.
Misschien dat iemand anders hier een anwoord op heeft...?

- Roc

Offline Bloom

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/20, 15:11:10 »
Ik krijg de indruk dat je hoofdmap (/) ergens anders staat dan waar je zou denken.
Kun je eens de inhoud van /etc/mtab hier publiceren?
Alsook de inhoud van
df -hin een terminalvenster?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/25, 14:22:10 »
Open eens een terminal, geef volgende commando's in en post de output hier:
sudo fdisk -l
mount
df -h
Dan zal er geen giswerk meer nodig zijn om te zien hoe jou configuratie is.

Als je /home op de systeempartitie staat, dan blijven bestanden die je wist, ook op die systeempartitie staan. Die verdwijnen als je de trash ledigt.

Als je systeempartitie beperkt wordt in ruimte, dan kan het paradoxaal genoeg gebeuren dat je partitie volloopt door een groot aantal foutmeldingen die in de logs worden weggeschreven. Om de logs eens (op een veilige manier) te wissen, doe je, in een terminal het volgende:

sudo rm -v /var/log/syslog /var/log/daemon.log
sudo /usr/sbin/logrotate -f /etc/logrotate.d/rsyslog

Terzijde: het is een bijzonder slecht idee er een zeer grote partitie, 105 GB, in fat32 op na te houden. fat32 is een zeer kwetsbaar bestandssysteem, dat vlug zeer erg beschadigd kan raken. Aangezien je ook Windows op dei computer hebt, zet je die partitie best om naar ntfs.

Offline mhweb

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/26, 07:39:35 »
Die Fat32 partitie had ik aangemaakt omdat ik dacht dat Ubuntu een NTFS niet zou kunnen lezen.

Overigens, probleempje met foutmelding is van de baan. De map Downloads bevatte een onlangs gedownloadde nieuwe ubutuntu versie, die ik op cd heb gebrand. Ik heb die daar verwijderd en sindsdien geen foutmeldingen meer.

Sorry was vergeten dit te posten op het forum.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Volume hoofdmap heeft te weinig ruimte
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/26, 15:22:33 »
Vervang je Downloads folder door een symbolische link naar een folder op de grote harde schijf: dan komen alle downloads daarop terecht en heb je dit risico niet meer.