Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unity  (gelezen 15703 keer)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Unity
« Reactie #50 Gepost op: 2011/05/02, 11:15:26 »
(niet belangrijk)
« Laatst bewerkt op: 2011/05/02, 11:18:08 door Xarvaz »

Re: Unity
« Reactie #51 Gepost op: 2011/05/02, 11:31:36 »
@Emiel: XD
Ja, dat begrijp ik ook wel. Maar als Gandyman nu eens zou lezen dat ik ook andere omgevingen gebruik en nog duidelijker: dat ik mensen in Software&Configuratie help met UNITY. Zou het toch fijn vinden als men niet zo selectief zou lezen.

@Xarvaz: We zitten dus in hetzelfde schuitje op het moment :(

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #52 Gepost op: 2011/05/02, 12:09:20 »
Het probleem met tekst is, is dat je de emotie mist.
Je ziet niet hoe iemand het bedoelt heeft waardoor een opmerking harder aan kan komen dan bedoelt, als het al bedoelt is om iemand te kwetsen.

Altijd lastig op een forum, e-mail, chat box, sms en dergelijke.
Veel ruzies ontstaan uit misverstanden met dit soort dingen.




DarkEra

  • Gast
Re: Unity
« Reactie #53 Gepost op: 2011/05/02, 12:15:40 »
emiel1976,

Mee eens en het is iets wat we hier al vaker besproken hebben door de jaren heen. Veel misverstanden ontstaan omdat we de emotie missen. We pikken dingen soms verkeerd op die niet verkeerd bedoeld zijn, meestal is dat een reflectie van ons innerlijke hoe we zelf in elkaar steken, ons voelen erbij, volgens mij.

Als men zich "slecht" voelt gaat men bij sommige posts ervan uit dat ze negatief bedoelt zijn terwijl dat soms geheel niet zo is.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #54 Gepost op: 2011/05/02, 15:00:33 »
Jongens, niet zo bekvechten hoor. Ik dacht dat het advies om de LTS te gebruiken was door de problemen met MIJN netbook. Nee, ik ben niet nieuw met Ubuntu, werk al sinds Gutsy er mee en nee, ik ga zeker niet terug naar Windows. Computers installeren doe ik al sinds de eerste pc (DOS tijdperk) uitkwam, had daarvoor nog diverse Commodores beginnende bij de PET. Dus helemaal nieuw in de computers ben ik niet. Daarentegen kom ik genoeg problemen tegen waar ik een twee drie geen antwoord op heb en val dan terug op de techneuten onder jullie, want wees eerlijk, ik ben eindgebruiker en meer niet.
Ik ben blij met alle tips die ik van jullie krijg en kijk wat ik er mee kan doen. En het advies van LTS is echt zo slecht nog niet. Die houd ik voorlopig zeker voor mijn werk-pc. De andere 2 (Casemod en Netbook) zijn inderdaad prutscomputers, testen en spielerei.

Ondanks alle problemen die ik hier tegenkom met Ubuntu, vallen deze volledig in het niet met de Windows problemen die ik mag oplossen, ondanks het feit dat er bij mij in huis geen Windows meer voorkomt. Alles draait op Ubuntu hier. Er staat hier regelmatig een pc met de melding die-doet-het-niet, kan je dat even oplossen... zowel Ubuntu als Windows. Dus ondanks dat ik genoeg problemen (vaak dus van derden) onder mijn neus krijg, heb ik soms ook nog wel eens een probleempje van mijzelf er tussen zitten waar ik geen raad mee weet. En dan ben ik blij met AL jullie hulp.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Re: Unity
« Reactie #55 Gepost op: 2011/05/05, 21:40:29 »
DarkEra +1

Laten we maar weer ontopic gaan.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Unity
« Reactie #56 Gepost op: 2011/05/05, 23:17:12 »
emiel1976,

Mee eens en het is iets wat we hier al vaker besproken hebben door de jaren heen. Veel misverstanden ontstaan omdat we de emotie missen. We pikken dingen soms verkeerd op die niet verkeerd bedoeld zijn, meestal is dat een reflectie van ons innerlijke hoe we zelf in elkaar steken, ons voelen erbij, volgens mij.

Als men zich "slecht" voelt gaat men bij sommige posts ervan uit dat ze negatief bedoelt zijn terwijl dat soms geheel niet zo is.


Ik denk dat je hier iets heel zinnigs zegt. Toch is eenieder verantwoordelijk voor zijn of haar uitingen, anders moet je er niet aan beginnen. Tot zover uw verslaggever van het digitale would-be slagveld  ;)

OT: Ik vind Unity niet erg fraai. Maar, ik heb er hoop op dat het wat wordt.
Om maar wat te noemen: in 10.04 was de nieuwe KDE-browser Rekonq een lelijk draakje, die alleen maar crashte. En, zowaar: in 10.10 was het al een behoorlijk volwaardige browser. Niet te snel afbranden, mensen  ;)  
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 23:24:48 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Unity
« Reactie #57 Gepost op: 2011/05/06, 01:09:57 »
Zelfs in 10.10 vond ik Rekonq niks, dus daarom ook dat ik hem in 11.04 niet wilde proberen. Maar nu ik tóch positieve berichten van jou hoor, ga ik hem toch nog maar eens een kans geven ;)
En je hebt ook een punt w.b.t. Unity. Dit is slechts een eerste versie van Unity, dus het kan alleen nog maar beter worden in de volgende release :)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #58 Gepost op: 2011/05/06, 01:20:06 »
@asphyxia, ik denk dat het te vroeg als default desktop is neergezet.
Ik denk dat ze er mee hadden moeten wachten. Ik snap ook wel waarom ze het toch uitgebracht hebben want in de praktijk word pas duidelijk of iets ook echt werkt.
Zo kun je zien hoe gebruikers er over denken en hoe die het benaderen.
Het is dus vrij dubbel maar nu heb ik het gevoel dat nieuwe gebruikers die een negatieve ervaring er mee hebben, afhaken en het misschien geen kans meer geven.
Het is bij veel gebruikers wel de eerste indruk die het moet doen.

Het heeft tijd nodig om te groeien maar het zal denk ik wat langer duren dan een half jaar om uit te groeien tot een volwaardige desktop.
Nu blijf ik bij Gnome 2 en kijk ik naar Xubuntu en dergelijke, maar als het straks iets word dan sluit ik niet uit dat ik het weer een kans geef.
Al ben ik bang dat Unity een touchscreen interface word en dat is niet de ideale omgeving voor een desktop.
Maar we zien wel en er zijn nog genoeg opties over.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #59 Gepost op: 2011/05/06, 08:44:31 »
@asphyxia, ik denk dat het te vroeg als default desktop is neergezet.
Ik denk dat ze er mee hadden moeten wachten. Ik snap ook wel waarom ze het toch uitgebracht hebben want in de praktijk word pas duidelijk of iets ook echt werkt.
Door Gnome 3 zat er druk op de ketel om ook nu al sterk met vernieuwing naar buiten te komen. Een OpenSuse en een Fedora komen uit met gnome 3 en Gnome Shell. En zie je dan twee weken later Ubuntu uitkomen met de klassieke Gnome 2 shell?

En inderdaad, je kan ontwikkelen en ontwikkelen en pas uitbrengen als het al een gans systeem geworden is. Maar het is inderdaad beter nu met een product naar buiten te komen dat de basisfunctionaliteit heeft, maar nog heel wat tweaks mist. Dit is pas de ultieme test, en als er fundamentele aanpassingen in het concept nodig zijn, dan kan dat nu nog gemakkelijker bijgestuurd worden dan in een ver doorontwikkeld product.

Offline Tom

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #60 Gepost op: 2011/05/06, 08:55:22 »
Open Suse heb ik proef gedraaid met Gnome3 en dat was toch te pruimen vond ik ,met andere woorden daar zou ik mij aan kunnen gewennen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Unity
« Reactie #61 Gepost op: 2011/05/06, 11:06:30 »
@asphyxia, ik denk dat het te vroeg als default desktop is neergezet.
Ik denk dat ze er mee hadden moeten wachten. Ik snap ook wel waarom ze het toch uitgebracht hebben want in de praktijk word pas duidelijk of iets ook echt werkt.
Door Gnome 3 zat er druk op de ketel om ook nu al sterk met vernieuwing naar buiten te komen. Een OpenSuse en een Fedora komen uit met gnome 3 en Gnome Shell. En zie je dan twee weken later Ubuntu uitkomen met de klassieke Gnome 2 shell?

So what? GNOME 3 lijkt behoorlijk op Unity (of andersom, is maar net hoe je het stelt) dus ook gebruikers van OpenSUSE en Fedora moeten een nieuwe werkomgeving aanleren. Dus het maakt eigelijk niet zoveel uit of je nu Ubuntu, Suse of Fedora gebruikt, je zit vast met een nieuw te leren omgeving. Welke dan beter is, is aan een ieder.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Unity
« Reactie #62 Gepost op: 2011/05/06, 11:17:24 »
So what? GNOME 3 lijkt behoorlijk op Unity (of andersom, is maar net hoe je het stelt) dus ook gebruikers van OpenSUSE en Fedora moeten een nieuwe werkomgeving aanleren. Dus het maakt eigelijk niet zoveel uit of je nu Ubuntu, Suse of Fedora gebruikt, je zit vast met een nieuw te leren omgeving. Welke dan beter is, is aan een ieder.

Dat is nog de vraag.... Het hangt ervan af, in hoeverre de ontwikkelaars van openSUSE en Fedora de standaard-Gnome willen volgen.

Bij openSUSE bijvoorbeeld, hebben ze de standaard-Gnome 2 al behoorlijk veranderd. Dat zullen ze bij Gnome 3 vast weer willen doen, bijvoorbeeld om de overgang van 2 naar 3 zo pijnloos mogelijk te laten verlopen. Ik ben benieuwd; in november (openSUSE 12.1) zullen we het waarschijnlijk te zien krijgen.

Re: Unity
« Reactie #63 Gepost op: 2011/05/06, 11:20:34 »
Daar heb je wel gelijk in. Maar ook al veranderen ze er dingen aan, dan nog zullen er toch nieuwe dingen blijven in vergelijking met GNOME 2 ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #64 Gepost op: 2011/05/06, 11:28:21 »
@asphyxia, ik denk dat het te vroeg als default desktop is neergezet.
Ik denk dat ze er mee hadden moeten wachten. Ik snap ook wel waarom ze het toch uitgebracht hebben want in de praktijk word pas duidelijk of iets ook echt werkt.
Door Gnome 3 zat er druk op de ketel om ook nu al sterk met vernieuwing naar buiten te komen. Een OpenSuse en een Fedora komen uit met gnome 3 en Gnome Shell. En zie je dan twee weken later Ubuntu uitkomen met de klassieke Gnome 2 shell?

So what? GNOME 3 lijkt behoorlijk op Unity (of andersom, is maar net hoe je het stelt) dus ook gebruikers van OpenSUSE en Fedora moeten een nieuwe werkomgeving aanleren. Dus het maakt eigelijk niet zoveel uit of je nu Ubuntu, Suse of Fedora gebruikt, je zit vast met een nieuw te leren omgeving. Welke dan beter is, is aan een ieder.
In mijn reactie probeerde ik aan te geven wat de drijfveer van Canonical moet geweest zijn om Unity nu, in dit vroege stadium, door te drukken. Of had je dit niet zo begrepen?

Re: Unity
« Reactie #65 Gepost op: 2011/05/06, 11:40:46 »
Ik bedoelde alleen dat je ook bij distro's aan het nieuwe GNOME 3 moet wennen, dus dat het niet zoveel uitmaakt of je nu aan Unity went of GNOME 3, het is allebei een nieuwe omgeving. Dat was als antwoord bedoeld op je eindvraag "uitkomen met de klassieke GNOME 2 shell?".

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #66 Gepost op: 2011/05/06, 18:07:21 »
Unity doet mij aan als het mindere knip en plak werk.
De boven balk is zoals in Gnome 2 maar dan zonder al die mogelijkheden om het aan te passen.
De zij balk is zoals AWN, Dockey en dergelijke maar dan weer beperkter en op een vaste plek.
Het menu is zoals IOS en Android hun menu hebben. Iconen en nog eens iconen zonder overzicht.

Ik vind Unity fijner werken dan Gnome 3 maar bij Gnome 3 is het een veel beter samenhangend geheel waardoor je een ander gevoel krijgt.
Alles is consequent door gevoerd waardoor het een geheel word.
Dit is wat bij Unity ontbreekt en waardoor je al snel commentaar krijgt op het geheel want als je gaat kijken en vergelijken, dan lijken de 2 omgevingen meer op elkaar dan je in eerste instantie zou zeggen.
Beide zelfde menu opzet, beide een zij balk en beide gaan uit van short keys en de zoek functie.

Beide gaan voor een touchscreen opzet en beide maken dezelfde fout naar mijn mening met het menu.
Beide willen een touchscreen interface naar een desktop brengen en beide interfaces zijn ook nog niet echt gebruik's vriendelijk met een touchscreen.
De touchscreen markt is al bezet met een aantal veel betere systemen.
En op de desktop vergeten ze dat er in de meeste gevallen geen touchscreen op zit en dit op een desktop ook zeer onnatuurlijk werken is.

Maar het is in beide gevallen versie 1 terwijl als ik kijk naar hoe lang ze er al mee bezig zijn, dat ik het eigenlijk geen versie 1 meer kan noemen.
Maargoed de tijd zal het leren en bij 11.10 zullen we meer weten welke kant het op gaat.
Ik hoop dat ze er met Unity achter komen dat een desktop heel iets anders is dan een tablet en dat het dus ook een andere interface nodig heeft.
Als ze een touchscreen versie maken dan moeten ze het onderliggende aan programma's ook die interface gaven want anders is er nog niet mee te werken.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #67 Gepost op: 2011/05/06, 18:09:14 »
@asphyxia, ik denk dat het te vroeg als default desktop is neergezet.
Ik denk dat ze er mee hadden moeten wachten. Ik snap ook wel waarom ze het toch uitgebracht hebben want in de praktijk word pas duidelijk of iets ook echt werkt.
Door Gnome 3 zat er druk op de ketel om ook nu al sterk met vernieuwing naar buiten te komen. Een OpenSuse en een Fedora komen uit met gnome 3 en Gnome Shell. En zie je dan twee weken later Ubuntu uitkomen met de klassieke Gnome 2 shell?

So what? GNOME 3 lijkt behoorlijk op Unity (of andersom, is maar net hoe je het stelt) dus ook gebruikers van OpenSUSE en Fedora moeten een nieuwe werkomgeving aanleren. Dus het maakt eigelijk niet zoveel uit of je nu Ubuntu, Suse of Fedora gebruikt, je zit vast met een nieuw te leren omgeving. Welke dan beter is, is aan een ieder.
In mijn reactie probeerde ik aan te geven wat de drijfveer van Canonical moet geweest zijn om Unity nu, in dit vroege stadium, door te drukken. Of had je dit niet zo begrepen?

Waarom ze het nu door wilde drukken snap ik wel maar of het verstandig was is een andere vraag.
Ik vraag mij in het geheel af of Unity wel de juiste weg is die ze op moeten gaan en dat heb ik met Gnome 3 ook.
Maar tijd zal het uitwijzen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #68 Gepost op: 2011/05/06, 18:49:38 »
Je post vind ik interessant. Ik denk dat het mogelijk moet zijn het beste van Unity te emuleren met een dock zoals awn, de juiste shortcut instellingen, enz. Interessante uitdaging: wie zoekt uit hoe je bijvoorbeeld klassieke gnome of Xubuntu kan configureren zo dat het aanvoelt als Unity.

Re: Unity
« Reactie #69 Gepost op: 2011/05/06, 19:10:33 »
Je post vind ik interessant. Ik denk dat het mogelijk moet zijn het beste van Unity te emuleren met een dock zoals awn, de juiste shortcut instellingen, enz. Interessante uitdaging: wie zoekt uit hoe je bijvoorbeeld klassieke gnome of Xubuntu kan configureren zo dat het aanvoelt als Unity.

Met AWN is het vrij goed na te bootsen ja. Heb het geprobeerd door AWN aan de zijkant te zetten en de genome-panelen weg te halen. Toch mis je dan wat zoals de klok en andere indicatoren. De bovenste balk en AWN gingen bij mij niet helemaal lekker samen (dwz wanneer je AWN dus laat uitvullen zoals het zijpaneel in Unity die de hele hoogte van het scherm bestrijkt). Alleen mis je dan nog die zoekfunctie van Unity maar dat lijkt geloof ik weer op Gnome-do dus als je dat ook installeert en er een launcher voor maakt die je bovenin de AWN-balk zet lijkt het nog wat beter.

Ter illustratie, zo ziet AWN er aan de zijkant uit (even uit de Etalage gehaald): http://i.imgur.com/kZbCI.jpg de bovenste balk is hier wel een gemis dus die moet er toch wel in blijven.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/06, 19:13:06 door erik1984 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Unity
« Reactie #70 Gepost op: 2011/05/06, 19:10:41 »
Interessante uitdaging: wie zoekt uit hoe je bijvoorbeeld klassieke gnome of Xubuntu kan configureren zo dat het aanvoelt als Unity.

 :o

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #71 Gepost op: 2011/05/06, 19:14:32 »
Met AWN is dat goed te doen.
Ik heb het nu draaien en het lijkt heel erg op de manier dat unity zijn dock heeft.
Ik heb nu ook pijltjes die er bij staan als iets open staat en als ik er op klik dan gaat hij gelijk naar het venster waar het open staat.
Het enige verschil is, is dat ik het dock onder heb staan en hem nu eigenlijk heb zoals Windows 7 is.
Menu knop links met een mappen knop er langs en dan een rij favoriete programma's.
Aan de andere kant heb ik de tijd en aan en uit functie met wat extra dingen.
Maar ik kan hem zo maken als Unity die heeft.
Het dock wat Unity nu gebruikt, kan dus heel makkelijk vervangen worden door AWN.
Als ik hem links zet en ik zet het menu in Gnome zo dat er nog alleen het logo te zien is, dan lijkt het heel erg op Unity zelfs.
Met als voordeel dat je meer vrijheid hebt kwa indeling.

Het grootste verschil zal alleen het menu blijven want de rest bestaat eigenlijk al.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity
« Reactie #72 Gepost op: 2011/05/06, 19:15:42 »
@pjotr, natuurlijk is deze uitdaging enkel bedoeld voor die vijf mensen hier op het forum die vinden dat Unity wel goed ontworpen is ;)

Zoals je in de reactie van emiel1976 ziet, zou je daarmee een zeer configureerbare Unity kunnen maken.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Unity
« Reactie #73 Gepost op: 2011/05/06, 19:20:47 »
@pjotr, natuurlijk is deze uitdaging enkel bedoeld voor die vijf mensen hier op het forum die vinden dat Unity wel goed ontworpen is ;)

Zoals je in de reactie van emiel1976 ziet, zou je daarmee een zeer configureerbare Unity kunnen maken.

om er over twee maanden achter te komen dat de ontwikkelaars hier heel druk mee bezig zijn geweest ?, ik zou hier geen tijd in steken en gewoon even wachten wat komen gaat, de makers zitten nu echt niet met hun handen over elkaar naar het geklaag op de forums te kijken.

Re: Unity
« Reactie #74 Gepost op: 2011/05/06, 21:05:16 »
Kubuntu: verplaats het onderste paneel naar de bovenkant, maak hem kleiner, plaats een paneel aan de zijkant die je op automatisch verbergen zet óf installeer een willekeurig dock en zet die daar neer. Vervang het Kickoff Menu dat nu aan de de bovenkant staat door Lancelot, verwijder de takenbeheer-widget, installeer plasma-widget-menubar en zet ie op het bovenste paneel. Vensteroverzicht krijg je via F10 of muis in linkerbovenhoek (maar alleen als desktoptopeffect aanstaan. Installeer via Systeeminstellingen het Ambiance Plasma-thema en het Ambiance-kleurenschema en zet de vensterstijl van Oxygen naar GTK. Log uit en weer in et voila, Unity-uiterlijk op Kubuntu. Evt. van kde-look de widget met sluiten, maximaliseren e.d. halen en die naast de menubalk-widget plaatsen.

Xubuntu: Verwijder het onderste paneel. Installeer een willekeurig dock en plaats die aan de zijkant. Vervang het menu door het GNOMenu en installeer desgewenst een skin hiervoor. Hoe je de menubalk in dat paneel krijgt, weet ik echter niet. Verder, installeer van GNOME-look of Xfce-look het Ambiance-thema. Vensteroverzicht kan met die ene Compiz-plugin.

Klassieke GNOME: Zie Xubuntu-uitleg.

E17: Verplaats de shelf naar boven en vervang de Start-gadget door de Everything-gadget. Vink af dat de shelf zich aan moet passen aan de grootte van de inhoud. Plaats een nieuwe shelf aan de zijkant. Zorg dat de gadget IBox hierop staat/terecht komt. Geen flauw idee hoe je de menubalk in de bovenste shelf krijgt.