Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Weer rechten.  (gelezen 2414 keer)

Offline anko

  • Lid
Weer rechten.
« Gepost op: 2007/03/27, 21:26:22 »
Ondanks de vele topics over rechten heb ik nog geen goede uitleg gezien over hoe e.e.a. in elkaar zit in Ubuntu.

Ook na 20 dagen snap ik nog steeds niet waarom je bij de installatie een gebruiker aanmaakt met rootrechten, die ook gewone gebruiker is.
Bovendien zijn er dan toch nog taken niet je niet kunt uitvoeren na nog een keer je password te hebben gegeven.
Sommige taken moet je als 'root' uitvoeren, maar daarbij kun je weer niet gebruik maken van het ingestelde administrator password????

Bovenstaande onduidelijk? (ik vind het zelf nogal verwarrend ;)

1) Ik installeer en moet een user en password opgegeven.
2) In het startscherm log ik in als die user met het password.
3) Voor de meeste administratieve taken, zoals bijv. programma;s toevoegen moet ik nogmaals dat password invoeren. (Wat heeft dat voor nut bij hetzelfde password?)
4) Soms echter blijkt dat password niet voldoende (en vraag nu even niet wanneer, want dat is dus wat ik niet begrijp) en moet ik 'root' zijn met een ander password (dat ik dan eerst moet aanmaken via Systeem->Beheer->Gebruikers en Groepen)

Wellicht mis ik ergens iets in het geheel, maar ik snap het niet. Ik neem het maar voor lief, maar wil dat eigenlijk niet want dat doet me te veel aan dat andere besturingssysteem denken.

Enthousiaste Ubuntuliefhebber sinds vandaag 20 dagen!
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Weer rechten.
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/27, 22:59:30 »
Je logt steeds in als user en nooit als root. Daarom heb je ook gewoon user rechten en die gaan enkel over dingen die je aanpast in je /home folder.
Je bent nooit root maar om het jezelf makkelijk te maken mocht je zelf een root paswoord kiezen (toevallig hetzelfde als je user paswoord.). Wil je dus root taken uitvoeren, dan wil je dus aanpassingen doen aan je / map. Voor de zekerheid controleert hij nog eens of jij als gebruiker wel root rechten moogt hebben.
Meestal is dat zo maar vaak worden bij een 2 de  of derde of gast account minder rechten ingesteld. Zij zijn met hun paswoord dus niets.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline anko

  • Lid
Weer rechten.
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/28, 07:36:21 »
Bij het installeren van Ubuntu wordt slechts 1 maal gevraagd een user en password op te geven, tenminste bij mijn installaties.
Bij installaties van andere Linux distributies wordt ook gevraagd een root password op te geven. Dat is helder en duidelijk.

De aangemaakte user heeft ook (in ieder geval gedeeltelijk) rootrechten.
In Systeem->Beheer->Gebruikers en Groepen zie je de user maar ook een root, die hetzelfde password heeft als de user.
Dat lijkt me niet goed.

Bovendien gebeurt het dan nog dat er acties zijn die niet accepteren dat de root hetzelfde password heeft als een user, waardoor je de root weer een ander password moet geven.
Verwarrend en niet juist (naar mijn mening, maar wie ben ik?)
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weer rechten.
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/28, 08:22:33 »
root heeft helemaal geen wachtwoord.
Het is dus onmogelijk om in te loggen als root.

Omdat de eerste gebruiker in de admin groep geplaatst wordt, heeft die de rechten om sudo commando's uit te voeren.
Met een sudo commando krijg je tijdelijk root rechten.

Welke acties accepteren het niet dat de root hetzelfde password heeft?
Dat is namelijk niet zo, dus is er waarschijnlijk een ander probleem.

Furcatus

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/28, 09:20:01 »
Citaat van: anko
3) Voor de meeste administratieve taken, zoals bijv. programma;s toevoegen moet ik nogmaals dat password invoeren. (Wat heeft dat voor nut bij hetzelfde password?)
Hier is een simpele verklaring voor:

Ubuntu gaat er vanuit dat degene die het os installeerd tevens de beheerder van de pc
is. Als beheerder heb je recht om "root" te zijn, vandaar dat jij het wachtwoord wel
mag weten (neem ik aan met hetzelfde ww voor user :P)

nou zou het kunnen voorkomen dat jij bijvoorbeeld naar het toilet gaat of koffie zetten
en dat een broertje, zusje, collega etc. achter de pc gaat zitten.

Wanneer deze iets wilt wijzigen heeft diegene jouw wachtwoord nodig.

markei

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/28, 12:42:29 »
Root kan je wel een wachtwoord geven; sudo passwd root

Furcatus

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/28, 13:54:11 »
Citaat van: markei
Root kan je wel een wachtwoord geven; sudo passwd root
Klopt, het kan wel, maar het is niet aan te raden.

Op de "standaard" manier van Ubuntu is het lastiger om per ongeluk verkeerde dingen te doen.
wanneer je bent ingelogd als root gaat dat veel sneller (ervaring :mad:).

mijn advies:
- wen eraan dat root niet bedoeld is als gebruiker
- probeer de overige problemen (mbt root wachtwoord) op te lossen. dit is idd niet normaal zoals Johanvd al zei.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Weer rechten.
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/28, 14:36:41 »
Sterker nog, het is van wezenlijk belang dat je niet continu rootrechten hebt. Anders kan elk progje achter je rug om, met rootrechten gaan donderjagen op je systeem. Windowstoestanden dus. Nee, dank u.

Dan maar liever telkens een wachtwoord ingeven, wanneer ik een beheerderstaak wil uitvoeren. Dit is echt een fundamenteel onderdeel van de veiligheid van Linux.

Offline anko

  • Lid
Weer rechten.
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/28, 17:30:11 »
Eens met pjotr123, maar dat ik voor rootrechten hetzelfde password moet gebruiken als waarmee ik als gebruiker ben ingelogd lijkt mij niet goed.
Wellicht zie ik bij de installatie inderdaad iets over het hoofd waardoor ik maar een keer een gebruiker en password hoef in te geven?

Ik zal nog eens proberen de actie die ik deed waarbij mijn password niet werd geaccepteerd als voor root te herhalen.
Ik weet nog wel dat ik probeerde op mijn laptop de draadloze verbinding aan de praat te krijgen. Is overigens (nog) niet gelukt.
Zodra ik weet wat het was kom ik hierop terug.

Als volgens jullie ik bij de installatie wel zowel voor de gebruiker als de root een password hoor te moeten opgeven dan hoor ik graag wanneer dat zou moeten zijn.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Weer rechten.
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/28, 22:00:07 »
Het wachtwoord waarmee jij inlogt, is hetzelfde wachtwoord als waarmee jij root rechten krijgt.
Dit is heel logisch: jij bent de beheerder, dus jij moet overal bij kunnen.
Omdat het gevaarlijk is om continue als beheerder (root) te werken, heb je bij normaal gebruik geen root rechten.
Wil je dat tijdelijk wel, dan moet je dat expliciet aangeven, door bijvoorbeeld sudo te gebruiken.

Hier is niks onveiligs aan, tenzij je je wachtwoord aan anderen geeft.

Offline anko

  • Lid
Weer rechten.
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/29, 07:23:36 »
Oke jullie hebben je punt.
Bedankt voor het geduld.

Ik ga nog wel proberen het geweigerde wachtwoord te herhalen.
Daar maak ik dan een ander topic van.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

pauloui

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/31, 01:02:52 »
Hoi,

Ik heb dat probleem ook doordat ik m'n bootloader kwijtgeraakt was door Ark-linux bij winXP en ubuntu te zetten.Het was handig om dan het bestand menu.lst te open in de boot folder bij grub.Als ik dat als tekst open en ik wil een wijziging aanbrengen dan geeft ie aan dat dat niet kan en alleen met rootrechten kan.Toch staat op heel veel info online dat je dat gewoon zou moeten kunnen doen.En die file opstarten vanuit een terminal lukt ook niet zoals online opgegeven.Geeft aan dat opdracht niet klopt  sudo gedit /boot/grub/menu.lst,
zie: http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/reinstall-ubuntu-grub-bootloader-after-windows-wipes-it-out/

Paul

Hetzelfde probleem (bericht) heb ik als ik bepaalde partities wil mounten.

bermond

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/01, 15:37:46 »
hallo,

Ik wil omdat ik uitzendinggemist.nl veel bekijk video kunnen bekijken in Firefox. Het gaat bij dit soort filmpjes om bestanden in het asf formaat zoals die door uitzendinggemist.nl worden geleverd. Standaard wil het mij niet lukken om deze films in mijn browser te bekijken en moet nu zorgen dat ik codecs geinstalleerd krijg.
Ik heb rootrechten nodig om  mijn sources.list aan te passen zodat ik pakketten kan installeren die w32 codecs bevatten. Alleen wil het mij bij Ubuntu edgy niet lukken om rootrechten te verkrijgen zodat ik de sources.list kan aanpassen. Ik heb bij systeem>beheer>gebruikers en groepen geprobeerd om het root wachtwoord zelf in te stellen maar dat mislukt.
Ook heb ik in terminalvenster geprobeerd om het root wachtwoord te wijzigen met sudo passwd root maar als terminal vraagt om passwoord dan kan ik niks meer typen in terminal, alleen kan ik dan nog op enter drukken en dan gaat het dus mis.

wie weet hoe ik moet handelen?


Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Weer rechten.
« Reactie #14 Gepost op: 2007/04/13, 13:24:23 »
Hallo iedereen
Er zijn zoveel vragen over rechten dat het mij beter lijkt om op de wiki een artikel te schrijver over Rootrechten enz.
Kan iedereen daarnaar verwijzen bij vragen.
Wie voelt zich geroepen? :)

Furcatus

  • Gast
Weer rechten.
« Reactie #15 Gepost op: 2007/04/13, 13:44:17 »
Op zich zou ik dit best willen doen, alleen wat voor info zou daar op moeten staan dan?

hoe je een root account maakt?
hoe om te gaan met sudo?
of gewoon alles over rechten in linux systemen?