Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grubmenu bewerken en rootrechten  (gelezen 813 keer)

Offline rietje

  • Lid
Grubmenu bewerken en rootrechten
« Gepost op: 2016/09/02, 19:35:54 »
Hoe kan ik in xubuntu 16.04 het grubmenu aanpassen? Ik wil de naam van bv. Ubuntu wijzigen in een voor mij betere aanduiding.

Tweede vraag: hoe kan ik als eigenaar en enige gebruiker altijd root-rechten hebben?

Groetjes,

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/02, 20:21:09 »
Citaat
Hoe kan ik in xubuntu 16.04 het grubmenu aanpassen? Ik wil de naam van bv. Ubuntu wijzigen in een voor mij betere aanduiding.
Dat raad ik af.... Het is veiliger om daaraan niets te veranderen, maar gewoon te wennen aan de automatisch gegenereerde naam.

En wat je ook doet, gebruik geen programma zoals Grub Customizer:
https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen#TOC-Hoog-risico-alarmfase-oranje-:-Ubuntu-Tweak-Ubuntu-Sources-List-Generator-en-Grub-Customizer
(punt 5.2 onder b, linkerkolom)

Citaat
Tweede vraag: hoe kan ik als eigenaar en enige gebruiker altijd root-rechten hebben?
Dat is helemaal foute boel! Dat zou de veiligheid van je Linux grondig verpesten.  :o
« Laatst bewerkt op: 2016/09/02, 20:24:54 door Pjotr »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/02, 20:33:48 »
Ik wil de naam van bv. Ubuntu wijzigen in een voor mij betere aanduiding.
Dit staat in de file /etc/lsb-release.
Deze file wordt ook gebruikt bij het updaten en bij de herkenning.
Bezint eer ge begint............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline rietje

  • Lid
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/03, 10:15:44 »
Hallo Pjotr,
Herhaaldelijk wordt mij in Terminal gezegd dat ik geen rootrechten heb. Dan moet ik telkens de code sudo -i toepassen om die rechten te verkrijgen.
Dit heb ik in de versie 14.04 nooit gehad. Ik wil in versie 16.04 gewoon dezelfde situatie krijgen als in 14.04.
Dit moet ergens in de beheerdersrechten mogelijk zijn om in te stellen.
M.vr.gr.

Ron,
Met jouw tip aan de slag gegaan, maar ik krijg alleen de gegevens te zien . Hoe kan ik dit nu aanpassen (editten)?
M.vr.gr.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/03, 11:00:31 door rietje »

Frederik

  • Gast
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/03, 11:02:11 »
Herhaaldelijk wordt mij in Terminal gezegd dat ik geen rootrechten heb. Dan moet ik telkens de code sudo -i toepassen om die rechten te verkrijgen.

Wat ben je dan aan het doen in de terminal? Mij wordt vrijwel nooit om root rechten gevraagd.

Offline rietje

  • Lid
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/03, 11:41:59 »
Hallo Frederik,
B.v. in terminal de opdracht update-grub vraagt om rootrechten.
Ik heb nog meer gevallen gehad, maar kan er niet zo gauw opkomen. Gewoon normale opdrachten waar ik met 14.04 nooit last mee heb gehad.
M.vr.gr.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/03, 12:19:58 »
Hallo Rietje,

De juiste opdracht is sudo update-grub
Het stukje sudo laat de opdracht doen als systeembeheerder. Daarom wordt je wachtwoord gevraagd en dat is hij dan weer. Dat was in 14.04 net zo. Ik denk dat je misschien een heel klein stukje van vroeger vergeten bent.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/03, 12:54:15 »
Ron,
Met jouw tip aan de slag gegaan, maar ik krijg alleen de gegevens te zien . Hoe kan ik dit nu aanpassen (editten)?
Zoals Ron opmerkte kan dit bestand voor meer zaken worden gebruikt dan alleen het grubmenu. Lijkt mij beter om het grubmenu te wijzigen in plaats van dit bestand.
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/EigenMenuKeuzes (of voor een makkelijkere manier: http://baudrez.be/grub-customizer/)
Daarom wordt je wachtwoord gevraagd en dat is hij dan weer. Dat was in 14.04 net zo.
Met de upgrade van 14.04 naar 16.04 is een nieuw configuratiebestand meegekomen (tenzij je tijdens de upgrade heb gekozen het bestaande configuratiebestand te behouden). Dit kan een verschil verklaren. Eventuele eigen aanpassingen van de configuratie moet/kan je dan opnieuw doen (met sudo visudo).
« Laatst bewerkt op: 2016/09/03, 13:28:18 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rietje

  • Lid
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/03, 16:17:27 »
testcees,
Nogmaals de vraag hoe het grubmenu dan wijzigen. Ik heb hier geen enkele ervaring mee.

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/03, 16:29:44 »
Nogmaals de vraag hoe het grubmenu dan wijzigen.
Wat wil je?
Je kunt b.v. heel simpel de naam Ubuntu wijzigen in Xubuntu, maar vertel eerst even wat je wilt aanpassen............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/03, 16:56:01 »
Nogmaals de vraag hoe het grubmenu dan wijzigen.
Als de wiki niet duidelijk is, installeer en start dan Grub Customizer. Klik op de menukeuze die je in grub wil wijzigen, typ de gewenste naam en druk op opslaan. Klaar. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rietje

  • Lid
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/03, 17:35:44 »
Grub customizer ge-installeerd, de aanpassingen aan mijn grubmenu uitgevoerd en daarna het programma grub customizer weer volledig verwijderd.
Opgelost.
Bedankt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/03, 18:46:18 »
Grub customizer ge-installeerd, de aanpassingen aan mijn grubmenu uitgevoerd en daarna het programma grub customizer weer volledig verwijderd.
Opgelost.
Bedankt.
Geen dank, graag gedaan. Mooi dat het is opgelost en bedankt voor de terugkoppeling. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/03, 19:24:57 »
Opgelost.
Bedankt.
Dus niet op mijn manier...........
Het enige dat telt, is dat jouw systeem doet, wat jij wilt, zoals jij wilt.
Op welke manier is ook een kwestie van kennis, ervaring en mogelijkheden.
Bedank voor de terugkoppeling :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/04, 10:24:18 »
Grub customizer ge-installeerd, de aanpassingen aan mijn grubmenu uitgevoerd en daarna het programma grub customizer weer volledig verwijderd.
Opgelost.
Gefeliciteerd (maar niet heus): je hebt zojuist van je Grub een hopeloos ingewikkelde soepzooi gemaakt. Als daarin ooit iets misgaat, dan heb je de poppen aan het dansen. Want wat kun je met een systeem dat niet meer opstart?

Ook al heb je Grub Customizer weer verwijderd: het heeft grote veranderingen aangebracht in je systeemmap /etc/grub.d, waarin belangrijke onderdelen van Grub staan. Grub Customizer heeft daar bestanden in zogeheten "proxified" bestanden veranderd, hetgeen een ingewikkelde en onoverzichtelijke situatie heeft geschapen.

En waarom al die ellende? Alleen maar om wat "leukere" aanduidingen te hebben in het opstartmenu van Grub.  :o

Welgemeend advies: laat je voortaan niet meer van de wijs brengen door misselijke randfiguren die je allerlei rotzooi aanraden, maar straks in geen velden of wegen te bekennen zijn als je systeem in de prut draait.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/04, 11:20:51 door Pjotr »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/04, 11:19:44 »
Dan zal ik iets uitleggen:
De file /etc/lsb-release is met root rechten door een simpele editter aan te passen, b.v. met sudo nano /etc/lsb-release.
Deze file heeft 4 regels tekst, b.v. DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=16.10
DISTRIB_CODENAME=yakkety
DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu Yakkety Yak (development branch)"
De laastste regel staat ook in het grub-menu en mag je gewoon aanpassen, zodat de file wordt:DISTRIB_ID=Ubuntu
DISTRIB_RELEASE=16.10
DISTRIB_CODENAME=yakkety
DISTRIB_DESCRIPTION="Xubuntu Yakkety Yak (test versie)"
Nadeel is, dat bij een update van de kernel, van Grub, of wanneer de status van de versie veranderd, de file wordt overschreven.
Voordeel is, dat bij updates in het ergste geval alles wordt terug gezet naar de "standaard".
Wat ik ook aanraad is, om een backup te maken van de oorspronkelijke file, een type- of denkfout is snel gemaakt en kan erge gevolgen hebben.
Andere systeemfiles die ik aanpas zijn /etc/fstab (heel gevaarlijk), /etc/rc.local en /etc/sysctl.conf, dit zijn voor een beginneling moeilijke aanpassingen, waar ik dan ook niet op in wil gaan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JohPoe

  • Gast
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/04, 11:37:00 »
Sorry heren maar de ‘nieuwe’ gebruiker wil een GUI en of een WYSIWYG oplossing in de moderne desktop. De terminal zal meer iets zijn voor de oudjes.
I.p.v. GUI oplossingen de grond in te trappen kan de energie beter gebruikt worden in het verbeteren van die GUI applicatie.

Offline Nollie

  • Lid
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/04, 12:03:02 »
Sorry heren maar de ‘nieuwe’ gebruiker wil een GUI en of een WYSIWYG oplossing in de moderne desktop. De terminal zal meer iets zijn voor de oudjes.
I.p.v. GUI oplossingen de grond in te trappen kan de energie beter gebruikt worden in het verbeteren van die GUI applicatie.

JohPoe for president ! 
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/04, 12:16:59 »
Sorry heren maar de ‘nieuwe’ gebruiker wil een GUI en of een WYSIWYG oplossing in de moderne desktop. De terminal zal meer iets zijn voor de oudjes.
I.p.v. GUI oplossingen de grond in te trappen kan de energie beter gebruikt worden in het verbeteren van die GUI applicatie.
Wat een vreemde reactie..... Wie zegt dat ik tegen een GUI/WYSIWYG-oplossing ben? Het tegendeel is waar.

Het moet alleen wel een GUI-oplossing zijn die *goed* is, en dus geen narigheid aanricht in je systeem. Ik bestrijd geen GUI-oplossing, ik bestrijd gevaarlijke rotzooi. GUI of geen GUI.

Over het verbeteren van het misbaksel Grub Customizer: dat kan ik niet, ik ben geen programmeur. Doe het zelf, als je dat kunt en als je 't kreng blijkbaar zo nuttig vindt?  =D
« Laatst bewerkt op: 2016/09/04, 12:38:05 door Pjotr »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/04, 13:44:15 »
Sorry heren maar de ‘nieuwe’ gebruiker wil een GUI en of een WYSIWYG oplossing in de moderne desktop.
De terminal zal meer iets zijn voor de oudjes.
Nee, de terminal is voor mensen die "meer" willen en ervaring hebben, of willen krijgen.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JohPoe

  • Gast
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/04, 14:13:33 »
Nou Pjotr omdat je zo aandringt heb ik het kreng geïnstalleerd.

Wat ik heb uitgespookt is:
stap 1 – de omschrijvingen wijzigen in linux , geadvanceerde opties en windows
bestand opslaan en opnieuw opstarten → alle grub items werken nog
stap 2 – de items MEMTEST uit het menu verwijderen
bestand opslaan en opnieuw opstarten → alle grub items werken nog
stap 3 – item windows van regel 3 op regel 2 geplaatst
bestand opslaan en opnieuw opstarten → alle grub items werken nog
stap 4 – de verwijderde MEMTEST regels terug laten zetten en verplaatst onder geavanceerde opties
bestand opslaan en opnieuw opstarten → alle grub items werken nog

Heb dus nog geen fout kunnen vinden om te verbeteren :)

Maar stel dat het verkeerd zou zijn gegaan welke mogelijkheden  heb je dan nog?  In de map /etc/grub.d/backup staat een bestand RESTORE_INSTRUCTIONS met de volgende inhoud:

How to restore this backup
--------------------------
* make sure you have root permissions (`gksu nautilus` or `sudo -s` on command line) otherwise you won't be able to copy the files
* to fix an unbootable configuration, just copy:
* '/etc/grub.d/backup/boot_grub' to '/boot/grub'
* to reset the whole configuration (if it cannot be fixed by using grub customizer), also copy these files:
* '/etc/grub.d/backup/etc_grub_d' to '/etc/grub.d'
* '/etc/grub.d/backup/default_grub' to '/etc/default/grub'

Grub-customizer is beslist geen must have programma maar voor de enkeling die zich kapot ergert aan het grub menu, waar kan een mens zich druk om maken,  een hulpmiddel om het menu te gaan aanpassen. Ga niet met dit programma experimenteren en bezint eer ge begint.

JohPoe

  • Gast
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/04, 14:15:49 »
Nee, de terminal is voor mensen die "meer" willen en ervaring hebben, of willen krijgen.
Dat zijn dan de toekomstige probleem oplossers en redders in nood  ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #22 Gepost op: 2016/09/04, 15:04:18 »
@JohPoe: de fout is de dikke laag van complexiteit, die Grub Customizer aanbrengt op zoiets fundamenteels als een opstartlader..... Complexiteit als zodanig leidt relatief vaak tot brokken, soms pas na langere tijd.

Wanneer iemand op een gegeven ogenblik met een niet-opstartbaar systeem zit, dan moet-ie ten eerste maar beseffen dat dit mogelijk komt door een vroeger gebruik van Grub Customizer, en ten tweede beschikken over de vaardigheden om de boel te herstellen.

En dat allemaal voor wat "lollige" ingrepen om Grub op te leuken....  :o

Ik ben het dus helemaal eens met de laatste zinnen in je bericht:
Citaat
Grub-customizer is beslist geen must have programma maar voor de enkeling die zich kapot ergert aan het grub menu, waar kan een mens zich druk om maken,  een hulpmiddel om het menu te gaan aanpassen. Ga niet met dit programma experimenteren en bezint eer ge begint.
Met andere woorden: alleen voor ervaren gebruikers. Maar ja, juist die mensen kijken doorgaans wel linker uit en weten ook wel, hoe je Grub op veiligere manieren kunt aanpassen. Bijvoorbeeld via de terminal.  =D

Wat mij erg tegenstaat in dit draadje, is dat het gebruik van dit alleen door ervaren Linuxers te gebruiken overbodige onding, klakkeloos wordt aangeraden aan de vraagsteller. Terwijl die overduidelijk slechts beschikt over beginnersvaardigheden.

Met andere woorden: op volstrekt onverantwoordelijke wijze wordt er weer eens een n00b voor de leeuwen gegooid.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/04, 17:17:23 door Pjotr »

Re: Grubmenu bewerken en rootrechten
« Reactie #23 Gepost op: 2016/09/04, 18:15:48 »
Nee, de terminal is voor mensen die "meer" willen en ervaring hebben, of willen krijgen.
Dat zijn dan de toekomstige probleem oplossers en redders in nood  ;)

Dus wat de 1 verkloot mag een terminaltiger oplossen? In mijn wereld werkt zoiets niet.
Ik ben het met Pjotr eens dat dit stuk gereedschap zeker niet aangeraden mag worden aan iemand met onvoldoende kennis.
Of nog beter, blijf er helemaal bij uit de buurt.

Over het verhaal TUI en GUI kan ik kort zijn.  Wat is een nieuwe gebruiker? Mijn buurman van net 25 heeft Xubuntu op zijn computer gekregen (zo'n 2 maanden geleden). Hij heeft geen ICT-achtergrond en doet nu ook dingetjes via de terminal omdat hij het net even wat handiger vind. Dus het verhaal gaat denk ik niet helemaal op.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint