Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [GRUB probleem] Windows wil niet booten!  (gelezen 1556 keer)

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Gepost op: 2008/03/12, 22:13:22 »
Beste,

Ik zit met een probleem. Enige tijd geleden installeerde ik Ubuntu op mijn PC, maar er moet tijdens het indelen van de partities iets misgelopen zijn aangezien Windows niet meer wil booten. (Windows was reeds geinstalleerd op mijn PC)

Ik heb een screenshot getrokken van GParted, om te tonen waar mijn NTFS(windows)-partitie zich bevindt:


Dit is hetgeen ik in menu.lst heb staan van Grub:

title        Microsoft Windows XP Professional
root        (hd0,5)
savedefault
makeactive
chainloader    +1

Wanneer ik wil booten, krijg ik echter 'Error 12: device not properly specified' of iets in die aard.

Wat moet, of kan ik doen om Windows weer bootable te maken?

Bij voorbaat dank!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/12, 22:20:11 »
probeer eens met root (hd0,4)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/12, 22:21:04 »
Er zijn meerdere mogelijkheden.

1. Je GRUB aanpassen, wel lastig, maar misschien zie je het probleem.
sudo gedit /boot/grub/menu.lst2. Supergrub (zelf geen ervaring mee) http://supergrub.forjamari.linex.org/
3. Grub opnieuw installeren http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
4. Opnieuw installeren (niet mijn optie, maar kan wel, grub wordt dan eigenlijk ook opnieuw geïnstalleerd.)


edit: slecht gelezen zag dat je met stap1 al bezig was.
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/12, 22:36:02 »
Citaat van: Ronnie
probeer eens met root (hd0,4)
Dit resulteert in dezelfde error:

Error 12: Invalid device requested

@ post hierboven: ik zal morgen die opties bekijken.

Verder nog mensen met ideen?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 22:51:12 »
Misschien is het een probleem dat je 2x een boot partitie hebt. Heb ik nog nooit ergens anders gezien

Bij mij staat alleen de windows partitie op boot
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 23:01:17 »
Citaat van: Ronnie
Misschien is het een probleem dat je 2x een boot partitie hebt. Heb ik nog nooit ergens anders gezien

Bij mij staat alleen de windows partitie op boot
Wel, het is pas vandaag dat ik die NTFS partitie bootable gemaakt heb met cfdisk. Voor ik dat gedaan had, kreeg ik hetzelfde probleem. Ik zal de bootflag eens van de ext3 partitie halen. Nu geen zin meer om te rebooten, 't is een werkje voor morgen.

Offline jan11000

  • Lid
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/13, 11:06:18 »
Als grub opstart, dan de hd waarde via "e" wijzigen(en dan boot duwen), indien je niet weet welke hd, dan alle mogelijkheden proberen.
hd0,0 hd0,1 etc.

Indien je de goede vind, dit in menu.lst zetten.

grub en ubuntu kunnen ide en sata schijven anders benummeren, ze draaien de nummers om.

Offline Kees3

  • Lid
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/13, 11:30:36 »
Heb je maar 1 harde schijf of meer? Ik zie dat Windows in een extended partitie staat, weet iemand of dat problemen kan geven?

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/13, 18:25:12 »
Citaat van: Ditbenik
Heb je maar 1 harde schijf of meer? Ik zie dat Windows in een extended partitie staat, weet iemand of dat problemen kan geven?
Ik heb twee hardeschijven, de tweede hdd (hdb) is een NTFS partitie waar enkel data opstaat. Ik vroeg me ook al af of dat extended gedoe geen problemen kon geven. Echter zou ik niet weten hoe dat zou kunnen veranderd zijn, aangezien ik niet aan die NTFS gekomen ben.

Ik heb trouwens ook de bootflag van de Ubuntu-partitie gedaan zoals mij hierboven ergens werd aangeraden, maar dat mocht niet baten.

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/13, 20:19:15 »
Citaat van: jan11000
Als grub opstart, dan de hd waarde via "e" wijzigen(en dan boot duwen), indien je niet weet welke hd, dan alle mogelijkheden proberen.
hd0,0 hd0,1 etc.

Indien je de goede vind, dit in menu.lst zetten.

grub en ubuntu kunnen ide en sata schijven anders benummeren, ze draaien de nummers om.
Dit heb ik ondertussen ook reeds geprobeerd, zonder resultaat. Ik kreeg wel soms een andere error, 'Error 22: No such partition found'.

Ik begin te vermoeden dat het echt wel draait om het feit dat Windows in een extended partitie staat...?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/13, 20:27:55 »
Citaat van: Beau
Ik begin te vermoeden dat het echt wel draait om het feit dat Windows in een extended partitie staat...?
Dat zou heel goed kunnen. Windows hoort op een primaire partitie te staan (en de "boot flag" te hebben - "manage flags" in Gparted).

Wat ik in jouw plek zou doen:
- alle bestaande partities vernietigen
- 1 primaire NTFS-partitie aanmaken van 10 GB (zet er de boot flag bij)
- herinstalleer Windows op de NTFS-partitie
- herinstalleer Ubuntu in de lege "woeste" ruimte.

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/13, 20:33:20 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: Beau
Ik begin te vermoeden dat het echt wel draait om het feit dat Windows in een extended partitie staat...?
Dat zou heel goed kunnen. Windows hoort op een primaire partitie te staan (en de "boot flag" te hebben - "manage flags" in Gparted).

Wat ik in jouw plek zou doen:
- alle bestaande partities vernietigen
- 1 primaire NTFS-partitie aanmaken van 10 GB (zet er de boot flag bij)
- herinstalleer Windows op de NTFS-partitie
- herinstalleer Ubuntu in de lege "woeste" ruimte.
Boehoehoe, hoeft dat echt? :D Ik ben wel bereid om dat te doen, wanneer dat de enige uitweg is. Maar wat mij nu vooral het meeste bezighoudt, is het feit: hoe, in godsnaam, komt Windows in zo'n extended partitie terecht? Ik heb wel problemen gehad met de installatie van Ubuntu dmv de Live CD. Die slaagde er niet in van de partitietabel aan te passen, en misschien is er daar iets fataals gebeurd. Uiteindelijk heb ik Ubuntu geinstalleerd dmv de alternate cd, maar heb ik niks anders dan problemen met mijn graphics driver. Je houdt het niet voor mogelijk!

Alvast bedankt voor de uitleg, maar als er alsnog iemand een idee heeft over de oorzaak van mijn probleem: laat maar horen. Een oplossing, die zou ook geapprecieerd worden, ook al heb ik niet al te veel hoop meer.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/13, 21:11:35 »
Citaat van: Beau
Maar wat mij nu vooral het meeste bezighoudt, is het feit: hoe, in godsnaam, komt Windows in zo'n extended partitie terecht?
Dat kan maar 1 oorzaak hebben: degene die destijds Windows op die PC heeft gezet, heeft zitten klunzen. Ubuntu heeft dat niet veranderd tijdens de installatie van Ubuntu, want zoiets kan je niet veranderen.

De kluns kan zelfs een medewerker van de computerwinkel zijn, waar je destijds je nieuwe computer kocht met voorgeïnstalleerde Windows erop.....

Beau

  • Gast
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/13, 21:26:40 »
Dan ben ik diegene die een kluns genoemd moet worden, aangezien ik Windows erop gezet heb. Echter ben ik niet diegene die de partitieindeling gemaakt heeft. Telkens ik Windows opnieuw installeerde, formatteerde ik gewoon de huidige partitie en pleurde het er terug op. Wist ik veel van die extended partition.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
[GRUB probleem] Windows wil niet booten!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/13, 23:12:10 »
Dat geeft niks, iedereen leert door vallen en opstaan. Kijk hier eens voor wat nadere info over partities en partitioneren:
http://computertip.googlepages.com/partitioneren