Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: advies hoe ubuntu te installeren  (gelezen 3020 keer)

Offline nizi

  • Lid
advies hoe ubuntu te installeren
« Gepost op: 2017/02/02, 20:51:30 »
Vandaag een nieuwe desktop pc gekocht: een Asus k31cd
Helaas wat onaangename verrassingen oa dat harde schijf van 1 tb is verdeelt in c schijf van 150 gb en d schijf van 850gb.
Na heel wat tijd gelukt om ubuntu live op te starten van usb.
Maar als ik kies voor installatie ziet ubuntu geen windows.
Lijkt me dat ik zelf partities moet gaan verkleinen en dan creëren?
Wat mij tegenvalt is de kleine ruimte op c schijf.
Wat adviseren jullie mij te doen; installeren op d schijf mogelijk? En waar moet ik dan rekening meehouden of welke problemen kan ik verwachten? 

Offline ajjp

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/02, 22:05:50 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/02, 22:35:59 »
Hoi nizi,

Onze Pjotr legde dat hier in reactie #1 helemaal op een rijtje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/02, 22:46:45 »
Bedankt beiden, de site van Pjotr is mij bekend. Dat geeft me nog geen antwoord of ik Ubuntu op de d schijf kan installeren.  Kan Ik daar de benodigde partities aanmaken?  En start het vanaf daar wel op?

Dan nog twee andere dingen:
1 In bios staat naast secure boot ook een rubriek Fast Boot. Moet die ook uit?
2 Of na installatie het programma EasyBCD gebruiken voor opstarten?

Graag jullie mening (of ervaringen) Bvd

Offline vanadium

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/03, 09:04:28 »
"Fast boot" moet waarschijnlijk niet uit - dat is je computer die wat minder (grondig) hardwaretests doet bij het opstarten, maar dit beïnvloedt de werking van de besturingsystemen niet. Ik zou zeggen: lees de adviesen van Pjotr op voorhand eens goed door en volg dan zorgvuldig en geduldig de stappen : het lijkt de eerste keer allemaal veel en ingewikkeld, maar het is heel helder en toegankelijk voorgesteld: beter zal je niet vinden.

Standaard zal Ubuntu voorstellen op je bestaande Windows schijf ruimte vrij te maken voor Ubuntu. Jij wil echter Ubuntu op een andere schijf installeren (ik denk dat dat een zeer goede beslissing is). Dan zal je in het installatieprogramma op een bepaald moment "iets anders" moeten kiezen. Dan wordt het wat technischer, want dan moet je zelf je schijf d (die in linux een andere naam zal hebben) indelen, en aan het installatieprogramma aangeven waar de onderdelen van de installatie moeten komen. Dit geval wordt niet meer door Pjotr behandeld.

Hier zie je, in het engels, wat ik bedoel: als Installatietype" kies je "Iets anders". Dan kom je in een scherm met het overzicht van je harde schijven. In het voorbeeld is er maar één harde schijf (/dev/sda). Er zijn nog géén partities. Jij zal twee schijven zien, met partities erop. Je zal je "d schijf" moeten "herkennen" aan de partities en schijfgrootte.

In dat voorbeeld wordt een systeempartitie van 20 GB gemaakt (15 GB is ruim voldoende). Je ziet in de dialoog dat je instellingen moet aangeven over de grootte van de partitie, maar ook over het gebruik. Als swap zou ik minstens de grootte van mijn systeemgeheugen nemen, vb 10GB als je 8 GB ram hebt. De /home neem je dan zo groot mogelijk. Voor een "klassieke" schijf zet je best swap achteraan, want dat is het "traagste" stuk van de HD. Maak eerst de / , dan /home: alle resterende ruimte minus swap, dan in der resterende ruimte swap.

Offline Nero

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/03, 09:40:59 »
Ik begrijp dat de pc maar 1 fysiche schijf (1TB) met 2 partities heeft. In dat geval kan je best in Windows het schijfbeheer opstarten en de D: partitie verkleinen. Daardoor komt er op de schijf ruimte vrij om Ubuntu te installeren. Bij de installatie kan je dan kiezen om de vrije ruimte automatisch te laten indelen.

Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/03, 10:22:14 »
Je gebruikt neem ik aan wel een recente Ubuntu versie (16.04, 64-bit)?

Zou inderdaad beginnen bij de site van Pjotr.

Zie ook nog:
http://www.tecmint.com/install-ubuntu-16-04-alongside-with-windows-10-or-8-in-dual-boot/
of
http://www.everydaylinuxuser.com/2015/11/how-to-install-ubuntu-linux-alongside.html

Achtergrondinfo: https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Fastboot zou ik uitzetten. Wil je ooit ook eens iets anders dan Ubuntu, dan zou ik ook Secure boot uitzetten.
« Laatst bewerkt op: 2017/02/03, 10:25:40 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline vanadium

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/03, 10:28:47 »
Ik begrijp dat de pc maar 1 fysiche schijf (1TB) met 2 partities heeft. In dat geval kan je best in Windows het schijfbeheer opstarten en de D: partitie verkleinen. Daardoor komt er op de schijf ruimte vrij om Ubuntu te installeren. Bij de installatie kan je dan kiezen om de vrije ruimte automatisch te laten indelen.
Juist: had ik beter moeten lezen. Dat maakt het inderdaad veel eenvoudiger. Je verkleint je D schijf in Windows, en laat daarna Ubuntu automatisch installeren in de vrijgekomen ruimte. Als je het merendeel van je data opslaat op je windows partities, kom je met 20 - 25 GB voor Ubuntu ruim toe.

Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2017/02/03, 11:51:19 »
Oke bedankt iedereen, ga dit zeker proberen. Ben windows na een dag weer al beu en wil dolgraag Ubuntu.
Was met oude pc en bios toch veel makkelijker.
Daarnaast is op deze pc secure boot niet zo eenvoudig uit te schakelen. Er zou bij key management ook een Production key moeten worden verwijderd. ( die je wel best eerst kopieert naar bijv usb om later evt terug te zetten) Maar wat is dat? De product key van Windows??  zag ik hier: http://www.technorms.com/45538/disable-enable-secure-boot-asus-motherboard-uefi-bios-utility

Op site van Pjotr staat dat ubuntu zou kunnen omgaan met secure boot dus toch maar proberen met secure boot aan?
Nog een vraag : Bij installatie via "iets anders" wordt ook gevraagd waar de opstart lader te plaatsen.
Standaard staat ingevuld de hdd maar kan ook andere sda,s kiezen. Hoe daarmee om te gaan?

Offline Nero

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2017/02/03, 12:18:57 »
De Ubuntu reeks en waarschijnlijk ook Mint kan gewoon met Secure Boot aan geïnstalleerd worden.

Grub plaats je best op de HD, niet in een van de partities.

Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2017/02/03, 12:19:33 »
ps wat ik ook vreemd vind is dat wanneer ik ubuntu na uit proberen afsluit en weer windows start de tijd in de bios opeens precies een uur terugstaat. Als ik dit weer goedzet en windows blijf gebruiken blijft het goedstaan.
Nu haal ik als de pc door ubuntu wordt uitgezet de usbstick eruit. Moet ik dat dan niet doen en na opstarten pc in windows pas verwijderen?  Of is dit reden om terug naar verkoper te gaan?

Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2017/02/03, 12:37:53 »
ps wat ik ook vreemd vind is dat wanneer ik ubuntu na uit proberen afsluit en weer windows start de tijd in de bios opeens precies een uur terugstaat. Als ik dit weer goedzet en windows blijf gebruiken blijft het goedstaan.
Nu haal ik als de pc door ubuntu wordt uitgezet de usbstick eruit. Moet ik dat dan niet doen en na opstarten pc in windows pas verwijderen?  Of is dit reden om terug naar verkoper te gaan?

Dat tijdprobleem heeft te maken met Ubuntu.
Hier staat er meer over en hoe dat je dat kan fixen https://websetnet.com/nl/fix-time-differences-ubuntu-1604-windows-10-dual-boot-2/
Als het een live-sessie is kan je de USB-stick, na afsluiten Ubuntu, er gewoon uithalen.
Binnen Ubuntu moet je  deze altijd loskoppelen of uitwerpen.
 
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline ajjp

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2017/02/03, 13:00:56 »
Citaat
Ben windows na een dag weer al beu en wil dolgraag Ubuntu.
Waarom laat je dan niet Ubuntu de hele schijf gebruiken en zichzelf automatisch installeren? Dan hoef je zelf niets meer te doen met partities en GRUB.

Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2017/02/03, 14:15:01 »
Oke bedankt. Ligt dat tijdsverschil niet aan mijn pc.  Deze pc wordt ook gebruikt door mijn vrouw en windows ook nodig voor bijwerken telefoons en navigatie .  Op vorige pc had ik ook dual boot win7 en ubuntu 14 en dat was best makkelijk.  Daar had ik ook voor mijn vrouw ingesteld dat bij opstarten windows werd gestart.  Op mijn 8 jaar oude laptop nu een 64 bit versie gezet van Mint 18.1 en dat is ook best leuk.  Kwam er vorige week achter dat 64 bit ook daarop best werkt.

Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2017/02/03, 14:21:42 »
Nu weer wat anders, als ik zonder wijzigingen in de uefi de usbstick opstart krijg ik nu gelijk de grub met mogelijkheid proberen of installeren. Kies ik voor installatie dan is er nu opeens de mogelijkheid: installeer ubuntu naast windows boot manager. Uw persoonlijke bestanden etc etc...
Wat gebeurt er als je deze optie kiest?


Offline nizi

  • Lid
Re: advies hoe ubuntu te installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2017/02/03, 17:11:52 »
gelukt !!! Eerst in windows d-schijf verkleint dan installatie via "iets anders "en nieuwe partities aangemaakt.
Grub normaal te zien dus helemaal happy! bedankt iedereen!