Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?  (gelezen 16505 keer)

Offline Willy4

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #25 Gepost op: 2011/08/11, 20:12:07 »
Voor dat bewerken van die PDF's heb ik twee vragen: Om wat voor soort PDF gaat het en welke bewerkingen wil je uitvoeren?
Soort PDF; Betreft het een plaatje, een tekst-document of een tekening uit een tekenprogramma?
Een tekstdocument kun je met ocr bewerken. Dat wordt dus Open-Office.
Een plaatje kun je niet echt bewerken. Je kunt er hooguit zelf wat lijnen, tekst of arceringen aan toevoegen. Dat kan met OpenOffice, PDF-Edit of Xournal. Xournal is terug te vinden in het Softwarecentrum.
Betreft het een PDF afkomstig uit een teken- of cadprogramma, een plattegrond bijvoorbeeld, dan heb je niks aan OpenOffice of PDF-Edit want dit soort PDF's worden daarin volledig vervormt. Wil je toch iets van tekst, lijnen of arceringen toevoegen, dan is binnen Linux Xournal je beste optie.

Dit gezegd hebbende: Persoonlijk vind ik PDF-XChange-Viewer verreweg de beste gratis PDF-Editor die er is. Er is geen Linux-versie van, maar de projectgroep die dit programma ontwikkelt, heeft er wel voor gezorgd dat het probleemloos draait onder Wine.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/11, 20:25:10 door Willy4 »
1)Asus N53SV, Intel Core I7 - 2630QM - 2.0Ghz , 6GB RAM, 750GB HD / Optimus: nVidia GeForce GT540M / Intel VGA controler /Ubuntu 14.04/ Windows7
2)2× Intel(R) Pentium(R) 4 / CPU: 3.00GHz /  Samsung SyncMaster 930BF /  nVidia GeForce 7300 GT / Logitech Z-10 USB Speakers / 300GHz Sata350 (Ubuntu 12.04 / Xubuntu 14.04) / 250GHz Sata1 (opslag)

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #26 Gepost op: 2011/08/11, 22:41:14 »
Het PDF.doc dat ik wil kunnen bewerken is bladzijde uit een oefenboek, waar ik niet alle oefeningen uit nodig heb, maar selectief daaruit wil kunnen putten. Op die bladzijde zowel tekst als afbeeldingen.
Hoe kom ik op het idee om dit te willen, welnu in Word 7 (de versie die vaak op openbare pc's staat) kon ik voorheen met de muis een stuk van de afbeelding selecteren (er komt dan een kader met een lijn omheen) en via kopieëren en plakken kun je dat stuk van de afbeelding oppakken en elders plakken. Ik maak op deze wijze lesmateriaal voor mijn leerlingen. Ze hoeven niet eindeloos bepaalde sommen te oefenen, maar kunnen in stappen door het materiaal heen. Het wordt voor mij te kostbaar om steeds computertijd elders te huren en ik wil ook niet steeds met Word 7 geconfronteerd worden, nu ik voor Ubuntu heb gekozen. 

Het antwoord van Gerrit, dat is voor mij nog tamelijk ingewikkeld uit te voeren, ik heb het nog niet gedaan. Wat is wine?
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #27 Gepost op: 2011/08/11, 22:52:07 »
Een deel van je probleem met de afbeeldingen kun je in Ubuntu heel gemakkelijk oplossen met behulp van schermafdrukken. Daarmee kun je ook een deel van het scherm afbakenen en dus van je afbeelding wanneer je de PDF hebt geopend. Je slaat al die bestanden op als .jpg (of .png) in één directory, bvb "pictures". (eventueel maak je daarin subdirectories per onderwerp). Van daaruit kun je ze eenvoudig invoegen in een .odt tekstbestand in Writer.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #28 Gepost op: 2011/08/11, 23:02:39 »
Hallo

Maar dat kan eigenlijk vanuit de diverse pdf viewers zelf, van de meeste pdf's kan ik makkelijk
apart de tekst selecteren en plakken in een tekstverwerker en van de foto's ze gewoon selecteren
en ook plakken. Alleen zijn in sommige pdf's de foto's in zichtbare banen opgebouwd, de standaard
evince verwerkt dat niet goed; daar gebruik ik dan xpdf of gv voor.
Documenten die ik vaak weer moet bewerken, worden eerst als odf/odt opgeslagen, een pdf export is
voor mij altijd een eindproduct, waar ik zelf niet meer in ga bewerken.

Wine zit standaard in het softwarepaket althans; als je erop zoekt is ie te installeren en daarna kun je een
aantal windows programma's daarbinnen installeren. (mocht je toch met dat PDF Xchange aan de gang willen)


Groeten Gerrit

« Laatst bewerkt op: 2011/08/13, 23:07:37 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #29 Gepost op: 2011/08/14, 12:26:12 »
Hoi,

Bedankt voor het meedenken. Schermafdruk gemaakt en met een logische naam onder 'afbeeldingen' opgeslagen. Dan het document, dat tot een dia is geworden opgeroepen. Ik zie een 'handje' als cursor. Ik kan geen stukje selecteren, want ik krijg de volledige dia in mijn tekstverwerker OO. Ik ben er nog niet. Ik ga de andere suggesties proberen.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/14, 12:32:58 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #30 Gepost op: 2011/08/14, 12:37:05 »
Maar dat kan eigenlijk vanuit de diverse pdf viewers zelf, van de meeste pdf's kan ik makkelijk
apart de tekst selecteren en plakken in een tekstverwerker en van de foto's ze gewoon selecteren
en ook plakken.
Hallo Gerrit,
Je begrijpt precies wat ik wil! Hoe krijg ik dit voor elkaar, welke stappen moet ik doen (linker muisknop, rechter muisknop)? Waar kan ik een handleiding hierover nalezen?

Groeten Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #31 Gepost op: 2011/08/14, 14:06:03 »
Hallo

Heel makkelijk, standaard pdf viewer in gnome heet evince en die gaat normaal
open als je op een pdf klikt.
Eenmaal ge-opend, klik je (linker muisknop), aan het begin van het kopiëren tekstblok en houdt de
knop ingedrukt terwijl je selecteert, de zaak wordt oranje (tenminste bij mij, dat is
mede afhankelijk van je desktop stijl) Eenmaal gemarkeerd, klik je er rechts op en dan
copy.
Je tekstverwerker openen en daar weer in plakken. Voor plaatjes; op het plaatje gaan staan,
rechtsklik copy image (of plaatje opslaan als en dan later weer daar vandaan halen kan ook)

Zie je duidelijk zichtbare strepen bij foto's /plaatjes, al bij de weergave in je evince dan moet er een
ander pad bewandeld worden.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #32 Gepost op: 2011/08/14, 23:53:53 »
Hallo,

Het lukt niet, want wat ik wil selecteren is blijkbaar geen tekstblok maar een 'afbeelding'.
Sorry, ik dacht dat het om een tekstblok ging, maar ik heb het verkeerd benoemd. Graag advies.

En hoe krijg ik de zip pfdxvwer weer verwijderd? Die staat niet bij de ubuntu software-lijst.
Ik had op deze link geklikt

Citaat van: mrGee op 2011/08/10, 00:22:46
http://pdf-xchange-viewer.en.softonic.com/download-version/pdf-xchange-viewer-2.5.194

Het blijkt dat je moet betalen voor dat programma, klopt dat?!
« Laatst bewerkt op: 2011/08/14, 23:58:53 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #33 Gepost op: 2011/08/14, 23:56:59 »
In ieder geval is me duidelijk dat de Document Viewer Evince heet.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 00:01:25 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #34 Gepost op: 2011/08/15, 00:07:33 »
Alleen zijn in sommige pdf's de foto's in zichtbare banen opgebouwd, de standaard
evince verwerkt dat niet goed; daar gebruik ik dan xpdf of gv voor.

Documenten die ik vaak weer moet bewerken, worden eerst als odf/odt opgeslagen, een pdf export is
voor mij altijd een eindproduct, waar ik zelf niet meer in ga bewerken.
Groeten Gerrit


Ik heb een paar vragen:
Wat is gv?


En een document dat ik als PDF-je krijg aangeleverd, daarvan kan ik toch geen odf (wat is dat?) of odt-document van maken of wel?
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 00:09:13 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #35 Gepost op: 2011/08/15, 00:17:10 »
Hallo

Hmmm. gv en xpdf zijn oude timmerhouten programma's die ook iets met pdf's
kunnen, gv staat voor ghostview. Maar die vergen een andere benadering.
Mocht evince nu moeilijkheden hebben met bepaalde plaatjes, wijk dan eerst maar
uit naar okular. Als je daarin wat wil selecteren om het ergens anders te
plakken, dan moet je bij de gereedschappen van dat ding, eerst het selectie
gereedschap aanzetten (of ctrl+3 doen)

Van een pdf kan je niet rechtstreeks een odf/odt maken, met één bepaalde handeling of
import, dat zul je toch moeten selecteren en dan plakken in openoffice en dan opslaan als
odf.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #36 Gepost op: 2011/08/15, 00:27:22 »
Dankje! Okular geïnstalleerd. Kun je me 'digitaal bij de hand nemen' en zeggen hoe ik het moet doen.
Ik heb dat pfd-je, moet ik het nu met Okular openen (en waar staat Okular dan in mijn pc?)
Hoor het graag... Dan ben ik weer een grote stap verder gekomen op het pad van Ubuntu!

PS het plakken en knippen uit het pdf-je naar een odt-document en dan pas weer opslaan, dat is niet erg, want ik maak immers een NIEUW document uit een bestaand pfd-je. Ik verheug me hierop!
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 00:30:27 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #37 Gepost op: 2011/08/15, 10:40:21 »
Hallo

Okular is zit bij mij in de menu structuur onder; Toepassingen-Kantoor
Maar als je rechtsklikt op het pdf dan kun je bij openen met uit een rijtje toepassingen
kiezen, daar staat ie dus ook tussen (tenminste hoort ie te staan)

Eenmaal geopend, heb je nog geen selectiegereedschap, je hebt een handje waarmee je
de pagina's kan schuiven. Toets je nu, CTRL+3 in, dan kun je met linkermuisknop ingedrukt
een selectie kader zetten, om wat je wilt pakken; tekst of plaatje maakt niet uit.
Zo gauw je geselecteerd hebt en de knop loslaat, krijg je een popup menu met de vraag
wat je ermee wil. Die ligt in 2 delen uit elkaar; voor tekst en voor image, kopiëren naar
clipboard of als plaatje extra; opslaan. (bij dat laatste wordt tekst ook als plaatje
opgeslagen, tekst is ook als plaatje in het clipboard te zetten en dan in een document te
plakken, hij is dan natuurlijk niet meer als tekst te bewerken).

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 10:42:10 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #38 Gepost op: 2011/08/15, 11:52:56 »
Hallo

Okular is zit bij mij in de menu structuur onder; Toepassingen-Kantoor   Dit klopt, bij mij ook.
Maar als je rechtsklikt op het pdf dan kun je bij openen met uit een rijtje toepassingen
kiezen, daar staat ie dus ook tussen (tenminste hoort ie te staan) bij mij niet, waar moet ik kijken?
Groeten Gerrit

Kan het zijn dat ik EERST mijn pdf-je moet opslaan (ik krijg ze per mail aangeleverd) en dan openen met Okular?
Ik kom er wel, met geduld, moed en vertrouwen...  :D
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 11:57:23 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #39 Gepost op: 2011/08/15, 12:00:24 »
Hallo

Dat ligt eraan wat je voorkeur is, normaal in de gnome desktop; evince (en dan een rijtje
anderen) In de K-desktop (Kde bijv. Kubuntu) is Okular de standaard. Ik neem aan dat je
gnome gebruikt.

Je kunt rechts klikken en dan openen met en daar onderaan andere toepassing
kiezen en je ziet al een rijtje met mogelijkheden. Daar staat ie vast tussen, let er wel op dat standaard
het vinkje; Deze toepassing onthouden voor......... aan staat, dat is niet altijd gewenst, dus zet die
in eerste instantie uit (kan later op dezelfde manier wel zo toegepast indien gewenst)
Als okular daar niet tussen staat, kies; gebruik een aangepaste opdracht en type daar; okular

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #40 Gepost op: 2011/08/15, 19:24:57 »
Ha Gerrit of wie dit leest...

Ik denk dat ik 't begrijp, maar als ik het pdf-je wil openen en dan kies 'anders'  en dan intype bij 'hoe moet firefox het bestand openen' (met okular) dan komt er een foutmelding: De gekozen toepassing (“/home/user/okular”) kon niet worden gevonden. Controleer de bestandsnaam of kies een andere toepassing.

Mijn vraag luidt: WAAR moet ik die toepassing (Okular) aanklikken, ik mis een stap in de volgorde (denk ik).

1. Pdf-je aangeklikt uit mail.
2. Firefox vraagt: Hoe wil je dit bestand openen?
3. Ik wil het bestand niet met Document Viewer openen, want dan kan ik het niet bewerken (erin digitaal knippen/plakken)
4. Ik klik aan openen met 'anders' en dan weet ik niet hoe het verder moet.

Ik hoop dat je me nog begrijpt.  :'(

Groeten Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:28:19 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #41 Gepost op: 2011/08/15, 19:28:18 »
In /usr/bin/okular. Firefox loopt nogal achter op dit gebied helaas.

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #42 Gepost op: 2011/08/15, 19:29:19 »
Zo, da's een snel antwoord. Ik ga het onmiddellijk uitproberen! Thanx!

Ik kom tot usr/bin en dan kan ik okular niet vinden.
Ondertussen komt er nog een foutmelding: tmp/blok 1 ond 2 optellen aftrekken over tiental.pdf kon niet worden geopend, omdat de ermee geassocieerde hulptoepassing niet bestaat. Wijzig de associatie in uw voorkeuren

Ik hoop dat ik zo iets duidelijker ben, wat er mis gaat? HELP...
« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:34:46 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #43 Gepost op: 2011/08/15, 19:32:41 »
Hallo

En daarbij ging uit van een pdfje dat geparkeerd staat op je harddisk, niet vanuit een
mailprogramma of firefox.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #44 Gepost op: 2011/08/15, 19:36:13 »
OK, ik zal het pdf-je opslaan en opnieuw proberen te bewerken.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe bewerk ik PDF-jes? [*OPGELOST*] Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #45 Gepost op: 2011/08/15, 19:41:11 »
Hartelijk dank Gerrit en alle anderen: HET WERKT!
Mijn leerlingen zullen genieten en ik ook. Ik kan aan de slag.

De grote truc is inderdaad: eerst het bestand opslaan en dan pas openen met Okular. Dan is selecteren van een gedeelte heel eenvoudig. De stap-voor-stap handreikingen hielpen me erdoorheen. Klasse, dit forum!

Groeten Monique

« Laatst bewerkt op: 2011/08/15, 19:46:11 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #46 Gepost op: 2011/08/15, 23:07:35 »
GIMP kan PDF importeren, maar maakt er dan wel een bitmap van...

Ik gebruik zelf LibreOffice om PDF mee te bewerken, maar dan moet je via Synaptic wel de LibreOffice PDF import tool installeren.

Re: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #47 Gepost op: 2011/08/15, 23:15:31 »
Please, graag in Jip-en-Janneke-taal. Ik ben juist zo blij dat ik er iets van snap...
Maar bedankt. (Wat is een bitmap, wat is Synaptic, waar kun je dat vinden, het is software, neem ik aan?)

Voorlopig kan ik uit de voeten met de kennis die ik nu heb.
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #48 Gepost op: 2011/08/16, 09:14:27 »
Please, graag in Jip-en-Janneke-taal. Ik ben juist zo blij dat ik er iets van snap...
Maar bedankt. (Wat is een bitmap, wat is Synaptic, waar kun je dat vinden, het is software, neem ik aan?)

Voorlopig kan ik uit de voeten met de kennis die ik nu heb.

toch dan even een korte uitleg. een bitmap is een plaatje met pixels (beeldpunten). Zoals een digitale foto. Synaptic is het alternatieve (geavanceerdere) softwarecentrum, dat vind je onder systeem -> beheer -> Synaptic pakketbeheer. Daar kun je dan zoeken naar libreoffice en dan kun je aanvullende modules selecteren en installeren (zoals libreoffice-pdfimport).


Re: {** OPGELOST**) Hoe bewerk ik PDF-jes? Openen PDF-jes lukt niet meer?
« Reactie #49 Gepost op: 2011/08/16, 19:42:01 »
Bedankt voor de prettige uitleg!
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?