Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .ts video editeren  (gelezen 4012 keer)

Offline johande

  • Lid
.ts video editeren
« Gepost op: 2012/11/21, 14:31:32 »
Met mijn QNAP nas kan ik programma's van TV opnemen. De opgenomen *.ts bestanden bevatten nog een pre (van een vorige uitzending) in een out ( van een volgende uitzending). Met welke software kan ik deze stukjes er makklejk afknippen?

Offline aartje

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/21, 22:52:12 »
Met mijn QNAP nas kan ik programma's van TV opnemen. De opgenomen *.ts bestanden bevatten nog een pre (van een vorige uitzending) in een out ( van een volgende uitzending). Met welke software kan ik deze stukjes er makklejk afknippen?
Converteer ze met project-x (HD wordt niet ondersteund) naar mpeg2-ps en knip dat daarna met gopchop.

Offline roeland

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/12/21, 23:34:29 »
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb wat opnames van mijn HD recorder met ts extensie op de PC gezet.  De extensie ts vervangen door mpeg.
Daarna kan je ze inlezen in Openshot (bestand importeren) en naar bijv. spoor 2 slepen.  Dat werkt allemaal prima.

Knippen van een lang ts bestand (1 uur opname) is me nog niet gelukt, de tijd om dit uit te zoeken ontbrak met tot nu toe.

Een nos journaal in mp4 kon ik goed knippen en heb ik opgeslagen via exporteren (dvd gemiddelde kwaliteit).  Dat staat nu al meer dan een half uur te draaien op mijn niet al te snelle laptop!  Je hebt dus wel een snellere computer nodig voor grotere bestanden.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geenĀ“topĀ“ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline aartje

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #3 Gepost op: 2012/12/22, 12:47:36 »
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik heb wat opnames van mijn HD recorder met ts extensie op de PC gezet.  De extensie ts vervangen door mpeg.
Daarna kan je ze inlezen in Openshot (bestand importeren) en naar bijv. spoor 2 slepen.  Dat werkt allemaal prima.

Knippen van een lang ts bestand (1 uur opname) is me nog niet gelukt, de tijd om dit uit te zoeken ontbrak met tot nu toe.

Een nos journaal in mp4 kon ik goed knippen en heb ik opgeslagen via exporteren (dvd gemiddelde kwaliteit).  Dat staat nu al meer dan een half uur te draaien op mijn niet al te snelle laptop!  Je hebt dus wel een snellere computer nodig voor grotere bestanden.
Nogmaals:
"Converteer ze met project-x (HD wordt niet ondersteund) naar mpeg2-ps en knip dat daarna met gopchop."

Mpeg-ts (terrestrial stream) is een variant van mpeg speciaal voor digitale tv, er kunnen storingen in zitten etc. (bv frames die missen)
Als je die zo op je PC afspeelt zal je synchronisatie tussen beeld en geluid niet goed blijven, vooral na
het knippen.
Met project-x zet je het om naar mpeg-ps ( versie die ook bv. DVD's staat).  Alleen ts-bestanden in HD-formaat worden naar
mijn weten (nog?) niet ondersteund.
Een mpeg-ps bestand kan je natuurlijk ook met avidemux knippen, maar dat gaf bij mij vaak ook synchronisatieproblemen.
Met gopchop had je dat niet (dat is een veel primitiever programma, hernummert de frames bv. niet), maar dat
zal misschien ook wel zijn nadelen hebben. Ik gebruik dit zo met een DVB-T usb-stick

Je ziet maar wat je met dit commentaar doet (heb het al eens gegeven)

Offline vanadium

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #4 Gepost op: 2012/12/22, 13:40:11 »
Als het enkel 'knippen' betreft, dan moet dat toch kunnen met avidemux? Dan kan je de video in hetzelfde formaat opslaan en vermijd je langdurig transcoderen met bijhorend kwaliteitsverlies.

Als je meteen de filmpjes wil monteren naar een bepaald eindproduct, vb een DVD, dan kan je dat inderdaad met OpenShot doen als Openshot het formaat van bronbestanden ondersteunt. Dat het omzetten van het eindproduct lang duurt, is normaal: videocodering is nu eenmaal een zeer rekenintensieve activiteit. Hiervoor heb je liefst veel RAM en een snelle processor.

Offline aartje

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #5 Gepost op: 2012/12/22, 13:45:28 »
Als het enkel 'knippen' betreft, dan moet dat toch kunnen met avidemux? Dan kan je de video in hetzelfde formaat opslaan en vermijd je langdurig transcoderen met bijhorend kwaliteitsverlies.


Ik vertel alleen mijn ervaringen met mijn opgenomen ts-bestanden. Als ik avidemux gebruikte
kreeg ik problemen met de synchronisatie, zelfs met de van ts naar ps-geconverteerde
bestanden. Dat zal wel te maken hebben met de hernummering van de frames of zo door
avidemux.
Als ik gopchop gebruikte kreeg ik dat niet, omdat dit programma nog simpeler knipt,
op een gop-grens en niet hernummert.

Offline vanadium

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #6 Gepost op: 2012/12/22, 13:58:00 »
Avidemux kan inderdaad soms nogal brak werken. Anderzijds: ook in Avidemux moet je op keyframes knippen (althans het begin, want mpeg2 werkt toch enkel met voorwaarts voorspelde frames). Misschien was dat een oorzaak van je problemen. GOPchop krijgt in software center nogal wat negatieve reviews. Wel het proberen waard, natuurlijk.

Offline aartje

  • Lid
Re: .ts video editeren
« Reactie #7 Gepost op: 2012/12/23, 13:19:32 »
GOPchop krijgt in software center nogal wat negatieve reviews. Wel het proberen waard, natuurlijk.
De negatieve reacties zijn :
a) Gopchop kan geen mpeg-ts knippen. Klopt, je moet het eerst converteren naar mpeg-ps (met projectx).
   Volgens mij zijn er trouwens niet veel video-editors die een ts-stream kunnen knippen (met behoud van audio-sync!)
b) Het gebruiks interface is niet gebruiksvriendelijk.
     Dat vind ik nogal meevallen, het is simpel en ziet er niet gelikt uit (dat interesseert mij persoonlijk ook niet),
c) Je kan niet op het audio-spoor knippen. Dat zal wel kloppen en dat doe ik ook  nooit.

Maar gopchop geeft bij mij de minste problemen met het knippen van naar mpeg2-ps geconverteerde
mpeg2-ts streams.

Verder wil ik niet zeggen dat gopchop zaligmakend is. Ik heb een jaar of tien geleden tmpgenc 2.5 gekocht
om mpeg2 (en andere)  bestanden te kunnen converteren en knippen (ik geloof 30 euro). Toen draaide ik
het nog onder W.....  Maar het draait ook onder Wine, ik gebruik het nog steeds. Daar kan geen
opensource programma tegenop.