Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commando om applicatie te sluiten  (gelezen 422 keer)

commando om applicatie te sluiten
« Gepost op: 2018/03/18, 21:37:09 »
os = Xubuntu 16.04

Ik zit al uren te zoeken naar een schijnbaar simpel commando, maar kan het niet vinden. Stel ik wil een applicatie bv firefox netjes sluiten - dus niet 'hard' met het killall commando! - dan zou ik denken iets met 'close', maar 'close firefox' werkt niet.
Heb ook al gezocht via het commando 'apropos close' en tref dan aan 'closedir (3)         - close a directory'. Dan zou ik denken dat er ook zoiets is als 'closeapp' of 'closeapplication', maar nee ???

Kortom weet iemand het commando om zachtjes een gewenste applicatie te sluiten?
Een boek doet het altijd...

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/18, 21:47:48 »
Met alt-F4 sluit je een applicatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/19, 08:55:08 »
killall is niet noodzakelijk "hard": standaard wordt een vriendelijk verzoek gestuurd (SIGTERM) naar het proces om af te sluiten (wat ook gebeurt als je je bestuuringssysteem uitzet zonder de programma's zelf af te sluiten).

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/19, 16:14:49 »
Dan kan ik dus gewoon 'killall' gebruiken. Da's mooi.

Nou ben ik als newbie bezig een piepklein bash scriptje te schrijven (interessant maar wel even pittig in het begin  =D) en loop tegen het volgende aan. Ik wil in dat script als eerste via het commando 'killall mullvad' mijn VPN verbinding cancellen, omdat het anders iets van een minuut duurt voordat het systeem zich afsluit (heeft met iets van een timeout of zo te maken geloof ik) en daar het commando 'shutdown -h now' gebruiken. Wanneer ik HANDMATIG via de MullvadVPN-software die ik heb geinstalleerd de verbinding verbreek en vervolgens het systeem via 'shutdown -h now' afsluit gaat dat razendsnel. Echter, wanneer ik eerst het commando 'killall mullvad' geef, sluit - of dit lijkt althans zo - de VPN wel, maar wanneer ik daarna  via 'shutdown -h now' wil afsluiten duurt het weer een minuut voordat de pc zichzelf uitschakelt. Rara, hoe kan dit?
Wat ik wil is dus via een scriptje 'killall mullvad' en daarna 'shutdown -h now' commando's laten uitvoeren, waarna het systeem zich direct uitschakelt en niet een minuut wacht.

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Iemand een idee waarom met 'killall mullvad' het een minuut duurt ipv hoppa system down?
« Laatst bewerkt op: 2018/03/19, 16:19:28 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/19, 17:39:53 »
Zoals ik al aangaf, geeft killall standaard het TERM signaal. Dat is net wat ook gegeven wordt voor het afsluiten. Vandaar geen verschil. Om het programma er meteen "uit te schoppen", moet je een krachtiger signaal geven, een SIGKILL. Dat doe je met de optie "-s 9" (misschien ondersteunt het commando ook de meer "leesbare" versie hiervan, "-s SIGKILL").
killall -s 9 mullvad

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/19, 17:41:10 »
Met alt-F2

Type in het popup scherm: xkill

Nu verandert je muisaanwijzer in een kruisje.
Beweeg dit kruisje naar het programma dat je wenst af te sluiten, en klik dan op de linkermuisknop.

Nu wordt alleen het geselecteerde programma afgesloten.


Succes,

Steven.

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/19, 18:04:37 »
killall -s 9 mullvad

Ik heb het commando gebruikt. Het sluit idd mullvad maar het probleem blijft. Na shutdown -h now commando duurt het nog steeds een minuut voordat het systeem down gaat.
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/19, 18:30:09 »
Dan zal mogelijk een ander proces dan mullvad hier aan de oorsprong liggen. Dat proces wordt dan blijkbaar wel onmiddellijk afgesloten als je mullvad handmatig afsluit. Misschien kan je zien in de logs waar de vertraging tijdens het afsluiten optreedt, maar vraag me niet waar. Op een Ubuntu systeem is er een grafisch programma ("logs" genaamd) waarmee je de verschillende logs kan zien.

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/20, 18:00:32 »
Geprobeerd via de Mullvad helpdesk maar zij konden ook geen oplossing geven. Handmatig dan maar. Bedankt voor de tips.
Een boek doet het altijd...

Re: commando om applicatie te sluiten
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/20, 20:08:33 »
Om te testen of het een achtergrondproces is kunt ge misschien het volgende doen. Als Mullvad is opgestart, bewaar een lijst met alle processen:

$ ps aux > processen_1
Sluit Mullvad zoals normaal en doe hetzelfde maar naar een ander bestand:

$ ps aux > processen_2
Dan even diffen om te kijken welke processen precies gestopt zijn:

$ diff processen_1 processen_2
Met wat geluk komt hier iets bruikbaar uit.